A Makám néven hivatalosan 1984 óta létező, Krulik Zoltán vezette zenekar az új tradíció legmarkánsabb hazai képviselője. A 2024-ben negyven éves együttes pályafutását mindig is az eltérő zenei világok közelítése jellemezte, a kortárs zene, az improvizáció, a tradicionális hangok találkozása.
A Makám korszakain átível a tradíció és a modernitás, Kelet és Nyugat, a kollektív és individuális kettőssége az ősi egység és harmónia keresése. A Makám előzménye, a C. S. Ö. (Creatív Stúdió Öt) 1975 és 1980 között működött, aztán négy éven át létezett a Makám és Kolinda formáció, amiből 1984-ben jött létre Krulik vezetésével a Makám.
Kezdetben az etno-avantgard kelet-közép-európai követeként robbant a zenei életbe, és ezt a kezdeti korszakot – a hagyományos európai hangszereket: oboa, gitár, bőgő, zongora – finoman árnyalták az ázsiai, távol-keleti gyökerek (tabla, gatham, sarangi Indiából), a balkáni (gadulka, kaval) és afrikai hatások (sansa, marimba, udu), valamint a kortárs zene repetitív elemei. A Közelítések című 1988-as debütlemez után is ez a legjobb értelemben világzenés irány folytatódott a kilencvens évek kiadványain (Divertimento - 1994, Café Bábel - 1997, A Part - 1998), melyekben a jazz elemeit az egyik legelismertebb magyar szaxofonos, Grencsó István játéka hozta, de ebben az időben, igen fiatalon lett Makám-tag Borlai Gergő dobos is.
A felvételről látható koncerten ennek a négy legendás lemeznek az anyagát idézi meg a zenekar, a korabeli tagság többségével. A színpadon látható Szőke Szabolcs, Juhász Endre, Grencsó István és Borlai Gergő is, sokan mások mellett, a fellépők teljes névsora
dob: Borlai Gergő
basszusgitár: Boros Attila
szaxofon, klarinét, kaval: Eredics Dávid
szaxofon: Borbély Mihály
cajon, udu, dobok: Keönch László Farkas
gitár – zenekarvezető: Krulik Zoltán
hegedű: Lantos Zoltán
szintetizátor: Mizsei Zoltán
hegedű: Rácz Gabriella
gadulka: Szőke Szabolcs
oboa, duduk: Juhász Endre
ének: Magyar Bori
A Makám a hangszeres korszak után a magyar népdalok felé fordult, később gyereklemezeket is készítettek, továbbá versmegzenésítéseket. Krulik Zoltán és a Makám 2022-ben megkapta a Magyar Örökség Díjat. Az egyik legelső Makám-kompozíció, a lemezre akkoriban nem került Kaleidoszkóp a 2019-es Ady-megzenésítéseket tartalmazó Budapest éjszakája szól című albumon kelt életre, Magyar Bori énekével. Az első nagy Makám-korszakot megidéző koncerten stílszerűen ez a – zenekar életén átnyúló – kompozíció is elhangzik, így végül mégsem lesz teljesen instrumentális az este. Magával ragadó várhatóan annál inkább.
Zolnay Pál Makámról készült 1986-os filmje itt.
Makám a Studió ’89 kulturális magazinban itt.
A koncertbe pedig itt lehet belepillantani:
Aki pedig élőben szeretné látnia zenekart, annak most szombaton lehetősége nyílik rá: hagyományos adventi koncertjüket a a Terézvárosi templomban tartják december 14-én, szombaton este fél 8-kor kezdődően. A koncert nagyjából 1 órás. Fellépnek: Bede Sári, Magyar Bori, Rácz Gabriella, Eredics Dávid, Krulik Zoltán, Bata István, Varró Zoltán. Mi már többször is ott voltunk ezen a csodálatos eseményen, egyszer pl. ez rtuk róla:
"Szárnyal az ének a különös akusztikában, a két énekesnő – Magyar Bori és Bede Sári – két különböző karakter, így mintha két koncert is lenne, mert a felében ez egyik, aztán a másik énekel, de amikor ketten állnak a mikrofon mögött, az olyan, mintha angyalok énekelnének, ezt nem én mondom, hanem egy japán mögöttem, és tényleg. Krulik Zoltán kalauzolásával utazunk időben és térben, felemel és finoman leenged a muzsika – jelenleg nem nagyon tudok karácsony előtt jobb programot, mint ez a koncert: lecsendesít, elandalít, eltűnik a liszt, a takarítás, a vajon mindenkinek megvan-e az ajándék, és ha igen, vajon jók-e para, és csak arra gondolsz, az ünnep azért mégiscsak ünnep, a szereteté ráadásul, amelybe aztán a koncert végére egy masszává (mézes, illatos) gyúródik össze a japán turista, az argentin dog, a mécsesek huzatban imbolygó fénye, a tömjén illata meg ez az egész izé, amit karácsonynak hívunk."
Makám, Zene Háza, e-színház
Szólj hozzá!