Régóta vártuk már, hogy Európába is begördüljenek azok a bizonyos kövek, és bár sajnos magyar állomásról nem érkezett hír, kezdem érteni, hogy miért. Azt pontosan tudjuk, hogy kis hazánkban egy külföldi sztár koncertjére nem olyan egyszerű telt házat produkálni, mint bármely más környező országban, tekintettel arra a tényre, hogy a legtöbb ember még mindig inkább a rezsire kénytelen elkölteni nehezen összekuporgatott pénzét, mint egy "egyéjszakás kalandra". Nekünk már a 10-15 ezer forintos jegyár is horror, pedig az általában a legrosszabb helyekre szól.
Ha ehhez viszonyítjuk, hogy Londonban mennyit kellene fizetnünk a legendákért, azt gondolom, jogos a felháborodás. Május 22-én a London Stadiumban tartandó Rolling Stones koncertre ugyanis a legolcsóbb jegy is 100 fontért talál majd gazdára, ami egy jó mai középárfolyamon számolva 37.000.- forint. Aki egy kicsit közelebbről szeretné élvezni a koncertet, de még ülve, annak kb. 75.000.- forintot kell kicsengetnie, aki a "Gold Circle" opciót választaná, annak már 104.000.-, a prémiumosoknak pedig 165.000.- lesz egy este.
Persze vannak olyan hozzászólók is, akik szerint teljesen normális és reális ez az árképzés, hisz Ed Sheeran is majd 100 fontért vesztegette a jegyeit. A többség azonban felháborítónak, sőt egyesek kimondottan gusztustalannak tartják, hogy egyes sztárok mit engednek meg maguknak, hozzátéve, hogy multimilliomosként valószínűleg nem a megélhetésük forog kockán.
A Rolling Stones újabb 11 új európai helyszínnel toldotta meg turnéját
Tény, hogy legendákról beszélünk, és ha reálisan nézzük a dolgot, már nem sokáig fognak turnézgatni, de azt is figyelembe kell venni, hogy nem csak jómódú zenekedvelőkből áll a világ, és így egyre inkább kiszorulnak a koncertekről azok a rajongók, akik alapvetően élőzene pártiak...
Forrás: nme.com
De miért lett ilyen drága dolog koncertre járni?
Amellett, hogy a Blossom turnémenedzsere, Woolfie szintén zenész, dobos. A rockegyüttes 2013-ban alakult meg, tagjai Tom Ogden énekes, Charlie Salt basszeros, szintis, Josh Dewhurst gitáros, Joe Donovan dobos és Myles Kellock billentyűs. 2016-ben negyedikként kerültek fel a BBC Sound Of new music listájára, 2017 augusztusában pedig Blossoms című lemezük egyike volt azon 12 lemeznek, amelyet Mercury zenei díjra jelöltek.
Dan Woolfie, a Blossom nevű brit együttes turnémenedzsere erről nyilatkozott a napokban a BBC-nek.
Woolfie szerint egyre csökkennek a lemezeladásokból történő bevételek, viszont a nagy koncertek költségei megemelkedtek.
“Minél nagyobb a koncert, minél nagyobb a show, annál többe kerül” – mondta, ahogyan azt is, hogy Ed Sheeran koncertjei, ahol csak egy szál gitárral lép fel, ettől függetlenül szintén nagyon költségesek.
“Ha azt gondolod, hogy egy zenész elad 10.000 db jegyet egy koncertre, átlagosan körülbelül 35.000 Ft-os darabáron, és a végén milliós bevétellel a farzsebében távozik, akkor tévedsz” – állítja Dan.
Woolfie szerint a jegyárak megnövekedésére az alábbi okok adhatnak magyarázatot:
Lemezeladások
Az emberek már nem veszik meg a lemezeket, dalokat, inkább streamelik, vagy illegálisan letöltik őket.
Nagyobb show-k
Rengeteg munka van a nagyobb sztárok, például Beyoncé hatalmas koncertjeinek előkészületeiben, amit a jegyárakkal kell kompenzálni.
Nagyobb elvárások
Az emberek lehet, hogy csak egyszer mennek el egy koncertre egy évben, tehát szeretnék, hogyha az remek lenne.
Több embert kell megfizetni
Egy nagyobb show ugyanis azzal jár, hogy többen dolgoznak rajta, akiket ki kell fizetni. “Az emberek listája végtelen hosszú, ha egy koncert munkálatairól beszélünk. Ott vannak a PR-osok, managerek, turnémanagerek, a zenészek, hangmérnökök, technikusok, világítástechnikai mérnökök, buszok, kamionok, az egész csapat, a catering…”
Azért bevallja, hogy már több kérdés is merült fel a már többször emlegetett Ed Sheeran esetén, aki csak egy szál gitárral lép fel.
“Ilyenkor a rengeteg háttérmunka az, ami drága. Ednek is szüksége van valakire, aki kezeli a fényeket, neki is van egy teljes, komplett produkciója és csapata, akik vele utaznak. Egyedül basszusgitárosa és dobosa nincs, mindenki más vele együtt utazik a turnék során.”
A Pollstar nevű zeneipari tanácsadó cég szerint, mely a turnék árára koncentrál, a világ legnagyobb 100 produkciójának ára 33%-al nőtt meg 2011 óta – ez összesen 4 milliárd angol fontot jelent csak 2016-ban.
Adele gázsija például 142 millió fontot (több, mint 50 milliárd forint) vitt haza a 2016-ban véet ért 15 hónapos turnéja után. Ennek ellénre az elemzőcsoport Pollstar szerint ez nem tántorítja el a közönséget– hiszen még mindig járunk koncertekre-, és az sem valószínű, hogy a jegyárak a közeljövőben csökkenjenek.
Rolling Stones, turné, koncert, jegyár
Szólj hozzá!