Sokan felteszik a kérdést: nem lejárt lemez már a 3D?
A válasz attól függ, ki – és mire használja... A mozikban a 2010 körüli hullám óta valóban elkoptak a térhatásos trükkök, a legtöbb film pedig csak ráerőltette a technológiát a látványra. De James Cameron esetében a 3D soha nem öncélú effekt, hanem egy filmnyelvi eszköz: nála a térérzet a történet része. Éppen ezért egy koncertfilmben – ahol a színpad, a mozgás, a közönség és a fények eleve háromdimenziós élményt alkotnak – a 3D nem valami múltidéző hóbort, hanem valódi hozzáadott érték.
Cameron ráadásul nem utólag konvertál, hanem a saját fejlesztésű rendszereivel forgat, amelyek tisztább, kevésbé fárasztó képet adnak, mint a futószalagon gyártott 3D-s filmek. Cameron filmográfiájában előkelő helyen szerepel a háromszoros Oscar-díjas Titanic és az Avatar-sorozat, amelyeknél különösen hangsúlyos volt a vizuális technika és a térélmény – különösen a 3D-formátum terén. Az alábbi videó bemutatja azt a kamerarendszert, amelyet James Cameron az Avatar: A víz útja című filmhez épített, hogy a 3D-s felvételek minőségét tovább javítsa:
A rendező neve tehát már önmagában garancia arra, hogy nem csupán egy a százból koncertfilm készül, hanem technológiai és látványbeli áttörés is várható. Akkor sem lepődünk majd meg, ha a produkció a filmvászon-élményt a zeneélménnyel ötvözi. A mostani projektben Eilish és Cameron társrendezőként készítik a produkciót.
A fentiek tükrében s Billie Eilish-film esetében sem a trend feltámasztásáról van szó, hanem arról, hogy a technológia végre olyan műfajhoz kerül, ahol tényleg működni tud. A produkciót a Paramount Pictures terjeszti, közreműködők között szerepel a Darkroom Records, az Interscope Films és a Lightstorm Entertainment – utóbbi Cameron saját produkciós vállalkozása.
A részletek már júliusban, egy Manchesterben rendezett koncerten – ami valójában 4 koncert volt... – kezdtek kiszivárogni, amikor Eilish bejelentette a közönségnek, hogy „nagyon különleges projekten dolgozik valakivel, akit James Cameron-nak hívnak” – és megjegyezte: „mindez 3D-ben készül”. Aznap valóban több kamera jelent meg a színpadon, mint szokásos, így a közönség is részesévé vált a filmes folyamatnak.
Ami meg Billie-t illeti: 2024. május 17-én adta ki harmadik stúdióalbumát, a Hit Me Hard and Soft-ot, amelyet a Darkroom és az Interscope jelentetett meg. A lemezhez egy nagyszabású világkörüli turné kapcsolódott: a Hit Me Hard and Soft: The Tour 2024 szeptemberében indult Québecben, és több mint egy év után, 2025 novemberében, a minap ért véget San Franciscóban. (A turné záróállomásán vált hivatalossá, hogy a koncertsorozat anyagából 3D-s koncertfilm készül.)
FUN FACT
A lemezhez kapcsolódó egyik legnagyobb streaming-sikert, a Birds of a Feather című dalt Eilish eredetileg majdnem levette az albumról, mert túl könnyednek érezte – végül mégis ez lett az egyik legnépszerűbb track.
Billie Eilish, koncertfilm, James Cameron



























Szólj hozzá!