A kultúra nélkül nem kecmergünk ki a covidból

2021/01/27  ·   Karanténban a világ   ·  koncert.hu

Átfogó felmérést készített a kulturális és kreatív szektorról az európai közös jogkezelők szervezete, a kedden publikált tanulmányt az Artisjus tett közzé. Többek között azt is megállapítják benne, hogy a két szektor az európai gazdaság egyik motorja, kulcskérdés az újraindítása.

 João Luccas Oliveira fotója a Pexels oldaláról
João Luccas Oliveira fotója a Pexels oldaláról

A tanulmány többször kitér Közép-Kelet-Európa sajátosságaira. Megjegyzik, hogy miközben az öt legnagyobb piac, vagyis Franciaország, Németország, Olaszország, Spanyolország és Nagy-Britannia volt felelős a szektor teljes forgalmának 69%-áért, aközben a legmagasabb növekedést éppen a közép-kelet-európai régió mutatta fel a 2020 előtti időszakban. A járvány hatására viszont éppen itt volt a legnagyobb visszaesés is: a régió különböző országaiban 36-44% között.Ennek az egyik oka az, hogy itt a CCI szektoron belül az európai átlagnál nagyobb súlyt képviselnek a leginkább érintett előadóművészetek. Magyarországon például ez a szektor 10%-át adja, szemben az összeurópai 4%-kal.

Az anyaggal azt az üzenetet próbálják eljuttatni a döntéshozókhoz – ha már eddig nem jöttek rá –, hogy kulturális és kreatív szektor együttese (CCI) nem csupán egy a sok, segítségre váró iparág között: 2020 előtt az európai gazdaság motorja volt!

Már az is beszédes adat, hogy összesen 7,6 millió fő dolgozott 2019-ben ezekben az iparágakban, ezt csak az építőipar (12,1 millió fő), a turizmus (10,7) és a közlekedés, szállítmányozás (10,3) haladta meg. A foglalkoztatottság is folyamatosan nőtt az elmúlt években: 2013 és 2019 között nagyjából 700 ezer új munkahely jött létre szektoron belül.

De persze a pénz beszél, és mondja is, hogy 2019-ben az ide tartozó iparágak összesített forgalma 643 milliárd euró volt, a hozzáadott érték 253 milliárd. A CCI szektor az összeurópai GDP 4,4 százalékát adta. Hozzájárulása az európai gazdasághoz így magasabb volt, mint például a telekommunikációs iparnak, a mezőgazdaságnak vagy a vegyiparnak.

Növekedés, beruházások, innovatív megoldások, kiváló alkalmazkodóképesség, pénz – ez volt egészen 2020-ig...

A szektoron belül az előadóművészetek területét érintette leginkább a válság (90%-os a visszaesés), ezután jön a zene (76%) és a vizuális művészetek (38%). (Mindössze a videojátékipar tudott némi, 9%-os növekedést elérni).

Nem csak az elmaradt színházi és mozielőadások, koncertek, fesztiválok, bezárt múzeumok, leállt forgatások stb. által előidézett közvetlen bevételkiesés okozott károkat a szektornak: több különböző, hosszú távú hatás akadályozza majd a gyors kilábalást.

Számos közvélemény-kutatás szerint az újranyitás után még jó darabig nem fog visszatérni a teljes korábbi közönség a kulturális terekbe, rendezvényekre. Az egészségügyi előírások betartása megnöveli majd a költségeket; erre egy konkrét példa, hogy az audiovizuális területen az első lezárások feloldása után a gyártási költségek 10-30%-kal emelkedtek meg. Csökkenhet a beruházási, támogatási kedv és a kultúrára fordított közpénzek mértéke is.

Mindezek ráadásul azt eredményezik, hogy a kevesebb forrással gazdálkodó vállalkozások kevésbé tudnak az innovációba és a kockázatos tevékenységekbe fektetni, aminek az új, feltörekvő tehetségek láthatják a kárát leginkább, ami pedig az egész szektor versenyképességére kihat. További súlyos probléma a munkaerő elvándorlása – beleértve azokat a kulturális dolgozókat, akik a járvány idejére kerestek maguknak más munkát, de aztán maradnak az új területen.

A tanulmány megjegyzi, hogy a régió több országában tovább nehezítette az iparági szereplők dolgát, hogy a kis- és középvállalkozások nehezebben fértek hozzá a támogatásokhoz, az egyéni vállalkozók nem estek bele a munkaerő-védelmi programokba, illetve helyi és országos szinten is visszavágták a kulturális költségvetéseket.

A talpra állás három nagy kihívása közül a legfontosabb a finanszírozás (részesülés a helyreállítási alapokból, hitelgarancia, a kulturális infrastruktúra fejlesztésének támogatása, szektorspecifikus biztosítási formák, munkaerő-támogatási programok a CCI szektor sajátos foglalkoztatási formáira, struktúráira alkalmazva stb.)

A másik kettőről az Artisjus oldalán olvashattok, nem kevésbé fontosak, mint az első, de ebben a helyzetben azért mégis csak ez lenne a legfontosabb és a legsürgetőbb.

 

A könnyűzene is a magyar kultúra része

 

Most akkor számít vagy sem, hogy elmarad(hat)nak a fesztiválok?

 

Az élő zenei piac összeomlott

 

A magyar zenészek az élőzenés fellépésekből szerzik jövedelmük több mint 60 százalékát

 

 

 

 

kulturális szektor, kreatív szektor, válás, CCI, Artisjus, tanulmány, zeneipar, szórakoztató ipar, támogatás, GDP, gazdaság, munkavállalók

 

 

Szólj hozzá!


Az elektronikus zene Metallica-ja 16 év kihagyás után érkezik Budapestre

Az elektronikus zene Metallica-ja 16 év kihagyás után...

Kevés zenekar tudta olyan intenzitással átformálni az elektronikus zene élő előadásának élményét, mint az ausztrál gyökerű Pendulum. A...
 
Koncert naptár
Töltsd fel az oldalrakoncerted, helyszíned, zenekarod

Mégis kinyit Győrben is egy estére Az Őrült Nők Ketrece mulatója

Bár korábban úgy tűnt, hogy az elmúlt évtizedben töretlen sikerrel játszott, de most a közönségtől végleg elbúcsúzó előadás búcsúturnéjából kimarad a győri állomás, mostanra kiderült, hogy a város szívesen fogadja Az Őrült Nők Ketrecét.

Az ország legboldogabb fesztiválján a Guns’N’Roses előzenekara is fellép

A BOLDOGkisfalud Feszt egy családias hangulatú, élhető léptékű kisrendezvény, ahol zene, színház, irodalom és képzőművészet fonódik össze a Tokaj-hegyalja különlegesen szép természeti környezetében. Idén július.03-06-ig fürdőzhetnek – valamint bringázhatnak és kenuzhatnak – ebben az élményben az idelátogatók.

De szeretnék egy ilyen ötvenéves zenekarban így lenyomni egy koncertet, ahogyan ők!

Iron Maiden: Run For Your Lives – Budapest Aréna, Budapest, 2025. 05. 27. : minden tökéletes volt, ahogy volt. Minden, ami problémá(s)nak tűnt, az csak az én szubjektív nyomorom

Szerintem csak egy Főnök van Amerikában – Bono eleganciával és humorral reagált Trump támadására

Hetek óta döbbenten figyeljük az USA elnöke óvodásokat megszégyenítő kirohanásait, amik akkor kezdődtek, amikor Bruce Springsteen manchesteri koncertjén komoly kritikát fogalmazott meg Trump tevékenységével kapcsolatban. De Beyoncé, Bono és Taylor Swift is megkapta a magáét, de az igaz, hogy Springsteen lett Amerika legnagyobb...
Új koncertek