A kultúra nélkül nem kecmergünk ki a covidból

2021/01/27  ·   Karanténban a világ   ·  koncert.hu

Átfogó felmérést készített a kulturális és kreatív szektorról az európai közös jogkezelők szervezete, a kedden publikált tanulmányt az Artisjus tett közzé. Többek között azt is megállapítják benne, hogy a két szektor az európai gazdaság egyik motorja, kulcskérdés az újraindítása.

 João Luccas Oliveira fotója a Pexels oldaláról
João Luccas Oliveira fotója a Pexels oldaláról

A tanulmány többször kitér Közép-Kelet-Európa sajátosságaira. Megjegyzik, hogy miközben az öt legnagyobb piac, vagyis Franciaország, Németország, Olaszország, Spanyolország és Nagy-Britannia volt felelős a szektor teljes forgalmának 69%-áért, aközben a legmagasabb növekedést éppen a közép-kelet-európai régió mutatta fel a 2020 előtti időszakban. A járvány hatására viszont éppen itt volt a legnagyobb visszaesés is: a régió különböző országaiban 36-44% között.Ennek az egyik oka az, hogy itt a CCI szektoron belül az európai átlagnál nagyobb súlyt képviselnek a leginkább érintett előadóművészetek. Magyarországon például ez a szektor 10%-át adja, szemben az összeurópai 4%-kal.

Az anyaggal azt az üzenetet próbálják eljuttatni a döntéshozókhoz – ha már eddig nem jöttek rá –, hogy kulturális és kreatív szektor együttese (CCI) nem csupán egy a sok, segítségre váró iparág között: 2020 előtt az európai gazdaság motorja volt!

Már az is beszédes adat, hogy összesen 7,6 millió fő dolgozott 2019-ben ezekben az iparágakban, ezt csak az építőipar (12,1 millió fő), a turizmus (10,7) és a közlekedés, szállítmányozás (10,3) haladta meg. A foglalkoztatottság is folyamatosan nőtt az elmúlt években: 2013 és 2019 között nagyjából 700 ezer új munkahely jött létre szektoron belül.

De persze a pénz beszél, és mondja is, hogy 2019-ben az ide tartozó iparágak összesített forgalma 643 milliárd euró volt, a hozzáadott érték 253 milliárd. A CCI szektor az összeurópai GDP 4,4 százalékát adta. Hozzájárulása az európai gazdasághoz így magasabb volt, mint például a telekommunikációs iparnak, a mezőgazdaságnak vagy a vegyiparnak.

Növekedés, beruházások, innovatív megoldások, kiváló alkalmazkodóképesség, pénz – ez volt egészen 2020-ig...

A szektoron belül az előadóművészetek területét érintette leginkább a válság (90%-os a visszaesés), ezután jön a zene (76%) és a vizuális művészetek (38%). (Mindössze a videojátékipar tudott némi, 9%-os növekedést elérni).

Nem csak az elmaradt színházi és mozielőadások, koncertek, fesztiválok, bezárt múzeumok, leállt forgatások stb. által előidézett közvetlen bevételkiesés okozott károkat a szektornak: több különböző, hosszú távú hatás akadályozza majd a gyors kilábalást.

Számos közvélemény-kutatás szerint az újranyitás után még jó darabig nem fog visszatérni a teljes korábbi közönség a kulturális terekbe, rendezvényekre. Az egészségügyi előírások betartása megnöveli majd a költségeket; erre egy konkrét példa, hogy az audiovizuális területen az első lezárások feloldása után a gyártási költségek 10-30%-kal emelkedtek meg. Csökkenhet a beruházási, támogatási kedv és a kultúrára fordított közpénzek mértéke is.

Mindezek ráadásul azt eredményezik, hogy a kevesebb forrással gazdálkodó vállalkozások kevésbé tudnak az innovációba és a kockázatos tevékenységekbe fektetni, aminek az új, feltörekvő tehetségek láthatják a kárát leginkább, ami pedig az egész szektor versenyképességére kihat. További súlyos probléma a munkaerő elvándorlása – beleértve azokat a kulturális dolgozókat, akik a járvány idejére kerestek maguknak más munkát, de aztán maradnak az új területen.

A tanulmány megjegyzi, hogy a régió több országában tovább nehezítette az iparági szereplők dolgát, hogy a kis- és középvállalkozások nehezebben fértek hozzá a támogatásokhoz, az egyéni vállalkozók nem estek bele a munkaerő-védelmi programokba, illetve helyi és országos szinten is visszavágták a kulturális költségvetéseket.

A talpra állás három nagy kihívása közül a legfontosabb a finanszírozás (részesülés a helyreállítási alapokból, hitelgarancia, a kulturális infrastruktúra fejlesztésének támogatása, szektorspecifikus biztosítási formák, munkaerő-támogatási programok a CCI szektor sajátos foglalkoztatási formáira, struktúráira alkalmazva stb.)

A másik kettőről az Artisjus oldalán olvashattok, nem kevésbé fontosak, mint az első, de ebben a helyzetben azért mégis csak ez lenne a legfontosabb és a legsürgetőbb.

 

A könnyűzene is a magyar kultúra része

 

Most akkor számít vagy sem, hogy elmarad(hat)nak a fesztiválok?

 

Az élő zenei piac összeomlott

 

A magyar zenészek az élőzenés fellépésekből szerzik jövedelmük több mint 60 százalékát

 

 

 

 

kulturális szektor, kreatív szektor, válás, CCI, Artisjus, tanulmány, zeneipar, szórakoztató ipar, támogatás, GDP, gazdaság, munkavállalók

 

 

Szólj hozzá!


Meghosszabbítja a világ körüli zenei utazását a Zene Háza

Meghosszabbítja a világ körüli zenei utazását a...

Sajnáljuk, hogy a poptörténeti kiállítás csak időszaki volt és nem kapott helyett valahol, ahol állandóan megtekinthető lenne, akár kibővített...
 
Koncert naptár
Töltsd fel az oldalrakoncerted, helyszíned, zenekarod

ELMARAD: Annie Lennox szelleme is velünk lesz: EURYTHMICS – Dave Stewart feat. Vanessa Amorossi az Arénában

Dave Stewart, a Eurythmics társalapítója és zenei mozgatórugója nyári turnéja keretén belül – eredetileg 38 nap alatt 19 koncert szerepelt a tervben – 2025. július 29-én a Papp László Budapest Arénában lépett volna fel, de a budapesti – és még pár – állomást kivették a turnéból. (Nem kaptunk magyarázatot, miért.)

Arénakoncertet ad a zenekar, amely egy képregényhősről kapta a nevét

Miután lezúzták a Hellfest, a Rock am Ring és a Rock im Park színpadait, a Lorna Shore zenekar most egy európai headliner turné hírével rukkoltak elő.

Búcsú a grunge szentélyétől: 14 év után bezár a Nirvana-kiállítás Seattle-ben

Seattle, a grunge szülővárosa hamarosan búcsút int egy ikonikus fejezetnek: a Museum of Pop Culture (MoPOP) 14 éven át futó, legendás tárlata, a Nirvana: Taking Punk to the Masses szeptember 7-én bezárja kapuit. Ami eredetileg alig másfél évre tervezett időszaki kiállításnak indult, az másfél évtizeden keresztül vált a világ...

Ozzy fia nekiment a Pink Floyd egykori frontemberének

Ozzy Osbourne egész életében óriási Pink Floyd-rajongó volt. Egyik kedvenc dalaként emlegette a Moneyt, az Obscured By Clouds albumot pedig a zenetörténet egyik alulértékelt gyöngyszemének nevezte. Soha nem rejtette véka alá, hogy a prog rock legendák zenéjét tiszteletben tartja – és szavaiból kiderült, hogy számára nem létezett...
Új koncertek