Egy élet filmcímekben: Ennio Morricone az Arénában

2014. február 18.  ·   Koncertbeszámoló   ·  mmi, MTI

Február 15-én a telt házas Aréna előtt tartotta meg az élemű-turné budapesti koncertjét Ennio Morricone. A dolog további örömteli vonatkozása, hogy a koncertsorozatban magyar partnerei voltak a legendának: a Modern Art Orchestra és a Debreceni Kodály Kórus.

Egy élet filmcímekben: Ennio Morricone az Arénában

"Sírtál, Mukikám?" – tette fel a kérdést a mögöttem ülő hölgy a férjének a koncert végén. A válasz csak szégyenlős dörmögés volt. "Tudtam, hogy sírni fogsz, ilyen élményben régen volt részünk..." – nyugtázta a dolgot az asszony.

Muki úr megnyugtatására közlöm, hogy vagy négy alkalommal hullottak a könnyeim: először az Óceánjáró zongorista legendája című film betétdalánál, azért, mert nagyon szerettem a könyvet és a filmet is – a kísérőzene meg tökéletes volt hozzá; aztán jött a Volt egyszer egy vadnyugat: a főtémán bármikor bármilyen helyzetben képes vagyok elsírni magam, annyira szívet szaggató a muzsika – élőben, a szoprán énekesnő, Susanna Rigacci közreműködésével, aki 2001 óta a szólistája a Mesternek, meg pláne. Aztán jött A profi – meglepődésemre az egyetlen olyan szám volt, ahol az első taktus után felhördült az arénányi közönség –, itt Belmondóért csorgott a könny, hogy milyen fiatal is volt a filmben, most meg már hogy elszaladt az a fránya idő, s a végén A misszió alatt, egyszerűen csak azért, mert annyira szép volt...

Érdekes, ha valaki azt kérdezné tőlem, mondjak híres filmzeneszerzőket, csak olaszok jutnak az eszembe. Morricone, Nino Rota, Guido & Maurizio De Angelis – és ott van még Badalamenti is, de ő valójában amerikai, csak a neve olaszos hangzású... Lehet azon az éghajlaton valami, ami olyan filmzenéknek szolgál kiváló táptalajául, amelyek aztán önálló szárnyra kapva járják be a filmtől függetlenül a világot.

A Mester titulus nem modoroskodó túlzás: mintegy 400 filmzene fűződik Ennio Morricone nevéhez (csak kis hányada western!), többször is jelölték Oscarra, végül egyben honorálták meg mindazt, amit a filmért valaha is tett: 2007-ben életműdíjat kapott. Egyébként nem csak a jelenlegi turnéjának vannak magyar vonatkozásai, Morricone több magyar filmhez is szerzett zenét, így Gyarmathy Lívia: A csalás gyönyöre című alkotásához, illetve a Perlasca című olasz-magyar háborús drámához, míg Koltai Lajos operatőrrel három alkalommal dolgozott együtt a Malena, Az óceánjáró zongorista legendája, illetve az irodalmi Nobel-díjas Kertész Imre Sorstalanság című regényéből készült – Koltai által rendezett – film munkálatai során.

Az életműben kalandozó összeállítás egy filmmel kezdődött az Arénában. Sajnos, nem beszélek olaszul, ígérem, megtanulok, így nem tudom visszaidézni nektek, miről beszélt hosszasan a művész: a kivetítőn ugyan volt feliratozás, de azt csak az első 3 sorban ülők voltak képesek elolvasni. Szépen beszélt olaszul, ennyi legyen elég. Mivel a legolcsóbb jegy – 6 km távolságra a színpadtól – is tízezer forintba kerül, lehet, joggal merült fel az igény, hogy a távolabb ülők is részesülhessenek az élményből, tekintve a folytatást, hiszen a beharangozók szerint is ez az utolsó európai turnéja a 85 esztendős zeneszerző-karmesternek, tehát az utolsó esély látni vezényelni.

(A sánnyadt kamerakép, amit egy-egy blokk után a kivetítőre felkentek, s amely mellkastól felfelé (messziről, hunyorítva) mutatta Morriconét – aki egyébként kivételesen ülve dirigált akut mozgásszervi problémái miatt, s ezért külön elnézést is kértek –, nem igazán hozta közelebb a művészt, a zenészeket, a szólistákat és a kórust, komoly fókuszálási gyakorlat volt az egyébként kiválóan muzsikáló hangyák mozgását követni.)

Morricone zsenije számomra nem csak abban bújik meg, hogy a zenéje tökéletes házasságra lép az adott filmmel, még csak abban sem, hogy a betétdalok önállóan is megállják a helyüket – azt szeretem a témáiban, hogy ő meg a hangszereket szereti. Mivel az ember ritkán hallgatja két órán keresztül szoros egymás utánban a filmzenéit, csak egy ilyen alkalommal jön rá, hogy minden zeneszámban van egy főszereplő, aki az adott műben különleges feladatot kap: hol egy szájharmonika, hol a hárfa, hol egy basszus-  vagy szólógitár, majd egy szoprán hang, később kórus, aztán megint valamilyen hangszer – esetleg mindez együtt. Mint egy profi korcsolyázó Szocsiban, Morricone úgy siklik még egy-egy számon belül is a stílusok között, és ahogy hallgatom a zenéit, ebben a mozgalmas és élő muzsikában nem lehet nem filmet, történetet, szereplőket és azok érzéseit látni. Hangjegyekből alkot képet, talán ez a titka, hogy a filmkockákkal közös nyelvet beszélnek a dalok.

Megtiszteltetés, hogy láthattam, ha messziről is, az élő legendát, azt a zeneszerzőt, aki annyit  és olyat adott a világ filmművészetének, amennyit és amilyet kevesen. Sokan lehettek így vele, mert a közönség nagy része a koncert végén állva üdvözölte a művészt és a közreműködőket.

Végezetül álljon itt, ha nem is a pontos setlist – hiszen volt, amikor egy filmből több témát is játszottak–, de a megidézett mozik sora az elhangzás sorrendjében, hátha valaki szeretné a Morricone-bakancslistát összerakni:

Volt egyszer egy Amerika

Aki legyőzte Al Caponét

Az óceánjáró zongorista legendája

H2S

A szicíliaiak klánja

Love circle

Come Maddalena

A jó, a rossz és a csúf

Volt egyszer egy vadnyugat

Egy marék dinamit

A profi

Cinema Paradiso

Az algíri csata

Vizsgálat egy minden gyanú felett álló polgár ügyében

Állítja Pereira

A munkásosztály a mennybe megy

A háború áldozatai

QUEIMADA!

Tatárpuszta

III. Richárd

A misszió

 

További cikkeink a koncerttel kapcsolatban.

George Clooney is tapsolt Berlinben Ennio Morriconénak

Lesz egyszer egy Morricone-koncert



 

 

Szólj hozzá!


Mindent az Ifiparkról - Rocktörténelem és koncertajánló Zerge tollából

Mindent az Ifiparkról - Rocktörténelem és...

1984, majd három évtized fertelmes haldoklás, enyészet és omladozás, valamint a Várkert Bazár kb. ötszöri, nemzetközi közröhej tárgyát...
 
Koncert naptár
Töltsd fel az oldalrakoncerted, helyszíned, zenekarod

Novemberben visszatér a feltörekvő black metál produkció, a Zeal & Ardor

Egy évvel első magyarországi koncertje után új lemezzel tér vissza a black metál színtér egyik legeredetibb produkciója, a Zeal & Ardor! A tavalyi A38-as fellépés után ezúttal, november 13-án az Akvárium Klub KisHalljában lép fel a svájci gitáros-énekes, Manuel Gagneux és delta-blues spirituálékat metálsújtással, voodoo...

Blahalouisiana szimfonik koncerttel hangol a nyárra a Kultkikötő

Június 23-án egy igazán különleges zenei produkcióval indítja az idei, szám szerint 13. évadát a Kultkikötő. Az ínyenc zenei csemegét kedvelő közönség a Blahalouisiana zenekar klasszikus hangszerekkel elegyedő ritmusaira érkezhet meg a nyárba és a fesztiválszezonba.
Koncert.hu már a mobilodon is!
Koncert.hu Android alkalmazás Koncert.hu iPhone alkalmazás
Új koncertek