Nem mered még egyszer elkezdeni, hogy lala-lala... – Manu Chao-akusztik Veszprémben

2023/09/11  ·   Koncertbeszámoló   ·  mmi

Először persze az egész BALKAN:MOST fesztiválról kellene írni, de az a nagyobb meló, amit ide-oda tologat az ember, rendezi a gondolatait, szűrögeti az emlékeit, rakosgatja a fejében a mondatokat. De jön az is, csak a kollégák elkezdték közölni a Manu Chao-beszámolóikat, és az van, mintha nem ugyanazon a koncerten jártunk volna...

Fotó: Bodnár Boglárka/MTI
Fotó: Bodnár Boglárka/MTI

Alapvetően ez az egész Manu Chao-koncert egy kisebb fajta igazságtalanság volt, bár lehet, nem ez a jó szó rá. (Hozzáteszem: imádom, mielőtt jönnek a kövek.) De ezt csak az tudja, aki mondjuk csütörtöktől ott volt a fesztiválon. Mint mi. Mert szombat estig ez egy impozáns környezetben, de korlátok nélkül megrendezett köztéri zenei fesztivál volt, 3 jól elkülönülő, belépő és beléptetés nélküli koncerthelyszínnel, az utcán kavargó fesztiválozókkal, a színpadok előtt önfeledten táncoló balkán-rajongókkal és ad hoc szimpatizánsokkal – rengeteg szívvel és zenével tényleges és képzelt határok nélkül.

Aztán jön a fesztivál zárókoncertje, a 3 napos buli csúcsa, ahová – állítólag a főhős kérésére – max ezer embert engednek be, ráadásul ez a koncert a többivel szemben fizetős (10.000 HUF) volt, így hirtelen lettek kordonok, beléptetés – tehát mindazt, amit 3 napig az egész balkáni ünnep képviselt, a szabadságot, az együttlevést, a fesztivál nagyon is szerethető feelingjét (erről majd a másik cikkben bővebben) egy laza mozdulattal eltörölték egy nagy név kedvéért, aki nem is tudom, hogy passzintható be a programba. Amúgy, tényleg: mitől balkáni Manu?

Pedig ott van pl. Veszprémnek és az EKF-nek a Gyárkert, ahol eddig is remek hazai és neves külföldi előadók léptek fel ... Számomra érthetetlen, hogy a fesztivál hirtelen lefejezése helyett miért nem szerveztek inkább oda egy Manu-koncertet. Persze, ha ő kérte, nyilván a Gyárkertbe is csak ezren mehetnének be, de legalább nem lyukasztaná ki a dolog egy komplett fesztivál amúgy pompás szövetét.

Aztán egyre-másra jöttek a levelek a szabályokkal, hogy Manu nem ad interjúkat a turné során, a fotósok és a televíziósok csak a program első 3 dala alatt készíthetnek képet, felvételt, és soha nem a színpadról (ez mondjuk így szokott lenni általában, csak éppen 3 napig nem erről szólt az élet Veszprémben), hangpróbák alatt nem engedélyezett a filmezés és amúgy a videófelvétel készítése is tilos (ezért is töröltük az oldalunkról, utólag is bocsi.)

Hű, mekkora sztár lett már Manu Chao is, elmúlt a laza korszak? Dehogy, valszeg ezért fizeti a menedzsereket... Mert mindeközben:

 

2016-ban járt Magyarországon legutóbb (Sziget), előtte ott voltunk 2013-ban a Parkos buliján is, úgyhogy rendesen ki volt éhezve rá az ember, bár a vészcsengő azért csilingelt, mert nehéz volt összerakni azt, hogy az idősávjában 3 órát satíroztak be a műsorfüzetben, de a koncert maga akusztik lesz... Mi a fenét csinál majd Manu Chao 3 órán keresztül a zenekara nélkül, akusztikba'?

Hát, elmondjuk... :)

Kezdjük a végén.

A koncert után nem sokkal hazataxiztunk a bázisra, el lehet képzeni, mennyire voltunk fáradtak, ha az afterra sem tudtunk elvánszorogni, pedig azt mondták, lehet, Manu is megjelenik, szóval hazamentünk hullán, de aztán még két órán keresztül ültünk a kertben két üveg pezsgő társaságában, és visítva elemeztük a koncertet (itt szeretnék elnézést kérni B. fűzfő lakosságától). Voltam már számos jó koncerten, de ilyen parádét egyik sem okozott...

Szemelvények az akkor készült jegyzeteimből:

  • "...mint amikor egy andalúz falusi esküvőn egy bedrogozott (spanyol) cigányzenekar játszik reggelig";
  • "zenei Tar Béla színesben";
  • " ... az megvan, amikor Manu ránéz a színpadra lépés előtt Luckyra (Lucky Salvadori, gitáros-mandolinos-effektes), és azt mondja neki: "Nem mered tíznél többször elkezdeni, hogy lala-lala..." , mire Lucky azt mondja: "Fogd meg a cervezám...";
  • "...beálltam a vécénél a sorba, aztán a fröccsnél a sorba, és mikor visszajöttem, még mindig ugyanaz a szám ment...";
  • "...srácok, vissza kéne menni, mert lehet, hogy még mindig játsszák a tombolát, és decemberig le sem jönnek a színpadról...

... és még egy csomó, alapból gecikedésnek tűnő mondat, de, eskü', nem ez volt a cél, csak próbáltuk feldolgozni a történteket.

Visszatekintve már látszik, hogy a koncertnek volt egy teljesen komoly komolytalan koncepciója, egy geg, egy hack, aminek az volt a lényege, hogy végtelenítve játszották a híres Mano Negra és a Manu Chao számokat, és időnként vissza-vissza tértek egy-egy számhoz, refrénhez. így történhetett, hogy már nem tudtam megszámolni, hányadszor énekelem torkom szakadtából, hogy megustastu meg corazón meg arriba meg Maradona meg tómbola meg mellamancalle. De a legdurvább a lalázás volt (0:54-től), mert szerintem Lucky nem állt meg tíznél, és másnap olyan orbitális dallamtapadási volt mindegyikünkben, hogy rágtam a szám szélét, nehogy elkezdjem, mert a frissen alkotott szabály szerint, aki véletlenül elkezdi, hogy lala-lala.., fizet egy kört a többieknek.

Nem volt amúgy rossz buli, csak mire megértettük, mi ez az egész, vége lett a koncertnek, ami végül nem 3, hanem 2,5 órát tartott (ez sem volt kis teljesítmény), de a vége már nagyon nincs meg, akkora volt a kavarodás, lemennek, visszajönnek, Cladestino (szerencsére ez a dal nem szerepelt a végtelenített verzióban), táncolás, ráadás, legutolsó szám, lemennek, elindulunk, visszajönnek, visszamegyünk, gépzene, elindulunk, visszajönnek, lalázás, visszamegyünk, gépzene, kész... – tényleg komoly kihívás volt ez a buli, de persze végigtáncoltuk az egészet, sokan végigtáncoltuk az egészet, de azért nem mindenki. Mert konkrétan nem értettem, miről írnak a kollégák, hogy mindenkitáncol meg fergetegparti: vagy két MC koncert volt aznap, vagy a viszonyítási nincs meg. Ha látta volna a kolléga, mi ment azon a helyszínen egy nappal előbb, a Dubiozán, vagy akár a Fotonon aznap délután a Balkararon, akkor tudta volna, hogy ez a kétszáz ember keltette örömünnep és ricsajozás smafu ahhoz képest, ami a fesztivál más koncertjein történt. A küzdőtér kétharmada földnek szegezett lábakkal állva hallgatta a három zenészt... El lehet jönni Budapestről egyetlen koncertre és nagynak látni azt, de higgyék el, ez a fesztivál sokkal több volt annál, mint amit a Manu Chao koncert hozott.

Nagyon szerettem volna látni, jó is volt látni, nagyot is buliztunk – de azt hiszem, maradok a zenekaros verziónál – vagy elmegyek egy anadalúz falusi lagziba... :D

(lala-lala-lalalalalala...)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BALKAN:MOST, fesztivál, balkán, veszprém, Manu Chao

 

 

Szólj hozzá!


Órákkal a fellépés előtt mondták le Shakira bostoni koncertjét

Órákkal a fellépés előtt mondták le Shakira...

Shakira csütörtök estére (május 29.) tervezett show-ját a bostoni Fenway Parkban néhány órával a kezdés előtt, „előre nem látható...
 
Koncert naptár
Töltsd fel az oldalrakoncerted, helyszíned, zenekarod

Mégis kinyit Győrben is egy estére Az Őrült Nők Ketrece mulatója

Bár korábban úgy tűnt, hogy az elmúlt évtizedben töretlen sikerrel játszott, de most a közönségtől végleg elbúcsúzó előadás búcsúturnéjából kimarad a győri állomás, mostanra kiderült, hogy a város szívesen fogadja Az Őrült Nők Ketrecét.

Az ország legboldogabb fesztiválján a Guns’N’Roses előzenekara is fellép

A BOLDOGkisfalud Feszt egy családias hangulatú, élhető léptékű kisrendezvény, ahol zene, színház, irodalom és képzőművészet fonódik össze a Tokaj-hegyalja különlegesen szép természeti környezetében. Idén július.03-06-ig fürdőzhetnek – valamint bringázhatnak és kenuzhatnak – ebben az élményben az idelátogatók.

Különleges koncertekkel robban be a július a Müpába – Budapestre érkeznek a könnyűzene külföldi sztárelőadói

Ha azt mondod, MÜPA, akkor a zenekedvelőknek egyből a SZÍNVONAL szó jut az eszébe, és ez érvényes a fellépők kiválasztására és a műsor megvalósítására is. A mostani könnyűzenei programnak azonban sikerült még az eddigieknél is nagyobbat szólnia. Lássuk, kik érkeznek a közeljövőben Budapestre!

Volt egyszer egy Quimby Class&Roll az MVM Dome-ban

A Class&Roll Koncertfilm nem csupán a koncert látványos pillanatait örökíti meg, hanem a felkészülés izgalmas és általában láthatatlan világába is bevezeti a nézőt. A film 2025. május 30. és június 13. között látható az eSzínház Nyáresti vetítések programjában.
Új koncertek