Tudomásom szerint méltó összefoglalása még nem született az életműnek. Majnik László Mindörökké Omega című könyve a zenéjük részletes bemutatása. Csak valamiért abba marad az életmű felénél. Érthetetlenül és megmagyarázatlanul. De addig kimagaslóan jó. Ami a könyvet tekintve azt jelenti, hogy teljes egészében csuda jó. Csak fene mód hiányos. Mindjárt megmagyarázom, miért írok ilyen gubancosan.
A helyzet az, hogy az első meglepetés akkor ért, amikor megláttam a kötetet. Valamiért azt hittem, sokkal nagyobb és sokkal vaskosabb. Mert képzeld, háromszáz oldal sincsen. Pedig majd' hatvan év zenéje van benne... Ehhez képest tehát egy teljesen átlagos méretű kötet. Bár viszonylag nehéz: minőségi papírra nyomták, vélhetően a benne levő fotók láthatósága érdekében. A tördeléssel alapvetően semmi baj nincsen. A képek elhelyezése ugyan esetleges, és ennek megfelelően néha meglepő. Lehet, szerencsésebb lett volna nem a szöveget megszórni velük, hanem külön egységekben betenni őket, nem a folyószövegbe, de több is veszett Mohácsnál... (Mohácsinál? :-D )
Később akartam morgolódni, de itt a helye, nem bírom magamban tartani. Minden más, ami dicséret, ez után kap majd teret.
Majnik László több kötetes szerző. Írt az Illésről, a Hungáriáról és az Omegáról egy-egy könyvet, ez utóbbinak a címe Barázdák között 2.: Az Omega.együttes története hangfelvételeik tükrében. Ez a kötet 2019-ben jelent meg. A kötet alcímében egyértelműen ez állt: 1962–1987. Ez az időbehatárolás ott áll a jelen írás témájául szolgáló kötet előszavában is. Ennek megfelelően az Omega 1987–2021 közötti tevékenysége az utószó öt (!) oldalán kapott helyett.
A könyvben legutolsó, részletesen bemutatott album az 1987-ben megjelent, Babylon című album. Az együttesnek '87 után még négy önálló és egy kelet-európai dalokból született, más elődadók általuk feljátszott dalainak válogatása is megszületett, olyan vendégzenészekkel mint Petr Janda, a cseh Olympic énekese és Josef Skrzek, a lengyel SBB (Silesian Blues Band) zenésze.
Mihály Tamás 2014-ben szállt ki az Omegából. Molnár György 2014-2016 között az Oratórium-koncerteken nem lépett fel a zenekarral, fenntartása volt a templomi koncertekkel szemben, de a 2016 után a hagyományos koncerteken újra színpadra állt.
Az utolsó, közvetlenül Kóbor János halála előtt megjelent album, a Testamentum ugyan elsősorban az énekes évekig tartó projektje volt, de az Omega neve alatt jelent meg.
Annak ellenére, hogy a cd-mellékletében nincsenek feltüntetve a zenészek.
De zeneszerzőnek az Omegát jelöli meg a kiadvány. Érdekes módon, eme most tárgyalt Omega-könyvnek a borítója egyértelműen a Testamentum dizájnját hozza. Miközben a lemezt másfél sorban tárgyalja...
Vagyis a következő lemezek éppen csak megemlítésre kerültek:
-
Trans and Dance (1995)
-
Egy életre szól (1998)
-
Égi jel (2006)
-
Testamentum (2020)
De az van, hogy ezek csak a kihagyott stúdióalbumok. De nem csupán ezekel rukkolt ki az együttes ebben az időszakban. Ahogyan Majnik sem csak a stúdióalbumokat, hanem a koncertlemezeket és az idegennyelvű kiadványokat is aprólékosan elemezte az előbbiekben. Csak, hogy lásd, mi minden maradt ki.
-
Népstadion 1994 Omegakoncert 1. – Vizesblokk (1994)
-
Népstadion 1994 Omegakoncert 2. – Szárazblokk (1994)
-
Transcendent (angol nyelvű) (1996)
-
Koncert – Népstadion (1999)
-
Rhapsody (2010)
-
Szimfónia & Rapszódia (2012)
-
Oratórium (2013)
-
Oratórium Adventi koncertek (2014)
-
Volt Egyszer Egy Vadkelet (2017)
-
Élő Omega – Kisstadion '77 (2023)
S akkor vessünk számot: az Omega 1962–2021 között létezett. Ötvenkilenc évig. A 2023-ban megjelent könyv ebből huszonötöt mutat be.
Ó, igen: s egy félszavas indoklást sem lelhetünk miértjére. Azért nem veszünk figyelembe harmincnégy évet és tizenhárom lemezt, mert csak. Próbáltam valamit keresgélni, miért dönthetett így a szerző, de egyszerűen semmi értelmes okot nem leltem. Még ha Mihály kiválására, Molnár időszakos távolmaradása lett volna a vízválasztó, de igazából még az se lenne szilárd hivatkozás. Egyre az járt a fejemben, hogy miközben teljesen egyértelmű, hogy a szerző tiszteli a zenekart, hogy a csudába tudod, mert ennyire tiszteletlen lenni velük szemben?
S ha már morgolódom: érthetetlen módon az egyes lemezek tárgyalásánál nincsen ott a borítók fotója. Illetve nincsen egy fia diszkográfia sem a könyv végén. Rendben, hogy ma már a neten simán talál mindenki ilyesféle magának (én jobbára a disgogs.com-ot használom), de azért...
Az a baj, hogy a fentiek miatt bennem maradt az érzés, hogy a kötet ilyetén második kiadása csak a konjunktúra kihasználása. Nagyon nagy kár érte!
Majnik az Omegáról a benne levő tudás teljes magabiztosságával ír. (Ebben a mondatban részemről semmi, de semmi irónia nincsen, minden szavát tökéletesen komolyan gondolom.) Szemmel látható, érezhető, hogy a benne levő szimpátia, tisztelet teljessége vezeti a tollát. Viszont semmiképpen sem a rajongói elvakultság. S az is egyértelmű, hogy ért a zenéhez: ő maga is zenész, zeneszerző, dalszöveg-író,
Plasztikusan fogalmaz. Annyira plasztikusan, hogy az ember fiának rögvest kedve támad meghallgatni, amiről éppen ír. S egy zenei témájú könyv esetében mi más lenne a legnagyobb győzelem?
A könyv tartja magát az első kiadás címében megfogalmazottakhoz: a felvételeiken keresztül mutatja be az együttes munkásságát. Már amikor teheti. Mert például az első, Laux-Presseres, klasszikus felállásig is vezetett út, s ebből az időszakból bajos a felvételeken keresztül mutogatni az Omegát. Viszont mégis meglepően részletesen rálátunk erre a múltba vesző időszakra. (Ami zenei szempontból meglehetősen lényegtelen volt.)
A lemezek megjelenése után azok válnak sarokponttá. Sokat megtudunk a megalkotásuk hátteréről is, de alapvetően a produktumokra koncentrálva. De azoknál mindenre kiterjedően: hangszerek, hangszerhasználat, keverés, a kor- és a stúdiók lehetőségei, ki, mikor, mit játszott, énekelt, mi honnan szól a sztereóban, ki írta a szövegeket, miről szólnak a dalok, a lemezekre került verziók között mik a hangszerelési, keverési különbségek.
Mondj valamit az Omegáról: ott van a könyvben!
De külön érdeme az olvasottaknak, hogy semmi teret sem enged a bulvár-információknak. A zenéről és az előadásokról szól a könyv. Pont.
Mondjuk, ahogy belegondolok, a lemezek borítóit a Nem tudom a neved albumig elemzi. Aztán már nem. Éppen csak megemlíti. De persze semmi se lehet teljesen tökéletes. Különösen nem egy ekkora életművel bíró zenekarról szóló könyv. De nagy dolgot mondok: ha nem lenne benne az a magyarázatlan félbeszakadás az életmű tárgyalásakor, azt mondanám, az én ízlésem és elvárásaim szerint Majnik László könyve nagyon közel van hozzá.
Grundrecords, Budapest, 2023, 304 oldal · puhatáblás · ISBN: 9786150172361
könyv, Omega, Majnik László
Szólj hozzá!