Menopauza

Madonna és az album, amellyel elegáns hátraarcot csinált – harminc+1 éves a Bedtime Stories

2025/11/28  ·   Lemezbemutató   ·  koncert.hu,

Kevés olyan fordulópont akad Madonna pályáján, amely egyszerre volt radikális és visszafogott, provokatív és behízelgő, éles váltás, mégis logikus következmény. A Bedtime Stories pontosan ilyen album volt 1994 őszén. A (nem kerek) jubileumra egy különleges, eddig kiadatlan anyagokból összeállított EP is érkezik "Bedtime Stories – The Untold Chapter" címmel.

Madonna és az album, amelyen Tupac Shakur is szerepelt volna  – harminc+1 éves a Bedtime Stories

Az album a megjelenése (1994. november 25./28.) óta eltelt harminc év alatt az egyik legkülönösebb Madonna-lemezzé vált – kivételesen nem a botrányai, hanem a hangulata miatt.

Hogy sikeres is volt-e...?

A kritikusok pozitívan reagáltak, az albumot pedig Grammy-díjra is jelölték a legjobb pop album kategóriában. 

A lista- és eladási eredmények azt mutatják, hogy a Bedtime Stories egyes track-jei valódi sikert arattak. A Take a Bow például bizonyítja, hogy Madonna még akkor is képes volt gigantikus slágert írni, amikor stílust váltott, és tudatosan csendesebb, visszafogottabb hangzásra váltott – a szám lett az énekesnő első amerikai listavezető slágere 1992 óta. A Secret pedig azt mutatta meg, hogy az R&B- és soul-beütés is működhet a poppiacon.

Ugyanakkor az is látszik, hogy nem minden szám vált slágerré: a Bedtime Story és a Human Nature ugyan kimagasló művészi értékkel bírnak, de rádiós és kereskedelmi sikerük korlátozottabb volt. Ez is illusztrálja, hogy az album nem a könnyű fogyaszthatóságról szólt – hanem arról a kísérletező, atmoszférikus, időnként meglepően finom megközelítésről, amely Madonna pályájának érettebb szakaszát nyitotta meg.

De mi kényszerítette váltásra?

Nem mi, hanem ki... Fő oka a közönség és a média negatív reakciója volt.

Madonna 1992-1993 körüli időszaka (az Erotica album, a Sex könyv és a Body of Evidence című film) hatalmas botrányt kavart. Bár az eladások jók voltak, a média és a nagyközönség egy része úgy érezte, hogy az énekesnő túl messzire ment a szexuális tartalmakkal, és a karrierjét is temetni kezdték. A Bedtime Stories megjelentetése egy tudatos és stratégiai visszalépés volt a lágyabb, intimebb hangzás felé: Madonna úgy döntött, hogy puhítania kell az imázsát, ha vissza akarja nyerni a közönség szélesebb rétegét, és el akar távolodni az Erotica explicit szexualitásától.

Erről maga az énekesnő is nyilatkozott, mondván:

"Vannak más módok is arra, hogy az ember kifejezze magát. Lehet agresszív és hangos, lehet sokkolni az embereket, de lehet szubliminálisan elcsábítani is őket."

Zeneileg a lemez szakított az addigi pop/dance vonallal, és beépítette az 90-es évek derekának slágerlistáit uraló R&B, hiphop és downtempo elemeket. Olyan R&B sztárproducerekkel dolgozott együtt, mint Babyface és Dallas Austin, valamint a brit klubszcéna kiemelkedő alakja, Nellee Hooper (akinek a munkásságát Björk és a Massive Attack is inspirálta). Az album bemutatta Madonna egy sokkal selymesebb, érzékenyebb oldalát.

Mit ad hozzá mindehhez a jubileumi EP – és miért izgalmas ez 30+ év után?

A dupla CD-s változat különösen érdekes: tartalmazza az eredeti albumot, az új EP-t, valamint egy 20 oldalas, illusztrált bookletet is, amely dalszövegekkel és háttéranyagokkal egészíti ki a képet. Ezek a kiadványok ritkán szólnak ennyire a kreatív folyamatról – a legtöbb jubileumi megjelenés sokkal szentimentálisabb. Ez inkább szinte kutatható anyag.

A kiadvány november 28-án lát napvilágot 12”-es és dupla CD formátumban, és olyan demókat, alternatív verziókat, félbehagyott ötleteket is tartalmaz, amelyek megmutatják, hogyan alakult ki a lemez atmoszférája. Aki ismeri a korszak cikázó kreatív folyamatait, sejtheti: nemcsak kulisszabejárásról van szó, hanem arról, hogy is történt Madonna egyik legfinomabb irányváltása.

A Bedtime Stories – The Untold Chapter lényegében olyan, mint egy kulcs az album belső világához. A nyolcszámos EP nem bővített slágergyűjtemény, hanem betekintés a munkaasztal mögé: korai demók, alternatív hangszerelések, olyan felvételek, amelyek ritkán kerülnek elő egy popikon örökségéből. Azoknak, akik szeretik érteni, hogyan alakul át egy dal a kezdeti foszlányból stúdióanyaggal súlyú művé, ez a kiadvány lehet az egyik legfontosabb Madonna-dokumentum.

A jubileum napján az eredeti Bedtime Stories is újra megjelenik, ezúttal limitált ezüst bakeliten. A lemez annak idején több mint hétmillió példányban kelt el világszerte.

Ha a nyolcvanas évek Madonna-világa neonfényes és maximalista volt, a Bedtime Stories egy másik arcát mutatta: a visszafogott, kísérletező, R&B-től és alternatív elektronikától megérintett oldalát. Ezért érdemes most újra elővenni – nemcsak nosztalgiából, hanem mert máig olyan munkadarab, amelynek minden részlete tudatosan lett összerakva.

Bedtime Stories – track-by-track

1. Survival

Az album nyitánya, amely egyszerre hangulati indítás és ars poetica. Madonna ebben a korszakban tudatosan kerülte a harsány provokációt, és a Survival ennek a „túlélő üzemmódnak” a kíméletlenül őszinte leképezése. A hangszerelésben a new jack swing utórezgései keverednek finom szintifátylakkal, Babyface letisztult R&B-szerkesztésével. A refrén mosolygósnak tűnik, a szöveg mégis arról szól, hogyan lehet ember maradni a hírnév és a bulvár nyomása alatt.

2. Secret

Az album legismertebb dala, Madonna felnőtt R&B-korszakának egyik csúcsa. A produkció a klasszikus soul-hagyományokra épül, mégis minimalista: finom gitár, visszafogott ütés, lélegző vokálrétegek. A dal egyik különlegessége, hogy sosem ad választ arra, mi maga a „titok” – ezzel Madonna tökéletesen csinálja azt, amit ezután évekig: kontrollált rejtőzködés. A Secret nemcsak sláger lett, hanem hangulati nyitány is az egész lemezhez: lassú, halk, meleg.

3. I'd Rather Be Your Lover

Az album egyik leggroove-osabb darabja. Eredetileg Tupac Shakur is szerepelt volna benne – a verzéit végül eltávolították, de a szám szerkezete és energiája erősen őrzi a hiphop-kereteket: pergős dob, pattogó basszus és a refrénbe simuló vokálok. A sztori pedig az, hogy Madonna az album felvétele idején, 1994-ben, rövid ideig romantikus kapcsolatban volt Tupac Shakurral. Ekkor vettek fel együtt egy demót a dalhoz. A pletykák és egyes források szerint Madonna végül úgy döntött, hogy eltávolítja Tupac vokáljait a dalról. Ennek állítólag az volt az oka, hogy Tupac akkoriban belebonyolódott egy szexuális zaklatási ügybe, és ez nem illett bele a stratégiai imázsátkontúrozásba. Nem akart újabb vitát generálni az album körül azzal, hogy egy éppen bírósági ügyben érintett rapperrel szerepel egy dalban. A Bedtime Stories albumon végül Meshell Ndegeocello énekes/zenész vokáljai hallhatók, de azóta napvilágot látott az eredeti felvétel is.

4. Don’t Stop

Funk és diszkó színezetű, könnyed R&B-dal. A lemez egyik „mosolydala”, amely nélkül a Bedtime Stories túl sötét lenne. A hangszerelésben ott a kilencvenes évek eleji jamiroquai-s lüktetés, miközben Madonna végig könnyed, szinte már gospelre hajazó vokálvezetéssel énekel. 

5. Inside of Me

Downtempo R&B, amelyben Madonna személyesen reflektál édesanyja halálára és az ebből fakadó hiányra. A dal a 90-es évek korai trip-hop hangulata felé hajlik: meleg basszusok, lassú ritmus, félálomszerű vokálok — Nellee Hooper keze erősen érezhető rajta. Ez a Bedtime Stories egyik legintimebb pillanata.

6. Human Nature

A korszak egyik legtöbbet idézett feminista pophimnusza. Madonna saját botrányai kapcsán reflektál a társadalmi megbélyegzésre, a slut-shamingre, a női szexualitás körüli kettős mércékre. A zene a new jack swing és a hiphop határán billeg, minimál basszus, szinte beszédszerű éneklés. A „I’m not sorry — it’s human nature” sor azóta is poptörténeti idézet.

7. Forbidden Love

Enyhébben elektronikával festett R&B-ballada, amelyben Madonna érzékenyebb, visszafogottabb vokált hoz. A dal méltatlanul ritkán emlegetett gyöngyszem: finom, intim, lassú, és sokkal inkább a kései 90-es évek urban hangzására hasonlít, mint arra, ami 1994-ben a rádiókban szólt.

8. Love Tried to Welcome Me

Ez az album legmelankolikusabb száma – sőt, az egyik legszomorúbb dal Madonna életművében. Hárfa, puha akusztikus gitár és a downtempo-elektronika közt lebegő hangszerelés adja meg a hangját. Nem véletlenül: a dal az érzelmi elengedésről szól.

9. Sanctuary

A Sanctuary kvázi trip-hop. Nem túlzás ezt állítani: a minimalista, súlyos beat, a lüktető basszus és Madonna rétegzett vokáljai erősen emlékeztetnek a Massive Attack vagy a Portishead korai hangzására (nem véletlen, hogy a producer: Nellee Hooper). 

10. Bedtime Story

Björk írta az alapdalt, és a hatása érezhető a szerkezeten: tánczenei alapra épült, mégis álomszerű, sűrű textúrákkal operáló elektronikus pop. A szöveg arról szól, hogy a szavakat egyszerűen kevésnek érzi, és inkább a tudattalanra, az érzékelésre bízná magát – Björk teljes költői univerzuma belefért Madonna világába. A klip korát megelőző digitális fantasztikum: a kilencvenes évek pop-avantgárdjának csúcsa.

11. Take a Bow

A Madonna-Babyface együttműködés csúcsa, és Madonna egyik legnagyobb rádiós sikere. Klasszikus R&B-ballada, amelyben a hangszerelés egyértelműen a 90-es évek érett urban soundját idézi. A dalalap annyira kifinomult, hogy könnyen el is feledteti, mennyire keserű a szöveg: egy egyoldalú kapcsolat végéről beszél, ahol a „taps” már nem jelent semmit...

Taps!

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

 

S ha már emlegettük a Massive Attackot:

 

A trip-hop suttogó narrátora visszatér Budapestre

 

Madonna, Bedtime Stories

 

 

Szólj hozzá!


A Turbinában mutatkoznak be a Hangfoglaló feltörekvő előadói

A Turbinában mutatkoznak be a Hangfoglaló feltörekvő...

A magyar kultúra napja nemcsak a múltról meg a hagyományokról szól, hanem a jövő tehetségeiről is. 2026. január 22-én, csütörtökön a Turbina...
 
Koncert naptár
Töltsd fel az oldalrakoncerted, helyszíned, zenekarod

Beth Hart és a Pink Martini idén tuti eljönnek – teljes a VeszprémFest 2026-os programja

Tavaly a VeszprémFest közönsége két várva várt fellépőt is nélkülözni kényszerült: Beth Hart és a Pink Martini egyaránt lemondta koncertjét, komoly kihívás elé állítva a szervezőket. 2026 azonban kárpótol mindenkit: mindkét előadó ott lesz a fesztiválon, csakúgy, mint Juanes és a Kraftwerk.

Brian Hugh Warner, azaz Marilyn Manson kilenc év után visszatér Budapestre

A botrányokra és ikonikus vizuális világra épülő előadó legutóbb 2017-ben adott teltházas koncertet a Budapest Parkban, és akkor még senki sem gondolta, hogy közel egy évtizedig kell várni az újabb találkozásra. Most azonban visszatér: 2026. július 22-én ismét a Park színpadán áll majd.

Jön a Prodigy! Fesztiválhíreket mondunk

A 2026-os nyár már most erősen körvonalazódik: világsztárok térnek vissza Magyarországra, ikonikus hazai előadók sorakoznak a plakátokon, a fesztiválszezon pedig minden eddiginél korábban indul. Elektronikus legendák, pophimnuszok és nagy közös éneklések – most éppen Soprontól Szegeden át Székesfehérvárig. A többi...

Biffy Clyro basszusgitárosa nem jön a Szigetre – de van másik!

A skót Biffy Clyro hivatalos közleményben jelentette be, hogy basszusgitárosuk, James Johnston nem csatlakozik a zenekar közelgő koncertjeihez és turnéihoz, köztük a nyári Sziget Fesztiválon várható fellépéshez sem.
Új koncertek