A Borsnak adott interjú alapján a Facebook a zenekar fizetős, élő buliját arra hivatkozva offolta, hogy nem a zenekari tagok a saját dalaik jogtulajdonosai.
Az énekes szerint nem félreértés vezetett a koncert megszakításához.
"Meggyőződésem, hogy sötét háttérhatalmak tevékenysége ez, hogy nagyon komoly szűrők figyelnek, hogy ideológiai alapon tiltottak le minket. A Facebook arra hivatkozott, hogy tulajdonjogot sértünk, mert nem a mienk a zene, amit játszunk. Hát akkor kinek a tulajdona, ha nem a Bikinié?!" – mondta D. Lagy Lajos a bulvárlapnak.
Hát, nem tudjuk... A gyilkosságos-nyomozós filmekben is az az első, hogy mi lehetett az indíték. Egyszerűen nem látjuk, hogy a Részegen ki visz majd haza meg az Adj helyet magad mellett milyen ideológiai tartalmakat hordozna, amelyek az USA egykori elnökével egy polcra helyezi a magyar együttest a Facebook, talán a Megüssem vagy ne üssem-nél kicsit rezeg a léc, de nem hinnénk, hogy ennyire mélyen tisztában van az algoritmus a Bikini munkásságával.
Azt viszont tudjuk, hogy a platform zenével kapcsolatos megosztásai komoly szabályozás alá esnek, mert – ahogy a nevében is megtalálható – arra törekednek, hogy a FB ne egy porszívózás közben háttérzenét szolgáltató valami legyen, mert olyanból van elég és más, ők azt szeretnék elérni, hogy tényleg közösségi élet folyjon a profilokon. Ezért van az, hogy az üzelti célú profilok megosztásait már nem annyira jelenítik meg, mert azt mondják: ha hirdetni akarsz, fizess érte, ha közösséget akarsz építeni, akkor welcome. Viszont egy előadó/zenekar/művész élő közvetítésű koncertje még a FB policyje szerint sem ebbe a fenti, „zenehallgatási élmény” kategóriába tartozik, az szerintük is egy interaktív közösségi esemény – a beharangozók alapján a Bikini sem tervezett mást.
Néhány nem ideológiai, hanem technológiai jellegű felvetést azért érdemes megfontolni.
Sok helyen olvastuk azt az elsőre furcsán hangzó tanácsot az élő közvetítésekkel kapcsolatban, hogy MOZOGJ!
De tényleg. Olvastunk olyan (ritka) esetről, amikor az élő közvetítés során szinte mozdulatlan előadó (például egy DJ) videóját elnémították, mert a Facebook inkább „hallgatási élményként” érzékelte, nem pedig interaktív közösségi eseményként. Tehát, ha valaki a szoba sarkában pengeti a gitárját, néha meg kell mozdulnia, másfajta aktivitást is alkalmaznia kell: például beszélgetni a hallgatóságával a dalok között. De akár táncra is perdülhet... Arra is van lehetőség, hogy az élő videók készítői egy-egy nézőt is meghívjanak a videóba.
Minél nagyobb a teljes hosszúságú zenék száma egy videóban, annál valószínűbb, hogy a tartalmat a FB korlátozni fogja, mert szabályaik szerint inkább a rövidebb zenei részletek posztolását támogatják.
Tehát minél tovább tart az adás az úgynevezett interaktív tartalom nélkül, annál inkább „zenehallgatási élménynek” fogják tekinteni, és belenyúlnak. Van, aki azt ajánlja, hogy minden dal után legalább 30 másodpercig poénkodjanak... vagy kérdezzenek... Kérjenek a nézők dalokat vagy meséljenek az életükről... Ez az egyszerű – és nagyszerű – módja annak, hogy az élő közvetítés közösségi esemény legyen, és ne passzív élmény. Mert ez utóbbit nem támogatja az Algoritmus.
Nem láttuk a Bikini élőzését, nem tudjuk, mennyi volt benne az (inter)aktivitás. Mint ahogy arról sem esik szó, hogy miként állapítja meg a FB, hogy valaki a saját zenéjét játssza, vagy másét. Azt viszont igen, hogy ez utóbbit nemrég ultra megszigorították. Az is megeshet, hogy a fürdővízzel röpült a gyerek is...
Mi – ezen felületes információk alapján + nem vagyunk közösségimédia-guruk – inkább hajlunk arra, hogy a rendszer értelmezett félre valamit, esetleg hibázott. Bízunk abban, hogy sikerül tisztázni a dolgot, és ha sajáthibás, akkor a FB bocsánatot kér és kompenzálja a zenekar veszteségét. A démonizálását annyira nem tartjuk indokoltnak, szerintünk sem sötét háttérhatalom, sem ideológia nem áll a háttérben, inkább egy technológia, amelynek megvannak a maga bugjai – vagy éppen a maga szabályai, amiket érdemes betartani.
A Facebook – és ezt sokan elfelejtik – nem egy szolgáltató, hanem egy közösségi platform. Persze, manapság már minden átcsúszott rá, legyen az magánélet vagy biznisz, művészet vagy politika: sajnálatos módon a FB egyfajta virtuális valósággá nőtte ki magát, ami néha az igazi élet rovására nyer újabb és újabb területeket. Ebben a milliók által lakott univerzumban próbálnak a fejlesztők valamiféle szabályozást fenntartani, ami kisebb-nagyobb sikerrel, sok-sok hibával, de egyelőre működik. (Napi szinten szívunk vele, mert mindig van valami változtatás, amit nem tesztelnek ki rendesen vagy isten se' tudja, mi történik, szóval van gondunk nekünk is, de eszünkbe sem jut tudjukkit kiáltani – ennél sokkal cifrábbakat szoktunk mondani.)
S lehet, hogy olcsó vigasz, de szerintünk a Bikini egy lelket sem veszít a rajongótáborából egy félresikerült közvetítés miatt, mindemellett megértjük a zenekar felháborodását, hiszen ebbe a dologba időt és munkát fektettek.
Bikini, élő koncert, Facebook, algoritmus, hallgatási élmény
Szólj hozzá!