Amikor 1994-ben először megjelent, még nem volt egetverő siker – de 30 évvel később ez a szám már az ünnepi szezon egyik uralkodó dala. Akár egy bevásárlóközpontban sétálsz, akár a rádiót vagy egy ünnepi lejátszási listát hallgatsz, onnan tudod, hogy a szezon elkezdődött, hogy meghallod Mariah Carey – immáron – klasszikus dalának első taktusait (amelyekről még lesz szó a továbbiakban...).
A 30 évvel ezelőtt megjelent All I Want for Christmas is You a Blue Christmas (Elvis, 1962), a Rockin' Around the Christmas Tree (Brenda Lee, 1958.) és az It's the Most Wonderful Time of the Year (Andy Williams, 1963) című dalok mellett bekerült a karácsonyi sztenderdek panteonjába.
Brit Amerikai tudósok a dal sikerére az alábbi megfejtéseket préselték ki magukból a lap szerint:
„Alapvető értelemben ez egy nagyon szórakoztató dal” – mondja Dr. Brittnay L Proctor, a New York-i The New School médiatudományok és populáris kultúra professzora. „Ha végigpörgetjük a karácsonyi zene kánonját, az efféle dalok nem túl szórakoztatók”. Dr. Proctor szerint az All I Want for Christmas... „a karácsonyi sztenderd ötletét a feje tetejére állította” azzal, hogy „könnyedén egyesítette a gospel, az R&B és a pop elemeit”, „szívből jövő, vidám módon, amely a karácsonyi hangulat eszméjét idézi”. Vagy ahogy Kate Solomon zenei író a BBC-nek mondja, ez egy „tökéletes popdal, ami történetesen karácsonyi dal”.
Abban mindenki egyetért, hogy nem kis teljesítmény egy modern karácsonyi klasszikus megalkotása. Olyan előadók próbálkoztak már vele, mint Taylor Swift, Justin Bieber és a The Killers (hogy csak néhányat említsünk), de a daluk nem ragadt meg a fülekben... Nate Sloan zenetudós, a Switched On Pop podcast társ-műsorvezetője szerint a sikeres karácsonyi dalok megírását az nehezíti, hogy „ez az egyetlen alkalom, amikor van kivétel azon szabály alól, mely szerint a popelőadóknak újítaniuk kell és új hangzásokat kell létrehozniuk”. Sloan rámutat arra, hogy azoktól a kortárs előadóktól, akik olyan régi hangzásokhoz nyúlnak vissza a zenéjükben, mint a diszkó vagy a new jack swing (pl. Dua Lipa vagy Bruno Mars) is elvárják, hogy az új dalaik frissnek hangozzanak... Aztán eljön a december, és felmerül egy teljesen ellentétes igény a közönség részéről, az, hogy beülhessenek az időgépbe, és visszamehessenek az 1940-es és '50-es évekbe, Bing Crosbyhoz és Brenda Lee-hez.
Karácsonyi dal-ügyben jó pár kortárs próbálkozás kudarcot vallott, amikor igyekeztek mindkettőt megvalósítani: visszanyúlni a régi iskola hangzásvilágához plusz kiegészíteni egy modern csavarral – lásd például Ariana Grande Santa Tell Me című dalát. Az All I Want for Christmas... viszont sikeresen táncol a zenei korszakok és műfajok között. Carey elmondta, hogy valami időtlen dolgot akart csinálni, hogy ne érezzük feltétlenül a kilencvenes éveket benne. A vicces, hogy a dal már a megjelenésekor ősrégi klasszikusnak tűnt, és mivel évente csak egyszer kerül elő, mindig frissen szól... S ami miatt úgy érezzük, mintha egy másik zenei korszakból származna, az az akkordmenet. „A legtöbb mai popsláger (...) négyakkordos dal” – magyarázza Sloan. „De az olyan ünnepi dalokban, mint a The Christmas Song (Chestnuts Roasting on an Open Fire) ezek a bonyolult kromatikus akkordok folyamatosan változnak.” Becslése szerint az All I Want for Christmas... tizenhárom akkordból áll, így az ember úgy érzi, hogy „különböző harmóniákat tapasztal meg”.
Magán a dalon túl más fontos tényezők is hozzájárultak ahhoz, hogy az All I Want for Christmas... az ünnepek mindent meghódító klasszikusává váljon. Az első és legfontosabb maga az előadó, aki annak ellenére, hogy „diszfunkcionális családja” rendre tönkretette az ünnepeit, imádja a karácsonyt, és ő az a fajta előadó, aki ha odavan valamiért, képes arra is, hogy az a valami folyamatos hírnevet és bevételt generáljon számára. Még odáig is elment, hogy 2022-ben megpróbálta levédetni a „Queen of Christmas” elnevezést, bár kérelmét elutasították.
A dal karácsonyi sztenderddé válása hatalmas lökést kapott, amikor a 2003-as romantikus vígjáték, a Love Actually (Igazából szerelem) csúcsjelenetében a fiatal színésznő, Olivia Olson előadja. A film akkor került a mozikba, amikor Carey a karrierje mélypontján volt: a Glitter című játékfilmes debütálása kudarcba fulladt – a legfinomabb megfogalmazás szerint: "megjelenéskor a valaha készült egyik legrosszabb filmnek tartották". Careyt ízekre szedték, late night show-k műsorvezetői poénkodtak rajta, és összeomlása a bulvármagazinok címlapjaira került. Fennállt a veszélye annak, hogy kikerül a zenei fősodorból, de aztán jött ez a film – ami nélkül szintán nincs karácsony, legalábbis nálunk –, amit mindenki imádott, s e népszerűség hullámán utazva a dal a karácsonyi téma középpontjába került.
Azóta Carey folyamatosan újabb és újabb módszereket talál ki arra, hogy a szám MINDEN évben bekerüljön az emberek fülébe... 2010-ben egy második karácsonyi albumot adott ki a dal „Extra Festive” változatával. Volt még a Justin Bieberrel közös „SuperFestive” verzió (2011), aztán ott volt a szám vírusként terjedő felvétele a The Roots-szal Jimmy Fallon műsorában (2012), egy duett a ma már emlegetett Michael Bubléval (2013), egy fellépés a Carpool Karaoke-ban(2016), egy Apple TV karácsonyi különkiadás (2020) és kijött egy Mariah Carey’s Magical Christmas Special változat is, 2021-ben... Ezzel már büntetni lehetne egyes földi haladókat, de neki elég sokat hoz a konyhára.
2019-ben Carey megteremtett egy hagyományt is azzal, hogy november 1-jén kiposztol egy videót a közösségi médiába, amelyben kijelenti, hogy „Itt az idő”, és ezzel elindítja a karácsonyi szezont.
Van még egy döntő, gyakran figyelmen kívül hagyott eleme ennek az ünnepi klasszikusnak, ami segít megmagyarázni a társadalomra gyakorolt hatását: a bevezető. Carey lassú és dallamos éneke 50 másodpercig tart, és nem csupán a feszültség érzetét kelti, hanem – ahogy Sloan mondja – azt az érzést is, hogy „egy új térbe lépsz be”. Amikor az intro végén a szánhúzó harangok és a dobok „triolaritmusú” ritmusban szólalnak meg, az „úgy hangzik, mint egyfajta bejelentés, hogy nem csak a dal világába lépünk be, hanem ebbe a szezonális varázsvilágba, amely elkülönül attól, amit egyébként hallgatsz”. Hangzásilag az All I Want for Christmas is You bevezetője sokak számára az advent kapuját tárja ki. Ezért is van értelme annak, hogy a dal intrója kiemelt helyen szerepel Carey minden egyes „It's time!” videoklipjében.
2019-ben Carey-nek végre teljesült a karácsonyi kívánsága, amikor a szám az Egyesült Államokban a Billboard Hot 100-as listájának első helyére került. De már jóval korábban is számtalan hallgató szívébe befészkelte magát. Az énekesnő, ha nem is tudta magát a karácsony királynőjeként hivatalosan elfogadtatni, az All I Want for Christmas is You révén még sokáig ő lesz az ünnepi szezon informális uralkodója.
A cikk eredetije itt olvasható.
Mariah Carey, All I Want for Christmas
Szólj hozzá!