Veszprém 2021. júl. 25. (19:00)

Les Basses Réunies - Il Violoncello, avagy Nápoly rejtelmei


Les Basses Réunies - Il Violoncello, avagy Nápoly rejtelmei

Veszprémi Régizenei Napok 2021

vrn.hu

https://www.facebook.com/veszpremiregizeneinapok/

"Il Violoncello ... avagy Nápoly rejtelmei" egy koncert a cselló második hazájának, Nápolynak szentelve.

 

  • Diego Ortiz (Toledó 1510 – Róma 1576)

Trattado de Glosas : részletek

  • Carlo Gesualdo (Venosa 1585 – Nápoly1611)

«Canzone Francese del Principe» klavicsemballóra

  • Andrea Falconieri (Nápoly 1585-6 – 1656)

Sinfonia - La suave melodia

  • Rocco Greco (Nápoly 1657 – Nápoly1718)

Sinfonia

  • Alessandro Scarlatti (Palermó 1660 – Naples 1725)

D-moll szonáta két csellóra: largo, allegro, largo, tempo giusto

  • Francesco Alborea (Nápoly 1691 – Bécs 1739)

D-dúr szonáta 

  • Antonio Vivaldi (Velence 1678 – Bécs 1741)

B-dúr szonáta (Nápolyi változat) : largo, allegro, largo, allegro

  • Domenico Scarlatti (Nápoly 1685 – Madrid 1757)

Két csemballó szonáta

  • Nicola Porpora (Nápoly 1686 – Nápoly 1768)

F-dúr szonáta: senza indicatione, allegro, adagio, allegro non presto

  • Salvatore Lanzetti (Nápoly 1710 – Torinó 1780)

A-moll szonáta: adagio, allegro, andante

 

 

Ha valóban Bolognában és Emilia Romagna régióban született meg a cselló és repertoárja a 17. század végén, a Nápolyi Királyság a felvilágosodás kezdetén egy olyan virtuóz csellista generáció felnövekedését láthatta, amelynek hírneve utazásaiknak köszönhetően eljutott az európai fővárosokba: Párizsba, Londonba, Madridba és Bécsbe is.

 

A Les Basses Réunies ezeket a zenészeket emeli a középpontba, akik úttörői és előadói voltak ezeknek a „Cselló-történeteknek”. E zene lényegének és egyediségének könnyebb megértése érdekében azonban az együttes törekszik arra, hogy felfedezhessük bennük eredetüket, a kezdeteket, és a zenében megláthassuk e híres nápolyi iskola születését, amely beragyogta egész Európát. Ez az út a reneszánszban kezdődik, a darabok időrendben követik egymást, melyeket ritka hangszerek - spanyol hatást mutató “velencei” gambák, reneszánsz orgona, az első barokk bőgő, 17. századi olasz csembaló és hegedűk, végül 18. századi csellók és csembaló - alkalmazásával kelnek életre. A koncert csaknem két évszázad zenéjét mutatja be. A cselló és az emberi hang közötti kapcsolat sem merülhet feledésbe: London után Nápoly - a rejtélyek városaként - az opera második európai fővárosává vált, ahol a kasztráltak hangja úgy zengett, mint sehol másutt. Jobban megérthetjük, hogy választott hangszerünk miképpen képes imitálni a dallamot, nagy hangterjedelmének és annak a képességének köszönhetően, hogy érzékletesen vezeti a vokális szólamot, hangzása mélyen megérinti a lelket és az érzékeket.

 

Első zeneszerzőnk a kihagyhatatlan Diego Ortiz, “a Spanyol”, a hangszeres írás kifejlesztésének európai úttörője, őt követi a madrigalista Carlo Gesuldo darabja, a kevéssé ismert, csembalóra írt “Canzone Francese del Principe”, majd Falconieri „La Suave Melodia”–ja, melyben megfigyelhető a vokalitás és a kísért monódia elve. Rocco Greco és a csellóra írt legelső nápolyi darabok következnek: egy-egy ’sinfonia’ a híres Giovanni Bononcini, Alessandro Scarlatti, Francisco Alborea, becenevén “il Francischiello”, zeneszerzőktől. Ez utóbbi hatására a francia hegedűs Martin Berteau kiváló csellójátékos lett, és akiről Francesco Geminiani azt mondta: ’nem lehet elhinni, hogy egy halandó ilyen isteni módon játszhat, bizony, angyalnak kell lennie...’ Végül Antonio Vivaldi, akinek kiadatlan szonátáit Nápolyban publikálták, a virtuóz Nicola Porpora, és a gáláns Salvatore Lanzetti művei szólalnak meg.

 

A koncert anyaga a Les Basses Réunies több mint húsz éves kutató-fejlesztő munkájának része, amely során újra felfedezik mind az elfeledett repertoárokat, mind azon hangszereket, melyeken eredetileg ezt a zenét játszották. A hangszerkészítő Charles Riché egy gesztussal járul hozzá e küldetéshez, amely egyesíti a zenét, a zenészt és a hangszert, hisz Bruno Cocset-vel és zenészeivel több csellót, brácsát, hegedűt, basszushegedűt újraalkotott már.

 

LES BASSES RÉUNIES

Bruno Cocset: gambák, csellók

Bertrand Cuiller: clavecin

Emmanuel Jacques: csellók

Richard Myron: nagybőgő

 
  Amennyiben szeretnéd adminisztrálni ezt a tételt kattints ide.

 

Szólj hozzá!


Kastélyházibuli újratöltve!

Kastélyházibuli újratöltve!

Újból megrendezik a baráti zenekarok összefogásából született La Boumot – akit érdekel, tavaly milyen volt, a HBO Go kínálatában megnézheti.
 
Koncert naptár
Töltsd fel az oldalrakoncerted, helyszíned, zenekarod

Kell valami, amibe kapaszkodhatunk – egy különleges koncerttel emlékezik az AWS Siklósi Örsre

Az AWS tagjai több mint 30 zenészbarát társaságában emlékkoncerttel búcsúznak Siklósi Örs énekes-dalszerzőtől a Budapest Parkban szeptember 5-én. A koncert profitját jótékony célokra ajánlják fel.

A Tankcsapda klasszikusa az idei Campus Fesztivál himnusza

A „Campus edition - Éld meg a pillanatot!" címre keresztelt szerzemény nem ismeretlen a zenekedvelők számára, ugyanis az alapja a Tankcsapda 'Ülj le mellém' című dala.

87 ezren fesztiváloztak a Campuson

A fesztivál nyitását nagy várakozás előzte meg mindenki részéről: a koronavírus-járvány miatt két éve nem volt nagy nyári fesztivál Magyarországon, idén a Campus volt az első, amelyet négy teljes értékű nappal szerveztek meg Debrecenben. Az eseményen a szervezők közlése szerint 87 ezren vettek részt.

Korda György is az EFOTT-on landol

A zenei szakma hazai krémje (pl. Halott Pénz, Wellhello, Follow The Flow, Bagossy Brothers Company) és a külföldi headlinerek (Scooter, Flo Rida) mellett a retró nagyágyúi is fellépnek az idei EFOTT-on.
Koncert.hu már a mobilodon is!
Koncert.hu Android alkalmazás Koncert.hu iPhone alkalmazás
Új koncertek