A Cimbaliband eddigi zenei irányzatában mindig nagyon fontos szerepet játszott a népzenei gyökerek megismerése. Unger Balázs a banda vezetője 7 éves kora óta foglalkozik autentikus magyar népzenével, a balkán szerteágazó dallamvilágával, ezekből is legfőképpen azzal a területtel ahol a cimbalom is szerepet kapott a folklórban. Balázs útját a balkán zenéhez a moldvai csángó muzsika nyitotta meg először. 1996-től rendszeres vendégzenésze volt a budapesti moldvai csángó táncházaknak. Nagy Bercel invitálta először a Zurgó zenekar koncertjeire, táncházaira, majd játszott a Tatros együttesekben, és tagja volta a Palya Bea és Bolya Mátyás nevével fémjelzett Kárpátia zenekarnak is. Eltökélt szándéka volt, hogy felkeresi a moldvában élő cimbalmosokat, és elsajátítja speciális játékukat. 1997-ben felkerekededett friss jogosítványával, és első autójával egy szürke Trabant kombival, hogy fölfedezze a moldvai cimbalmosok világát. Segítségére volt gyüjtőútjain Benchea Grátzy, a Tatros zenekar akkori dobosa, aki maga is moldvai csángó származású, valamint a Rekecsini hegedűs Mandache Aurél. Aurél segítségével jutottak el többek között Ion Spiridon radojéi idős cimbalmoshoz, Antim Ioanhoz, és az folklór-expedíció megkoronázásaként Temeliára, ahol az öreg Cosma Piticu és annak egész családja cimbalmozott, kis és nagycimbalmon egyaránt. Ennek a gyűjtőútnak hatására készült el a Cimbaliband - Moldva című lemeze, mellyel az együttes visszatér a gyökerekhez, és autentikus moldvai zenét játszanak, nem a szokásos hangszerelésben! A lemez mindegyben köszönet és tisztelgés a moldvai csángók előtt, hogy sokszor a nagyon nehéz körülmények ellenére is, megőrizték az utókornak gyönyörű népzenéjüket
Szólj hozzá!