Menopauza

A Coldplay-ügy margójára: mi fér bele egy koncertbe – és mi nem?

2025/07/29  ·     ·  koncert.hu

A Coldplay bostoni koncertjén történt „csókkamerás” incidens futótűzként terjedt a világ médiájában (részletek a keretesben). A történet azonban túlmutat egy kínos pillanaton: komoly adatvédelmi kérdéseket is felvet, különösen akkor, ha mindez nem az Egyesült Államokban, hanem Európában történt volna.

A Coldplay-ügy margójára: Mi fér bele egy koncertbe – és mi nem?  Kiss cam, adatvédelem és a jogi határok

Mi történt?
A bostoni Coldplay‑gate során a kiss cam véletlenül Andy Byron CEO-t és Kristin Cabot HR-vezetőt mutatta a Jumbotronon, akik hirtelen menekülőre fogták – ez végzetes hibának bizonyult: a kínos jelenet miatt a párra hatalmas figyelem zúdult, és gyorsan azonosították is őket: kiderült, mindketten házasok – másokkal. Byron lemondott, Cabot távozott, az esemény pedig globálisan bejárta a médiumokat: mémmá válva letarolta a világot. A cég most PR-fogásként leszerződtette „ideiglenes szóvivőnek”  
Gwyneth Paltrowt, ami azért vicces, mert a színésznő egykoron Chris Martin felesége volt.
 
P.S: A Billboard által birtokolt adatok szerint a Coldplay hallgatottsága 25 százalékkal nőtt...
Hosszabban itt.

Az Egyesült Államokban az adatvédelem nem központilag, egységes alkotmányos alapelvek mentén szabályozott. A rendszer mozaikszerű: állami törvények, ágazati szabályozások és jogeseti precedensek határozzák meg a kereteket. Az amerikai gondolkodásban az információhoz való jog, a „right to know” gyakran előnyt élvez a magánélet védelmével szemben.

Nyilvános adatbázisokból bárki hozzáférhet közszereplők múltjához, lakcíméhez – és bár a nyilvános szereplésnek van jogi védelme, annak mértéke gyenge. A csókkamera (kiss cam) pedig a tengerentúli koncert- és sportkultúra szerves része: a közönség szórakoztatása elsőbbséget élvez – gyakran az érintettek adatvédelmi jogain is átlépve.

Európa másként gondolkodik

„Európában ezzel szemben a magánélethez való jog elsődlegessége az alapvetés” – mondja dr. Tóth Judit Lenke adatvédelmi és adatbiztonsági szakjogász, a SmartFill Legal Kft. képviseletében. A GDPR, vagyis az általános adatvédelmi rendelet alapján minden személyes adat – így a képmás is – csak szigorú, előre meghatározott feltételekkel kezelhető.

„Egy koncerten készült felvétel, amelyen jól beazonosítható személyek szerepelnek, és amelyet utóbb nyilvánosan közzétesznek, jogtalan adatkezelésnek minősülhet, ha nem történt előzetes tájékoztatás”– handúlyozza a szakértő.

Márpedig az adatkezelő (legyen az rendezvényszervező, menedzsment vagy médiapartner) felelőssége, hogy bizonyítsa: a nézők megfelelő, részletes tájékoztatást kaptak a felvétel céljáról, időtartamáról és az esetleges továbbítás lehetőségéről.

Egy „igen” nem mindig elég

A koncertjegyeken gyakran szerepel az a mondat, hogy a jegy megvásárlásával a látogató elfogadja, hogy róla felvétel készülhet. Csakhogy ez önmagában nem elegendő a GDPR szerint.

„Nem derül ki belőle, ki az adatkezelő, mi a cél, mennyi ideig tárolják az adatot, van-e lehetőség tiltakozásra vagy törlésre. Az ilyen általános beleegyezés tehát jogi értelemben nem minősül érvényes hozzájárulásnak” – mutat rá a szakértő.

Sőt, sokszor maga az adatkezelő személye sem egyértelmű: különösen akkor, ha egy televíziós közvetítésről vagy streamelésről van szó.

Mit tehet a közönség?

Egy fesztivál vagy nagykoncert során nem feltételezhető, hogy bárki tudatos, kifejezett hozzájárulást adna ahhoz, hogy az arca nagy felbontásban, széles nyilvánosság előtt jelenjen meg – akár egy „csókkamera” célkeresztjében.

Dr. Tóth Judit Lenke szerint épp ezért fontos a tudatosság:

„Vannak módszerek arra, hogy kifejezzük az ellenállásunkat – például ’no photo’ feliratú pólók, kitűzők viselésével, vagy rendezvényeken kialakított külön zónák segítségével, ahol nem készülhet felvétel.”

(Engedjen meg a szakértő egy megjegyzést: ezek nem túl életszerű példák... aszerk.)

Amennyiben egy ilyen esemény adatkezelése nem felel meg a GDPR-nak, úgy a szervező komoly jogi következményekkel nézhet szembe: a hatóság akár milliós bírságot is kiszabhat, de sérelemdíjas polgári per, sőt bizonyos esetekben büntetőjogi felelősség is felmerülhet.

Egy kis szórakoztatás, nagy felelősség

A Coldplay-koncerten történtek tehát rávilágítanak egy kulcskérdésre: amit az USA-ban a show részének tekintenek, az Európában könnyen adatvédelmi incidenssé válhat. A rendezvényszervezők, menedzsmentek és médiapartnerek számára egyre fontosabb, hogy ne csak a látványban és élményben gondolkodjanak, hanem az adatkezelési szabályok szigorú betartásában is.

 

Coldplay-gate, kiss cam, DDPR

 

 

Szólj hozzá!


Azahriah, Halott Pénz, Beton.Hofi, Dzsúdló és mások már biztosan STRANDolnak

Azahriah, Halott Pénz, Beton.Hofi, Dzsúdló és mások...

Ha kicsit sűrítünk az időn, akkor azt mondhatjuk, hogy a Mikulás idén nemcsak csomagot/virgácsot (kinek érdemei szerint), hanem komoly bejelentést...
 
Koncert naptár
Töltsd fel az oldalrakoncerted, helyszíned, zenekarod

Beth Hart és a Pink Martini idén tuti eljönnek – teljes a VeszprémFest 2026-os programja

Tavaly a VeszprémFest közönsége két várva várt fellépőt is nélkülözni kényszerült: Beth Hart és a Pink Martini egyaránt lemondta koncertjét, komoly kihívás elé állítva a szervezőket. 2026 azonban kárpótol mindenkit: mindkét előadó ott lesz a fesztiválon, csakúgy, mint Juanes és a Kraftwerk.

Brian Hugh Warner, azaz Marilyn Manson kilenc év után visszatér Budapestre

A botrányokra és ikonikus vizuális világra épülő előadó legutóbb 2017-ben adott teltházas koncertet a Budapest Parkban, és akkor még senki sem gondolta, hogy közel egy évtizedig kell várni az újabb találkozásra. Most azonban visszatér: 2026. július 22-én ismét a Park színpadán áll majd.

A közönség nem tud élni a Demjén-musical nélkül

Valami egészen szokatlan történik az Erkel Színház körül: a jegypénztár előtt kígyózó sorok, több tízezer online vásárló néhány perc alatt, és olyan rendszerterhelés, amelyet korábban csak sportdöntők vagy világsztárok stadionturnéi okoztak. Mindez egy februárban induló musicalért, amely a Demjén Ferenc dalaira épülő...

Yamazaki, a véerfarkas – a különleges produkció háttere

Yamazaki, vagyis a VR-farkaskarakterrel fellépő Rakovics Benedek a hétvégén mutatja meg először a szélesebb magyar közönségnek különleges, japán ihletésű vizuális világát és modern pophangzását. A virtuális térből induló projekt már nemzetközi figyelmet is kapott, most következik a hazai megmérettetés.
Új koncertek