Noha a dzsessz műfaját csak távolról ismerte, felvételt nyert a Hot Club of Lisbonba, ahol a klasszikus dzsesszéneklés elkötelezettje lett. Saját hangját akkor találta meg, amikor zenekara bemutatkozó koncertjén elfelejtett mindent, amit próbáltak, és kénytelen volt improvizálni.
És úgy maradt :)
Különleges improvizációs képességeire felfigyelt a free jazz kiemelkedő zongoristája, Aki Takash:1986-ban duót alapítottak, amivel öt évig turnéztak és két koncertfelvételt adtak ki. Maria Joao a kilencvenes évek elején a portugál népzene és a dzsessz ötvözésével kezdett kísérletezni, ennek első lenyomata a Sol című lemez a Cal Viva zenekarral. 1994-ben szerződést ajánlott neki a rangos Verve lemezkiadó, még az évben kiadta Dancas című albumát, két évvel később pedig a Fábulát Mário Laginha zongoristával.
1998-ban Trilok Gurtu ütőhangszeressel és Wolfgang Muthspiel gitárossal vette fel a Cor című lemezt, amivel Vasco de Gama indiai expedíciója és az indiai kultúra előtt tisztelegtek. 2000-ben a híres énekest, Gilberto Gilt is felvonultató Discovery című anyaggal Brazília felfedezésének 500. évfordulójára emlékezett Maria Joao. Emlékezetes együttműködései közé tartoznak a Bobby McFerrinnel közös koncertjei, ahol érvényesíthette rendkívüli improvizációs tehetségét és expresszív előadói készségét.
S ami miatt mindezt elmeséljük: Maria Joao január 28-án kedden a Budapest Music Centerben ad koncertet. Az énekesnő az Ensemble Darcos kamarazenekarral közös lemeze, az Agora muda tudo anyagával – a dalciklus 2018-ban az év zeneműve díjat kapta Portugáliában – és Schubert Pisztrángötösének újraértelmezésével lép fel.
Maria Joao, jazz, dzsessz, improvizáció, Portugália, BMC
Szólj hozzá!