2014-ben Sheeran lett a világ legtöbbet streamelt zenésze. Az azóta eltelt 10 év alatt a dominanciája csak egyre nőtt.
De miért ennyire népszerű? Erre több válasz is létezik:
- Ed Sheeran azért népszerű, mert a legújabb zenei trendeknek megfelelően újratermeli magát.
- Ed Sheeran azért népszerű, mert jellegzetes stílusa van.
- Ed Sheeran a hardcore rajongótáborának köszönhetően népszerű.
- Ed Sheeran azért népszerű, mert a közönség kénytelen őt hallgatni a rádiócsatornák és a lejátszási listák uralása miatt.
- Ed Sheeran azért népszerű, mert egy őszinte, hiteles trubadúr.
- Ed Sheeran egy cinikus alakváltó popzenei gépezet, aki kijátszotta az algoritmust.
- Ed Sheeran egyszerűen király.
Közép-Anglia megasztáros bárdja ellentmondások tömkelege, de egy dolog kristálytiszta: hihetetlenül népszerű. Számos statisztika készült, amelyek ezt bizonyítják, de íme kettő:
- Sheeran rendelkezik a legtöbb Spotify-követővel a világ összes előadója közül (10 millióval több, mint Taylor Swift, jó barátja és legközelebbi versenytársa);
- Sheeran volt a legtöbbet játszott előadó az Egyesült Királyságban az elmúlt nyolc évből hatban.
Debütáló albuma, a + (Plus) 2012 harmadik legjobban fogyó album volt az Egyesült Királyságban, annak ellenére, hogy sokan elcsépelt tinilány-csemegének tartották. Aztán 2014-ben komoly előrelépés következett, abban az évben a suffolki származású énekes-dalszerző megszerezte első brit listavezető kislemezét a Sing című dallal. A Pharrell Williams által producerelt számba Sheeran rapet, funkot és harsány dance-popot oltott, ami aztán a védjegyévé vált. Abban az évben ő lett a Spotify legtöbbet streamelt előadója a világon. A műfajok eme ügyes keverésével Sheeran bebizonyította, hogy készen áll arra, hogy kilépjen a trubadúr-dobozból, és átlépjen a teljes értékű popsztár-üzemmódba.
Sheeran azonban tovább ment ennél: végül a popsztárságot alakította át a maga szerény képére. A pop közbeeső évtizede sok szempontból a 33 éves énekesé volt – mindenütt jelenlévő, egységet váltó jelenlétének története – a The Guardian szerint – egyben a kortárs pop története és a jövő útiterve.
A 2010-es években ugyanis a sztárok már nem a hagyományos sajtóra támaszkodtak, hanem a közösségi médiát kezdték el használni fő reklámeszközként. Ahhoz, hogy rokonszenvet keltsenek, a távolságtartó dicsfényt fel kellett cserélniük a megközelíthetőségre: a hétköznapi ruhák, a barátságosság és az egyszerű örömök jöttek divatba, miközben a színházat idéző jelmezek, a titokzatosság és a nagy volumenű dolgok kiestek. Sheeran pontosan tudta, érezte, hogy ezt a játékot miként kell játszani. A kopottas kapucnis-farmeros öltözködése is egy trükk volt; 2014-ben Sheeran azt mondta az Observernek, hogy soha nem fog stylistot fogadni, mert "ha valakit túlságosan is sztárnak állítasz be, senki nem fog kapcsolatot teremteni vele". A dalszövegei ezzel a normalitással kereskedtek: nagy vonalakban érzelgősséggel és olyan utalásokkal, amelyek sajátos hétköznapisággal csengtek. A színpadi felállása – általában kerüli a kísérőzenekarokat, és inkább a gitárját és egy loop pedált használ – a közvetlen őszinteség érzését erősítette.
Sheeran 2021-es kislemeze, a Bad Habits megjelenésének napján például a rajongókkal zoomolt, s régóta fenntartja azt a képet magáról, hogy ő a "szomszéd srác", lényegében nem különbözik a követőitől – és folyamatosan használja ezt a dinamikát. Sikerrel, mert bár nem kerültek a címlapra rendszeresen, mint pl. a BTS hardcore rajongótábora, azért komoly követőtáborra tett szert. Mégsem csak a rajongói voltak azok, akik Sheerant világsztárságig katapultálták. 2014-ben – amikor pl. Taylor Swift kivonta a teljes katalógusát a Spotify-ról, mert szerinte a zenének nem szabadna ingyenesnek lennie – Sheeran a Spotify-nak tulajdonította, hogy képes globális turnékat szervezni. Nála nem a rossz szokások kategóriájába került a platform, sőt.
2017-19-es Divide turnéja volt minden idők legjövedelmezőbb turnéja. Sheeran ugyanis megértette, hogy a streaming soha nem látott elérést tesz lehetővé. A 2017-es Shape of You című slágere lett az első dal, amely elérte a 2 milliárd streamelést a platformon – ez a címlapokra kerülő teljesítmény segített neki felemelkedni az önfenntartó mindenhatóság állapotába.
Sheeran rekordokat döntött a Spotify-on, valami mást pedig bedöntött: a slágerlistákat. 2014 júliusában az Official Charts Company elkezdte beépíteni a streaming számokat; az első héten Sheeran x (Multiply) című albumának minden egyes száma felkerült a Top 100-as listára. Amikor a harmadik albumára, a 2017-es ÷ (Divide) címűre került sor, a teljes tracklistája helyet kapott a Top 20-ban, kilenc dal pedig a Top 10-ben. Az értékelést ennek hatására megváltoztatták: mostantól egy előadónak csak három dala szerepelhet a listán, hogy az újabb előadók is bekerülhessenek. (Szerintünk ez jó döntés volt.) Az Egyesült Királyságban az elmúlt évtizedben nyolc dal vezette a slágerlistákat legalább 10 héten át, ami az előző 30 évben csak egyszer sikerült. Nem meglepő módon Sheeran az egyetlen előadó, akinek sikerült a duplázás: a Shape of You-val 2017-ben és a Bad Habits-szel 2021-ben.
Még ha Sheeran 2017 után kénytelen is volt átadni a trónját a slágerlistákon, befolyása továbbra is érvényesül. Alaphangzását – a régi iskola R&B és a poszt-britpop indie gyökértelen, középtempós fúzióját – rengeteg előadó (pl. Lewis Capaldi, George Ezra, Tom Walker) vette át, akik szintén ezt az emberközeli megközelítést tették magukévá – és ontották a lemezeket. E sorok írásakor (2024. április) a Sheeran-utódok, Rag'n'Bone Man, Teddy Swims vagy Michael Marcagi mind a brit top 20-ban vannak - akárcsak a vermonti énekes-dalszerző Noah Kahan, aki hét hétig vezette a brit slágerlistát Stick Season című slágerével.
"Taylor sosem volt a népszerű gyerek az iskolában. Én sem voltam a népszerű gyerek a suliban" – mondta Sheeran 2017-ben egy interjúban, és ezzel saját és Swift elszánt sikeréhségét a suli bénáinak bosszúja-narratívájává alakította át.
"Aztán eljutsz arra a pontra, amikor te leszel a legnépszerűbb gyerek a suliban - és ezt mindketten egy kicsit túlzásba visszük [...] Ez abból is ered, hogy mindig azt mondták, hogy valamit nem tudsz megcsinálni, és erre azt mondod: 'B+, meg tudom csinálni."
Hogy milyen tökéletesen csinálja, arról a magyar rajongók is meggyőződhetnek (ismét) július 20-án, a Puskás Arénában, ahol a közönséget Calum Scott fogja bemelegíteni.
Kapcsolódó cikkeinkből:
Ed Sheeran a Puskás Arénában!
Még a sörcsapokból is Ed Sheeran folyt az Egyesült Királyságban
Ed Sheeran az Egyesült Királyság leggazdagabb fiatal zenésze
Szólj hozzá!