Miután 1965 őszétől 1966 teléig Észak-Amerikában turnézott, Bob Dylan a Hawks kíséretében egy hathetes tavaszi turnéra indult, amely Ausztráliában kezdődött, Nyugat-Európán, Írországon és az Egyesült Királyságon keresztül vezetett és Londonban ért véget. A setlist két részből állt, a koncert első felében Dylan egyedül állt a színpadon és egy teljesen akusztikus dalszettet adott elő, míg a koncert második felében elővette az elektromos gitárt és a zenekarát... A koncert első felét a közönség melegen fogadta, míg az elektromos részt erősen "kritizálták", minden egyes dal előtt és után ment a hiszti, erről a meccsről így számoltak be:
"... A közönség azonnal folytatja a támadást, amint a dal véget ér, kiabál, tapsol, toporzékol. Dylan magában motyog, mint egy gyerek, aki befogja a fülét, és kiabál, hogy ne hallja a szülői parancsot. Az átvezető egyetlen kivehető szava: „Ha nem tapsolnátok olyan erősen...”. A közönség nevetésben tör ki. Döntetlen.
Mindkét tábor felkészül a végső csatára. És ez pont az este utolsó dala előtt következik be. A „Like A Rolling Stone” előtt vészterhes szünet következik, majd a névtelen eretnek megszólal. Egy szó formálódik a színpad és az ülések között felizott levegőben: »Júdás!”« A közönség kínosan felnevet, Dylan szemtelensége pedig átfordul mogorva dühbe. »Nem hiszek neked« - harsogja - »Hazug vagy«. Aztán elfordul a mikrofontól, haragját megfékezve, mindent beleadva, amit tud. Ha eléggé figyelsz, hallhatod az utasításait: »KURVA HANGOSAN JÁTSSZATOK!«. A Hawks-szal aztán a rock 'n' roll korszak legnagyobb dalának legnagyszerűbb verzióját adják elő. Visszafogottabb (és kegyetlenebb), mint a Sex Pistols teljes katalógusa. Egy Coltrane-szóló tüzes ihletettségével zenélnek.
Dylan nem a közönségnek játszik, hanem fölöttük, mint a halál angyala, aki az egyiptomiakra zúdítja haragját. A szájharmonikája bozóttűzként perzseli végig a Free Trade Hallt. Nem annyira énekli, mint inkább köpködi a szavakat. Halhatatlanná válik. Aztán a dal végén van annyi méltóság benne, hogy visszasétáljon a színpadra, és azt mondja: »Köszönöm«. Dylan – közönség 2:1. Game Over."
Mindez ma már rocktörténelem: a koncert és az ezt rögzítő album azóta legendás lett, ezt dolgozta fel Cat Power lemezén és hozza el hozzánk 2025 nyarán az Akvárium Klubba.
Cat Power, azaz Chan Marshall amerikai énekes-dalszerző. (Művészneve eredetileg az első zenekarát takarta, később ezt a nevet választotta szólóelőadóként is). A Cat Power Sings Dylan: The 1966 Royal Albert Hall Concert című élő albumon rögzített, lenyűgöző előadásában Marshall tiszteleg hőse előtt, és új életerővel ruházza fel a legjobban szeretett dalokat. A felvétel 2023. novemberében jelent meg, és a közönség mellett a kritikusok elismerését is kivívta.
A dalinterpretátor katalógusában már szerepel három elismert feldolgozásalbum (a 2000-es The Covers Record, a 2008-as Jukebox és a 2022-es Covers), de Marshall különösen nagy tiszteletet érez a Bob Dylan iránt.
„Bármely más dalszerző munkásságánál jobban szólnak hozzám Dylan dalai, és inspirálnak, mióta először hallottam őket 5 éves koromban” – mondta.
Az eredeti koncerthez (és Dylan 1966-os világkörüli turnéjának egészéhez) hasonlóan Marshall a szettje első felét teljesen akusztikusan tartotta, majd a második felére elektromosra váltott, egy teljes zenekar segítségével: Arsun Sorrenti gitáros, Erik Paparozzi basszusgitáros, Aaron Embry (szájharmonika, zongora) és Jordan Summers (orgona, Wurlitzer) multiinstrumentalisták, valamint Josh Adams dobos.
„Tudtam, hogy amikor egy olyan előadást képviselek, amely örökre megváltoztatta a rock and rollt, nagyon komolyan kell vennem. Bár a 'komoly' kevésnek tűnik ahhoz képest, hogy milyen mélyen elmerültem benne” – nyiltakozta az énekesnő, és a projekt eredményességéről bárki meggyőződhet 2025. június 18-án, az Akvárium Klubban.
Az 1966-os eseményekhez pedig még hozzátartozik, hogy július 29-én, két hónappal a tavaszi turné befejezése után Dylan motorbalesetet szenvedett. Hosszú felépülése miatt
kénytelen volt lemondani a fennmaradó '66-os koncertjeit, és 1974-ig nem is indult újabb turnéra.
Szólj hozzá!