Menopauza

Falra fel! Időutazás a nyolcvanas évekbe – plakátok szárnyán

2022/05/07  ·   Ajánló   ·  koncert.hu

Hetedik alkalommal kerül sor a magyar plakátörökség elkötelezett gyűjtőjének számító Plakátfiú és a Múzeum Antikvárium közös szervezésében a Falra fel! Plakátaukcióra. A május 12-i eseményen személyesen és online egyaránt lehet majd licitálni a ritkaságokra. Az árverési darabokat egytől egyig a magyar plakátművészet elismert alkotói jegyzik, akik a legváltozatosabb technikákkal és stílusban dolgoztak.

Időutazás a nyolcvanas évekbe – plakátok szárnyán

A nyolcvanas években még nem létezett a Facebook, így nem voltak Facebook-események és online rajongói csoportok, ahogyan kereskedelmi televíziózás és rádiózás sem, valamint nem bővelkedett a korszak lemezkiadókban és koncertszervezőkben sem, ami azt jelentette, hogy a zenéhez, a zenészekhez, a koncertekhez fűződő információk egy sokkal szűkebb keresztmetszetű – ezáltal ellenőrizhetőbb – csatornán jutottak el az emberekhez, s ennek a korlátozottabb információs közegnek komoly jelentőséggel bíró eszközei voltak a plakátok.

Ezek egy része promóciós céllal készült, az előadót vagy a formációt népszerűsítette, másik részük konkrét információt hordozott például egy adott koncertről. A grafikai anyagok központi elképzelés, rendelés nyomán születtek meg, és a megjelenésük is tervezett, sőt, finanszírozott volt, így viselhetik ezek a produktumok kiváló grafikusok és fotósok keze nyomát: a V'Moto-Rock és a Piramis 1980-as promóciós plakátfotóját például Díner Tamás fotóművész készítette.

Mindkét plakátot a Pepita Records adta ki, csakúgy, mint a Szabó Gábor, a Neoton, az Edda Művek és a Skorpió aukcióban szereplő plakátjait. A Neoton Família a Magyar Hanglemezgyártó teljes támogatását élvezte. A nyolcvanas években csak angol nyelven mintegy 10 albumuk jelent meg (Nyugat-Németországban, Argentínában, Japánban, Spanyolországban) – ehhez viszont kellett egy nemzetközi porondon is helytálló név, ez lett a Newton Family.

Szintén a Pepita égisze alatt készült Katona Klári promóciós plakátja, a fotót Helyey Zsuzsa jegyzi. Az énekesnő pályafutásának 1981 és 1989 közé eső szakaszát a „Presser-korszaknak” is nevezik. Élete legnagyobb sikerét az 1981-ben megjelent Titkaim című album hozta meg – ez volt a gyöngyös-frizurás lemezborító, mely aztán Lárika védjegyévé is vált abban az időszakban. A Presser Gábor–Sztevanovity Dusán szerződuóval öt évig dolgozott együtt, a lemezeken az LGT kísérte. A gyümölcsöző együttműködés következő produktuma az 1984-es Katona Klári című és az 1986-os Éjszakai üzenet nagylemez volt, 1989-ben Presserrel elkészült a Mozi című feldolgozáslemez, utána már maga írta dalait egészen a kétezres elején bekövetkezett visszavonulásáig.

A Pepita jelentette meg az R-GO lemezét is. Az elnevezés utal a megalakulás mikéntjére: 1982-ben Szikora Róbert kivált a Hungáriából, és létrehozta saját bandáját: Robi Go→ R-Go. Különleges megjelenésükkel és a csikidámnak elnevezett, amúgy nem létező stílussal rendkívüli népszerűségre tettek szert, így pár év alatt,1987-re elértek a sikereik csúcsára – aztán oszlottak fel az eredeti felállásban, de Szikora mindmáig életben tartja ezt a sajátos műfajt.

A plakátot Vértes György fotójával Nagy András tervezte.

Az akkori támogatási rendszerről árulkodik, hogy a tételek között szereplő P. Mobil-plakát saját zenekari nyomásban készült – lemezük sem lehetett egy darabig –, viszont nem más készítette, mint a rockzenész-karikatúráiról is híres grafikusművész, Bodola György. Tavaly volt 40 éve, hogy a P. Mobil megkezdte első nagylemezének felvételét a Kóbor János (RIP) házában kialakított új Omega stúdióban, ez volt a Mobilizmo. Noha a zenekar akkor már csaknem egy évtizede létezett, abban a politikai környezetben finoman szólva nehezen érvényesültek, mindössze három kislemezük (Kétforintos dal, Menj tovább, 1978; Forma 1, Utolsó cigaretta, 1979; Miskolc, Csizma az asztalon, 1980) jelenhetett meg. Az áttörés annak is köszönhető volt, hogy élő koncertjeik rengeteg embert mozgattak meg, s mára már az 1970–1980-as évek magyar könnyűzenei életének egyik meghatározó zenekaraként tartják számon őket.

Ami a koncertplakátokat illeti, megjelenésében kiemelkedik a kommunizmus áldozataiért 1990-ben rendezett – vagy nem rendezett: egyszerűen nem leltük nyomát, a megkérdezett korabeli koncertszervezők, de még a BS akkori munkatársai sem emlékeznek rá – koncert plakátja, amely a Kossuth-díjas Orosz István munkája: egy vörös csillagba gabalyodott halott galambot ábrázol kopár háttér előtt.

A nyolcvanas évek elejéig az ORI (Országos Rendező Iroda) volt az egyetlen koncertszervező cég, amíg meg nem jelent az IRI (Ifjúsági rendező iroda). Ez utóbbi bonyolította az LGT ’84-es turnéját, amelynek nagy dobása Az első magyar óriás kislemez” volt: a hangzatos elnevezés a zenekar 1984-ben megjelent (maxi) albumát takarta. Az eredeti négy számból annak idején kettőt rögtön le is tiltottak, ám végül három számmal jelent meg (később, 2012-ben, immáron mp3 formátumban tették közkincsé a teljes kislemezt, a Dalaktikával kiegészülve).

Kuriózumnak számít az Iron Maiden 1984-es budapesti koncertjének oszlopplakátja, amely két darabból áll. Maga a koncert azért (is) vonult be a magyar könnyűzene történetébe, mert a zenekar csak a Budapest Sportcsarnok parkolójában léphetett fel, a szervezők ugyanis attól féltek, hogy a magukról megfeledkezett rajongók esetleg kárt tesznek a két évvel korábban átadott épületben.

Az underground vagy „ellenkultúra” zenei eseményei a fentiekhez képest kissé más módon jutottak el a célközönséghez: ezeket a kreatívokat általában maguk a zenészek vagy művész barátaik, rokonaik készítették: a Sziámi-grafikákat például Gasner János, a magyar alternatív rock egyik legjelentősebb gitárosa, a Cro-Magnoni Cola plakátját pedig Szász György első felesége, Visnyei Ilona grafikus művész – az Oscar-díjas Légy című film egyik rajzolója – készítette. Ezeket a plakátokat maguk ragasztották ki városszerte, olykor egy másik zenekar plakátjára, úgy, hogy a kurrensebb helyeken már komplett papírrétegek keletkeztek, s az is megesett, hogy alig ragasztották ki, a rendőrök máris letépték a kihelyezett plakátokat.

Feltűnik a tételek között egy 1984-es naptár, amelyen a legendás Beatles mellett helyet kaptak hasonló, mérföldkőnek számító zenekarok, mint a szomszédlány, Alice után 1976 óta vágyakozó Smokie, vagy Sting egykori zenekara, a Police.

Mivel maga a film is kuriózum volt, a plakátja is annak számít: az I'm Not There egy rendhagyó életrajzi film, amelyet az immáron Nobel-díjas Bob Dylan amerikai énekes-dalszerző élete és zenéje ihletett. Ami igazán különlegessé teszi, hogy hat színész alakítja Dylan közéleti személyiségének különböző aspektusait: Christian Bale, Cate Blanchett, Marcus Carl Franklin, Richard Gere, Heath Ledger és Ben Whishaw. Ami a jelent illeti, a hétvégén nyitják meg ünnepélyesen az oklahomai Tulsában a Bob Dylan Központot, ami az irodalmi Nobel-díjas költő és zeneszerző munkásságát bemutató múzeum és archívum – a  zenész természetesen még javában alkot és koncertezik :)  A megnyitón olyan zenészek lesznek majd jelen, mint Elvis Costello, Patti Smith és Mavis Staples.


A szervezők szeretettel várnak minden érdeklődőt az R51 Atelier Budapestben, valamint a kijelzők és monitorok elé május 12-én 19 órakor. Azok, akik licitálni szeretnének az élő közvetítésen, május 11-én 19 óráig regisztrálhatnak az axioart.com oldalon.

 

plakát, Plakátfiú, plakátaukció, nyolcvanas évek, falra fel

 

 

Szólj hozzá!


15 év után újra élőben emelkedhetünk fel Mobyval

15 év után újra élőben emelkedhetünk fel Mobyval

Már csak néhány hónap, és újra kinyílik a másik világ kapuja (hagyd kint a valóságot), de az eddigi koncertbejelentések alapján már most jól...
 
Koncert naptár
Töltsd fel az oldalrakoncerted, helyszíned, zenekarod

Beth Hart és a Pink Martini idén tuti eljönnek – teljes a VeszprémFest 2026-os programja

Tavaly a VeszprémFest közönsége két várva várt fellépőt is nélkülözni kényszerült: Beth Hart és a Pink Martini egyaránt lemondta koncertjét, komoly kihívás elé állítva a szervezőket. 2026 azonban kárpótol mindenkit: mindkét előadó ott lesz a fesztiválon, csakúgy, mint Juanes és a Kraftwerk.

Brian Hugh Warner, azaz Marilyn Manson kilenc év után visszatér Budapestre

A botrányokra és ikonikus vizuális világra épülő előadó legutóbb 2017-ben adott teltházas koncertet a Budapest Parkban, és akkor még senki sem gondolta, hogy közel egy évtizedig kell várni az újabb találkozásra. Most azonban visszatér: 2026. július 22-én ismét a Park színpadán áll majd.

Czutor Zoltán zenél és beszél – Hujber Feri felolvas és mesél

A „Tízparancsolat – Másképp" című műsor december 11-én, csütörtökön 20:30-tól várja a közönséget az Inga Kultúrkávézóban, ahol Czutor Zoltán és Hujber Feri egy rendhagyó, őszinte és emberközeli programmal lép színpadra.

Hogyan tudnék élni nélküled, avagy ki tud többet a magyar filmzenékről?

A DUE Médiahálózat szervezésében és a Nemzeti Filmintézet támogatásával immáron kilencedik alkalommal indítják el a Nagy Magyar Filmteszt Diákoknak elnevezésű vetélkedőt, amely a 14-20 éves közönséget szeretné szórakoztató módon közelebb vinni a magyar filmekhez, sorozatokhoz és készítőikhez
Új koncertek