Hogy ez miért olyan nagy hír?
Hát azért, mert a mű története Magyarországon hosszú időre nyúlik vissza - ez amúgy igaz az Andrew Lloyd Webber-musicalek szinte mindegyikére, pl.: Macskák, József stb). A Madách Színház évtizedek óta repertoáron tartja a Szupersztárt, óriási sikerrel fut.
Zenéjét Andrew Lloyd Webber szerezte, szövegét Tim Rice írta. A "nagyszerű sztori" (ahogy a szerzők a bibliai témaválasztást jellemezték) nem a megszokott módon, hanem Júdás szemszögéből kerül elénk. A darabot sokan fordulatnak tekintik a musical-ek történetében, mert a szerzők bebizonyították, hogy a rock, a beat, vagyis a modern könnyűzene eszközeivel is meg lehet szólaltatni az Újtestamentum történeteit.
A merésznek tűnő kísérlet az 1971 októberében a Mark Hellinger Theatre-ben megtartott ősbemutatón a Broadway történetének egyik legnagyobb sikerét hozta. A New York-i premier után a darab megindult világhódító útján, Norman Jewison már a következő évben filmet forgatott belőle. A filmpremier is zajos siker volt, a közönség sorban állt a mozik előtt a jegyekért, majd megrohamozta a lemezboltokat.
Az akkori generáció számára tényleg forradalmi volt mind a témaválasztás, mind pedig a szövegek, a zenei kivitel. Ezenkívül a film különleges atmoszférája (egy hippicsapat - akik egyébként zenészek és színészek - egy kisteherautóval megérkeznek az izraeli sivatagba, felépítenek egy díszletet, felöltöznek jelmezekbe és egy rövid bevezető után eléneklik, eljátsszák, eltáncolják a musicalt) azonnal garantálta a sikert. Például: Júdást egy afro-amerikai fiú alakítja, Mária Magdolna pedig egy indián-lány.
Már az elején Júdást látjuk, aki kissé irigykedve figyeli a Jézus nevű fickó népszerűségét. A konfliktus ebből adódik, a biblia történetet mindannyian ismerjük (Kajafás, Annás, Poncius Pilátus, Keresztelő János, Heródes, Péter apostol). A karakterek különbözősége és a hangjukkal való játék a musicalben igen erős hatást vált ki. Kajafás egy komoly basszus-hang (pl. Gregor József is énekelte a magyar változatban nagy sikerrel, pedig ő opera-énekes volt), Júdás egy érces, sokszor fejhangokkal operáló rocker, Jézus lírai tenor, Heródes meg egy komikus piperkőc.
Sokan nem tudják, de 1972-ben már Magyarországon is bemutatták a musicalt, méghozzá a Budapesti Műszaki Egyetemen (!). Az ősbemutató szereplői voltak többek között: Csuha Lajos, Miklóska Lajos (Beatrice) és Bódy Magdi. A zseniális magyar szöveget Miklós Tibor írta.
Szólj hozzá!