Menopauza

Több mint country – A bendzsó királyi párja Budapesten!

2015/11/02  ·   Ajánló   ·  Labancz Andrea

Tizenöt Grammy-díjat nyert eddig, több kategóriában jelölték, mint bármely zenészt a világtörténelemben és évente félmillió rajongó előtt koncertezik – Béla Fleck most feleségével, a szintén bendzsóművész Abigail Washburnnel érkezik a Müpába.

Több mint country – A bendzsó királyi párja Budapesten!

A bendzsót legtöbben a countryzene nélkülözhetetlen alapjaként tartják számon, pedig ennél sokkal több van ebben az afrikai eredetű, de leginkább Amerikában népszerűvé vált pengetős hangszerben. Ennek bizonyítására pedig keresve sem találhatnánk jobb alanyt, mint a húros instrumentum avatott ismerőjét, Béla Flecket.

A három klasszikus zeneszerző keresztnevét – Bartók Béla, Antonín Dvořák és Leoš Janáček– is viselő Béla Fleck még gyerekkorában hallotta először a bendzsó semmi mással össze nem téveszthető hangját, mégpedig a hatvanas évek TV-sorozatának, a Beverly Hillbillie főcímzenéjeként. A hangszert pedig nem más, mint a bluegrass koronázatlan királya, Earl Scruggs szólaltatta meg. Élete első bendzsójára, amelyet nagyapjától kapott, azonban egészen 15 éves koráig kellett várnia, addig jobb híján gitárleckéket vett, illetve vadászkürtön tanult játszani. Húszas évei közepére azonban már megjelent első szólólemeze, és az első számú bluegrass zenekarként számon tartott New Grass Revival tagjaként játszott. 

Úgy akartam játszani, ahogy Chick Corea zongorázik” – így nyilatkozott erről az időszakáról a Down Beat magazinnak adott interjújában. A zenekar 1991-ben ugyan feloszlott, de Fleck és Victor Wooten megalapították a stílushatárokkal nemigen törődő Flecktonest. A zenekar második albuma, a Flight of the Cosmic Hippo a Billboard Kortárs Jazz Albumokat számba vevő listáján egészen az első helyig jutott, azonnal széles körű ismertségre és népszerűségre szert téve a jazz-rock fúziós zene rajongói között. A zenekar számtalan jelölés mellett hat Grammy-díjat zsebelt be.

Béla Fleck Grammy-díjainak és jelöléseinek száma amúgy is igen jelentős. Összesen 15 arany gramofont tudhat magáénak, és minden más zenésznél több kategóriában – country, pop, jazz, bluegrass, klasszikus, folk, próza, zeneszerzés/hangszerelés – jelölték eddig. Az évek során számtalan formációval és hangszerelésben lépett fel; turnézott az eredeti felállásban összeállt Flecktonesszal, dolgozott Chick Coreaval és Zakir Hussainnal, komponált bendzsóversenyt a Nashville Symphony számára, és tavaly jelent meg duett albuma feleségével, a szintén bendzsóművész Abigail Washburnnel.  

Vele érkezik a Müpába is november 8-án, ahol saját szerzeményeiket és feldolgozásokat is műsorra tűznek. A két bendzsós üdítően hatott egymás játékára, új színekkel gazdagítva a másik muzsikáját. Míg Fleck a jazz és a bluegrass ritmusait varázsolja elő bendzsójából, Washburn az Appalache- hegység véres balladáit és gospeleket énekli meg. Közös előadásukat még különlegesebbé teszi az általuk használt ritka, úgynevezett clawhammer, vagyis háromujjas pengetés technika.

 

Béla Fleck & Abigail Washburn

2015. november 8. vasárnap

20:00 — 22:00

Fesztivál Színház


 

 

Szólj hozzá!


A magyar punk története képekben: Képes Magyar Punk Enciklopédia

A magyar punk története képekben: Képes Magyar Punk...

Megjelent a magyar punk színtér történetét feldolgozó könyvsorozat harmadik darabja: Ács-Tari Béla és Edvi Balázs Képes Magyar Punk...
 
Koncert naptár
Töltsd fel az oldalrakoncerted, helyszíned, zenekarod

Beth Hart és a Pink Martini idén tuti eljönnek – teljes a VeszprémFest 2026-os programja

Tavaly a VeszprémFest közönsége két várva várt fellépőt is nélkülözni kényszerült: Beth Hart és a Pink Martini egyaránt lemondta koncertjét, komoly kihívás elé állítva a szervezőket. 2026 azonban kárpótol mindenkit: mindkét előadó ott lesz a fesztiválon, csakúgy, mint Juanes és a Kraftwerk.

Brian Hugh Warner, azaz Marilyn Manson kilenc év után visszatér Budapestre

A botrányokra és ikonikus vizuális világra épülő előadó legutóbb 2017-ben adott teltházas koncertet a Budapest Parkban, és akkor még senki sem gondolta, hogy közel egy évtizedig kell várni az újabb találkozásra. Most azonban visszatér: 2026. július 22-én ismét a Park színpadán áll majd.

Mi történik, ha a zene nem koncertteremben, hanem inkubátorok között szólal meg?

A lassú tempójú, élőben előadott altatódalok meglepő módon képesek befolyásolni a testet és a lelket egyaránt: például koraszülött babák szívritmusát, a szülők idegrendszerét, egy egész osztály hangulatát. A British Medical Journal írása azt mutatja meg, hogy a dallam és ritmus hatása messze túlmutat a szórakozáson.

A kazettától a streamingig – generációk párbeszéde a Csinibaba Táncdalfesztiválon

A nyolcvanas-kilencvenes évek fordulójának zenéje ma is visszhangzik a fülünkben... A Csinibaba Táncdalfesztivál 2026-os kiadása azt mutatja meg, hogyan találkozik a rendszerváltás korszaka a jelen előadóival, sőt, arra is példával szolgál, amikor a színház és a könnyűzene közös nyelvet keres.
Új koncertek