(Megjegyzés: amint arra egyik olvasónk rámutatott, ezek olyan felléptidíjak, amelyeket egy olyan koncertszervező kér, amely főiskolai fellépésekre szakosodott, emiatt a számok valamennyivel magasabbak. A tényleges ár, amelyet az előadók jó része kér, sok tényező függvénye.)
Mielőtt böngészni kezded az alábbi listákat, néhány dolgot tisztáznunk kell. Először is azt, hogy nem tökéletesek: néhány tétel nem igazán illik a képbe, vagy gyanúsan el van szállva – ezekre megpróbálunk majd részletesen is kitérni. Az olvasás közben is feltűnhet, hogy bekerült néhány furcsaság is, mint például nem zenei jellegű produkciók (pl. a Myth Busters, akiket már 100 000 dollárért megkaphatsz); és becsúszott a felsorolásba a Degy egynéhány olyan fellépője is, akik könyvbemutatókat szoktak abszolválni, vagy nagy céges rendezvények rendszeres sztárjai. És persze az is fontos, hogy az alábbi listák messze nem teljesek.
A következőkben tehát hozzávetőleges fellépti díjakat olvashattok a legdrágábbaktól (100 000 dollártól fölfelé) a legolcsóbbakig (1 000 dollár).
A lista szerint a Degy „műsortárában” nyolc olyan előadó szerepel, aki fellépésenként egymillió dollárnál is többet kér: Taylor Swift, Madonna, Justin Timberlake, Justin Bieber, James Taylor, Dave Matthews, Bruce Springsteen és Bon Jovi. Meglepő, hogy a felsorolt művészek fele 45 évesnél idősebb.
Pár dolog viszont elég furcsa. Lady Gaga, aki 2013-ban második volt a legnagyobbat kaszálók listáján (csak Madonna előzte meg), majdnem biztosan többet kér el 1 milliónál fellépésenként, míg a listán a karcsú 750 ezer dollár szerepel.
A One Direction, akik minden idők legsikeresebb brit fiúbandája, szintén gyanúsan alacsony, 150-200+ ezer dolláros összeggel szerepel. Egy másik koncertszervező-oldalon majdnem háromszor akkora számot láthatunk, fellépésenként 500 000 – 1 000 000 dollárt. Ez már sokkal hihetőbbnek tűnik, ha számításba vesszük, mennyire őrületesen népszerűek a srácok.
Lehet, hogy B.B. King öregszik, de a valaha élt legnagyobb blues-zenészért 75-100 ezer dollár mégiscsak kevés. A CTI nevű rivális koncertszervezőnél a 88 éves gitárgurut a 250-500 ezres kategóriába sorolják, ami azért mégiscsak korrektebbnek tűnik. Az is elszomorít bennünket, hogy Selena Gomez állítólag kétszer annyit számláz fellépésenként, mint a Credence Clearwater Revisited (még akkor is, ha az eredeti tagok közül már csak kevesen vannak).
Az első dolog, amit kiszúrtunk a listán Ice Cube 30 ezer dolláros „bérleti díja” volt. Azért az az ember, akiről Snoop Dogg egyszer kijelentette, hogy ő minden idők legnagyobb MC-je, ennél többet kell, hogy érjen! A listán feltüntetett ár valószínűleg az az összeg inkább, amit a művész akkor kér el, amikor beszél, és nem rappel egy eseményen. Egy másik koncertszervező oldal szerint „társadalmi és vezetői” témájú beszédein 30-50 ezer dolláros árcédula van.
Nem tudtuk nem észrevenni, hogy mennyi banda szerepel a listán a 90-es évekből - Smash Mouth, Sugar Ray, Ben Folds, The Wallflowers -, és kicsit elgondolkodtunk azon is, mennyit érnének ezek az együttesek akkor, ha most lennének a csúcson.
Coolio, a halhatatlan „Gangsta’s Paradise” előadója az elmúlt évtizedben kicsit eltűnt szem elől. A CTI szerint (és a mi listánkon is ugyanez szerepel) a Grammy-díjas, többszörös platinalemezes művész mostanában csak 10-20 ezer dollárt kér fellépésenként.
Solange Knowles a maga 10-20 ezer dollárjával körülbelül századrészébe kerül, mint nővére, Beyonce. Örültünk még annak is, hogy Biz Markie-nek (10-15 ezer) még mindig ilyen jól fut (azt se tudtuk eddig, él-e még).
Nem vagyunk annyira képben, hogy ebből az utolsó kategóriából minden nevet ismerjünk, de a „Nelly’s Echo” 1 500 dollárért ígéretesen hangzik (Priceonomics 2014-es nyári bulija – jövüüüüünk!).
Átböngészve ezeket a listákat egy gyanúnk mindenesetre bebizonyosodott: úgy tűnik, nincs összefüggés a fellépti díjak és a tehetség közt.
Zachary Crockett posztját kakulya Mónika fordította le nekünk, köszönjük!
Szólj hozzá!