Roger Waters 2011.06.22. Sportaréna

2011. július 19.  ·   Archívum   ·  koncert.hu

A The Wall szimbolikus erővel bíró dupla album, mely a hidegháborús évek végén tiltakozásul szolgált a két világrész szétválasztása miatt, másrészt a rendszerváltás utáni újabb falak építésének is metaforája.

Roger Waters 2011.06.22. Sportaréna
Roger Waters legnagyobb hatású alkotása a The Wall, mely különösképpen egyszerre jelentette a Pink Floyd felemelkedését és széthullását is. Diktátori módszerekkel, terrorizálással fegyelmezte a többieket, és lehetetlenné tette, hogy más is beleszóljon a zeneszerzésbe. Mindez a klasszikus se-veled-se-nélküled elve alapján működött, kilépése után a Pink Floydnak nem is sikerült érdemlegeset alkotnia.

Arra a kérdésre, hogy vajon a FAL körülöttük vagy bennük volt, hogy akadályozza őket, azt hiszem már sosem tudjuk meg a választ.

Mindenesetre eljött hozzánk Roger Waters, hogy bemutassa, szerinte mit is jelképez ez a lemez.

Tudom, hogy a koncert nem most volt, de egy ilyen monumentális előadás láttán elég sok idő kell, míg objektíven is meg lehet ítélni a történteket.


Visszagondolva, egyetlen szó jut csak állandóan eszembe a produkcióról, mégpedig az, hogy megalomán. A nézők eltörpültek a színpad, az azon felépített fal, de a dalok mondanivalója előtt is. Soha nem látott nagyságú színpad, rajta olyan nagyságú vetítések és animációk, melyekhez hasonlót én még életemben nem láttam.
A hangosítás sem volt átlagos, a keverőpult mellől tűnt fel, hogy igazi quadrofon, a Sportaréna négy sarkából szólt például a helikopter zaja.


Régi vonalas rajongónak tartom magam, ezt e lemezt még megjelenésének évében hallottam egy barátom lakótelepi szobájában, és már akkor is magába húzott a belőle kiáradó sötét pesszimizmus. Éppen ezért tágra nyílt fülekkel hallgattam, hogy mennyire hordozza most is ugyanezt az érzést, és Roger Waters mit változtatott benne azóta.


Szomorú, de azok a részek tetszettek a legkevésbé, amikor megpróbálta aktualizálni és belevenni a jelen történelem eseményeit. Ezeknek a daloknak csak a felszíne az utalás az egyenruhákra, háborúkra és az ezzel járó megpróbáltatásokra. A lényeg, ami belül van, egy ember elméjének lassú megbomlása, ahogy az értelem és a tudat elszivárog belőle, és a múltba, vagy az elképzelt jövőbe menekül. Kár és hatásvadász belekeverni a zsidókat, arabokat, kommunistákat, a kapitalista nagyvállalatokat, mert ez nem erről szól, nem is lenne szabad. Egyértelmű hiba és nagyon kilóg a marketing lólába, hogy ezzel a húzással még több embert tudjon megszólítani.
Engem nem sikerült megfogniuk, és gyanítom, nagyon kevesen voltak, akik most életükben először hallották a The Wall zenéjét. Egyetlen ilyennel találkoztam a szünetben, egy 50-es öregúr képében, aki nyúzott arccal kérdezte tőlem, ennyi volt az egész vagy lesz még tovább is? Hát ez nem az ő napja volt az biztos, látszott rajta szívesebben ment volna cirkuszba vagy állatkertbe.


Visszatérve a szünetre, vettem magamnak egy pólót, ami 9.000.- forintba került, de magában hordozta azt a csapdát is, hogy ha az ajtón belül ennyire szidja Roger Waters a kapitalistákat, akkor a merch pultban mitől ilyen iszonyat drága minden. Most akkor a pénzre hajt, és azokhoz hasonlít, akikre nem akar, vagy ez csak valami gigantikus átverés része, aminek mi fizetjük meg az árát?


Visszatérve a koncertre, a lemez teljes egészét leadták szépen sorrendben, ahogy az meg volt írva. Közben a szorgos segítők egy hatalmas falat építettek óriási téglákból és Roger Waters előtte, felette és a benne megnyílt szobában is énekelt.
Érdemes megemlíteni, hogy magyar szereplői is voltak az előadásnak, az abonyi székhelyű Somogyi Iskola - Együtt a Gyermekekért alapítvány tizenhat tanulója is fent lehetett a színpadon, az Another Brick in the Wall szám alatt. Egy hatalmas felfújt tanárfigura jelképezte az ellenséget, amit bátran fenyegettek is. Már éppen hiányozni kezdett a másik elmaradhatatlan látványelem, de az In The Flesh alatt megjelent a vörösen izzó szemű repülő fekete malac, és a közönség fölött körözött. Ahogy figyeltem a repülését, láttam, hogy nem kötélre van felfüggesztve, hanem igazi légcsavarok hajtják, mint egy léghajót, ezért tudta berepülni az küzdőtér egész területét.
Egészen elképesztő látvány volt a modern számítógépes grafika és a fizikailag felépített fal animációja. Apró becsapása a szemnek, hogy ha feltettek egy téglát és azt megvilágították, akkor arról azt emberi agy összekapcsolja, így amikor elkezdett a közönség felé hullani, mindenki hátrahőkölt. Pedig nem is a téglák potyogtak csak a számítógép kezdte őket animálni. Azután oszlopok nőttek benne, melyek között kígyók siklottak, egymásba csúsztak és szétestek. Fantasztikus látvány volt, és közben minden idők egyik legjobb zenéje szólt, a kettő együtt olyan volt, mint egy örvény, ami sokkal erősebb az akaratnál, és a gondolatok olyan mélyére húz, ahová magunktól nem merészkednénk.


Közben a fal hatalmas látomássá változott, előbb széthullott, majd repülők zuhantak bele, lebombázták, és szépen sorban el is nyelte a zenekar tagjait. Végső megsemmisülése a The Trial alatt volt, ekkor darabjaira hullott, újra láthatóvá téve megálmodóját, aki 68 évesen is képes volt egy ilyen páratlan show létrehozására.

 

Roger Waters élete fő műve a The Wall album és ezzel rajongók milliói is egyetértenek, mint ahogy abban is, hogy ennek színpadi előadását egyszer az életben mindenkinek látni kell. Monumentális, lehangoló, de a reményt felcsillantva magában hordozza annak ígéretét, hogy minden fal, még a legerősebbek is, lerombolhatók.


 

 

Szólj hozzá!


BFZ à la carte!

BFZ à la carte!

Hasznos újdonsággal jelentkezik a Fesztiválzenekar: idén először a bérletek és szólójegyek mellett a közönség Szabad bérletet is vásárolhat...
 
Koncert naptár
Töltsd fel az oldalrakoncerted, helyszíned, zenekarod

600 minikoncert a főváros 11 pontján: Zenélő Budapest

Mintegy 600 minikoncertet ad Budapest 11 pontján csaknem 100 művész a Zenélő Budapest című ingyenes szabadtéri sorozat keretében május 25. és augusztus 12. között.

Nemzetközi elfogatóparancsot adtak ki egy spanyol rapper ellen

Nemzetközi, európai és belföldi elfogatóparancsot adott ki Spanyolország a Valtonyc művésznéven ismert José Miguel Arenas Beltrán spanyol rapper ellen, akinek csütörtökön kellett volna megkezdenie börtönbüntetését, amelyet dalszövegei miatt róttak ki rá.
Koncert.hu már a mobilodon is!
Koncert.hu Android alkalmazás Koncert.hu iPhone alkalmazás
Új koncertek
Organ & Choir
Organ & Choir
Budapest 
Organ & Choir
Organ & Choir
Budapest 
Organ & Choir
Organ & Choir
Budapest 
Organ & Choir
Organ & Choir
Budapest 
Organ & Choir
Organ & Choir
Budapest 
Organ & Choir
Organ & Choir
Budapest 
Organ & Choir
Organ & Choir
Budapest 
Organ & Choir
Organ & Choir
Budapest 
Organ & Choir
Organ & Choir
Budapest