A fesztivál, amitől az ember haja is leesik, nem csak az álla: ADE

2022/10/28  ·   Fesztivál   ·  Herbály Dorottya

Viszonylag sűrűn cikkeztünk a holland fesztiválról – ennek az az oka, hogy először vett részt rajta a Koncert.hu tudósítója. Herbály Dóri erősen szubjektív – és részletgazdag – összefoglalóját olvashatjátok arról, hogy milyen is volt a 2022-es Amsterdam Dance Event.

Fotó: ADE

Több napja véget ért a 27. Amsterdam Dance Event (ADE), de még mindig keresem a szavakat. A fesztivál több mint 1000 programja 200 különböző helyszínen zajlott, közel 2500 előadó és fellépő részvételével és rekordszámú: 450 000 látogatót fogadott be a világ minden tájáról.

Az ADE a világ legnagyobb és legbefolyásosabb klubalapú elektronikus zenei fesztiváljává és konferenciájává nőtte ki magát az évek alatt, ami meglátszott a szervezéstől kezdve a programok minőségén át mindenen.

Legjobb helyszín: Shelter

A belvárostól 5 percet kell kompozni északra, és az IJ folyó túloldalán, az ADAM torony alagsorában található a klub. Sötét, vörös fényekkel kivilágított hely, amely a néhai Corvin Clubra emlékeztet. A bejáratnál zárható szekrényekbe lehet betenni a cuccunkat, amely 2 euróval működik. Balra a dohányzó, jobbra a vécék és a pihenőrész található, középen pedig a tánctér. A hely maximum 700 fő befogadására alkalmas – és ezzel meg is alapozza a bensőséges hangulatot. Egy hosszú italpult húzódik oldalt –  és a dj pultot teljesen körbe tudják állni a bulizni vágyók, sőt: a pult oldalára egy olyan tartó van erősítve, amibe bele lehet tenni a kistáskát vagy az italt... A hangrendszer remekül szól és a vizuál sem túl erős, így teljesen a zenére tud koncentrálni mindenki.

A klub fő irányvonala a minőségi house és a techno. Ezt jólmutatja a két buli line-upja, amin ott voltam. Szerdán Enzo Siragusa (GB) és Ion Ludwig (NL), pénteken pedig Archie Hamilton (GB) játszott – kiemelkedően jót.

***

Legjobb buli - Paradise x Loveland - ALISHA (GB) / Chris Stussy (NL) / Giorgia Angiuli (IT) / Jamie Jones (GB) / Marco Carola (IT)

Fotó: ADE

Ha megkérdeznék tőlem, hogy milyen az igazán jó buli, akkor a személyes preferenciám az, hogy az elejétől a végéig az első sorban végigtáncolom és nem járok ki sem beszélgetni, sem cigizni... Nos ez a buli pont ilyen volt, mert ha jó a zene, akkor ennyi, minden más mellékes.

A helyszín Warehouse Houthavensben volt. Nyitás után nem sokkal érkeztem, letettem az egész napos konferencia után a kabátom és a laptopom a meglepően drága, de zárható kisszekrénybe. Innen léptem be az óriás loungba, ahol tokent kellett váltani, mert csak azzal lehetett fizetni a pultban. 17,5 euro 5 token, 2 és fél token egy pia. Jó, hát kicsit húzós, de dohányzóban hőgombák vannak, áldásosan sok női vécé van és gyorsan halad a sor... Egy folyosón áthaladva érkeztem a tánctérre. Ami óriási belmagassággal rendelkező több ezer fő befogadására alkalmas helyszín. Rögtön az első sor közepére mentem, ahol kettő perc alatt megismerkedtem egy francia sráccal, akinek pont ugyanaz volt az álláspontja, mint nekem, így amikor ki kellett mennem italért vagy mosdóba, akkor foglalta a helyem, hiszen ő is az első sorokban nevelkedett és kiválóan ismerte a helyzet protokollját :)

A zene – egyszerűen csodálatos volt. Ki kell emelnem Giorgia Angiuli live setjét, mert varázslatos volt, ahogy dobolt, énekelt és minden kis játékszerét használva építette fel a zenét. Amit utána pedig Jamie Jones és Marco Carola műveltek, arra nincsenek szavak.

***

Legjobb szakmai beszélgetés(ek)

Szerencsére az ADE programja nagyon színes volt, így a fesztiválok fenntarthatóságán át az előadók brandépítésig mindenről hallhatott az ember. A Felix Meritis 5 emeletén reggel 10-től este 6-ig folyamatosan zajlottak az előadások, és ez csak az egyik helyszín volt az ötből. Kerekasztal beszélgetésből a legérdekesebb talán a Dél-Amerikai zenei piacról szóló volt, ahol 15 zenei szakember: előadók, kiadók, PR szakértők, sajtósok és menedzserek beszélték meg a közönséggel, hogy milyen lehetőségek vannak a piacon, továbbá azt, hogy az országok közötti összefogás miként tudja erősíteni a pozíciójukat a nemzetközi színtéren.

 Fotó: ADE

A másik előadás, ami nagyon aktuális volt, az a The Jaguar Foundation nemek helyzetéről szóló jelentése volt, természetesen mindez az elektronikus zene háza tájára leképezve. A szervezet célja alapvetően az, hogy egyenlőbbé tegye az elektronikus zenét a jelenlegi alkotóknak és következő generációnak. A jelenlegi brit szcénáról szóló felmérések azt mutatják, hogy a nemek közötti egyenlőség még mindig fennálló probléma az élőzenei iparban és a zenei szervezetek alkalmazottainak nemek közötti egyensúlyában. Valamint számos más diszkriminatív problémát is bemutatott, amelyekkel a női és nem bináris emberek szembesülnek. Ám nem csak a problémákra fókuszáltak, hanem számos megoldást is megosztottak a közönséggel, amivel növelni lehet a diverzitást a szakmában.

És azt még nem is említettem, hogy az ADE Lab keretein belül számos technikai előadás volt eszközökről, és ki lehetett próbálni a Roland, a Pioneer és az összes nagyobb gyártó eszközeit és programjait...

Fotó: ADE

 ***

Legjobb váratlan program: Mary Go Wild

Az ADE alatt egész Amszterdam felbolydul, számos helyen ingyenes bulik is vannak. A belváros összes valamire való csehója betesz egy keverő pultot, kiteszi a világító kis sárga kockát (ami a fesztivál szimbóluma), s a feltörekvő újoncoktól az igazi sztárokig bárkit el lehet csípni. Így ha az ember leleményes, simán meg tudja úgy szervezni a programját, pl. elmegy két nagy koncertre, ahol mondjuk 50-50 euró a belépő, és a fennmaradó időben ingyenes programokra vadászik. Vagy még opció a Pro Ticket, ha minden program érdekli az ember lányát, de ez egy részről 650 euro, másrészről pedig a sold out bulikra nem mindig engedik be vele az embert.

Na de visszatérve az ingyenes kis helyekhez, volt köztük melegbár, karaoke bár, kocsma – és az egyik legjobb helyszín, a Mary Go Wild. Ez egy elektronikus zenei könyvesbolt, amely az egyik legnagyobb választékkal rendelkezik Európában. Saját kiadójuk is van, emellett árulnak lemezeket, elektronikus zenei művészeti termékeket, a pincében pedig egy DJ pult egy tánctér leledzik, amin vagy 30-an is elférnek, ha nagyon összehuzzák magukat az emberek. Illetve van egy hűtőjük is, amiből sört árulnak a buli alatt...

Egy ügyes fiatal lány zenélt aznap, amikor arra jártam, és ahogy kiment cigizni, szóba elegyedtünk. Nemsokára az is kiderült, hogy ő a bolt egyik menedzsere és félig magyar (milyen kicsi a világ). A lány, Maria, amellett, hogy DJ, nagyon lelkes mesélő is volt, és a következő két órában elmesélt mindent a helyi elektronikus zene aranykoráról, a négy nagy DJ-ről a 90-es évek végén, és arról, hogyan változott meg a szcéna, továbbá, hogy mennyire nehéz még mindig női előadóként érvényesülni (ld fentebb). A végén annyira aranyos volt, hogy még lemezeket is kaptam tőle ajándékba.

 

***

Legjobb előadó: Patrice Bäumel

Persze ez ízlés kérdése, de számomra talán ő volt az. Kelet-Németországban nőtt fel, mostohaapja zenei újságíróként dolgozott, ezért az alapokat elég jó helyről szerezte. Évtizedek óta Hollandiában él és kiemelkedő DJ/producer. Három helyen lépett fel az öt nap alatt, és mind három buliban teljesen más oldalát mutatta meg. Először egy kis helyen, a Tokyo nevű koktélbárban, ahol kellemes és táncolós house-t játszott. A rajongóktól alig fért a DJ pulthoz, de őt ez egyáltalán nem zavarta. A második fellépése egy dara techno parti volt, ahol többek között játszott még Ben Klock (DE), Enrico Sangiuliano (IT), Speedy J (NL) és a Woo York (UA) is. Majd utána lévő napon még lenyomott egy olyan b2b-t Sachával (GB), hogy leesett az ember haja is, nemcsak az álla.

 

Tippek a jövő évre

Már most beírhatjuk, hogy 2023-ban október 18. és 22. között rendezik meg az Amsterdam Dance Eventet. Ha bárki azon gondolkozik, hogy részt vesz rajta, akkor itt van pár ötlet jövőre, amire érdemes figyelni:

  • Közlekedés csakis biciklivel!

A város remek infrastruktúrájában a legjobb, hogy mindenhova vezetnek bicikliutak. Az autósok és a gyalogosok is fel vannak készülve, hogy biciklisek jönnek minden irányból, ráadásul sokkal gyorsabban el lehet jutni A-ból B-be, mint taxival vagy tömegközlekedéssel.

  • Hozz magaddal kétszer annyi pénzt, mint gondolnád.

Sajnos, minden fesztiválnál számolni kell azzal, hogy többet költ az ember, mint tervezte... Ám Amszterdam eleve egy költséges város, és a nagyobb klubok pedig kiemelkedően drágák. A Warehouse Houthavensben például a ruhatár átszámítva 5000 forintba került, egy gin tonic pedig közel 4000 forintba.

  • Érkezz kipihenten és ismerd a határaidat.

A fesztiválnak nagyon erős nappali programja van, amely minden elektronikus zenei rajongó számára maga a kánaán. Majd este jobbnál jobb bulik közül válogathat az ember a város különböző pontjain, ahová általában biciklivel megy. A szervezetnek kifejezetten megterhelő tud lenni ez a rengeteg mozgás, főleg, ha valaki alapvetően év közben nem szokott napi szintem kilométereket futni... Ha a második nap úgy érzed pihenned kell, akkor pihenj. Lehet, hogy lemaradsz néhány előadásról vagy buliról, de a biztonságod és az egészséged a legfontosabb. Ha úgy érzed az áttáncolt éjszaka után már nincs erőd hazabiciklizni, akkor hagyd ott a bicót, hívj egy taxit, és majd másnap visszamégy érte.

  • Töltsd fel a telefonodat!

Ezt azt hiszem nem kell túlzottan magyarázni, de az ember a sok videó készítése közben néha elveszti a kontrollt, és ott áll egy idegen városban, s azt sem tudja, merre van a haza. A biztonság kedvéért írd fel egy cetlire a címed, és tedd be a pénztárcádba, és legrosszabb esetben megkérdezed a járókelőket, hogy hogy is jutsz haza.

Az ADE honlapját itt, az instagram oldalát pedig itt találjátok, és emellett érdemes megnézni kedvenc DJ-itek közösségi oldalait is, mert fantasztikus tartalmakat töltöttek fel a fesztivál legjobb bulijairól.

Na, találkozunk jövőre Amszetrdamban?

ADE, Amsterdam Dance Event

 

 

Szólj hozzá!


Ne várd a májust – áttették a Budapest Garden Party Zenei-Gasztrofesztivált őszre

Ne várd a májust – áttették a Budapest Garden...

A rendezvény 2024. május 10-12. dátumon szerepelt, de a szervezők ma közleményben tudatták, hogy módosítaniuk kellett: az esemény új időpontja...
 
Koncert naptár
Töltsd fel az oldalrakoncerted, helyszíned, zenekarod

Koncz Zsuzsa az Arénában: Jelbeszéd 2.0

Az énekesnő tizennegyedszer lép a Sportaréna színpadára, legutóbb tavaly adott ott koncertet – április 13-án a közelmúltban készült Koncz Zsuzsa-albumok, így a Tündérország, a Vadvilág és a Szabadnak születtél dalai csendülnek fel a Jelbeszéd 2.0 elnevezésű koncert égisze alatt.

Először koncertezik Magyarországon a Take That

Európai turnéjuk alkalmával a This Life című, novemberben megjelenő vadiúj albumukat a magyar közönségnek is bemutatják. A jelenleg trió felállásban tevékenykedő együttes – Anglia egyik legnépszerűbb fiúcsapata – több mint harmincéves pályafutása során először jön hozzánk, 2024. július 3-án friss lendülettel veszik be...

Csak ő...

Falusi Mariann neve többször is felbukkan a koncertkínálatunkban, leginkább Sárik Péterrel, olykor Presser Gáborral egy színpadon emlegetjük, de ő az egyik sztárja a Menopauza című zenés darabnak is. De most csak róla van szó, el is meséli:

Senki sem tudja, kik ők – és idén sem fogjuk megtudni: Sleep Token az MVM Dome-ban

Amellett, hogy tagjai kilétét rejtély övezi, a Sleep Token híres a showszerű koncertjeiről – a zenekar első önálló bulijuk 2024. november 13-án lesz az MVM Dome-ban. Előzenekarként az amerika Bilmuri nyitja meg az estét.
Új koncertek