Közhely vagy sem, ez tényleg egy másik világ...

2024/08/13  ·   Fesztivál   ·  Szivek Laura

A Sziget megadja azt amire a lelkünk mélyén mindannyian vágyunk: a felszabadult, önfeledt szórakozást – így látta kollégánk a Szigetet szombaton.

A külön nem jelzett (MTI) fotók Bolfert Richárd munkái.

Szombat délután három barátommal sétáltam keresztül a H hídon, készen arra, hogy 12 órára részévé váljak a szabadság szigetének. Várakozás nélkül kaptuk meg a karszalagjainkat, gyorsan keresztül haladtunk a biztonsági ellenőrzőpontokon és pillanatokon belül beléptünk a Sziget színes, kavargó forgatagában, ahová most titeket is magammal viszlek.

Közhely vagy sem, ez tényleg egy másik világ: a levegőben vibráló energia áthatja az ember egész lényét és érzi, teljesen mássá válik, mint amilyen a „kinti világban”. Lehullanak a maszkok, elillan a mindennapok fojtogató feszültsége, oldódnak a gátlások, és ami a legjobb: pontosan olyannak fogadják el egymást a fesztiválozók, amilyenek. Itt nem kötnek gúzsba a stigmák: nem számít a kor, a nem, a származás, a súly, az öltözködés vagy a zenei ízlés. Mindenfelé mosolygó arcokat, kifejezetten erre az alkalomra választott – olykor egészen meghökkentő – ruha-összeállításokat és egymást túlharsogó vagy éppen éneklő kisebb-nagyobb baráti társaságokat látni. A Sziget megadja azt amire a lelkünk mélyén mindannyian vágyunk: a felszabadult, önfeledt szórakozást.

Balogh Zoltán (MTI)

Van még időnk az első koncertünk előtt, így megnyitjuk az előzetesen letöltött fesztivál applikáción a térképet és elvegyülünk a tömegben. Mivel a nap még magasan jár, beiktatunk egy gyors megállót az ivókútnál és kenünk magunkra némi naptejet. A környezet nagyon változatos, amerre csak megyünk mindenhol találni egy apró részletet, ami vonzza a tekintetet: amellett, hogy a szervezők mindig új helyszínekkel, látványelemekkel, programokkal kedveskednek a látogatóknak, néhány ikonikus elem visszaköszön az elmúlt évekből, felidézve a korábbi látogatások élményeit: ilyennek például a nagyszínpadhoz vezető zászlósor és a fotó készítéshez kiváló hátteret adó, óriási Sziget felirat.

Vasvári Tamás (MTI)

A korai órákra való tekintettel a helyszín összességében még csendes: a napijegyesek vagy a külső szállással rendelkezők zömében az esti koncertekre érkeznek majd, a kempingezők pedig a táborhelyük rendbe rakásával, pihenéssel, regenerálódással töltik az időt. Kihasználjuk az alkalmat, hogy egyelőre rövid sorok állnak mindenhová és megyünk egy kört a Vándor Vurstli színes óriás kerekével, megnézzük a csontváz madarak felvonulását, festünk az ArtGardenben, benézünk a Cirque du Sziget előadására és felülünk az OldSpice autómosóra hajazó körhintájára.

Az első koncertélményünk tűpontosan a kiíráshoz igazodva, 17:30-kor kezdődik: kövekkel kirakott mikrofonnal, hosszú barna parókában – amit az előadás felénél aztán le is dob– lép a színpadra az albán-amerikai popdíva, Bebe Rexha. Az énekesnő G-Eazyvel közös, Me, myself and I című dalával, tánckara kíséretében robban be az előadótérre. Kifejezetten közönségkedvenc számokat hallhatunk a pop dívától: felcsendül többek között az I'm A Mess; a Bad Bitch; a I Got You valamint a Sacrifice; a David Guettaval és J Balvinnal együtt készített Say My Name, a The Chainsmokerssel való kollaborációból született Call You Mine, majd az este headlinerével, Martin Garrixszel kiadott In The Name Of Life.

Vasvári Tamás (MTI)

A kicsivel több, mint egy órás produkciót az I’m Good zárja. Bebe alkotói jelleme és tíz évet felölelő zenei munkássága, amely – mint az előbbiekből is látszik – nem akármilyen kortársakkal készített produktumokat foglal magába – véleményem szerint – rendkívül alulértékelt. Zenéit világszerte játsszák a rádiók: szerzeményei szinte kivétel nélkül a slágerlisták rangos helyein foglalnak helyet, mégsem képesek áttörni azokat ajtókat, amik akár a szakmabeli díjátadók elismertjei, akár a nagy fesztiválok fő húzónevei közé juttatnák őt. Ennek a fő oka talán az lehet, hogy pimasz, incselkedő stílusát, dögös, kihívó megjelenését és kirobbanó, olykor kihívó táncmozdulatokat mutató színpadi jelenlétét sokan félre értik és emiatt beskatulyázzák, lekicsinylik őt. A 2024-es Sziget Fesztivál szombati napjának bulizói első kézből tapasztalhatták, hogy mennyire nem azonosítható Rexha a sztereotípiákkal: folyamatosan mosolygott, közvetlenül, lazán kommunikált a közönségével – ki-ki kacsintott például az első sorokban állókra –, a kisebb technikai hibákat profin, higgadtan, allűröktől mentesen kezelte, a műsor felénél rögtönzött táncpárbaj két szerencsés résztvevőjét pedig a kezdeti zavar és bizonytalanságok ellenére is végig támogatta, segítette. Nagyon kontrasztosan kijött továbbá, az úgynevezett átszellemülés, amely kristálytisztán látszott, mikor került „flow” -ba a daloknál és mikor lépett ki az előadás atmoszférájából és „tért vissza hozzánk.”

Visszatérbe a beszámoló jelenébe: fél hétkor átadjuk a helyünket a One Direction formációval szupersztárra váló, ám egy ideje – a banda rajongóinak legnagyobb bántára már Harry Styleshoz hasonlóan – egyedül tevékenykedő Louis Tomlisonnak. Taktikai pihenőnk alatt úgy döntünk ideje szemügyre venni az esemény rettegett élelmiszer árait és valami vacsora után nézni.

A higiénia a másik szempont, amivel kapcsolatban aggályok szoktak felmerülni, de megnyugtatok mindenkit: a Sziget takarító személyzete derekasan helyt állt. Megfelelő mennyiségű szemetes van kihelyezve, amit rendszeresen ürítenek, egy-két kósza – különösen a kiírt programok között felhalmozódó – pohártól eltekintve nem látni szemetet. A mellékhelyiségek – legalábbis ahol mi megfordultunk – alapvetően tiszták, vécépapírral és szappannal felszereltek.

Nos, összességében a kínálatról: ahogyan ilyen helyen már megszokhattuk, az alkoholt kitűnően felszívó „street food” ételek – így a hamburger, a szendvics, a sültkrumpli és a hotdog – dominálnak, de kis keresgéléssel az olasz, a mexikói vagy a török konyha kedvelői is találnak kedvükre valót. Üde színfolt ilyen téren egy, kifejezetten gyümölcsöket áruló bódé, továbbá az Aldi grill terasz, ahol a szupermarket helyszíni boltjában vásárolt húsokat sütik meg frissen azoknak az éhes fesztiválozóknak, akik hajlandóak voltak kiállni a végeláthatatlan sort. Italok tekintetében is számtalan lehetőség adódik, a vödrös koktéloktól kezdve, a jégkásán át a jó öreg sörig. Magukról az árakról több platformon olvasni lehet, hogy mennyire elszálltak. Tagadhatatlan, hogy nem itt fogja az ember legolcsóbban megúszni a napi étkezését, de semmivel nem kell magasabb díjszabásra számítani, mint a többi nemzetközi fesztiválon vagy a hőn szeretett Balaton partján. 

A porhelyzetet is igyekszik a háttérstáb kordában tartani, ami egyébként a kilenc órás nagykoncertig sikerül is nekik: feltűnően több a műanyaggal borított terület a színpadok előtt és az összekötő utakon is, továbbá rendszeresen locsolják a területeket. Késő estére viszont a legjobb szándék és igyekezet ellenére is folytatgatóvá válik a tömeg mozgásától felverődő, levegőben szálló por. Sajnos ez visszatérő probléma és az a bizonyos „megszoksz vagy megszöksz” jelenség. Bevizezett sállal, kendővel vagy a pandémia után a fiókok mélyére száműzött maszkokkal lehet a leghatékonyabban védekezni a fullasztó érzés ellen.

Vasvári Tamás (MTI)

A 21:15-re a délután távol maradók is megérkeznek, a Nagyaszínpad előtti terület zsúfolásig megtelik emberekkel. A holland lemezlovas és producer Martijn Gerard Garritsent – ismertebb nevén Martin Garrixet – hatalmas tömeg várja.

Lehetne szépíteni, de részemről most elmarad a katarzis a 28 éves előadó showja után, ám a többséggel ellentétben, nekem nem a kétszer tíz perces – műszaki probléma miatt beállt – kényszerszünet okozza a problémát. Az elektronikus zene hercege vitathatatlanul patika mérlegen kimért produkciót nyújtott: animációk, fényjáték; lézerek; tűzshow, tűzijáték és egy gondosan összeválogatott, dinamikus setlist.

A nézőtér tombolt – a dropoknál valósággal összeolvadva ugrálva – és egymást követték Garrix saját slágerei és a popvilág más művészeitől származó összeállítások. Helyet kapott a teljesség igénye nélkül: Icona Pop: I love it; Coldplay: A Sky Full of Stars; az Animlas; a Breaktrough the Silence, a High on life és a frissnek számító Smile. Ami bennem hiányt hagyott, hogy onnan, ahol én álltam, úgy tűnt, Martin hozta a tőle elvárt – és busásan megfizetett – kötelezőt, de csak testben volt velünk, lélekben nem. A műfaj sajátosságainak mércéjével nézve is keveset kommunikált – a kiszólások is inkább az any usereknek, mint kifejezetten a szitizeneknek szóltak –, és nekem nem jött át az, hogy különbséget érzett volna a budapesti és azon sok száz színpad között, amelyeken karrierje során már eddig felállt.

Levezetésként alternatív-elektro szórakozást választunk és a Revolut Stage sátrában részt veszünk a dán énekes-dalszerző Karen Marie Ørsted, művésznevén koncertjén, aki immáron négyszeres „szigetelőnek” számít. A skandináv zenei élet csillagát eddig a Final Song és a Kamikaze melódiáiról tudtam beazonosítani, ám ennél bővebben nem ismertem a munkásságát. Azt kell mondjam, kellemesen csalódtam. A nap korábbi két fellépőjétől teljesen eltérő stílus és hangzásvilágnak lehetek szem és fültanúja.

Úgy vélem, egyebek mellett ez a szuper a Szigetben: lehetőséget teremt kilépni a komfort zónából és új irányzatokat megismerni.

Az énekesnő és zenekara egyszerűbb látványvilággal – pusztán egy kimerevített logóval, fehér fényekkel és a frontembert kísérő justintime kivetítéssel – áll ki, ami egyrészt felüdülést hoz a szemnek, másrészt segít a fókuszt a zenére és a dalszövegekre irányítani. Karen megjelenése is hozza a naturális vonalat: minimális sminkben, kiengedett hajjal, egy egyszerű szürke trikóban jelenik meg, ám ez egy pontot sem vont le az összhatásból. Átéléssel, szívből énekel, állandó kontaktusban van a vendégekkel, sőt, kétszer „szörfözik” is a magasba lendülő kezeken.

Kellemes meglepetése a napnak olyannyira, hogy a Walk this way-t és a Say You'll Be There-t fel is teszem gyorsan a lejátszási listámra.

Azt javaslom, adjatok egy esélyt neki – és jövőre a Szigetnek is!

 

 

 

 

Sziget 2024

 

 

Szólj hozzá!


 A Wonderful Life – Tom Odell november Budapestre jön

A Wonderful Life – Tom Odell november Budapestre jön

A brit énekes-dalszerző ősszel érkező A Wonderful Life című új albumával egy még őszintébb, sebezhetőbb oldalát mutatja be, amelyet budapesti...
 
Koncert naptár
Töltsd fel az oldalrakoncerted, helyszíned, zenekarod

Mégis kinyit Győrben is egy estére Az Őrült Nők Ketrece mulatója

Bár korábban úgy tűnt, hogy az elmúlt évtizedben töretlen sikerrel játszott, de most a közönségtől végleg elbúcsúzó előadás búcsúturnéjából kimarad a győri állomás, mostanra kiderült, hogy a város szívesen fogadja Az Őrült Nők Ketrecét.

Az ország legboldogabb fesztiválján a Guns’N’Roses előzenekara is fellép

A BOLDOGkisfalud Feszt egy családias hangulatú, élhető léptékű kisrendezvény, ahol zene, színház, irodalom és képzőművészet fonódik össze a Tokaj-hegyalja különlegesen szép természeti környezetében. Idén július.03-06-ig fürdőzhetnek – valamint bringázhatnak és kenuzhatnak – ebben az élményben az idelátogatók.

Gyászol az STG és a The Devil Wears Prada

Négy ember már biztosan meghalt azon a repülőgépen, amely a ködös időben csütörtökön elektromos vezetéknek ütközött, és lezuhant San Diegó egyik negyedében. A másik két utasról egyelőre nem szólnak a híradások.

Robbie Williams a Black Sabbath gitárosával készített dalt

Robbie Williams bejelentette vadonatúj, "BRITPOP" című albuma érkezését, amely ősszel debütál a Sony Music gondozásában. A korong első ízelítője máris megérkezett: a "Rocket" című dalban a Black Sabbath legendás gitárosa, Tony Iommi működött közre.
Új koncertek