Menopauza

Liszt előtt tiszteleg a Budapesti Tavaszi Fesztivál

2016/03/31  ·   Fesztivál   ·  Labancz Andrea

130 éve hunyt el Liszt Ferenc, minden idők egyik legnagyobb zongoraművésze, a 19. századi romantika vitathatatlanul legjelentősebb magyar zeneszerzője. A Budapesti Tavaszi Fesztivál különös figyelmet szentel életművének: április 8. és 24. között számos előadáson találkozhatunk Liszt inspiratív munkáival.

Liszt előtt tiszteleg a Budapesti Tavaszi Fesztivál

A Budapesti Fesztiválzenekar a II. magyar rapszódiával nyitja a fesztivál programját, majd Liszt kevéssé ismert dalkincseivel ismerkedhetünk meg a Hegedűs D. Géza rendezte esten. Martin Haselböck, a korhű hangszeres Weimar hangjai sorozat karmestere Liszt főművét, a Krisztus-oratóriumot vezényli a komponistához igazán közel állt zenekar, a Staatskapelle Weimar élén, a Pécsi Balett pedig egy közel harmincéves álmot vált valóra a Faust, az elkárhozott című balett bemutatójával.

A fesztivált az április 8-i nyitókoncerten Liszt eredetileg zongorára írt, Magyar rapszódiák című sorozatának második darabja nyitja, ezúttal zenekari átiratban. A magyar kultúrához ezernyi szállal kötődő, örmény származású brácsaművész, Kim Kashkashian játékával Bartók Béla utolsó, befejezetlen – ám a szerző által lényegében elkészültnek nyilvánított – művét, a Brácsaversenyt a tanítvány, Serly Tibor eredeti rekonstrukciójában hallhatjuk. A koncert második részében az elcsendesített fényű hangversenyteremben Czakó Zsolt látványjátéka ad újszerű keretet John Adams pszichedelikus és meghökkentő képzetekben is bővelkedő, Harmonielehre című munkájának.

Liszt, a zseniális polihisztor életművének nem minden részlete közismert, sokszínű munkásságának egyik kincse dalművészete, amely javarészt pályája derekán keletkezett, egy olyan időszakban, amikor „az emóció és a fantázia írásra kényszerítette”. A dalok keletkezéséről, inspirációjuk forrásáról azonban keveset tudunk, ezt a hiányt igyekszik pótolni április 14-én a Hegedűs D. Géza rendezésében megvalósuló est. A Vigadóban Liszt nyolcvannál több dalszerzeménye, az általa megzenésített olasz, orosz, német, francia, angol és magyar nyelvű költemények közül halljuk majd a legemlékezetesebbeket dalban és prózában Csereklyei Andrea, Balogh Eszter, Varga Donát, Najbauer Lóránt, Granik Anna, Kováts Adél, Ónodi Eszter, Hegedűs D. Géza és Máté Gábor előadásában.

Martin Haselböck osztrák karmester és orgonista, a doborjáni Liszt Fesztivál rezidens karmestere az általa alapított, korhű hangszereken játszó Orchester Wiener Akademie élén vette fel Liszt szimfonikus költeményeit és más, jelentős zenekari darabjait. A Weimar hangja (The Sound of Weimar) címmel megjelent, inspiráló vállalkozás rögtön kivívta a nemzetközi zenei élet érdeklődését, és egymás után kétszer, 2011-ben és 2012-ben is elnyerte a Liszt Ferenc Társaság hanglemeznagydíját. Április 17-én a nagy sikerű lemezsorozat méltó folytatása hallható a Müpában: Liszt 1873-ban Weimarban komponált főművét, a katolikus egyházi zene megújítására írott Krisztus-oratóriumot egy olyan zenekar, a Staatskapelle Weimar tolmácsolásában hallhatjuk, melynek elődjét egykor éppen Liszt emelte az európai zenekarok elitjébe.

Egy tisztességes, becsületes, példamutató élet után megtörténhet az elkárhozás? Győzhetnek a gonosz erők?” – teszi fel a kérdést Dubrovay László Liszt inspirálta, Faust, az elkárhozott című művével. A küzdve-vívódva kutató jellem, Faust alakja a zeneirodalomban is visszatérő téma: Liszt Faust-szimfóniája, Boito Mefistofele és Busoni Doktor Faust című operája kitűnő példa erre. Dubrovay 1987-ben komponálta meg balettjét, amelyet eddig csak négy zenekari szvit formájában lehetett hallani. A zenei színgazdagsággal és újszerű hangeffektusokkal kísérletező szerző ebbe a művébe a kortárs zenei eszköztár minden általa használt elemét belesűrítette. Közel harminc év után a tavaszi fesztiválon valósul meg a komponista eredeti elképzelése: először láthatja a közönség színpadon a táncjátékot az idén 55 éves jubileumát ünneplő Pécsi Balett művészeivel, Vincze Balázs koreográfiájával. Az előadáson közreműködő Zuglói Filharmónia – Szent István Király Szimfonikus Zenekart Záborszky Kálmán fogja vezényelni.

Budapesti Fesztiválzenekar – a Budapesti Tavaszi Fesztivál nyitókoncertje

2016. április 8.

Müpa – Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

 Közreműködik: Kim Kashkashian – brácsa

Látvány: Czakó Zsolt

Vezényel: David Robertson

 Műsor:

Liszt: II. magyar rapszódia

Bartók: Brácsaverseny, Sz. 120, BB 128

John Adams: Harmonielehre

 

Inspirációk – Liszt Ferenc vallomásai dalokban és levelekben

2016. április 14.

Pesti Vigadó – Díszterem

Közreműködik: Csereklyei Andrea, Balogh Eszter, Varga Donát, Najbauer Lóránt – ének, Granik Anna – zongora, Kováts Adél, Ónodi Eszter, Hegedűs D. Géza, Máté Gábor – próza

Dramaturg: Cseicsner Otília

Zenei vezető: Philipp György

Rendező: Hegedűs D. Géza

 

Staatskapelle Weimar

Liszt: Krisztus – oratórium, korhű hangszereken

2016. április 17., 19.30

Müpa – Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Közreműködik: Celeng Mária, Vörös Szilvia, Horváth István, Kovács István, Sebestyén Miklós – ének, Zita Nauratyill – orgona, a Magyar Rádió Énekkara (karigazgató: Pad Zoltán), a Magyar Rádió Gyermekkórusa (karigazgató: Matos László)

Vezényel: Martin Haselböck

Dubrovay László: Faust, az elkárhozott – bemutató

2016. április 22.

Müpa – Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Közreműködik: Pécsi Balett, Zuglói Filharmónia – Szent István Király Szimfonikus Zenekar

Díszlet, jelmez: Molnár Zsuzsa

Koreográfia: Vincze Balázs

Vezényel: Záborszky Kálmán


 

 

Szólj hozzá!


A magyar punk története képekben: Képes Magyar Punk Enciklopédia

A magyar punk története képekben: Képes Magyar Punk...

Megjelent a magyar punk színtér történetét feldolgozó könyvsorozat harmadik darabja: Ács-Tari Béla és Edvi Balázs Képes Magyar Punk...
 
Koncert naptár
Töltsd fel az oldalrakoncerted, helyszíned, zenekarod

Beth Hart és a Pink Martini idén tuti eljönnek – teljes a VeszprémFest 2026-os programja

Tavaly a VeszprémFest közönsége két várva várt fellépőt is nélkülözni kényszerült: Beth Hart és a Pink Martini egyaránt lemondta koncertjét, komoly kihívás elé állítva a szervezőket. 2026 azonban kárpótol mindenkit: mindkét előadó ott lesz a fesztiválon, csakúgy, mint Juanes és a Kraftwerk.

Brian Hugh Warner, azaz Marilyn Manson kilenc év után visszatér Budapestre

A botrányokra és ikonikus vizuális világra épülő előadó legutóbb 2017-ben adott teltházas koncertet a Budapest Parkban, és akkor még senki sem gondolta, hogy közel egy évtizedig kell várni az újabb találkozásra. Most azonban visszatér: 2026. július 22-én ismét a Park színpadán áll majd.

Mi történik, ha a zene nem koncertteremben, hanem inkubátorok között szólal meg?

A lassú tempójú, élőben előadott altatódalok meglepő módon képesek befolyásolni a testet és a lelket egyaránt: például koraszülött babák szívritmusát, a szülők idegrendszerét, egy egész osztály hangulatát. A British Medical Journal írása azt mutatja meg, hogy a dallam és ritmus hatása messze túlmutat a szórakozáson.

A kazettától a streamingig – generációk párbeszéde a Csinibaba Táncdalfesztiválon

A nyolcvanas-kilencvenes évek fordulójának zenéje ma is visszhangzik a fülünkben... A Csinibaba Táncdalfesztivál 2026-os kiadása azt mutatja meg, hogyan találkozik a rendszerváltás korszaka a jelen előadóival, sőt, arra is példával szolgál, amikor a színház és a könnyűzene közös nyelvet keres.
Új koncertek