A páholy pizzázik, a pórnép pogózik – QOTSA // 2025. 07.19.// Budapest Park

2025/07/21  ·   Koncertbeszámoló   ·  mmi

A Queens of the Stone Age a The End Is Nero 2025 elnevezésű turnéjával tért vissza a nyáron Európába, Budapestre konkrétan hét év kihagyás után. A Josh Homme, Troy Van Leeuwan, Michael Shuman, Dean Fertita és Jon Theodore alkotta bandát a legjobb koncertzenekarok között emlegetik, és úgy tűnik, ezt a magasra emelt lécet akkor sem verik le, ha hullamásnaposak.

Fotó: Andreas Neumann (QOTSA)
Fotó: Andreas Neumann (QOTSA)

Már a Hévmegálló (nem a BKK, hanem a kocsma) felől közelítve éreztem, hogy kivételesen tényleg érdemes az előzenekarra odaérni – egy pillanatra mintha a Ludditákat hallottam volna, de persze csak annyi volt a közös, hogy csajok, rap és szókimondó szövegek. A So Good még csak 2 éve, 2023-ban alakult, ráadásul Londonban, s azóta dinamikus háromtagú formációként (plusz session zenészek) robbant be az indie-rock színtérre. A frontot Sophie (Sophie Bokor-Ingram) viszi, aki punkos-lázadó kisugárzása révén gyakran egy afféle “punk-princessként” mutatkozik be, s nem fél kimondani (és megmutogatni) azt, amit gondol. A zenekar gyorsan építette követőtáborát: Instagramon már több mint 108 000 követő, TikTokon pedig 69 000 feletti rajongó figyeli őket aktívan. Ha visszaemeled a tekinteted a nevéig, akkor a BOKOR a magyar származására utal, ezt ő mondta, és elnézést kért, hogy csak annyit tud a nyelvünkön: egészségedre!, majd alkalmazva is ezt a meglehetősen szűkös magyar nyelvtudását, felhajtottak a csajokkal egy pálinkát. Régen éreztem ennyire helyénvalónak az előzenekart, tényleg tűzbe jött a közönség a női energiáktól, amelyek felkészítettek minket a QOTSA férfi energiáinak befogadására...

ízelítő belőlük a képre kattintva.

Fotó: Budapest Park

Amikor Josh Homme a színpadra lépett, az minden volt, csak férfienergia-áramlás nem... Én konkrétan beparáztam, hogy a szemünk láttára fog összeesni vagy ilyesmi, annyira szarul nézett ki: a tekintete szinte a semmibe révedt, nem szólt semmit, konkrétan az sem volt tiszta, tudja-e egyáltalán, hol van. Az ijedtségemnek az volt az oka, hogy mint mindenki, tisztában voltam az egészségügyi izékkel, és arra gondoltam, hogy itt volt ez a Pohoda meg az Electric Castle meg az egész turné, biztos bazira elfáradt, de nehogymá' nálunk legyen rosszul... Aztán kiderült, hogy semmi gáz, csak Bonchidán sok volt a cujka :D

Amúgy tudósítónk kint volt a romániai fesztiválon, és annyit árult el előre, hogy kint is remek koncertet adtak a fiúk. Azóta rá is pillantottunk. Azért ez egy másik dimenzió...

A zenekar rajongói egyébként gyakran beszámolnak róla (Reddit), hogy Homme jelenléte a színpadon zárkózott, sötéten intenzív vagy éppen színpadon kívülinek tűnő bír lenni – különösen a koncert első perceiben. Mondják, nem az a típus, aki az első pillanatban rápörög: hagyja, hogy a dalok maguk dolgozzanak – és csak később kezd el kommunikálni a közönséggel. "Ezt a fokozatosságot gyakran félreértik" – olvastuk valahol. Ha ezt tudom előre, nem parázok rá, mert kb. a második szám közepén aztán már mosolygott is – na, az volt igazán csak rémisztő látvány :D

Fotó: Live Nation

Fotó: Live Nation

A kétségeimet aztán pillanatok alatt söpörte el a zene, és ugyan a továbbiakban sem jártatta a száját (hál istennek), a megszólalásainak megvolt a helye, és érdekes volt látni, ahogy számról számra felenged benne a feszültség. Vagy a kutyaharapás szőrivel.

Fotó: Live Nation

Fotó: Live Nation

Az előzenekarra való érkezésnek az a pozitív velejárója, hogy egész közel tudsz jutni a színpadhoz, és csak az után állnak eléd a nagyon magas pasik, amikor már beágyazódtál a helyedre és két perc van a kezdésig. Mégis szerencsésnek mondhatom magam, mert egy hiperlelkes nemzetközi, hardcore QOTSA rajongótábor közepére keveredtem, akiknek aztán egy cuki magyar boomer állt az élükre: indulhatott volna akár egy rádiós vetélkedőn is, mert 2 taktus után mindig tudta, melyik szám jön, ezt ordítva közölte is az alattvalókkal – és mindenki nagyon boldog lett tőle. Én is. Átragadt rám a lelkesedés, mert mostanában a koncerteken mindig kifogtam a pofázós szomszédokat. És volt is miért lelkesedni. Nem tudom, milyen lehet a zenekar, amikor nem másnapos, de ez annyira remek buli volt, hogy például elfelejtettem a színpadképet beszkennelni. Erre a beszámolók írásához van szükség, legalábbis, mi errefelé ezt gondoljuk, de bazira nem emlékszem, volt-e valami truváj, addig van meg, hogy kiagattak valami drapp drapériát, de hogy azzal mi lett később, fogalmam sincs. Leginkább a kivetítőt néztem tátott szájjal, ha épp nem a szöveget óbégattam, és az oldalt elhelyezett tévéken látszott az is, hogy a küzdőtér első egyharmadán hatalmas pogó-tánc-lelkesedés alakult ki, és akkor már érthető volt az a félmosoly is, amit Josh megeresztett néha-néha a közönséget pásztázva. Ha megnézed a setlistet, látható, hogy a No One Knows a második volt a sorban, ami rögtön hatalmasat dobott a hangulaton, és ami aztán egy pillanatra sem ült le: volt kórusban éneklés, csak úgy éneklés, szavazás, mi legyen a következő szám (Millionaire, 3's & 7's), közös bedepizés, effélék  – és amikor 18 szám után ráadás nélkül lett vége a bulinak, egyáltalán nem maradt hiányérzetem, mert addigra a lelkem minden zugát kitöltötték a dalok (és 3 nap után is a No One Knows-t dúdolom).

Homme levonulása legalább olyan hatásos volt, mint az antréja, rágyújtott egy cigire, komótosan lesétált a színpadról, és soha többet nem jött vissza :)

 

Nem volt mindenki olyan lelkes, mint a küzdőtér népe. A ColdplayGate megmutatta, hogy bizonyos helyzetekben a nézők is reflektorfénybe kerülhetnek, ami nem vezet mindig jóra... Nos, a Budapest Parkban nem volt szükség kiss cam-re ahhoz, hogy valaki lejárassa magát (vagy a márkát, amit képvisel), mert a páholyok eléggé szem előtt vannak – nem csak a nézők, a fellépők számára is – főleg, amikor még világos van. Az egyik ilyenben feltehetően olyan emberkék gyűltek össze, akiknek nemhogy fogalmuk nincs róla, ki az isten az a Queens of the Stone Age, de láthatóan a zenéjük sem jött be nekik. Ültek a fotelokban, szívták az e-cigit, egy taps, egy ritmusra történő fejbólintás vagy lábrázás vagy bárminemű reakció nélkül, amelyből arra lehetne következtetni, hogy egy koncerten vannak. Meg is unták az egészet egy idő után, és beszivárogtak a nyilván légkondis konténerbe, ahol felsejlett egy képernyő vibrálása, de mintha nem a koncertet nézték volna. Újra tele csak akkor lett hirtelen az erkély, amikor megjött a pizzafutár vagy 6 óriáspizzával. Ekkor röhögött fel a küzdőtér népe... A pizzákat elfogyasztva persze elnehezül az ember teste, ismét belerogytak a fotelokba, de legalább már nem történt meg az, hogy a zenekarnak háttal beszélgessenek, iszogassanak  és nevetgéljenek azok, akik a leginkább szem előtt vannak. Körbejárt valami pia is, kicsit féltem, hogy előkerül egy demizson és még egy disznót is leölnek... Amúgy miért megy koncertre az, akinek az adott zenekar nem a világa? Azért a pár szelfiért? Lehet, a pizza a kulcs. Mert mennyire menő már úgy enni a hawaii-t, hogy közben 8 ezer ember nézi és egy világhíres zenekar húzza alá a kísérőzenét...

Fotó: Budapest Park

Fotó: Budapest Park

Elsősorban nekik szeretném elmondani, hogy a szórakoztatásukra kirendelt banda nem akármilyen tagokból áll: nem Josh háttéremberei – mindegyiknek saját múltja van, a zenekar élő erejéhez pedig  zenei hitelességgel és kiváló technikai tudással járulnak hozzá – ők mind együtt adják a QOTSA egyedi atmoszféráját.

Troy Van Leeuwen (gitár, billentyű, vokál) 2002 óta a QOTSA második gitáros-frontembere; annak idején a Songs for the Deaf turnéra castingolták. Előtte a Failure (1996–97) és A Perfect Circle tagja volt, és közreműködött a Desert Sessions (Josh Homme köré szerveződő, időszakos stúdiókollaboráció, változó tagokkal), Eagles of Death Metal (bár folyamatosan működik, Homme maga csak ritkán vesz részt turnékon – tehát sokak szerint inkább „side project”, mint fő zenekar), Mondo Generator (Nick Oliveri – ex-QOTSA – formációja, sok vendéggel) és Gone Is Gone, valamint a Sweethead (Van Leeuwen saját formáció) projektjekben.

Fotó: Budapest Park

Fotó: Budapest Park

Michael Shuman (basszus, vokál, billentyűk) 2007 óta erősíti a QOTSA-t. Mellékprojektje a Mini Mansions, ahol dobosként és énekesként is bemutatkozott – sokoldalú zenész, és álljtják, egész jó dalszerzői képességekkel rendelkezik.

Fotó: Budapest Park

Fotó: Budapest Park

Dean Fertita (billentyűk, gitár, backing vokál) a 2000-es években tűnt fel markánsabban a rockszíntéren, többek között a The Dead Weather tagjaként Jack White oldalán, majd 2007-től csatlakozott a Queens of the Stone Age-hez. Ezzel párhuzamosan dolgozott a The Dead Weather-ben és 2022-ben saját projektet indított Tropical Gothclub néven.

Fotó: Budapest Park

Fotó: Budapest Park

Jon Theodore (dobok, ütőhangszerek) 2013 óta a banda ütőhangszerese – világhírű előző zenekara a The Mars Volta, ahol veterán avantgárd-rockistának számít. Side projektje a One Day as a Lion (Egy nap oroszlánként), amelyben Zack de la Rocha (Rage Against the Machine) működik közre. (A zenekar neve egy Mussolini-idézetből származik: „Jobb egy napot oroszlánként élni, mint 100 évet birkaként”.)

Fotó: Budapest Park

Fotó: Budapest Park

Josh Homme-ot pedig nem kell bemutatni. A stoner rock alapjait még a Kyuss tagjaként fektette le, mielőtt saját hangját a QOTSA-val formálta tovább: a zenekar frontembereként a kétezres évek rockzenéjének egyik legmeghatározóbb alakjává vált. Hipnotikus dalszerkezetei olyan hangzásvilágot teremtettek, ami egyszerre nyers és kifinomult. A QOTSA mellett producerként, dalszerzőként és többek között a Them Crooked Vultures szupergroup tagjaként is kiemelkedőt alkotott. Homme élő fellépései mindig tartogatnak valami váratlant (haha): a kimért póz mögött intenzív jelenlét és mélyen kontrollált energia – valamint bizonyos helyzetekben erős túlélési vágy – dolgozik, ahogy minderről Budapesten is meggyőződhettünk.

Köszönjük a Live Nation-nek, hogy elhozta őket, meg hogy ott lehettünk, de azért, léccilécci, ne kelljen újabb 7 évet várni... :)

Fotó: QOTSA

Fotó: QOTSA

 

Queens of The Stone Age, QOTSA, Budapest Park

 

 

Szólj hozzá!


Bár soha ne láttam volna élőben...

Bár soha ne láttam volna élőben...

Egy beszámolót már közöltünk az idei Szigetről, egy jön most és egy még hátravan (vasárnap). De tuti, hogy ez a mostani lesz a legérzelmesebb...
 
Koncert naptár
Töltsd fel az oldalrakoncerted, helyszíned, zenekarod

Ahol Neked is szól egy dal: exkluzív koncertek a Szegedi Szabadtérin!

Magyarország kedvenc nyári színházi fesztiválja, a 94 éves Szegedi Szabadtéri Játékok kulturális élmények sokaságát nyújtja minden nyáron! Bár a Dóm téri nagyszínpad grandiózus operett- és musical előadásai, az Újszegedi Szabadtéri Színpad szórakoztató vendégjátékai minden színházrajongó számára tartogatnak...

ELMARAD: Annie Lennox szelleme is velünk lesz: EURYTHMICS – Dave Stewart feat. Vanessa Amorossi az Arénában

Dave Stewart, a Eurythmics társalapítója és zenei mozgatórugója nyári turnéja keretén belül – eredetileg 38 nap alatt 19 koncert szerepelt a tervben – 2025. július 29-én a Papp László Budapest Arénában lépett volna fel, de a budapesti – és még pár – állomást kivették a turnéból. (Nem kaptunk magyarázatot, miért.)

Szóval Jackson életben van? Eleddig példátlan TikTok-siker a magyar tartalomgyártók körében

Darvai Károly, ismertebb nevén Prince Majesty hosszú évek óta táncművészként és Michael Jackson-hasonmásként építi karrierjét. Most azonban először robbant be igazán a nemzetközi online köztudatba – méghozzá a TikToknak köszönhetően.

Tállya teljes területe fesztivállá változik egy hétvégére

Tállya immár 10. alkalommal várja az érdeklődőket, hogy a szeptemberi hétvégét olyan színes programkavalkádban tölthesse mindenki, amire ritkán van példa három nap alatt.
Új koncertek