Menopauza

Az nem lehet, hogy ez a pasi 60 éves: Nigel Kennedy

2015/12/18  ·   Koncertbeszámoló   ·  Juhász Vali

Az alábbi hashtagekkel töltöttem föl aktuális selfie-met Instagramra: #crossover, #thefourseasons, #jimihendrix, #punk, #hair. Mindent meg fogok magyarázni, haladjunk szépen sorjában (bár ez az estére csak részben volt igaz).

Az nem lehet, hogy ez a pasi 60 éves: Nigel Kennedy

A mestert onnan ismerem, amikor még boldogult tavaszifesztiválos koromban szórólapokat gyártottam a fellépésére. Kérdezgettem az illetékeseket, miért nem lehet jegyet kapni márciusra már decemberben, a válasz az volt: „ez olyan, mint egy rockkoncert”, a „pasi szenzációs”, ilyesmik. Így történt, hogy végül tényleg nem jutottam el egyetlen bulijára sem. Ezért most kaptam az alkalmon, gondoltam, megnézem, hogy 5-10 évvel később is igazak-e ezek a megállapítások.

Azt kell mondjam, hogy a közel 60 éves mesterről senki nem hiszi el, hogy tényleg ennyi idős (én is csak onnan tudom, hogy miután a szünetben a hátam mögött ülők 40-45 évesnek saccolták, utánanéztem neten), hisz olyan energiával, örömmel és kedvvel zenél, amit rockzenészek is megirigyelhetnének olykor. A frizurája vagány, a fizimiskája, a ruházata tiszta punk, rendezetlennek tűnik, de távolról sem az, a szövege olyan pimasz, hogy folyamatosan vigyorog az ember.

A két részből álló előadás első fele egy Bartók-átirattal, majd egy „snájdig fiatalember, bizonyos Nigel Kennedy” (a szerző szavai) szerzeményeivel kezdődött. Nem értem pontosan, hogy ezeket a zenéket miért nem applikálják filmekhez (a zene már megvan, csak a filmeket kellene hozzájuk legyártani), én tuti sírnék és jönne a lúdbőr is. Ahogy most is. Ha becsuktam a szemem, egy grandiózus, kosztümös filmben éreztem magam, aminek a zenéjét mindig hallani akarom. Ebben persze segített a mostanában leginkább a crossover műfajában tevékenykedő Magyar Virtuózok zenekar, akik remekül szolgálták ki és kísérték az improvizációkkal tűzdelt darabokat.

A második részre vártuk Antonio Vivaldi: A négy évszak című művének átdolgozását. Az eredeti mű - bár kétségtelenül gyönyörű és megható - már mindenkinek a könyökén jön ki. De mivel nagyon szeretjük az alapmotívumokat, ezért újra és újra meg lehet hallgatni. Miután nálunk otthon elég sokszor ment az utóbbi években a darab, én is úgy éreztem, hogy ráfér némi frissítés, ezt vártam Nigel Kennedytől. Szándékosan nem hallgattam meg előtte az átdolgozást, hogy kellő impresszióim támadjanak. Nagyon figyeltem, de mielőtt felhangzott volna a jól ismert Tavasz-tétel, Jimi Hendrix Cross-town Trafficjével robbant be a mester, egy elektromos hegedűvel. Torzítópedáljaival addig varázsolt, amíg majdnem úgy szólt a hangszere, mintha Jimi gitárját kísérte volna egy zenekar. Aztán még egy Hendrix-dal után érkeztünk meg A négy évszakba. A mester visszakapta a „rendes” hangszerét és egy egészen furcsa hangulatba csöppentünk. Hol egy ír kocsmában, hol egy elegáns budapesti, cigányzenekaros pincében, hol egy nagy koncertteremben éreztük magunkat, miközben felcsendültek az ismert dallamok. Olyan volt az egész, mintha a Vivaldi-mű partitúráját Nigel Kennedy (aki a koncert elején beleivott az egyik néző sörébe, laudációt mondott a lóról, „aki” a hegedű vonójához hozzájárult) összegyűrte-tépte volna partitúrát és beledobta volna egy nagy hordóba, ahonnan hol darabokat, hol egész oldalakat húzott elő, így megbolondítva a remekművet.

A Magyar Virtuózok zenekar pedig jó úton halad, főleg, ha ilyen művészekkel kapcsolódik össze, akik nem abban hisznek, hogy csak koncerttermekbe, a megszokott keretek közé kell vinni a komolyzenét, hanem a fiatalokat úgy lehet megfogni a műfajjal, ha humort, örömöt sugároznak. Lám-lám, pop-rock-koncertre járó emberkeként én is nagyon jól szórakoztam, nem kellett sznobként viselkednem, hanem kacagtunk, parádésan mulattunk. Szemmel láthatóan a fellépők is jól érezték magukat, vicces volt a csellisták arcát nézni, ahogy rákészülnek a következő részre a vonóval, majd Nigel Kennedy meglepi őket egy improvizációval, és a poén nem maradt el.

Egy virtuóz Monti csárdással bocsájtottak minket utunkra végül, amelyet a Kis Virtuózokkal, három ifjú hegedűssel karöltve örömzenélt el nekünk a mester, ezzel is bemutatva, hogy támogatja az utánpótlást és szereti a magyar zenészeket.

Ha ilyen a komolyzene, akkor ilyet kérünk még sokat és ajánljuk a fiatalabbaknak is.


 

 

Szólj hozzá!


Fekete Lyuk, Sex Action, 35

Fekete Lyuk, Sex Action, 35

A rendszerváltás szertelen éveiben volt egy hely Budapesten, ahol minden este új fejezetet írt az underground: a Fekete Lyuk. A klub neve mára...
 
Koncert naptár
Töltsd fel az oldalrakoncerted, helyszíned, zenekarod

Beth Hart és a Pink Martini idén tuti eljönnek – teljes a VeszprémFest 2026-os programja

Tavaly a VeszprémFest közönsége két várva várt fellépőt is nélkülözni kényszerült: Beth Hart és a Pink Martini egyaránt lemondta koncertjét, komoly kihívás elé állítva a szervezőket. 2026 azonban kárpótol mindenkit: mindkét előadó ott lesz a fesztiválon, csakúgy, mint Juanes és a Kraftwerk.

Brian Hugh Warner, azaz Marilyn Manson kilenc év után visszatér Budapestre

A botrányokra és ikonikus vizuális világra épülő előadó legutóbb 2017-ben adott teltházas koncertet a Budapest Parkban, és akkor még senki sem gondolta, hogy közel egy évtizedig kell várni az újabb találkozásra. Most azonban visszatér: 2026. július 22-én ismét a Park színpadán áll majd.

Azahriah, Halott Pénz, Beton.Hofi, Dzsúdló és mások már biztosan STRANDolnak

Ha kicsit sűrítünk az időn, akkor azt mondhatjuk, hogy a Mikulás idén nemcsak csomagot/virgácsot (kinek érdemei szerint), hanem komoly bejelentést is hoz: 2026-ban a STRAND Fesztivál két nagyszínpaddal tér vissza Zamárdiba – és az első fellépők a hazai élvonalból érkeznek.

Czutor Zoltán zenél és beszél – Hujber Feri felolvas és mesél

A „Tízparancsolat – Másképp" című műsor december 11-én, csütörtökön 20:30-tól várja a közönséget az Inga Kultúrkávézóban, ahol Czutor Zoltán és Hujber Feri egy rendhagyó, őszinte és emberközeli programmal lép színpadra.
Új koncertek