TÉPD FEL, MONDD KI… – Dzsudló-terápia a Budapest Parkban

2024/09/02  ·   Koncertbeszámoló   ·  Szivek Laura

A Fonogram-díjas Juhász Mártoné – művésznevén Dzsudlóé – volt a Budapest Park színpada augusztus utolsó péntekén, aki a májusi fellépéstől egy lépéssel sem elmaradva, ezúttal is telt házat csinált fővárosunk ikonikus koncerthelyszínén, egyfajta keretbe foglalva a szabadtéri szezont. Marci – ellentmondást képezve a Park filozófiájával – azt kérte, közönsége ezúttal ne hagyja kint a valóságot.

Fotók: Rosta Márton, Budapest Park

Dzsudló 2019-ben a Holdudvar projekttel jelentkezett be a magyar kortárs könnyűzenei életbe, mit sem sejtve róla, hogy az örömzenélés céljából összeállt, 12 főből álló csapat révén fog elindulni a szólókarrierje. Még ebben az évben születésnapjára ajándékba kapott egy beat-et a kollektíva két másik tagjától, Kondor Tamástól (efkilenc) és Szabó Dávidtól (Déé), amelyből elkészült a fél évvel később debütáló Unom. 2020 áprilisában megjelent első nagylemeze, a mára ötszörös platina minősítésű Fotófóbia, továbbá elnyerte az MTV EMA legjobb férfi előadójának járó díjat: a mezőzombori fiú visszavonhatatlanul berobbant a köztudatba. Népszerűségét jól mutatja, hogy idén a hazai fesztiválokon szinte kivétel nélkül – így a STRAND, a SZIN és az EFOTT – húzóneveként lépett fel, valamint kétszer is megtöltötte a Budapest Parkot. Augusztus 30-ai koncertjén mi is ott voltunk.

***

A Park jelmondatát sokan jól ismerjük – Hagyd kint a valóságot! – és pontosan ezt az élményt is várja el a többség minden egyes alkalommal, amikor átlépünk a Fábián Juli téri színtér kapuin. Ezért a – fogalmazzunk így – fogyasztói igényért nem marasztalhatunk el senkit, hiszen mit látunk napjaink erősen közösségi média-orientált világában? Mindenki a legjobb arcát igyekszik mutatni, és habár elfogadást hirdetünk, a nehézségeinket továbbra is igyekszünk mélyen magunkba zárni, nehogy sebezhetőnek tűnjünk. A szókimondó, önreflexív szövegeiről ismert Dzsudló azt kérte azoktól, akik jegyet váltottak a ’Kollektív traumára’, hogy ezúttal ne hagyják lelki csomagjaikat a küszöbön, hanem hozzák őket magukkal a nézőtérre. A nagyszínpad előtt megállva a már díszletként felállított hatalmas láncok is azt sugallták: közösen rázzuk meg érzelmi béklyóinkat és a zenén keresztül fogjuk feldolgozni a legfájdalmasabb témákat.

 

Amíg a 2000-es évek elején alakult punk együttes, a Böiler (Makkai László, Dobos Gergely, Riger János – sajnos, a malomfesztiválos koncertjük elmaradt, mert nem jutottak át a határon – szerk.) előmelegítette a közönséget és belekortyoltam az elmaradhatatlan – ezúttal stílusos, ’Szíveket a magasba!’ feliratú – repoharamba, volt lehetőségem egyszerűen csak figyelni az érkezőket. Önfeledt, napbarnított bőrű, az elmúlt hónapok élményeitől feltöltődött embereket láttam, akiken kívülről nyoma sem volt semmiféle nehézségnek, megpróbáltatásnak. Nos, mire a perzselő nap lebukott a horizonton, a szemek könnyektől csillogtak és a hangosan visszaénekelt sorok mögött felvillantak azok az emlékképek, érzések, benyomások, amiket az életünk nagy részében jobbnak látunk elnyomni magunkban. De ne szaladjunk ennyire előre.

 

Kicsivel nyolc óra előtt csendültek fel a nyitó dal, a Szorongó első akkordjai és sétált ki a színpadra Dzsudló extravagáns, gyöngyökkel díszített öltönyében, zenekara és bukósisakban vonagló tánckara kíséretében. Ezt követte a Túl sok a tune, a Hiszti, a Függő, valamint az énekes negyedik lemezén frissen megjelent Két év. A kőkemény társadalomkritikát megfogalmazó, július végén óriásit robbanó Lánc az este tematikájában is kiemelt szerepet kapott. Mielőtt megszólalt volna a Rabiga előfutárjaként kiadott szám, Marci úgy fogalmazott, hogy – saját megítélése szerint – hiába fárasztó már mindenki számára az aktuálpolitikai kérdések rendszeres feszegetése, vannak dolgok, amik mellett egyszerűen nem lehet elmenni. Habár már itt elképesztő energiák mozdultak meg, az első – de korántsem utolsó – katarzis csak ezután jött.

 

Akik követték pénteken a koncert körüli híreket, olvashatták, hogy két mindenre elszánt fiatal rajongó nem kevesebb mint 40 órával a kezdés előtt letáborozott a kapu előtt, mondván, szeretnék maguknak bebiztosítani a legjobb helyeket. A lányok elszántsága nem maradt jutalom nélkül: Dzsudló meghálálva a kitartásukat, maga mellé szólította őket a színpadra a Spanom című zenéjének idejére. A barátnők a tömeg látványától kissé megilletődve, de mentségükre önállóan, mindenfajta kíséret nélkül énekelték el a mikrofonba a refrént, élő példáiként annak, hogy a nótát éppen annyira lehet a szerelem, mint a barátság lenyomataként értelmezni. Mire – immáron az alappal – véget ért az első verze, kigyulladtak a vakuk és a hullámzó csillagtenger egyé válva zengett: „Én nem hagyom, hogy visszahúzzon, amit egyszer lelöktem”.

 

Nem kapott a lelkünk túl sok időt felocsúdni az érzelmi túlcsordulásból, ugyanis a ≥ LÁNY és a Díva után jött a Ne takard el, a Ha eddig nem kellettem, a Keringő, majd elérkezett a műsor újabb nagy pillanata. A minden értelemben párját ritkító Unom-ot Koltai Krisztán zongorakísérete emelte elementáris magaslatokba, ami alatt már senki nem állt ellen: maradtunk és belezuhantunk a saját lelkünkbe. Amikor azt hittük elértük a tetőpontot, Dzsudló engedélyt kért még egy kis szomorkodásra: az Ernő előtt rövid felvezetőben megemlékezett a gyötrelmek elől öngyilkosságba menekülő gyerekkori barátjáról és az idén tavasszal elhunyt Ferich Balázsról, a Supermanagement társalapítójáról. Talán még az ott jelenlévők emlékeznek rá, hogy Azahriah – tripla Puskás koncertsorozatának zárónapján – stábjával közösen szintén emléket állított Balázsnak. A Magyarország egyik legsikeresebb kiadó-menedzsmentjéhez szerződött alkotói gárda több tagja is megszólalt a nyár folyamán a túlságosan hamar eltávozott ügyvezetőről, és mind egyetértettek abban, hogy Ferich nélkül jó eséllyel egyikük csillaga sem ragyoghatna ilyen fényesen.

 

A 30 dalból álló setlist második felében helyett kapott többek között még a Gyűlölj, a Para, illetve a Tavaly télen. A fiatal művész valószínűleg érezte, hogy még nem szakadt át minden gát bennünk, így megkért bennünket: a Virágok alatt üvöltsünk ki minden frusztrációt magunkból. Úgy hiszem nem okozok túl nagy meglepetést azzal, ha azt mondom: ezt nem kellett kétszer mondania. Felszabadultan – valóban úgy érezve, hogy egy nehéz csomag lekerült a vállunkról – tomboltunk a továbbiakban a Szécsi Pál feldolgozásként született MAUI-Csak egy tánc volt, a Hajnal és a Baj lesz dallamaira.

Dzsudló többször is hangoztatta az átvezetőkben, hogy a sűrű fellépések miatt, kollaborációkként kiadott slágereinek társszerzői nem tudnak vele tartani, így tudat alatt már letettünk róla, hogy vendég-fellépőket köszöntsük. Feltételezésünk szerencsére alaptalannak bizonyult. A 21 alatt Young Majré, a borsodi gyerekkor és a felnőtté válás témáját megidéző Kelet közben Signo, végül pedig a 27 milliós YouTube megtekintést produkáló Lej alatt Lil Frakk csatlakozott hozzá a pódiumon.

A bő két órás koncert elején elhangzott a gondolat, miszerint „Mostanában mindenki terápiaként jár Dzsudló koncertre”, mely megállapítás – immáron saját élményeimet is alapul véve – úgy hiszem, helytálló. A múltbéli sebek nem múlnak el nyomtalanul és a problémák sem oldódtak meg, de könnyebb lett. Magunkba nézhettünk, megélhettünk, sírhattunk, énekelhettünk, elengedhettünk EGYÜTT. Hiszen annak ellenére, hogy a sérelmeinken magunknak kell túllépnünk, sosem vagyunk egyedül. Hadd zárjam aktuális személyes kedvencemmel a visszatekintést:

„Tépd fel, mond ki/ Tanulj meg sebeket bevarrni/ Tépd fel, mond ki, tanulj meg lépni / Ha nem tart meg semmi…”

 

 

 

Dzsudló, Budapest Park

 

 

Szólj hozzá!


Diana Krall a Müpában!

Diana Krall a Müpában!

Ha egyetlen szóval kellene jellemezni Diana Krallt, az talán a szépség lehetne... Megjelenését, lemezeinek hangvételét és a zenéje által sugallt...
 
Koncert naptár
Töltsd fel az oldalrakoncerted, helyszíned, zenekarod

A Budapest Arénában végleg elbúcsúznak Az Őrült Nők

Tíz év és majd' ötszáz előadás után végleg elbúcsúzik a színpadtól az elmúlt évtizedben legendássá vált színházi produkció, Az Őrült Nők Ketrece, Alföldi Róbert rendezésében, a főszerepekben Stohl Andrással és Hevér Gáborral. A kultikus darabot október 4-én, a Budapest Arénában láthatjuk utoljára, s ezzel az...

Hölgyeim és uraim, a színpadon Sir Tom Jones!

Legnagyobb slágereivel és a Defy Explanation turnéjával érkezik az MVM Dome-ba az idén 84 éves legenda, aki több mint hat évtizedes pályafutása során olyan örökzöldekkel ajándékozott meg bennünket, mint a It’s Not Unusual, Delilah, She’s A Lady vagy a Sexbomb.

40 év után Budapestre jön NENA – hány lufit hoz?

A 99 Luftballons előadója, a német popkultúra egyik legikonikusabb énekese, Nena Budapestre is elhozza slágereit Wir Gehören Zusammen (Összetartozunk) című, több mint négy évtizedet felölelő turnéjával. A kétórás show október 21-én érkezik a Barba Negrába.

Vigyétek el őket lassúzni! Filmmel, koncerttel és lemezzel ünnepel az idén 20 éves Kiscsillag

Egész estés filmmel, nagyszabású koncerttel, valamint válogatáslemezzel és új dalokkal ünnepel az idén 20 éves Kiscsillag, Lovasi András (Kispál és a Borz) és Leskovics Gábor (Pál Utcai Fiúk) közös zenekara.
Új koncertek