Zene a 158-as barlangból – Buddha-passió a Müpában

2024/04/21  ·   Koncertbeszámoló   ·  Lenti Barnabás

Április 14-én az Oscar- és Grammy-díjas világhírű kínai zeneszerző, Tan Dun koncertjével ért véget a negyedik Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek, amelyen Budapest tizenhat különböző pontján több mint nyolcvan program idézte meg a névadó Bartók Béla szellemiségét.

Fotó: Müpa

Ha az ember meghallja a passió szót, valamiféle keresztény zene jut róla az eszébe. Azonban akik ellátogattak Tan Dun Buddha-passiójára a MÜPA-ba, azok valami egészen különleges élményt kaphattak. Tulajdonképpen egy oratóriumot hallhattunk ám a középpontban nem Jézus, hanem Buddha élete állt. Ennek megfelelően a kínai zeneszerző zenei megoldásai is más hangulatot adtak a műnek.

A Grammy- és Oscar-díjas zeneszerő a komponálást megelőzően hosszabb időt töltött a Mokao-barlangok (Ezer buddha-barlangok) elnevezésű, nyugat-kínai világörökségi helyszínen. A több száz templom és a meditációs céllal kialakított barlangrendszer a buddhista művészet ezer évet felölelő emlékeit őrzi.

A mű hangulatát erősen áthatotta a meditáció: csengők sokasága, számomra ismeretlen húros hangszerek, torok- és difónikus ének. Ezek a jegyek tették az oratórium hangzását kissé keletivé, misztikussá. Sőt, a víz hangját nem imitálták semmivel, hanem a zenészek valóban vizet csorgattak különböző tálakba a hanghatás eléréséhez. A kompozíció kínai és szanszkrit nyelvű szövegkönyvének közvetlen inspirációforrásává a fent említett barlangrendszer 158-as számú barlangjában található, több mint 15 méter hosszú fekvő Buddha-szobor környezetében látható falfestmények váltak, valamint azok az ősi írások és zenei lejegyzések, melyeket Tan Dun a helyszínen, a Dunhuang Barlangkönyvtárban tanulmányozott.

Az oratórium bemutatta Buddha életét, de minden tételre jutott egy-egy buddhista tanítás is: karma, üresség vagy éppen nirvana. Keleti tanok iránt érdeklődőként és mantrazene-kedvelőként a mű fénypontja számomra a Lótusz-szútra volt, melynek tanítása szinte szóról szóra elhangzott és amelyet a mantra többszöri kántálása követett.

Ha valaki nem csak a zenére figyelt, hanem értő szemmel olvasta a mű fordítását, az a zenei élményen kívül egy-egy bölcsességet is hazavihetett, még akkor is, ha addig semmi köze nem volt a buddhizmushoz.

Tan Dun, Müpa, Buddha

 

 

Szólj hozzá!


A Kalákáról szóló film igazi kalákában készült – egész estés doku az idén 55 éve alakult együttesről

A Kalákáról szóló film igazi kalákában készült...

A Kaláka: A Kárpátoktól a Karib-tengerig című alkotás premierje június 14-én, a veszprémi Magyar Mozgókép Fesztiválon lesz, a filmbemutatót...
 
Koncert naptár
Töltsd fel az oldalrakoncerted, helyszíned, zenekarod

Egy estényi Franciaország a Szegedi Szabadtéri Játékokon: Nouvelle Vague

Idén sem marad világsztár fellépő nélkül az igényes könnyűzene fellegvára, az Újszegedi Szabadtéri Színpad. A Szajna-parti éjszakák hangulata költözik a Tisza mellé egy estére, a Szegedi Szabadtéri 2024-es koncertprogramját megnyitó Nouvelle Vague-nak köszönhetően, június 19-én.

Koncz Zsuzsa az Arénában: Jelbeszéd 2.0

Az énekesnő tizennegyedszer lép a Sportaréna színpadára, legutóbb tavaly adott ott koncertet – április 13-án a közelmúltban készült Koncz Zsuzsa-albumok, így a Tündérország, a Vadvilág és a Szabadnak születtél dalai csendülnek fel a Jelbeszéd 2.0 elnevezésű koncert égisze alatt.

Annyi pénz gyűlt össze, hogy Tompos Kátya akár egy drágább kezelést is kaphat

Ezt Hrutka Róbert, Kátya közeli barátja és zenészkollégája mondta a Storynak. A zenész nemcsak a jótékonysági est egyik fellépője volt, hanem az egész esemény zenei rendezője és szervezője is.

Irigy Hónaljmirigy Békáson – hakni vagy koncert?

Mire tombol, aki az IHM által játszott zenére tombol? A nagyérdemű ezúttal Csobánka téren tombolt – a békásmegyeri gyermeknapon.
Új koncertek