"Huszonöt éve járják a világot, bizonyítva, hogy szükség van egy sehova sem maradéktalanul besorolható bandára. Nevük mára egyet jelent a fékevesztett ritmus és dallamkavalkáddal, virtuózitással kezelt hangszerekkel, garantáltan jókedvre derülő, táncra perdülő közönséggel. A néptáncosok hőnszeretett lelazítói, az értelmiségiek kedvenc népzene közvetítői, a népzenészek irigyelt rockerei, az adatközlők legpimaszabb feldolgozói. Turnébuszuk Európa valamennyi benzinkútját megjárta, a nemzetközi repülőterek jelentős részét bekötött szemmel is felismerik. Fesztiválok születésénél, temetésénél muzsikáltak. Fiatal zenekaroknak tartották a fáklyát, nagy öregektől vettek át stafétát. Lassan útjuk feléhez érnek, lelkesedésük nem lankad, egy-egy zenei viccért nem kell a szomszédba menniük, bátran keverik zenei koktélokat, látszólag össze nem illő ízeket honosítanak meg úgy, hogy a gyanútlan kóstoló újra és újra, még és még akar. Húsz év nem a világ, de jó érzés tudni, hogy felnőtt egy generáció, akinek a Besh o droM nélkül nem volt világzene..."
Mindezt a jubileumi koncert ajánlójában olvastuk, amire 2024. április 12-én kerül sor a Dürer Kertben, ahol az oroszlányi Kale Lulugyi lesz a vendégük.
Ezen a koncerten a régi dalok mellett bizonyára az új albumról is felcsendülnek majd dalok – ezeket most pár szóval és videóval bemutatjuk nektek.
A tőlük megszokott hangzást ezúttal főként magyar nyelven felcsendülő népdalokból, szomszédos országok dallamaiból, ritmusaiból sodorták össze. A számok mindegyike magán viseli a zenekar elnyűhetetlen energiáit és széles zenei látószögét.
Ízlésesen megfér egymás mellett hiphop idézet, makedón dallam és magyar népdal, derül ki az album első számából, ami a Piros címet viseli.
A tradicionális román kavalos dallam is elbírja a drum and bass kíséretet, derül ki a Dupla pita című számból.
Zenész kollégáknak is feladja a labdát a 22\16-os ritmusképre állított Sandansko, ami egy Sandanski város környékéről gyűjtött bolgár dallam és egy moldvai csángó nóta összeöltésével keletkezett.
A tavaszi megjelenés okán még előfordulhat, hogy Hidegen fújnak a szelek, ahogy a sokak által feldolgozott népdalban is elhangzik, ettől a verziótól bizonyosan melege lesz a hallgatónak, olyan erővel csap ki rajta a felgyülemlett energia.
Észak-Afrika, Kaukázus, Balkán, poliritmia, bolgár és török dallam – instrumentális csemege az Afrika című szám (nem Toto, nem KFT).
Az 1911 című Szörényi-Bródy szerzemény (tudjátok, amikor Edison itt járt Budapesten) feldolgozása is felkerült a lemezre “az utolsó előtti előtti békeév” idejére kalauzolva a kultúrtörténet iránt érdeklődő közönséget, afro ritmus, moldvai dallam, funk groove -a szerzőpáros se ismerne rá elsőre.
Kifejezetten jól passzol a SKA ritmus, a bánáti dallam, ehhez a nem szokványos zenei társításhoz a magyar népzene tárházából már annyiszor előrángatott Elment a madárka kezdetű dal adott alkalmat,
míg az album nyolcadik számát, ami eszperantóul hangzik el (Zöld csillag/Verda Stelo), bravúros rekordként értékelték.
Az Agrár DnB című instrumentális számban a román furulyás pásztordallamhoz kanna adja a ritmust és a basszust.
Az albumot lezáró tizedik szám a Peckes nevet viseli, a zenekart 25 éve közösen alakított sógorok zenei párbeszéde. Ütős és fúvós cserélnek eszmét, az előbbi a róla elnevezett találmányával a Peckdrummal, utóbbi klarinéttal, és a műfajban általa elhíresült EWI-vel, elektronikus fúvós hangszerrel.
"Látszólag össze nem illő emberek, látszólag össze nem illő zenei stílusokat vegyítettek lázas igyekezettel és türelmetlenséggel. Azóta eltelt több mint két évtized, a zene mégsem lett kiszámíthatóbb, egyfélébb, határozottan valamilyen. Helyette a Besh o droM lett stílus- és védjegy. Megülték az utat."
Besh o droM, Fonó
Szólj hozzá!