Menopauza

A koncert a 21. századra új nevet kapott: SHOW

2025/09/16  ·   Vélemény   ·  koncert.hu

Miért lett mindenből show? Ha ma megnézünk egy nagyobb zenei esemény plakátját, a „koncert” szó helyett szinte mindig a „show” köszön vissza. Nem véletlen: a zenei előadások az utóbbi két évtizedben olyan komplex élménnyé váltak, amely messze túlmutat a puszta zene megszólaltatásán.

A koncert a 21. századra új nevet kapott: SHOW

AI a színpadon
Az utóbbi években a mesterséges intelligencia is egyre nagyobb szerepet kap a koncertshow-k világában. Nemcsak a fények és vetítések vezérlésében segít, hanem kreatív eszközként is megjelenik: AI-vezérelt vizuálok, valós időben generált animációk vagy épp a közönség reakcióira válaszoló látványvilág formájában. 2023-ban például a Coldplay turnéján AI-vezérelt fénytechnika követte a közönség mozgását, Ed Sheeran kísérletezett generált háttérvetítésekkel, Beyoncé produkcióiban pedig mesterséges intelligenciával szinkronizálták a táncosokat a vizuális effektekkel. A jövőben a szakértők szerint az AI nemcsak a látványt, hanem akár a zenét is alakíthatja élőben – egyfajta „digitális zenésztársként” lépve fel az előadók mellett.

A 20. század második felében a koncert még elsősorban a zenéről szólt. Egy színpad, fények, hangszer és az előadó – ennél több nem is nagyon volt. A 2000-es évektől azonban a technológiai fejlődés új korszakot nyitott: LED-falak, mozgó színpadok, térhatású vetítések és szinkronizált fényshow-k váltak a produkciók szerves részévé.

A látvány forradalma

Mára a legnagyobb előadók olyan előadásokat állítanak színpadra, amelyekben a vizuális élmény legalább annyira fontos, mint maga a zene. Beyoncé Renaissance-turnéja például grandiózus díszleteivel és futurisztikus jelmezeivel vált ikonikus show-műsorrá, míg Ed Sheeran stadionkoncertjei a körszínpados megoldással és a gigantikus LED-installációval újították meg a szólóprodukció fogalmát. De említhetnénk Hans Zimmer turnéit is, ahol a filmzenék hangzását vetítésekkel és fénydramaturgiával egészítik ki, így a közönség szinte moziban érzi magát.

A közönségélmény átalakulása

Nem csak az előadók, a közönség is változott. A jegyvásárlók ma már nem pusztán egy estét akarnak zenével tölteni, hanem egy emlékezetes eseményt keresnek, amelyről évek múlva is mesélni lehet. A „show” kifejezés ezt ígéri: többdimenziós élményt, amelyben a zene, a fény, a dramaturgia és a meglepetések egyszerre vannak jelen.

A közösségi média is hozzájárult ehhez a változáshoz: egy látványos vizuális pillanat sokszor jobban megosztható és tovább él online, mint egy zenei részlet. Taylor Swift Eras-turnéja például nemcsak zenei, hanem vizuális utazás is volt, amely minden estét dokumentált és újraélt a közönség az interneten keresztül. A közönség így nemcsak befogadó, hanem közvetítő szerepet is játszik – az előadás akkor teljes, ha posztolható, újraélhető, közösségi élményként is működik.

 A jövő nyelve

Ez persze nem jelenti azt, hogy a koncert, mint forma eltűnt volna. A kamaraestek, klubfellépések, akusztikus produkciók továbbra is a zene intimitását hangsúlyozzák. De a nagy léptékű rendezvényeknél ma már szinte elképzelhetetlen, hogy a „csak zeneönmagában elég legyen. A show” térhódítása valójában arról szól, hogy a műfaji határok elmosódnak. Egy előadás ma egyszerre lehet koncert, színház, vizuális installáció és közösségi élmény. Nem véletlen, hogy egyre több művész – Péter Bencétől Ed Sheeranen át a legnagyobb sztárokig összművészeti előadásként tekint a saját munkájára.

A kérdés inkább az, hogy a közönség mit vár el: tisztán zenei élményt, vagy több érzékszervre ható, teljes audiovizuális világot. Szerinted?

show, koncert, biznisz, látvány

 

 

Szólj hozzá!


A Turbinában mutatkoznak be a Hangfoglaló feltörekvő előadói

A Turbinában mutatkoznak be a Hangfoglaló feltörekvő...

A magyar kultúra napja nemcsak a múltról meg a hagyományokról szól, hanem a jövő tehetségeiről is. 2026. január 22-én, csütörtökön a Turbina...
 
Koncert naptár
Töltsd fel az oldalrakoncerted, helyszíned, zenekarod

Beth Hart és a Pink Martini idén tuti eljönnek – teljes a VeszprémFest 2026-os programja

Tavaly a VeszprémFest közönsége két várva várt fellépőt is nélkülözni kényszerült: Beth Hart és a Pink Martini egyaránt lemondta koncertjét, komoly kihívás elé állítva a szervezőket. 2026 azonban kárpótol mindenkit: mindkét előadó ott lesz a fesztiválon, csakúgy, mint Juanes és a Kraftwerk.

Brian Hugh Warner, azaz Marilyn Manson kilenc év után visszatér Budapestre

A botrányokra és ikonikus vizuális világra épülő előadó legutóbb 2017-ben adott teltházas koncertet a Budapest Parkban, és akkor még senki sem gondolta, hogy közel egy évtizedig kell várni az újabb találkozásra. Most azonban visszatér: 2026. július 22-én ismét a Park színpadán áll majd.

Jön a Prodigy! Fesztiválhíreket mondunk

A 2026-os nyár már most erősen körvonalazódik: világsztárok térnek vissza Magyarországra, ikonikus hazai előadók sorakoznak a plakátokon, a fesztiválszezon pedig minden eddiginél korábban indul. Elektronikus legendák, pophimnuszok és nagy közös éneklések – most éppen Soprontól Szegeden át Székesfehérvárig. A többi...

Biffy Clyro basszusgitárosa nem jön a Szigetre – de van másik!

A skót Biffy Clyro hivatalos közleményben jelentette be, hogy basszusgitárosuk, James Johnston nem csatlakozik a zenekar közelgő koncertjeihez és turnéihoz, köztük a nyári Sziget Fesztiválon várható fellépéshez sem.
Új koncertek