Kedves és nagyra becsült közönségünk!
A Jazzfest Budapest sosem politizált, ezután sem fog. Már csak azért sem, mert ami a közönségnek bal, az a zenésznek jobb. Ami a zenésznek bal, az pedig a közönségnek jobb. Egyetlen célunk van, a valódi értékek közvetítése, értékes produkciók létrehozása.
Sajnos, nem mindenki gondolkodik így. Vannak, akiknek semmi sem számít, csak az önös érdekeik, a pillanatnyi siker. Mint köztudott, a kormány egy mindenkit váratlanul érő határozattal ez év elejétől elvette az Erkel Színházat az azt üzemeltető Operától és egy új, akkor még nem létező cégnek adta át, hogy egy újabb musical színházat hozzon létre benne. Másfél héttel ezelőtt még azt az információt kaptuk, hogy minden rendben, legyünk nyugodtak. Mindezek ellenére tegnap – másokkal együtt – kaptunk egy tájékoztató levelet az új menedzsmenttől, hogy április 18-tól felújítják a színpadot (még véletlenül sem a nyári szünetben!), ezért az összes oda tervezett előadást kiteszik a házból. Az Erkel Nonprofit Kft. mint jogutód, nem foglalkozik a szerződéses sérelmekkel, nem foglalkozik azzal, hogy a nemzetközi produkciók megvalósítása évekre előre zajlik, hogy az milyen költségekkel jár.
A Jazzfest Budapest ez évi programjában szereplő Avishai Cohen, Dhafer Youssef és e.s.t. 30 koncertek érintettek ebben a változásban.
Mióta megkaptuk az értesítést, azon dolgozunk, hogy ezek a koncertek megvalósulhassanak. Az biztos, hogy helyszínváltozás lesz, valószínűleg az időpontok is módosulnak. Amíg nincs végleges döntés, mindannyiunk érdekében felfüggesztjük a jegyértékesítést ezekre a koncertekre.
Igyekszünk folyamatosan tájékoztatni benneteket a fejleményekről.
Addig is vegyetek jegyeket a többi koncertre, akkor is, ha nem ismeritek az előadókat. Bízzatok az ízlésünkben, nagyon jó lesz mind!
Köszönjük a megértést!
Jazzfest Budapest csapat
Eddig a közlemény a továbbiakban a Józsefváros Újságból idézünk:
"A JazzFest Budapest szervezői most kétségbeesetten keresik az alternatív helyszíneket, azonban a feladat rendkívül összetett. Budapest kulturális infrastruktúrájának hiányosságait jól mutatja, hogy mindössze két olyan helyszín található a fővárosban, amely ezer férőhely feletti kapacitással rendelkezik: az Erkel Színház és a Budapesti Kongresszusi Központ. A többi lehetséges helyszín jelentősen kisebb: a RaM-ArT Színház 620, az Eiffel Műhelyház 580 férőhelyes, míg a további helyszínek maximum 2-300 fős befogadóképességgel rendelkeznek, mondta el Kleb Attila, a JazzFest Budapest Alapítvány létrehozója, a hazai jazzélet egyik legnevesebb koncertszervezője.
Budapesten „stadiondömping” van, addig megfelelő méretű kulturális helyszínekből komoly hiány mutatkozik. Ez nemcsak a JazzFest Budapest, hanem általában a főváros kulturális életének fejlődését is gátolja.
A szervezők már felvették a kapcsolatot a Budapesti Kongresszusi Központtal az Avishai Cohen nyitókoncert ügyében, a másik két produkció esetében azonban valószínűleg időpont-módosításra is szükség lesz. A helyzetet tovább nehezíti, hogy ilyen rövid határidővel a legtöbb szóba jöhető helyszín már foglalt. Például a kapacitásában szintén megfelelő Zeneakadémia, amely májusban viszont már teljesen foglalt a vizsgakoncertek miatt.
A JazzFest Budapest az elmúlt években tudatosan építette fel programját. A tavaszi szezonban általában a kísérletezőbb, egyedi projekteknek adnak teret, amelyek gyakran alkalmi együttműködéseket, magyar zenészek bevonását is jelentik. Ezeket általában kisebb helyszíneken rendezik meg, így a jazzel szoros kapcsolatot ápoló Józsefvárosban is voltak a korábbi években jazzkoncertek és kiállítások a Mixátban, a Lumenben, az Olasz Intézetben vagy a Turbinában. Az őszi program ezzel szemben a műfaj legnagyobb sztárjait vonultatja fel – tavaly például olyan gitáros világsztárok léptek fel, mint Pat Metheny, Al Di Meola és Mike Stern. Egyébként ezek azok a nagyobb projektek, amiknek a bevételéből az alapítvány tudja finanszírozni a gazdaságilag nem megtérülő kisebb rendezvényeket.
A fesztivál nemzetközi megítélése kiemelkedő, amit jól mutat az a támogatói hullám, amely a nehézségek hírére érkezett. Olyan világsztárok álltak ki a rendezvény mellett, mint Herbie Hancock, aki a Nemzetközi Jazznap programsorozat fontos partnereként méltatta a fesztivált. Simon Phillips legendás dobos külön kiemelte, hogy
„az ilyen bizonytalan és háborús időkben különösen fontos, hogy ragaszkodjunk olyan kulturális eseményekhez, mint a JazzFest Budapest”.
Idézte Winston Churchillt a második világháború idején érkezett felvetésre, hogy csökkentsék a művészetek finanszírozását, és a válasza ez volt:
„… akkor miért is harcolunk?”
(...)
"A fesztivál jövője most bizonytalanná vált, pedig Gary Husband nemzetközi előadóművész szavaival élve, a JazzFest Budapest
„rövid története alatt a világ legelismertebb és legünnepeltebb jazzfesztiváljai közé emelkedett”.
A következő hetekben dől el, sikerül-e megmenteni a tavaszi programot, és hogy ez a váratlan helyzet milyen hosszú távú hatással lesz a fesztivál jövőjére."
Szólj hozzá!