Ennek több oka is van: egyrészt bizonyos dalokat nem játszhatnak a rádiók “törvényi megkötések” miatt (vagyis a szövegekben hallható káromkodások stb.) miatt. Más a platformok célközönsége is: “a magyar lakosok egy jelentős csoportja (főleg a fiatalok) egyre inkább távol marad a rádiók kínálta kötött műsorrendtől. A Spotify, a YouTube és megannyi online tartalomszolgáltató platformján azonban saját maguk látják el a műsorszerkesztők szerepét, hosszú éveken át finomított algoritmusok segítik őket a zeneszámok kiválasztásában.
Az elemzésben megfogalmazták azt is, simán megesik, hogy a szerkesztők figyelmét elkerüli egy-egy népszerű dal, illetve “fel nem ismerve a hallgatók kedvenceiben történő változásokat, túlságosan sokáig tartanak műsoron egyes dalokat”.
A YouTube-on 2021-ben a legnépszerűbb előadók a következők voltak; zárójelben a rádiós helyezésük látható, amit 127 rádió adása alapján állapítottak meg, a hallgatottsággal nem súlyozva:
- G.w.M. (3 770)
- Burai (33)
- T. Dany (2 972)
- L.L. Junior (3 172)
- Majka (69)
2021 legnépszerűbb dalai a YouTube-on, zárójelben a rádiós helyezéssel:
- Nemazalány & Sofi: Üres Szívek (756)
- Azahriah & Desh: Mind1 (140)
- Tóth Andi: Néztek (9 714)
- ByeAlex és a Slepp X Hiro: Hullik (173)
- Azahriah & Desh: RÉT (1 423)
Az elemzés azt is megállapítja, hogy
“a rádiós műsorszerkesztők kedvencei közül sokakat alig hallgatnak online. A rádiókban például toronymagasan vezető Rúzsa Magdolna a Spotify-os 200-as toplistára egyetlen számmal került fel, amelyet a Halott Pénzzel adott elő (Szeretni, akit nem lehet) – e szerzeménnyel éppen átlépte a milliós lejátszást. Ákos, Kowalsky Meg A Vega, Magna Cum Laude, Honeybeast, Margaret Island, Hooligans, Berkes Olivér, Caramel, Bon Bon, Kállay Saunders András, New Level Empire, Soulwave, Zséda vagy a Zanzibár mind olyan zenészek/zenekarok, akik a rádiós top20-ban végeztek, a Spotify-on azonban minimális sikereket értek el, ha egyáltalán elértek bármekkorát is.”
Szólj hozzá!