Elhunyt a legendás zeneszerző, aki egy centet sem kapott a milliókat hozó slágeréből

2023/01/30  ·   Zenei hír   ·  koncert.hu, MTI

Elhunyt Barrett Strong, a szintén legendás amerikai Motown kiadó egyik első sikeres művésze.

Fotó: nytimes.com

Motown olyan jelentős örökséget teremtett, amely óriási hatással volt a zene világára és az amerikai kultúrára. A kiadó az 1960-as években a  a "színben és hangban feketéknek" jelentett óriási kiugrási lehetőséget, és számos népszerű előadót nevelt ki, beleértve olyan neveket, mint a Temptations, a Supremes, a Four Tops, a Jackson 5, Stevie Wonder, Marvin Gaye és mások. A Motown-zene a soul, a R&B, a pop és a funk stílusokat ötvözte, és számos nagyszerű dalt hozott létre, amelyek ma is népszerűek. A Motown második nagy népszerűsége az 1980-as években volt, amikor a "Motown 25: Yesterday, Today, Forever" című televíziós műsor népszerűsítette a lemezkiadó dalait. A Motown egyébként ma is aktív, modern soul, R&B és hiphop előadók dalait publikálja.

Berry Gordy, a Motown alapítója Strong halálhíre kapcsán az alábbiakat tette közzé:

"Nemcsak kiváló énekes és zongorista volt, de szerzőtársával, Norman Whitfielddel együtt számos slágert írt, elsősorban a Temptations zenekarnak". Mint fogalmazott, ezek a dalok, köztük a Cloud Nine és a Ball of Confusion (That's What the World is Today) forradalmasították az R&B és a soul hangzását, és kifejezték a hatvanas-hetvenes évek hangulatát. Gordy személyére még visszatérünk.

A "Money (That's What I Want)" című sláger az évek során több millió dolláros kiadói jogdíjat hozott. A dalt a Beatles és a Rolling Stones is felvette, széles körben használták filmekben és reklámokban, és a "Motown" című filmben is szerepel.

A Motown Records egykori főhadiszállása előtti gyepen egy emléktábla emlékezik meg a dal a Motown-birodalom felépítésében játszott kulcsfontosságú szerepéről. Az 1959-ben felvett "Money" volt ugyanis az első országos siker a kiadó számára, láthatóvá téve a fiatal céget és biztosítva a szükséges pénzbevételt a működéséhez.

A képet árnyalja, hogy az évek alatt jogdíjként bekasszírozott pénzből Barrett soha egy centet sem látott. A belinkelt cikk állítása szerint Strong nem tudta, hogy nevét három évvel a dal megírása után törölték a "Money" szerzői jogi bejegyzéséből, majd 1987-ben, a szerzői jog megújításakor visszaállították, majd a következő évben ismét törölték – a nevét szó szoros értelmében áthúzták. A szerzői jogi hivatal dokumentumaiból kiderül, hogy mindezek a lépések a Motown vezetőinek utasítására történtek, akik vitatják Strong szerzőségét. A Motown alapítójának ügyvédei azt állították, hogy az eredeti bejegyzés elírásból származik, és hogy Strong számos lehetőséget kihagyott, hogy érvényesítse igényét.

Strong halála kapcsán Gordy ezt mondta:

"Ő volt az, aki a Motown első nagy sikerét, a Money (That's What I Want) című dalt 1959-ben elénekelte."

Ehhez képest 1959. november 12-én a Motown új dalkiadó cége, a Jobete Music, amelynek Gordy volt az egyedüli tulajdonosa, bejegyeztette a Moneyt az Egyesült Államok Szerzői Jogi Hivatalánál. Ez a bejelentés Janie Bradford (a Hitsville recepciósa) aláírásával volt ellátva, s Strongot jelölte meg "a szöveg és a zene szerzőjeként", Bradfordot a szövegért, Gordyt pedig a szövegért és a zenéért. Elírás... jah.

Elmondása szerint Strong csak 2010 végén értesült a módosításokról – egy interjúban elismerte, hogy  nulla üzleti érzékkel rendelkezik–, és azóta küzdött azért, hogy hivatalosan is visszaállítsák a "szerzőségét". A tét: a dal felhasználásából származó jövedelmező jogdíjakból való részesedése. De erőfeszítéseit a szerzői jogi törvény egy rendelkezése akadályozza, amely szerint lemondott a jogairól, mivel nem lépett fel időben a Motown keresetének megtámadására. Ez a helyzet az amerikai szerzői jogi rendszer egy kevéssé ismert furcsaságát illusztrálja, amelyet a lemez- és zeneműkiadó cégek nem haboztak kihasználni...

Mindenesetre Barrett Strong 1972-ig akkor is a Motown egyik legsikeresebb dalszerzője volt; Norman Whitfielddel közösen óriási szerepet játszott a zenei átalakulásában, amely során a kiadó a zenekari soultól a ritmusos funk és rock keverékéig jutott. Legnagyobb sikereik közé tartozott Marvin Gaye gigaslágere, az I Heard It Through the Grapevine, amely listavezető volt, a War, amelyet 1970-ben Edwin Starr vett kislemezre, vagy a Just My Imagination (Running Away With Me), amelyet 1971-ben a Temptations adott elő.

Már nem volt a Motownnál, amikor 1973-ban Grammy-díjat kapott a már emlegetett zenekar, a Temptations által előadott Papa Was a Rollin' Stone-ért a legjobb R&B-dal kategóriában. A dalt számos előadó feldolgozta (The Undisputed Truth/1973, George Clinton/1981, Grandmaster Flash & The Furious Five/ 1982, , Was (Not Was)/1990, En Vogue/1992, The Brand New Heavies/1993, George Michael/1995.)  Ezek a feldolgozások némileg eltérnek az eredeti dal szövegétől és stílusától, de mindegyik őrzi az alapját és az üzenetét. (A szöveg egy apáról szól, aki elhagyta a családját. A dal azt mondja, hogy a családja jobban járt volna nélküle...)

Strong a hetvenes-nyolcvanas években szólóban kiadott lemezei mérsékeltebb sikert értek el, bár a Capitol gondozásában kiadott 1975-ös LP, a Stronghold egyik dala, az Is It True felkerült a listákra. Írt dalokat a Dells együttesnek, 2004-ben beiktatták a Dalszerző Hírességek Csarnokába, 2008-ban pedig megjelentette a Stronghold folytatását, a Stronghold II-őt.

R.I.P.

Barrett Strong, Motown, Temptations, gyász

 

 

Szólj hozzá!


Sötét energiák az A38-on

Sötét energiák az A38-on

Bár a Hajó nem igazán erről a műfajról ismeretes, a tavaszi szezonban több metálkoncert is lesz az A38-on.
 
Koncert naptár
Töltsd fel az oldalrakoncerted, helyszíned, zenekarod

Loreena McKennitt ismét elhozza Budapestre a kelta zene varázslatos világát

A többszörösen díjazott kanadai énekesnő és dalszerző – 2004-ben megkapta a Kanada Rendjét, és 2013-ban Franciaország Nemzeti Művészetek és Levéltárak Lovagja lett – 2024-ben 24 állomásos tavaszi európai turnéja keretén belül Budapestre is ellátogat, március 24-én érkezik az MVM Dome-ba.

Koncz Zsuzsa jövőre az Arénában: Jelbeszéd 2.0

Az énekesnő tizennegyedszer lép a Sportaréna színpadára, legutóbb tavaly adott ott koncertet – április 13-án a közelmúltban készült Koncz Zsuzsa-albumok, így a Tündérország, a Vadvilág és a Szabadnak születtél dalai csendülnek fel a Jelbeszéd 2.0 elnevezésű koncert égisze alatt.

Emiliana Torrini a RepTárban landol nyáron – egy igazán különleges történetű albummal érkezik

Emiliana Torrini izlandi énekes-dalszerző ad koncertet július 14-én a RepTár Szolnoki Repülőmúzeumban.

Sziget, VOLT (!), Kolorádó, Carson Coma, Campus és még sokan mások: I. TURBINA MERCH FESZTIVÁL

Március 17-én (vasárnap) egy gigantikus merchvásárt tart a Turbina, ahol ismert zenekarok, fesztiválok, klubok és más zenei szervezetek árulják együtt az idei és korábbi években készített merch termékeiket. A kapu nyitva áll a rajongók, a szakma és a sajtó előtt egyaránt. A rendezvényen való részvétel ingyenes.
Új koncertek