Menopauza

Elhunyt a legendás zeneszerző, aki egy centet sem kapott a milliókat hozó slágeréből

2023/01/30  ·   Zenei hír   ·  koncert.hu, MTI

Elhunyt Barrett Strong, a szintén legendás amerikai Motown kiadó egyik első sikeres művésze.

Fotó: nytimes.com

Motown olyan jelentős örökséget teremtett, amely óriási hatással volt a zene világára és az amerikai kultúrára. A kiadó az 1960-as években a  a "színben és hangban feketéknek" jelentett óriási kiugrási lehetőséget, és számos népszerű előadót nevelt ki, beleértve olyan neveket, mint a Temptations, a Supremes, a Four Tops, a Jackson 5, Stevie Wonder, Marvin Gaye és mások. A Motown-zene a soul, a R&B, a pop és a funk stílusokat ötvözte, és számos nagyszerű dalt hozott létre, amelyek ma is népszerűek. A Motown második nagy népszerűsége az 1980-as években volt, amikor a "Motown 25: Yesterday, Today, Forever" című televíziós műsor népszerűsítette a lemezkiadó dalait. A Motown egyébként ma is aktív, modern soul, R&B és hiphop előadók dalait publikálja.

Berry Gordy, a Motown alapítója Strong halálhíre kapcsán az alábbiakat tette közzé:

"Nemcsak kiváló énekes és zongorista volt, de szerzőtársával, Norman Whitfielddel együtt számos slágert írt, elsősorban a Temptations zenekarnak". Mint fogalmazott, ezek a dalok, köztük a Cloud Nine és a Ball of Confusion (That's What the World is Today) forradalmasították az R&B és a soul hangzását, és kifejezték a hatvanas-hetvenes évek hangulatát. Gordy személyére még visszatérünk.

A "Money (That's What I Want)" című sláger az évek során több millió dolláros kiadói jogdíjat hozott. A dalt a Beatles és a Rolling Stones is felvette, széles körben használták filmekben és reklámokban, és a "Motown" című filmben is szerepel.

A Motown Records egykori főhadiszállása előtti gyepen egy emléktábla emlékezik meg a dal a Motown-birodalom felépítésében játszott kulcsfontosságú szerepéről. Az 1959-ben felvett "Money" volt ugyanis az első országos siker a kiadó számára, láthatóvá téve a fiatal céget és biztosítva a szükséges pénzbevételt a működéséhez.

A képet árnyalja, hogy az évek alatt jogdíjként bekasszírozott pénzből Barrett soha egy centet sem látott. A belinkelt cikk állítása szerint Strong nem tudta, hogy nevét három évvel a dal megírása után törölték a "Money" szerzői jogi bejegyzéséből, majd 1987-ben, a szerzői jog megújításakor visszaállították, majd a következő évben ismét törölték – a nevét szó szoros értelmében áthúzták. A szerzői jogi hivatal dokumentumaiból kiderül, hogy mindezek a lépések a Motown vezetőinek utasítására történtek, akik vitatják Strong szerzőségét. A Motown alapítójának ügyvédei azt állították, hogy az eredeti bejegyzés elírásból származik, és hogy Strong számos lehetőséget kihagyott, hogy érvényesítse igényét.

Strong halála kapcsán Gordy ezt mondta:

"Ő volt az, aki a Motown első nagy sikerét, a Money (That's What I Want) című dalt 1959-ben elénekelte."

Ehhez képest 1959. november 12-én a Motown új dalkiadó cége, a Jobete Music, amelynek Gordy volt az egyedüli tulajdonosa, bejegyeztette a Moneyt az Egyesült Államok Szerzői Jogi Hivatalánál. Ez a bejelentés Janie Bradford (a Hitsville recepciósa) aláírásával volt ellátva, s Strongot jelölte meg "a szöveg és a zene szerzőjeként", Bradfordot a szövegért, Gordyt pedig a szövegért és a zenéért. Elírás... jah.

Elmondása szerint Strong csak 2010 végén értesült a módosításokról – egy interjúban elismerte, hogy  nulla üzleti érzékkel rendelkezik–, és azóta küzdött azért, hogy hivatalosan is visszaállítsák a "szerzőségét". A tét: a dal felhasználásából származó jövedelmező jogdíjakból való részesedése. De erőfeszítéseit a szerzői jogi törvény egy rendelkezése akadályozza, amely szerint lemondott a jogairól, mivel nem lépett fel időben a Motown keresetének megtámadására. Ez a helyzet az amerikai szerzői jogi rendszer egy kevéssé ismert furcsaságát illusztrálja, amelyet a lemez- és zeneműkiadó cégek nem haboztak kihasználni...

Mindenesetre Barrett Strong 1972-ig akkor is a Motown egyik legsikeresebb dalszerzője volt; Norman Whitfielddel közösen óriási szerepet játszott a zenei átalakulásában, amely során a kiadó a zenekari soultól a ritmusos funk és rock keverékéig jutott. Legnagyobb sikereik közé tartozott Marvin Gaye gigaslágere, az I Heard It Through the Grapevine, amely listavezető volt, a War, amelyet 1970-ben Edwin Starr vett kislemezre, vagy a Just My Imagination (Running Away With Me), amelyet 1971-ben a Temptations adott elő.

Már nem volt a Motownnál, amikor 1973-ban Grammy-díjat kapott a már emlegetett zenekar, a Temptations által előadott Papa Was a Rollin' Stone-ért a legjobb R&B-dal kategóriában. A dalt számos előadó feldolgozta (The Undisputed Truth/1973, George Clinton/1981, Grandmaster Flash & The Furious Five/ 1982, , Was (Not Was)/1990, En Vogue/1992, The Brand New Heavies/1993, George Michael/1995.)  Ezek a feldolgozások némileg eltérnek az eredeti dal szövegétől és stílusától, de mindegyik őrzi az alapját és az üzenetét. (A szöveg egy apáról szól, aki elhagyta a családját. A dal azt mondja, hogy a családja jobban járt volna nélküle...)

Strong a hetvenes-nyolcvanas években szólóban kiadott lemezei mérsékeltebb sikert értek el, bár a Capitol gondozásában kiadott 1975-ös LP, a Stronghold egyik dala, az Is It True felkerült a listákra. Írt dalokat a Dells együttesnek, 2004-ben beiktatták a Dalszerző Hírességek Csarnokába, 2008-ban pedig megjelentette a Stronghold folytatását, a Stronghold II-őt.

R.I.P.

Barrett Strong, Motown, Temptations, gyász

 

 

Szólj hozzá!


15 év után újra élőben emelkedhetünk fel Mobyval

15 év után újra élőben emelkedhetünk fel Mobyval

Már csak néhány hónap, és újra kinyílik a másik világ kapuja (hagyd kint a valóságot), de az eddigi koncertbejelentések alapján már most jól...
 
Koncert naptár
Töltsd fel az oldalrakoncerted, helyszíned, zenekarod

Beth Hart és a Pink Martini idén tuti eljönnek – teljes a VeszprémFest 2026-os programja

Tavaly a VeszprémFest közönsége két várva várt fellépőt is nélkülözni kényszerült: Beth Hart és a Pink Martini egyaránt lemondta koncertjét, komoly kihívás elé állítva a szervezőket. 2026 azonban kárpótol mindenkit: mindkét előadó ott lesz a fesztiválon, csakúgy, mint Juanes és a Kraftwerk.

Brian Hugh Warner, azaz Marilyn Manson kilenc év után visszatér Budapestre

A botrányokra és ikonikus vizuális világra épülő előadó legutóbb 2017-ben adott teltházas koncertet a Budapest Parkban, és akkor még senki sem gondolta, hogy közel egy évtizedig kell várni az újabb találkozásra. Most azonban visszatér: 2026. július 22-én ismét a Park színpadán áll majd.

Czutor Zoltán zenél és beszél – Hujber Feri felolvas és mesél

A „Tízparancsolat – Másképp" című műsor december 11-én, csütörtökön 20:30-tól várja a közönséget az Inga Kultúrkávézóban, ahol Czutor Zoltán és Hujber Feri egy rendhagyó, őszinte és emberközeli programmal lép színpadra.

Hogyan tudnék élni nélküled, avagy ki tud többet a magyar filmzenékről?

A DUE Médiahálózat szervezésében és a Nemzeti Filmintézet támogatásával immáron kilencedik alkalommal indítják el a Nagy Magyar Filmteszt Diákoknak elnevezésű vetélkedőt, amely a 14-20 éves közönséget szeretné szórakoztató módon közelebb vinni a magyar filmekhez, sorozatokhoz és készítőikhez
Új koncertek