Fizessetek! – üzenik amerikai zenészek a Spotifynak

2020/10/31  ·   Zenei hír   ·  koncert.hu

Az Amerikai Lemezipari Szövetség (RIAA) adatai szerint 2020 első félévében az összes rögzített zenei felvétel utáni bevételben továbbra is a streaming uralja a piacot: 2020 első félévében a bevételek 85 százaléka, 4,8 milliárd dollár (1451 milliárd forint) abból származott.

A fotó illusztráció (Cottonbro/Pexels)

Ha kifejezetettn a Spotifyt nézzük – a Hamu és Gyémánt cikkírója szerint –, a (szeptember 30-ig tartó) előző három hónap alatt elérték a 320 millió havi aktív felhasználót, akikből 144 millióan elő is fizettek az alkalmazásra. A harmadik negyedév összesített bevétele 2,29 milliárd dollár volt (nagyjából 700 milliárd forint), ami 14% -os növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest, és 5%-osat a második negyedévi 2,22 milliárd dolláros összeghez képest.

A járvány okozta válság miatt azonban egyre többen elégedetlenek a stream szolgáltatók által fizetett jogdíjakkal. Most közzétették egy viszonylag frissen alakult amerikai érdekvédelmi szervezet, a Union of Musicians and Allied Workers petícióját – írja  Dalszerző.

A Justice at Spotify című petíció a követeléseket három fő téma köré csoportosítja:

Fizessetek!

Streamenként legalább egy cent (vagy ennek megfelelő helyi valuta, vagyis pl. 3,15 forint) járna a művészeknek jogtulajdonosoknak.

“Sokan azt mondják, hogy ez nem fér össze a Spotify jelenlegi gazdasági modelljével. Mi éppen azt követeljük, hogy ezt a gazdasági modellt úgy határozzák meg, hogy a művészeknek méltányos fizetség jusson. Ha a modell ezt nem teszi lehetővé, akkor el kell vetni” – írják.

Követelik továbbá a felhasználó-központú felosztási modell bevezetését. Emellett évek óta egyre többen állnak ki, és egy friss közvélemény-kutatás szerint a felhasználók fizetési hajlandóságát is növelné a bevezetése.

Átláthatóságot!

A petíció követeli a “zárt ajtók mögött kötött szerződések” nyilvánosságra hozatalát, a Spotify gazdasági struktúrájának átláthatóvá tételét (hiszen nemcsak a felhasználói előfizetésekből, hanem több más forrásból is származik bevétele a cégnek), valamint a payola gyakorlatának felszámolását.

A payola kifejezés azt takarja, hogy a kiadók fizetnek a rádiós DJ-knek, szerkesztőknek egy dal lejátszásáért. Az illegális gyakorlat ellen az ötvenes évek óta küzdenek a hatóságok az Egyesült Államokban, de sokan tudni vélik, hogy kifinomult, titkolt formában máig él. Egy forrás szerint egy néhány tízezer követővel bíró playlistre 2000 dollárba kerül felrakatni egy számot, a legnépszerűbbekre akár 10,000 dollár is lehet (0,5-2,7 millió forint).

Ennél a pontnál szerepel az a követelés is, hogy mindenkinek a nevét fel kell tüntetni és kereshetővé kell tenni, aki egy hangfelvétel létrejöttén dolgozott.

Ne harcoljatok a művészek ellen!

Ez az amerikai jogdíjemelés elleni fellebbezés visszavonását jelenti.

A petíciót 48 óra alatt több mint tízezren írták alá, köztük olyan ismert zenészek, mint Thurston Moore, Saul Williams, Ezra Furman és mások.

A zeneipar hozzáállását a dologhoz így foglalták össze a petíció elindítói:

“Lényegében azt a választ kapjuk, hogy ti csak zenészek vagytok, nem értitek a dolog üzleti részét. De éppen az a probléma, hogy a zenészek kimaradnak az üzleti ügyek megtárgyalásából, mindig utolsóként gondolnak ránk, amikor a feltételeket és a pénzügyeket megbeszélik.”

Végül is, tényleg minek képzelik magukat... Hiszen ők mindössze a rájuk épülő gigantikus pénzgyár egyszerű napszámosai...

Egyébként mindez nem csak amerikai probléma: áprilisban, amikor csak Európa-szerte több mint félmillió előadóművész és családjuk jövedelme szűnt meg szinte egyik napról a másikra, az európai közös jogkezelő szervezetek levélben kérték az Előadóművészek Szolidaritási Alapjának létrehozását az Európai Bizottság elnökétől. 

„Teljes képtelenség, hogy a zenészek túlnyomó többségét kihagyták a streaming bevételekből, és hogy családjaik nem támaszkodhatnak az internetes jövedelmekre”

– fogalmaztak a közös jogkezelők levelükben, amelyben leszögezik, hogy a legnagyobb, gyorsan növekvő és hamarosan talán az egyetlen bevételi forrást jelentő internetes muzsika a zeneipar bevételeinek akár 80%-át is elérheti.

A zenészek jelentik a teljes zeneipar alapját, amely a világjárvány időszaka alatt csúcsbevételt termel a streaming vállalkozásoknak. Az előadóművészek azonban ebből semmit, vagy csak nagyon keveset kapnak.

Most október van, nem leljük nyomát, hogy létrehozták volna ezt a bizonyos szolidaritási alapot.

 

A magyar zenészek az élőzenés fellépésekből szerzik jövedelmük több mint 60 százalékát

 

Az ABBA egykori tagja, Björn Ulvaeus felszólalt a zenészekért

 

 

 

 

 

streaming, Spotify, petíció, zenészek, kizsákmányolás, szolidaritási alap, EU

 

 

Szólj hozzá!


Összeállt a Party a Szigeten

Összeállt a Party a Szigeten

Újabb előadók nevei kerültek napvilágra a Sziget idei felhozatalából, ezúttal a Ticketswap Party Aréna fellépőiből válogatva. Azt már...
 
Koncert naptár
Töltsd fel az oldalrakoncerted, helyszíned, zenekarod

Sziget 2022 – az első negyvenesben az Arctic Monkeys, Dua Lipa, a Kings Of Leon, a Bastille és Stromae

„Már javában tárgyalunk a zenekarokkal, és jó eséllyel sikerül majd nagy sztárokkal emlékezetessé tenni a várva-várt visszatérést" – nyilatkozta korábban Kádár Tamás, majd közzétették a 2022-es fesztivál időpontját is: 2022. augusztus 10-15. Most megjöttek első nevek, lássuk, mennyire volt igaza a főszervezőnek.

Diana Krall, Jamie Cullum, Zaz, James Blunt – Tudjuk, mit csinálsz jövő júliusban!

Július 11. és 16. között rendezik meg a 2022-es, tizenkilencedik VeszprémFestet.

Szeláví! fesztivál: fényfestés a pilisi egri vár romjain

A tavaly útnak indult, általunk is nagyon megszeretett kisfesztivál ezúttal az egyik legnépszerűbb kiránduló helynél, az egri vár másolatának környékén rendezkedik be, hogy az élet apró örömeinek élvezetére invitáljon mindenkit, aki szeretne egy gondtalan hétvégét tölteni távol a város zajától május 27. és 29. között.

HVG: Visszaesett Steven Tyler, csúszik az Aerosmith turnéja

A lap az együttes közleményére hivatkozik, mely szerint Tyler hosszú ideje dolgozott a józansága megőrzésén, de egy műtét után a fájdalom (illetve annak csillapítása) miatt visszaesett, és önként bevonul egy rehabilitációs intézménybe.
Új koncertek