Menopauza

Képzeld el, hogy a nagy koncerthelyszínek támogatják a kis klubokat... megvan? A britek meg is lépték!

2025/12/14  ·   Zenei hír   ·  koncert.hu

Az élőzenei iparág csúcsán álló arénák sikere ritkán kapcsolódik össze nyíltan azokkal a kis klubokkal, ahol a legtöbb előadó pályája elindul*. A londoni O2 Arena most olyan lépést tett, amely nemcsak a brit koncertszcéna jelenlegi válságára reagál, hanem újragondolja a nagy- és kis helyszínek közötti felelősségi viszonyt is.

Képzeld el, hogy a nagy koncerthelyszínek fizetnek a kis kluboknak – a britek meglépték

Az elmúlt években egyre nyilvánvalóbbá vált, hogy az élőzene strukturális problémái nem a stadionok szintjén jelentkeznek először... Miközben a legnagyobb turnék rekordbevételekkel futnak, az élőzenei ökoszisztéma alapját jelentő kis klubok és független koncerthelyszínek egyre nehezebb helyzetbe kerülnek. Nagy-Britanniában az emelkedő bérleti díjak, a rezsiköltségek növekedése, a zajvédelmi konfliktusok és az általános gazdasági bizonytalanság következtében az elmúlt évtizedben klubok százai zártak be vagy szorultak perifériára.(Ismerős?)

Ebben a környezetben értelmezhető igazán a londoni O2 Arena döntése.

A húszezres befogadóképességű aréna ugyanis bejelentette, hogy a Music Venue Trusttal együttműködve anyagi támogatást nyújt a brit független koncerthelyszíneknek. A modell lényege, hogy minden olyan előadó után, aki először lép fel headlinerként az O2 színpadán, az aréna visszaforgat egy meghatározott összeget abba a rendszerbe, amely az adott karrier elindulását lehetővé tette.

A kezdeményezés mögött az a felismerés áll, hogy az élőzenei infrastruktúra egységes egész. A „grassroots” kifejezés ebben az összefüggésben azokat a jellemzően 50-300 fős, alulról szerveződő koncerthelyszíneket jelöli, ahol a zenekarok tapasztalatot szereznek, közönséget építenek – és ahol az élőzene közösségi gyakorlattá válik. Ezek a klubok nem csupán fellépési lehetőségek, hanem kulturális csomópontok: eltűnésük nemcsak a jelenlegi kínálatot szűkíti, hanem a jövő előadóinak útját is elvágja.

Az O2 lépését az iparág szereplői széles körben üdvözölték.

A zenészek és a szakmai szervezetek egyaránt hangsúlyozták: az arénákban fellépő előadók túlnyomó többsége kis klubokban kezdte pályáját. A támogatás így nem egyszerű jótékonysági gesztusként értelmezhető, hanem stratégiai állásfoglalásként: annak elismeréseként, hogy a nagy- és kis színpadok közötti kapcsolat fenntartása hosszú távon az egész iparág érdeke. A The Guardian értelmezésében ez ritka, de jelentős jelzés egy olyan piacon, ahol a siker gyakran elszakad azoktól az intézményektől, amelyek megalapozták.

A kezdeményezés illeszkedik a Music Venue Trust hosszabb távú törekvéseihez is. A szervezet évek óta kampányol olyan rendszerszintű megoldásokért, mint az önkéntes „ticket levy” modell, amely szerint a nagyobb koncertek jegyárából – például jegyenként egy fonttal – célzottan a grassroots helyszínek működését támogatnák.

A logika egyszerű: a tömegeket megmozgató események minimális hozzájárulása összességében jelentős, kiszámítható forrást teremthetne az élőzenei utánpótlás számára.

Működhet-e a brit modell nálunk?

Baráti társaságban nemrég valami ilyesmit vázoltam fel, nem azért, mert valami látnok vagyok, hanem azért, mert több évtizednyi zeneiparban töltött idő után úgy látom, hogy a jelenlegi politikai és gazdasági környezetben csak a szolidaritás jelenthetne kiutat a kialakult és lassan kulminálódó helyzetből.

Ez a brit példa ismét felveti a kérdést, hogy mindez mennyire lenne átültethető magyar környezetbe.

A válasz röviden: jelenlegi formájában aligha.

Ennek oka nem elsősorban a szándék hiánya (az is), hanem a strukturális különbségekben keresendő. Míg az O2 Arena nem pusztán bérbe adja a teret, hanem üzleti értelemben is részesedik a koncertek sikeréből, addig a hazai nagy helyszínek – így pl. az MVM Dome vagy az Aréna – alapvetően bérleti logikán működnek. A koncertszervezők viselik a kockázatot, ők kezelik a jegybevételt, az aréna pedig infrastruktúrát és szolgáltatást nyújt, természetesen nem kevés pénzért.

Ebben a modellben sem a helyszínnek, sem a szervezőnek nincs közvetlen ösztönzője arra, hogy visszaforgasson a klubszintbe. A magyar piac mérete és kiszámíthatatlansága miatt a koncertszervezők mozgástere eleve szűk; egy önkéntes befizetés itt nem rendszerépítésként, hanem plusz teherként jelenne meg. Éppen ezért a brit modell tanulsága nem az, hogy „a szervezőknek fizetniük kellene”, hanem az, hogy ott tud működni a visszaforgatás, ahol a siker keletkezésének pontján az intézményi felelősség is megjelenik.

Ha Magyarországon valaha létrejöhetne hasonló rendszer, az csak strukturális átalakítással volna elképzelhető: a nagy helyszínek érdekeltté tételével a jegybevételben, egy szektorsemleges, iparági alap létrehozásával, vagy állami-piaci együttműködésben.

Amíg azonban a nagy színpadok és a klubszint között nincs élő gazdasági kapcsolat, addig a brit modell inkább iránytű marad, mint követhető recept.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

* Az az online platformok – különösen a YouTube és a TikTok – mára önálló indulási felületté váltak, és számos előadó számára kiváltják a hagyományos klubszintet. Ugyanakkor bizonyos műfajok esetében – különösen a rock, az alternatív, a jazz és az elektronikus zene egyes irányzatai – a kis koncerthelyszínek továbbra is kulcsszerepet játszanak a közönségépítésben, a zenekari dinamika kialakulásában és az élő előadói tapasztalat megszerzésében.

 

Telt ház nélkül – vészjelzés a klubvilágból

 

London, O2 aréna, klubélet, támogatás, túlélés, grassroots

 

 

Szólj hozzá!


Képzeld el, hogy a nagy koncerthelyszínek támogatják a kis klubokat... megvan? A britek meg is lépték!

Képzeld el, hogy a nagy koncerthelyszínek támogatják...

Az élőzenei iparág csúcsán álló arénák sikere ritkán kapcsolódik össze nyíltan azokkal a kis klubokkal, ahol a legtöbb előadó pályája...
 
Koncert naptár
Töltsd fel az oldalrakoncerted, helyszíned, zenekarod

Beth Hart és a Pink Martini idén tuti eljönnek – teljes a VeszprémFest 2026-os programja

Tavaly a VeszprémFest közönsége két várva várt fellépőt is nélkülözni kényszerült: Beth Hart és a Pink Martini egyaránt lemondta koncertjét, komoly kihívás elé állítva a szervezőket. 2026 azonban kárpótol mindenkit: mindkét előadó ott lesz a fesztiválon, csakúgy, mint Juanes és a Kraftwerk.

Brian Hugh Warner, azaz Marilyn Manson kilenc év után visszatér Budapestre

A botrányokra és ikonikus vizuális világra épülő előadó legutóbb 2017-ben adott teltházas koncertet a Budapest Parkban, és akkor még senki sem gondolta, hogy közel egy évtizedig kell várni az újabb találkozásra. Most azonban visszatér: 2026. július 22-én ismét a Park színpadán áll majd.

Az év utolsó napjai a Dunán – koncertajánló az A38-ról

Az A38 Hajó decemberben mindig változatos vizekre visz: mintha az év utolsó heteiben minden műfaj, hangulat és közönség egyszerre szeretne helyet találni magának a fedélzeten: az elcsendesedő ünnepi esték, a táncolható elektronika, a gitárzenék és a szilveszteri felszabadulás mind egymás mellé kerülnek.

A szürke patástól a Molotovig – új magyar lemezmegjelenések

Három friss megjelenés, három nagyon különböző hangulat, mégis közös bennük, hogy mindegyik egy hosszabb időszak lenyomata. Van köztük ünnepi klasszikus, amely húsz év után kap új formát, van egy nyolc év hallgatás után megszülető, szabadon lélegző album és egy bakelitbe zárt punklemez, amelynek megszületésére szintén...
Új koncertek