Nem telt el hét, sőt nap sem, hogy valamelyik lap hasábjain ne próbálták volna megfejteni a triplapuskás Azahriah-koncert titkait vagy ráállni az általa keltett hullámra – ma éppen Győzike van soron... Hol bulvár, hol gazdasági, hol zeneipari megközelítésből elemezték a dolgot, kutatva a mások számára is hasznos bölcsek köve után. Előre szólunk: mi most is kihagyjuk ezt a ziccert, távoli zsebekben kutakodunk inkább.
A Portfolio górcső alá vette a világ legnagyobb koncertszervező cége, a Live Nation legfrissebb számait, amelyek – a megszokott pénzügyi mutatók mellett – a jegyeladásokra és a koncerteken való részvételi számokra is rálátást nyújtanak, ezekből pedig következtetni lehet az iparági trendekre. Mondjuk a végét: arra jutottak, hogy még mindig a Covid a "felelős" a jelenségért, mivel – csakúgy, mint az utazásoknál – az emberek a Nagy Lezárás után rákaptak az élményszerzésre.
Néhány gondolat az elemzésből:
- A koncertek számában lassú növekedési ütem látszik, viszont a résztvevők számában ennél sokkal határozottabb a növekmény.
- Az amfiteátrumok, stadionok és arénák nézőszámának növekedése okozhatja a teljes nézőszám emelkedésének nagy részéért.
- Több rajongó érkezett a koncertekre a bázishoz képest, ráadásul több pénzt költöttek a rendezvényeken.
- Érdekes, hogy egyes régiókban az emelkedő infláció, a megélhetési költségek növekedése és az utazások drágulása közepette az utazók elkezdték visszavágni utazási terveiket – a koncerteknél viszont nem kezdett el kialakulni hasonló tendencia.
A Taylor Swift-sztori
Taylor Swift jelenleg a világ legnépszerűbb popsztárja – és egyik legjobb üzletasszonya.
The Eras Tour elnevezésű turnéja első amerikai szakasza nyáron lezárult, de Swift további dátumokat hirdetett meg, köztük számos nemzetközi koncertet 2023-ban és 2024-ben. Ezzel a turnéval az énekesnő várhatóan történelmet fog íni: az első olyan turné lesz, amelynek bevétele eléri az egymilliárd dollárt. Hogy tovább borzoljuk a kedélyeket: a jegybevétel jóval meghaladhatja ezt számot, sőt, akár másfélszer ennyi is lehet, pedig az átlagos jegyár 254 dollár volt, de sok rajongó ennél jóval többet fizetett a másodlagos piacokon.
A bevételek 85 százalékát Swift viszi haza, ami nem egy megszokott elosztás a zeneiparban, tekintve, hányan dolgoznak egy ilyen produkción. A Forbes szerint minden egyes állomásán Swift személyesen 10 és 13 millió dollár közötti összeget keres. A turné jövőre Ázsiára, Ausztráliára és Európára is kiterjed, ami új bevételi lehetőségeket kínál a popsztárnak. És a gazdaságnak is: a Bloomberg Economics becslései szerint Swift idei 53 koncertje az Egyesült Államokban 4,3 milliárd dollárral járult hozzá az ország GDP-jéhez.
Beyoncé Renaissance World Tour nevű koncertsorozata a maga 580 millió dolláros bevételével a legtöbb bevételt hozó turné női előadó esetében. (Ezt a címet korábban Madonna birtokolta a 2008-as és 2009-es Sticky & Sweet turnéjával, amely a Billboard szerint 408 millió dollárt hozott.) Viszont ezt a címet valószínűleg csak addig fogja megtartani, ameddig Swift turnéja lezárul...
Ami pedig a globális koncertpiacot illeti: jön a karácsonyi szezon, amikor jellemzően felpörögnek majd a jegyeladások.
Grafikonok és bővebb elemzés a Portfolión.
Azahriah, Puskás Aréna, Taylor Swift, Live Nation
Szólj hozzá!