Menopauza

Mit kezdjünk a Himnusszal?

2025/08/26  ·   Zenei hír   ·  koncert.hu

Az utóbbi napokban Ajsa Luna interpretálása kavarta fel az állóvizet: lehet-e, szabad-e modernizálni a Himnuszt, átírni, áthangszerelni, "másképpen" előadni? Az indulatok jelzik: Magyarországon a Himnusz szinte érinthetetlen szakrális tárgy, amelyhez merev rituálék, pátosz és áhítat társul. mPedig a világ nem minden országában így van.

Mit kezdjünk a Himnusszal?

A vita közben újra előkerül az a régi kérdés: miért van az, hogy Magyarországon szilveszterkor is a balsorsot emlegető Himnusszal köszöntjük az új évet, míg más nemzetek egészen más hangulatban lépnek át a következő esztendőbe?

A magyar különút

A magyar Himnusz szövegében és dallamában is egyedülálló. Nem győzelmet, dicsőséget vagy hősiességet ünnepel, hanem könyörgést, múltbeli szenvedést és balsorsot. „Isten, áldd meg a magyart” – kezdődik, de rögtön a „balsors, akit régen tép” folytatással. Zeneileg is lassú, moll hangnemű, imaszerű – inkább gyászos, mint ünnepélyes. Ez az egyediség szépsége, de egyben magyarázata annak is, miért érződik sokszor lehangolónak, különösen akkor, amikor az új év első pillanataiban kellene reménytelien megszólalnia.

Ünneplés a világban

Más országokban a nemzeti himnusz hangulata egészen más.

  • Franciaország harci kiáltással indít: a Marseillaise a vért és a szabadságért vívott küzdelmet idézi meg, energikusan, indulószerűen.

  • Olaszország himnusza szinte pezsgő induló, tele élettel és lendülettel.

  • Brazília és Mexikó himnuszai operai, színesek, szinte vidámak.

  • Az Egyesült Államokban a Star-Spangled Banner a katonai hősiességet ünnepli, de előadása sokszor rugalmas: popsztárok saját stílusban éneklik, rock- és jazz-változatok is léteznek, és a közönség gyakran együtt zengi.

  • Ausztria pedig különösen érdekes példa: ott szilveszterkor nem a himnusz, hanem Strauss Kék Duna keringője szól éjfélkor, és az emberek tánccal köszöntik az új évet. Könnyed, játékos, elegáns – mennyire más évkezdés, mint a mi balsorsunk.

A tisztelet és a rugalmasság

Igaz, a himnusz mindenhol kiemelt tiszteletet élvez. Felállnak, kéz a szív fölé, katonai ceremóniák kísérik. De a megközelítés mégis különböző. Latin-Amerikában például a hosszú himnuszokból gyakran rövidített változatot játszanak. Amerikában a tisztelet megmarad, de a forma rugalmas: feldolgozások, egyéni előadások sorakoznak. Ausztriában pedig az ünneplés közös pillanata a keringőhöz kötődik, nem a himnuszhoz.

És nem csak nálunk kavarnak botrányt a feldolgozások. Franciaországban 1981-ben Serge Gainsbourg reggae-változatot készített a Marseillaise-ből „Aux armes et cætera” címmel. A hadsereg felháborodott, a jobboldali sajtó „nemzetárulónak” nevezte, koncertjein füttykoncert fogadta – ugyanakkor a dal listavezető lett, és sokan éppen a művészi újraértelmezés bátorságát látták benne.

Himnusz-botrányok itthon és külföldön

Magyarországon is volt emlékezetes eset: 2004. augusztus 20-án Király Linda a Himnusz előadása közben többször hibázott, sorokat kevert össze, a közönség kifütyülte, a sajtó pedig hetekig cikkezett róla. Ez az eset jól mutatta, mennyire szent és sérthetetlen jelképnek tekintjük a Himnuszt – annyira, hogy még egy egyszerű emberi hibát is nemzeti ügyként élünk meg.

Az Egyesült Államokban a himnusz minden nagy sportesemény része, és ott is gyakran vált ki vitát. Christina Aguilera 2011-ben a Super Bowlon sorokat felejtett ki és kevert össze. Fergie 2018-ban jazzes, „szexi” stílusban adta elő az NBA All-Star gálán, a játékosok és a közönség pedig nevetésben törtek ki. Roseanne Barr 1990-ben szándékosan hamisan énekelt baseball-meccsen, közben obszcén mozdulatokat tett – karrierje is megsínylette. Látható: máshol sem tabumentes a himnusz, de a viták inkább a stílusról és a minőségről szólnak, nem pedig arról, hogy egyáltalán szabad-e másként előadni.

Mit kezdjünk a Himnusszal?

Az Ajsa Luna-féle vita valójában túlmutat magán az előadáson. Arról szól, hogyan gondolkodunk a nemzeti identitásunk egyik legfontosabb jelképéről. Mások keringőznek, indulót fújnak, együtt énekelnek – mi pedig egyedülálló módon siralmat zengünk pl. az év legelső perceiben és a legemelkedettebb pillanatainkban. A kérdés talán nem az, hogy szabad-e hozzányúlni (meg nem "vigyázzállni" közben), hanem hogy biztosan mindig így akarunk-e ünnepelni.

A magyar Himnusz – vagy például a párizsi olimpia botránnyá vált szimbolikája – arra mutat rá, mennyire érzékenyen reagál egy közösség, ha nemzeti vagy kulturális jelképekkel kísérleteznek, vagy esetleg hibák történnek. A különbség az, hogy az olimpia nemzetközi színtéren zajlik, ahol sokféle nézőpont ütközik, míg Magyarországon a Himnusz szinte kizárólag egyetlen, szakrális interpretációt enged meg. Ezért is nőhetnek fel apró botrányok óriási nemzeti üggyé – egészen odáig, hogy egy kisváros önkormányzata lemondja a bevezetőben említett énekesnő fellépését, a konzervatív sajtó pedig élő céltáblává teszi a huszonéves hölgyet, ismét két táborra szakítva az amúgy nagyon is zeneszerető népét.

 

Vélemény:

Himnikus falanx

 

Amiért Ajsa Lunát éppen kiátkozzák, annál Arany és Jókai sokkal durvábbat művelt

 

 

himnusz, Ajsa Luna

 

 

Szólj hozzá!


15 év után újra élőben emelkedhetünk fel Mobyval

15 év után újra élőben emelkedhetünk fel Mobyval

Már csak néhány hónap, és újra kinyílik a másik világ kapuja (hagyd kint a valóságot), de az eddigi koncertbejelentések alapján már most jól...
 
Koncert naptár
Töltsd fel az oldalrakoncerted, helyszíned, zenekarod

Beth Hart és a Pink Martini idén tuti eljönnek – teljes a VeszprémFest 2026-os programja

Tavaly a VeszprémFest közönsége két várva várt fellépőt is nélkülözni kényszerült: Beth Hart és a Pink Martini egyaránt lemondta koncertjét, komoly kihívás elé állítva a szervezőket. 2026 azonban kárpótol mindenkit: mindkét előadó ott lesz a fesztiválon, csakúgy, mint Juanes és a Kraftwerk.

Brian Hugh Warner, azaz Marilyn Manson kilenc év után visszatér Budapestre

A botrányokra és ikonikus vizuális világra épülő előadó legutóbb 2017-ben adott teltházas koncertet a Budapest Parkban, és akkor még senki sem gondolta, hogy közel egy évtizedig kell várni az újabb találkozásra. Most azonban visszatér: 2026. július 22-én ismét a Park színpadán áll majd.

Czutor Zoltán zenél és beszél – Hujber Feri felolvas és mesél

A „Tízparancsolat – Másképp" című műsor december 11-én, csütörtökön 20:30-tól várja a közönséget az Inga Kultúrkávézóban, ahol Czutor Zoltán és Hujber Feri egy rendhagyó, őszinte és emberközeli programmal lép színpadra.

Hogyan tudnék élni nélküled, avagy ki tud többet a magyar filmzenékről?

A DUE Médiahálózat szervezésében és a Nemzeti Filmintézet támogatásával immáron kilencedik alkalommal indítják el a Nagy Magyar Filmteszt Diákoknak elnevezésű vetélkedőt, amely a 14-20 éves közönséget szeretné szórakoztató módon közelebb vinni a magyar filmekhez, sorozatokhoz és készítőikhez
Új koncertek