Abraham - Fanny - Felix. Mindhárman egy zene- és kultúrtörténeti ‘saga’ főszereplői. Egy képzeletbeli családi vállalkozás? Több annál! Misszió, mely Európa szellemi örökségének gondozását, gazdagítását tekinti céljául. Mindezt áradó tehetséggel, könyörtelen igényességgel, mániákus munkaszeretettel, roppant vagyonnal párosítva teszik
Az újabb sorozat fókuszában a Mendelssohn-dinasztia és a Mendelssohn testvérek zenéje áll: ismert vagy éppen felfedezésre vágyó alkotások a kamarazene, a versenyművek, a szimfonikus repertoár és ‒ igazi szenzációként! ‒ az opera világából.
Program: Felix Mendelssohn: Hazatérés idegenből – daljáték
A nagyhatású teológus-filozófus, Moses Mendelssohn fia és egy zenei lángelme édesapja, Abraham Mendelssohn cseppet sem keserűen így jellemezte önmagát: „Régebben az apám fia voltam, most a fiam apja vagyok”. 1829 decemberére – születése napjára és az ezüstlakodalom megünneplésére – Felix és Fanny „merényletet” készített elő. Berlini otthonukban három egyfelvonásos daljáték előadását tervezték, „jelmezzel, rendes előadásban, teljes zenekarral. Első szám, a ’Katonaszerelem’, vagyis híres csinálmányom – szüleimnek még ma is kedves – egyetlen kottányi változatás nélkül és a régi szereplőkkel, aztán egy új daljáték Fannytól, vőlegénye írja majd a szöveget, csinos, könnyed legyen, csupa báj, igen gyöngéd és szép [Fanny ünnepi játékot komponált ’Közelgő esküvő’ címmel]. Aztán egy idill tőlem, már javában motoszkál a fejemben: egy éltes házaspár szerepel majd benne, egy szomszédlány, egy bolondos mezőcsősz, egy álruhás tengerész, és mit tudom, ki még”.
A kis idill – Hazatérés idegenből – házi bemutatója nagy siker volt, Mendelssohn még arra is figyelt, hogy az egyik, énekelni nem tudó rokonának egyetlen hangból álló „áriát” komponáljon.
ACZÉL ANDRÁS
1967-ben született Budapesten. Tanulmányait Forrai Katalin zeneóvodájától a zeneiskolán át, egészen a Zeneakadémiáig folytatta. Karvezetői, iskolai énektanári és felsőfokú kulturális-manageri képesítést is szerzett, legfontosabbnak mégis az István Gimnázium Szimfonikus Zenekarában eltöltött hat évét tartja, ahol a Záborszky család kezei alatt zenélve egy életre elkötelezte magát a zene, és később a zenés színház mellett. 1989-ben került a Magyar Állami Operaházhoz, ahol ügyelőként, rendezőasszisztensként, majd játékmesterként dolgozott. Később a Budapesti Operettszínházhoz szerződött, előbb művészeti főtitkárként, majd művészeti színpadigazgatóként tevékenykedett. Közben játékmesteri és rendezői feladatokat is vállalt.
2013-ban tért vissza az Operaházba, ahol elsősorban az Erkel Színház előadásainak művészeti felügyeletével foglalkozik, emellett főleg gálákat rendez, melyek közül kiemelkednek a Beatles’50, a Wagner200 Maraton, az Erkel Színház újranyitásának tiszteletére rendezett, valamint az Operaház megnyitásának 130. évfordulóját ünneplő díszelőadások. 2013. és 2014. nyarán, a Sziget Fesztiválon vezette sikerre az Operaház társulatát. Rendszeresen dolgozik a Szegedi Szabadtéri Játékokon, valamint a Bartók+… Miskolci Nemzetközi Operafesztiválon.
Szólj hozzá!