Pokoli aranykor – A 80-as évek hazai underground koncertplakátjai

2017. október 12.  ·   Ajánló   ·  koncert.hu, MTI

Pokoli aranykor címmel nyílik kiállítás pénteken a fővárosi Kieselbach Galériában a nyolcvanas évek magyar underground koncertplakátjaiból. A tárlatot egy vaskos kötet kíséri, amely a plakátok mellett hiánypótló módon bemutatja a kor és a színtér fontos szereplőit.

Pokoli aranykor – A 80-as évek hazai underground koncertplakátjai

A nyolcvanas években működő legismertebb magyar underground-újhullámos zenekarok közé tartozott a Bizottság, az URH (a címadó Pokoli aranykor című szám előadója), a Kontroll Csoport, az Európa Kiadó, a Sziámi, a Neurotic, a Trabant, a Balaton, a VHK, a CPg, a Csokonai Vitéz Műhely, a Lacht el Bahhtar és a Sexepil.

 "A hazai underground kialakulását meghatározta a hetvenes évek végén Nyugatról berobbanó punk, amely rendkívül egyszerű volt és klasszikus mintát adott. Már nem volt szempont, hogy az énekes jól énekeljen, és az se, hogy a plakát hagyományos módon közvetítse az információt a koncertekről. Az új hullám végigsöpört a fiatal művészeken, létrejött egy párhuzamos kultúra, nem valami ellen, hanem azért, mert a meglévő struktúrák nem elégítették ki őket. Egy életérzés jelenik meg ezeken a plakátokon, amely a zenében, a képzőművészetben, az öltözködésben is jelen volt" - mondta Bp. Szabó György grafikus, zenész, a kiállítást megalapozó egyik plakátgyűjtemény tulajdonosa az MTI-nek.

A tárlatot két magánkollekció alapozta meg. Bp. Szabó György zenészként (Electric Petting, Bp. Service) és grafikusként is érdekelt volt, ő maga készítette együttesei plakátjait és gyűjtötte az eredeti plakátokat. Szőnyei Tamás 1978-tól gyűjtött: a ma levéltárosként dolgozó egykori újságíró rajongóként nyiszálta le a falakról a plakátokat. Mindkettejük gyűjteménye mintegy ezer darabra rúg.

"Számos zenekarban játszottak képzőművészek, fotósok, de erős szálakkal kötődtek a nagyjából hasonló korú, mai kifejezéssel alternatívként leírható színházcsinálókhoz, filmesekhez, kortárs zenészekhez, mozgásművészekhez, irodalmárokhoz. Mindennek a lenyomata érzékelhető a plakátokon is" - fogalmazott Szőnyei Tamás az MTI-nek.

A 380 oldalas kötetbe több mint hatszáz plakát került, az átfogó, reprezentatív munkát visszaemlékezések, tanulmányok, interjúk, valamint korabeli fotók teszik teljessé. A könyv szerkesztője Rieder Gábor.

Mint Szőnyei megjegyezte, magával ragadta a Magyarországon 1980 körül kibontakozó zenei új hullám: koncertekre járt, kazettákon csereberélte a zenekarok házilagos felvételeit, és fiatal újságíróként cikkeket kezdett írni ezekről. "A plakátokat éppoly eredetinek találtam, mint a zenéket. Szerettem ezt a tehetséges közeget, értékesnek találtam, amit zeneileg és vizuálisan létrehozott, és dokumentálni akartam".

Bp. Szabó György 1982-ben végzett az Iparművészeti Főiskolán grafika szakon, és - mint felidézte - az underground kultúra felszabadító erőt hozott számára. A plakátok kezdetleges technikákkal, xerox módszerrel, ceruza, ecset, filctoll, letraset felhasználásával, egyszerű kézi munkával készültek, az elkészült darabokat éjszakánként illegálisan ragasztották ki a város frekventált pontjain.

"Vannak rokon vonások azzal, ami Nyugaton történt, sőt akár utánzások is, de ennél fontosabb, ahogyan a korszellemet kifejezik - itt és most, azaz akkor, Magyarországon. Ezek a zenekarok kívül álltak a zenei intézményrendszeren, így nem is annak az elvárásai szerint működve alakították ki látványvilágukat. A sokféleség összeadódott, és ebből valami sajátos összkép alakult ki, amely eltért attól is, ami Nyugaton megszületett, és attól is, ami a környező szocialista országokban" – vélekedett Szőnyei Tamás.

Bp. Szabó György azt is elmondta: együttese, a Bp. Service felvette magnókazettára a városi zajokat, a mindennapi utcai lüktetést és hangokat, és azokat úgy mutatta be, hogy közben a színpadon is szokatlan eszközöket, bevásárlókocsit, vasakat, fóliákat használtak.

"Saját tervezésű plakátjaimra az volt a jellemző, hogy elhasznált fotómaradékokat minimalizált, fekete-fehér színalapokra helyeztem. Arra a hatásra törekedtem, hogy energikus legyen" – fűzte hozzá. Bp. Szabó György úgy gyarapította gyűjteményét, hogy személyesen megkereste a zenekarokat és elkérte tőlük a koncertplakátokat.

A Bizottság, a Bp. Service és a Kontroll Csoport egy-egy koncertplakátja 2015-ben New Yorkban a Museum of Modern Art (MoMA) nyolcvanas évekre fókuszáló kiállításán is látható volt.

A Pokoli aranykor című kiállítás október 21-ig látható a Kieselbach Galériában. A tárlathoz és a kötethez kapcsolódva film készül az akkori idők szereplőivel; a műből részletet vetítenek a kiállításon. A könyvhöz egy tizenhat számos válogatás CD is jár, rajta számos különlegességgel: Neurotic-dal (az Adj gázt) például most először került hivatalosan kiadott lemezre.

 

Pokoli aranykor, underground, plakát, könyv, Bizottság, URH, Kontroll Csoport, Európa Kiadó, Sziámi, Neurotic, Trabant, Balaton, VHK, CPg, Csokonai Vitéz Műhely, Lacht el Bahhtar, Sexepil.

 

 

Szólj hozzá!


FEZEN: Van élet a koncerteken túl!

FEZEN: Van élet a koncerteken túl!

A Grammy-díjas Pitbull, a különleges turnéjával visszatérő Helloween, az örök fesztiválkedvenc The Prodigy és a nagy klasszikus Mr Big mellett...
 
Koncert naptár
Töltsd fel az oldalrakoncerted, helyszíned, zenekarod

Chris Cornell szobrot kap!

Az egykori Soundgarden- és Audioslave-frontember, Chris Cornell szobra a seattle-i Pop Kultúra Múzeumában kap majd helyet.

Az Avenged Sevenfold lemondta nyári turnéját!

Az észak-amerikai turnén a Three Days Grace és a Prophets of Rage kísérte volna el az együttest, de orvosi utasításra visszamondták a koncertsorozatot.
Koncert.hu már a mobilodon is!
Koncert.hu Android alkalmazás Koncert.hu iPhone alkalmazás
Új koncertek