Mit várhatunk a Nem a Messiástól, avagy mi a legszörnyűbb Galla Miklósban?

2015/05/27  ·   Ajánló   ·  Zerge

Van, aki még nem látta a Brian élete című filmet? Nekik – amennyiben szeretik az abszurd humor és mentesek a bigott vallásosságtól, vagy ha nem mentesek is, de legalább nem a kereszténységben bigottultak el – csak annyit tudok tanácsolni, hogy mihamarabb tekintsék meg a filmet, elérhető ingyen (és magyarul) is a Tecső álnevű videónézegetőn például, ha nem is kifejezetten HD minőségben.

Mit várhatunk a Nem a Messiástól, avagy mi a legszörnyűbb Galla Miklósban?

Mellesleg – ha már a bigottság szóba került – a filmet annak idején be is tiltották pár országban, de a készítők ezt is a saját javukra tudták fordítani, úgy reklámozva a művet: Annyira humoros, hogy Norvégiában betiltották!.

Nos, ebből a filmből készült pár évtizeddel később egy vígoratórium Nem a Messiás (Not The Messiah) címmel (valójában a teljes cím Not The Messiah (He's a Very Naughty Boy), azaz Nem a Messiás (csak egy nagyon haszontalan fiú)). A filmet ismerők biztosan rájönnek maguktól is, hogy erre a címre részben az a magyarázat, hogy Brian és Jézus története egészen sok párhuzamot mutat egészen az eleinte a három királyokat is megtévesztő, (a Jézuséval szomszédos) istállóban, jászolban születéstől a keresztre feszítésig (csak Brian esetében kissé gellert kap a történet), de a filmben sem ő a megváltó. Azt viszont nem biztos, hogy tudják, hogy a mű zenéjének írása során némileg támaszkodtak Händel A Messiás című oratóriumára is, és részben annak a paródiáját is jelenti ez a mű.

Na, hát most ezt is megtudták.

Ez a vígoratórium nemsokára idehaza is látható és hallható lesz, konkrétan május 31-én a Papp László Sportarénában mutatják be Eric Idle és John Du Prez művét (egyébként ők a Madáchban futó Spamalot című, szintén Monty Python-műre (a fent említett Gyalog-galopp) épülő musical szerzői is) a Budapesti Akadémiai Kórustársaság mintegy 100 tagú kórusa, valamint a nagyjából 70 fős Budafoki Dohnányi Zenekar kíséretében Janza Kata, Homonnay Zsolt, Hajdú Steve, Galla Miklós, Heiter Melinda, Pintér Dömötör és – meglepetés! – Eric Idle szereplésével. A Nem a Messiás az 1979-es Brian élete klasszikussá vált poénjait és természetesen legismertebb slágereit is színpadra állítja. Az előadáson felhangzik többek közt az „Always Look on The Bright Side of Life” (rettentő hülyén lett magyarra fordítva: A felhők felett mindig kék az ég...) is (ami Angliában – perverz népség – az egyik leggyakrabban elhangzó dal – temetéseken).

Aki látta a filmet, annak biztosan megvan a film első harmada tájáról az a rész, amikor (nem sokkal azután, hogy a címszereplővel egy centurio megtanítja, hogy a Menjetek haza, rómaiak! nem Romanes eunt domus!, hanem Romani ite domum!, majd leíratja vele százszor – Pilátus palotájának falaira) vitatkozik a Judea Népe Front (ami nem tévesztendő össze azzal a büdös Judeai Népfronttal meg a köpködős Judeai Nemzeti Fronttal) arról, hogy miután elnyomták apáikat és apáik apáit és apáik apáinak apáit és apáik apáinak apáinak apáit, mit is adtak nekik ezért cserébe a rómaiak. Aztán persze kiderül, hogy adtak ezt-azt (vízvezeték, csatornázás, utak, öntözés, oktatás, gyógyászat, bor, népfürdők, közbiztonság) – na jó, ezeket tényleg ők, de ezektől eltekintve mit tettek értük a rómaiak? Ja, meg békét hoztak. A Front vezetőjénél itt szakad el a cérna...

A sajtótájékoztató a fent leírt jelenettel indult, miután minden szereplő és az ő álszakálla elfoglalta helyét az asztalnál, majd Galla Miklós, a mű – mármint a vígoratórium, szerinte vigyoratórium – fordítója tartott székfoglalót, és egyben megkérte a sajtó képviselőit, hogy – mivel ő mintegy 20 éve küzd ezért – legyenek szívesek, és a Monty nevet h nélkül írják, mivel ez Montgomery tábornok neve becézve, és abban sincs h.

(Gallában a legszörnyűbb az, hogy ha mond egy jó poént – ami azért szokott neki sikerülni –, akkor utána fél percen át magyarázza. Így volt ez a vigyoratórium esetében is, hogy érted, szóvicc, hogy lehet rajta vigyorogni, tudjátok, poén, humor, nyelvi lelemény... és mindezt elmondja. Az ember meg a haját tépi. Mármint a sajátját, pedig valójában Gallát lenne kedve.)

Ezt követően László Sándor producer – aki a Fonó zeneház és kiadó alapítója is egyben – levetített egy rövid részt a londoni előadásból, amelyen a Monty Python tagjai is jelen voltak (John Cleese kivételével). Persze mi más lehetett volna ez, mint a már fentebb leírt jelenet, hogy mit tettek értünk a rómaiak, azaz:

What have the Romans ever done for us?

Nos, lehet, hogy ez az egyetlen jó szám az egész darabban (belehallgatva: nem, nem ez az egyetlen), de engem meggyőzött arról, hogy ezt a darabot meg kell nézni.

A sajtótájékoztatón ha személyesen nem is, de egy rövid videoüzenetben jelen volt maga Eric Idle is, aki (az almás számítógép némi hibája, majd cseréje után) elmondta, hogy még sohasem volt Magyarországon, és nagyon örül neki, és nagyon izgatott, hogy most Budapestre látogathat (és külön tisztelet, hogy nem bjudapeszt vagy budapeszt, hanem budapest volt nála Budapest), és a tervek szerint részt vesz az előadásban is.

Galla Miklós abszurd humorát sokan kedvelik, pont azért, mert a legrosszabb vicceket (sőt, akár a Monty Python írásmódját taglalóhoz hasonló száraz információkat) is képes úgy elmondani, hogy a közönség dől a röhögéstől. Pontosan ez történt a Nem a Messiás sajtótájékoztatóján is az Akváriumban: hiába volt ott Homonnay Zsolt (Brian), Janza Kata (Brian anyja), Hajdú Steve (Eric Idle részei, azaz Stan/Loretta, Ben), Heiter Melinda (Judit, Brian szerelme) és Pintér Dömötör (Reg, a Judea Népe Front vezetője, illetve Fikusz Kukisz), valamint Hollerung Gábor karnagy, a Budafoki Dohnányi Zenekar karnagya és egyben a Budapesti Akadémiai Kórustársaság vezetője, és a darab producere, László Sándor (akik szintén nem teljesen humortalanok, mint kiderült), a moderátornak felkért, sajátos hanghordozású Galla – aki a sajtótájékoztató végén az újságírók kérdéseit is feltette olyan formában, hogy „most feltehetnétek azt a kérdést, hogy...”, majd folytatta, hogy „akkor ezt a kérdést most meg is válaszoljuk” – egyszerűen ellopta a show-t.

(Esetleg azt valaki meg akarja-e kérdezni, hogy holnap 18 órakor a Zuglói Civil Házban lesz-e önálló estem Poénzuhatag címmel? Igen, valaki meg akarja. Lesz!)

A sajtótájékoztató végén mindenkiről lekerült a fekete álszakáll, mire valaki felvetette, hogy akár alá is lehetne ezeket írni fehér tollal, Galla pedig hozzáfűzte: akkor elmondhatnánk azt, hogy a saját szakállunkra írunk. Értitek, a saját szakállunkra. Szóvicc, tudjátok, poén, humor, nyelvi lelemény...

A sajtótájékoztató után László Sándortól megkérdeztem, hogy lesz-e előadás pl. a Madách Színházban, mint a zenés darabok hazai felkent templomában, a válasz viszont elszomorító: nem lesz (mert nem férne el a az összesen mintegy 100 tagot számláló Budapesti Akadémiai Kórustársaság alkotta kórus és a nagyjából 70 tagú Budafoki Dohnányi Zenekar, akik maguk is részt vesznek majd az előadás humoros részeiben is, nemcsak a zeneiekben, ezért nem elég, ha a zenekari árokba vannak száműzve, és a Madáchban nincs akkora a színpad, hogy mind elférjenek rajta).

Jó hír viszont, hogy a tervek szerint Magyarország több városában is előadják a darabot, azaz a vidékieknek sem kell okvetlenül Budapestre utazniuk (vagy ha úgy jobb, nem okvetlenül Budapestre kell utazniuk), ha látni-hallani szeretnék, mert a tervek szerint Debrecenben, Szegeden, Veszprémben, Pécsett és Győrött és Sopronban is színpadra kerül a mű, bár valamennyit mindenképpen várniuk kell, lehet, hogy akár kora őszig is (viszont Eric Idle csak a budapesti előadáson vesz részt). Aki pedig külföldi ismerősével szeretné megtekinteni az előadást, de a szövegértési problémák miatt vacillált, annak elárulom, hogy a tervek szerint angolul is ki lesz vetítve a szöveg.

Megtudtam ezenfelül még azt is, hogy a darabot valamikor év végén angol nyelven is tervezik előadni, részben a Magyarországon tartózkodó külföldiek kedvéért.


Telt-múlt az idő, és valamivel később volt szerencsém részt venni a darab első szólistapróbáján is a Jósika utcában, ahol először keresgéltem, hogy milyen nagy rendezvényterem lehet, ahol ezt megejtik, és még a sajtó képviselői is elférnek, de aztán kiderült, hogy egy kb. 40 négyzetméteres lakás 15 négyzetméteres szobája ad ennek helyt.

Ekkor már jelen volt a darab rendezője is, aki nem más, mint Szomor György, aki a Moho Sapiens soraiban vált ismertté még tinédzserként az 1980-as évek végén, majd évtizedeken át maga is állt (kiváló hangú) énekesként musicalszínpadokon is, tehát erről az oldaláról is ismeri a műfajt.

És persze ott voltak a szólóénekesek, azaz Heiter Melinda, aki a Magyar Állami Operaház énekesnőjeként az operáról és egyéb komolyzenei műfajokról váltott egy rövidebb bohóckodás erejéig erre a darabra, Janza Kata, aki elmondta, hogy régi vágya volt, hogy humorban és komolyabb műfajban is kipróbálja magát az operett és a musicalek után, és lám, ez most egyszerre sikerült neki, Hajdú Steve, aki alapvetően prózai színész, de a Spamalot után már kezd gyakorlatot szerezni a zenés darabokban, és mint elmondta, neki a Spamalotban is 3 hangot kellene összesen énekelnie, C-t, D-t és F-et, de ő Ciszt, Diszt és Fiszt énekel, mert mint a Brian életéből tudhatjuk, mindenki egyéniség, Homonnay Zsolt, aki szintén a musicalszínpadokról jött, Janza Katával egyetemben, és végül, de nem utolsósorban Pintér Dömötör, aki, mint kiderült, alkalmazott matematikusként végzett, a BME-n PhD-zni kezdett, de abbahagyta, és onnan váltott basszusénekesi pályára (ehhez képest nagyon nem úgy néz ki, mint egy átlagos hordótestű basszista, a pincemély hang egy kifejezetten vékony testből tör elő), viszont a mai napig tanít a BME-n mérnökhallgatóknak matematikát. És nem volt ott a Budapesti Akadémiai Kórustársaság 100 és a Budafoki Dohnányi Zenekar 70 fős csapata (pedig izgi lett volna bepréselni őket a szobába, a világrekord 15 fő egy Trabantban ehhez képest egész szellős lehetett).

Nagyon érdekes volt Rátkay Júlia korrepetitor egyetlen zongorakísérete mellett hallgatni a darab néhány dalát (Káosz, Jönnek a szörnyek, Bárány, Mit adtak nekünk a rómaiak?) egy ilyen kevés levegőjű szobában – maguknak az énekeseknek is, mivel nekik is ez volt az első alkalom, hogy közösen próbáltak. Emiatt voltak is még hibák (aki zenélt már, tudja, hogy még ha mindenki hibátlanul megtanulja is a darabot, azért kell pár próba, mire rendesen összecsiszolódik az előadás), amin maguk az énekesek is jól szórakoztak, meg heccelték egymást, hogy ki mit csinált gyakorlás helyett, szóval jó hangulatban telt az a mintegy 15 perc, amíg a próba tartott.

Ezt követően szünetet rendelt el László Sándor producer, és ennek során kiderült, hogy az egész szólistatársaság (+rendező + producer + korrepetitor) mennyire laza, közvetlen, bárkivel szívesen szóba elegyedő remek arcokból áll, valamint hogy Janza Kata az éneklés mellett kiváló háziasszony és vendéglátó is, ugyanis aki kért, annak főzött kávét (a sajtó munkatársainak is), felsorolva, hogy milyen ízek közül lehet választani – majd kiderült az is, hogy nemcsak a kávékapszuláit, hanem a teljes kávéfőzőjét is elhozta a próbára. Ez azért elég jófejség, nem?

A mintegy félórányi szünet elteltével aztán visszavonultunk a terembe, hogy folytatódjon a próba, de ekkor hirtelen azt vettem észre, hogy a produkcióban közvetlenül nem érintettek közül már csak én maradtam, a sajtós kollégák mind elszivárogtak, úgyhogy egyetlen kívülállóként nem akarván zavarni elköszöntem én is, bár ami azt illeti, szívesen maradtam volna még, mind a társaság, mind a zene miatt.

 

 


 

 

Szólj hozzá!


A Bujtor István Filmfesztivál is elköltözik

A Bujtor István Filmfesztivál is elköltözik

A héten ez már a második költözködős-fesztiválos hírünk, a másik a cikk végén. Másfél évtized után Balatonszemesről Keszthelyre teszi át...
 
Koncert naptár
Töltsd fel az oldalrakoncerted, helyszíned, zenekarod

Loreena McKennitt ismét elhozza Budapestre a kelta zene varázslatos világát

A többszörösen díjazott kanadai énekesnő és dalszerző – 2004-ben megkapta a Kanada Rendjét, és 2013-ban Franciaország Nemzeti Művészetek és Levéltárak Lovagja lett – 2024-ben 24 állomásos tavaszi európai turnéja keretén belül Budapestre is ellátogat, március 24-én érkezik az MVM Dome-ba.

Koncz Zsuzsa az Arénában: Jelbeszéd 2.0

Az énekesnő tizennegyedszer lép a Sportaréna színpadára, legutóbb tavaly adott ott koncertet – április 13-án a közelmúltban készült Koncz Zsuzsa-albumok, így a Tündérország, a Vadvilág és a Szabadnak születtél dalai csendülnek fel a Jelbeszéd 2.0 elnevezésű koncert égisze alatt.

Az Oasis debütáló lemezét hozza el Liam Gallagher a Szigetre

Újabb fellépőket jelentett be a Sziget. A most közzétett majd' 50 előadó között szerepel Liam Gallagher, generációjának egyik legsokszínűbb és legsikeresebb előadója, az idénre új albumot is ígérő Halsey, a 8 Grammy-t birtokló Skrillex, a 21. század egyik legkiemelkedőbb pop’n’soul énekesnője, Janelle Monáe, az idei Brit...

Kalóztól kongáig: öt jó koncert a közelgő Budapest Ritmo fesztiválon

A Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek keretében megvalósuló Budapest Ritmo idén is igazi zene csemegékkel szolgál. A már bemutatott fellépőkön kívül – link a cikk végén – további ajánlatokat teszünk régi/új izgalmas előadók felfedezésére.
Új koncertek