Nem tudjuk számára mennyire vigasz – a rajongóinak természetesen az, hogy a Budapest Concert című dupla albuma október 30-án jelent meg a müncheni ECM kiadó gondozásában. Keith Jarrett 2016. július 3-án lépett fel utolsó ízben a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben. A visszavonulását a bevezetőben említett interjúban egy hete bejelentő világklasszis művész utolsó európai turnéjának nyitóállomását dokumentálja a felvétel.
A telt házas koncertet – amelynek programját Jarrett két, merőben eltérő stílusú félidőből építette fel – kiváló minőségben rögzítették, és a zongorista különösen elégedett volt a koncerttel, lenyűgözte őt a budapesti közönség nyitottsága és értő figyelme. A magyar felmenővel büszkélkedő művész Bartók Béla hazájába tett visszatérésként tekinthetett a budapesti fellépésére, hiszen a ráadások között Bartókot idéző téma is felbukkant. A már említett New York Timesnak adott interjújában Jarrett a 2016-os európai turnéjának „arany etalonjaként” tekintett vissza a koncertre, vagyis olyan lehetséges referenciaműként utalt a most megjelenő lemezre, amely szólózongorás alkotói termésének viszonyítási pontjává válhat.
Keith Jarrett 1945. május 8-án született a pennsylvaniai Allentownban, édesanyja családja az egykoron a történelmi Magyarországhoz tartozó szlovéniai Muravidékről (Prekmurje) származik. Kezdetben Miles Davis, Art Blakey és Charles Lloyd együtteseiben zenélt, hogy aztán saját útját járva kialakítsa másokkal össze nem téveszthető stílusát. Az 1975-ös The Köln Concert a jazztörténet legnagyobb sikerű, milliós példányszámban elkelt szólózongora-felvétele lett. Impozáns diszkográfiájának legfrissebb tagja lesz – a 2016-os európai turné anyagából tavaly megjelent Munich 2016 méltó párjaként – a Müpában rögzített Budapest Concert.
Keith Jarrett elmondta, frusztrálja, hogy két kézzel játszott zongorazenét hall, és különösen letöri, hogy nem érzi zongoraművésznek magát. Tudja, hogy nem fog felgyógyulni, és az is sikert jelent majd, ha bal kézzel meg tud tartani egy poharat... – idézte a Fidelio a NYT-interjút, és bár a szívünk szakad meg, segíteni csak úgy tudunk, ha továbbra is hallgatjuk a zenéjét, ezt az újat – az érintettség okán – kiemelt figyelemmel kísérve.
Egyébként a művész kiadója eme anyag előfutáraként bocsájtott ki egy kislemezt májusban a zenész 75. születésnapja alkalmából, a kiadvány az Answer Me – Live in Budapest címet kapta.
„...azt érezhettük, […] egyedi és kitüntetett pillanat részesei lehetünk. […] bennünk is bizonyára kitörölhetetlenül megmarad ennek a felettes lénynek, a jazz egyik legnagyobb gigászának az önreflektív, olykor vallomásszerű előadása.” (Végső Zoltán/ÉS)
Szólj hozzá!