Victor Máté szerint hamis a vád Petruska dalával kapcsolatban

2019. február 21.  ·   Bulvár   ·  Labancz Andrea

Újabb fordulatot vett A Dal című műsorból hétfőn plágium vád miatt kizárt Petruska András ügye. A kettes számú szakértői vélemény szerint a korábbi vizsgálat felszínes volt, és szó sincs lopásról.

Plágium ügy: Victor Máté szerint hamis a vád Petruska dalával kapcsolatban

Nem csitulnak a kedélyek Petruska András kizárása óta. A szakértői vélemény nyilvánosságra hozatala után nem csak a közönség, de a zenészszakma jelentős része is hangot adott azon véleményének, hogy nem ért egyet Fekete Gyula hivatalos állásfoglalásával. Őszintén szólva, a két dalt meghallgatva nekünk is akadtak kételyeink, de hát ki merne vitatkozni egy elismert szakértővel?

Mondjuk egy másik szakértő...

Habár Petruska András hétfői nyilatkozatában elfogadta a kizárásról szóló döntést, a plágium vádat azonban nem. Így felkért egy másik hozzáértőt, alkosson véleményt az ügyben.

Victor Máté (Erkel Ferenc- és Artisjus-díjas, a Magyar Köztársaság Érdemrend tisztikeresztével kitüntetett zeneszerző, az Artisjus Szerzői Jogvédő Iroda volt elnöke), aki korábban maga is részese volt A Dal című műsorba érkező szerzemények plágiumvizsgálatában résztvevő szaktekintélyeknek, a korábbi állásfoglalással szemben aprólékosan elemezte a két művet, és arra a végeredményre jutott, hogy nem lehet lopással vádolni Petruskát.

Az elkészült szakvéleményt maga Petruska András osztotta meg Facebook oldalán, amit teljes terjedelmében idézünk:

Alternatív szakvélemény
(Petruska kizárása A Dal 2019-ből)

Bár nem kísértem figyelemmel A Dal 2019 eseményeit, a Lángoló gitárok cikke felkeltette érdeklődésemet. Megvallom, személyes oka is volt ennek, hiszen Petruska András pályáját évek óta rokonszenvvel követem, s a cikkben olvasható szakvélemény elég felszínesnek hatott ahhoz, hogy ne érezzek kényszert magam is utána járni ennek a plágiumnak. Ezt olvastam a szakvéleményben:

"A két dal hangneme, tempója, hangszerelése, harmónia struktúrája, jellemző basszusmenete, dallamkezelése megegyező, ugyanaz. A Vampire Weekend dalnak a nagyon karakterisztikus refrénje is visszaköszön a Petruska dalban, amitől az egész Help Me Out of Here dal karaktere és hangulata megegyezik a White Sky-éval. Tudva, hogy sok sláger ugyanabból a limitált eszköztárból építkezik, sok szám hasonlít egymásra, mégis, esetünkben a Petruska dal fent említett paraméterei túl nagy számban megegyeznek a Vampire Weekend dallal, ezért a Help Me Out of Here című dal plágiumnak minősíthető."

A szakvélemény bizonyos paraméterek felsorolásával indul, amelyekről egy csokorba foglalva megállapítja az egyezőséget. Kezdi a hangnemmel (A-dúr), majd folytatja a tempóval. Azon kissé elmosolyodtam, hogy a hangnem és tempó egyezését egyáltalán szóba hozza. Ezeknek a plágiumhoz semmi köze. Különösen a pop- és tánczene vidékén. Ilyen egyezés ezerszámra van. De - ha már Zeneakadémia - a klasszikus zeneirodalom is tele van azonos tempójú menüettel, azonos hangnemben. Tehát ezt kár is vizsgálni. (Lopni egyébként lehet akár transzponálva is! Vagy más tempóban!)

A hangszerelés karaktere valóban nagyon hasonló. De csak a karaktere! A legfeltűnőbb hasonlóság, hogy mindkét dalnak jellegzetes hangszerelési eszköze a bevezetőben bemutatott, majd az ének alatt folytatólagosan zakatoló triolás gitár-figuráció kíséret. Ez a hangszerelési megoldás önmagában nem különleges, nem tekinthető egyedi szerzői leleménynek. Bárki bárhol alkalmazhatja. Esetünkben viszont - amikor plágiumot bizonyítunk - azon már el kellene időzni kissé, hogy e kísérő figurációkat összehasonlítva, találunk-e azonosságot? Hát azon túl, hogy triolás mozgásban vannak és gitár játssza őket, teljesen más a belső elrendezésük. Más a belső ritmusuk, máshogy helyezkednek el bennük a ki-kihagyások, vagyis szünetek. (Például a Vampire Weekend gitárosa szünettel kezd minden figurát, Petruska hangsúlyra indít.) De ami a legfontosabb: nagyon különböző hangokkal operál a két dal gitár kísérete. A Vampire Weekend minden adott harmóniára két-két hang váltakozását használja, Petruska teljes harmóniai bontásokat játszik. Le kellett volna írni egymás fölé a kettőt, és hamar kiderült volna, hogy egyáltalán nem egyeznek.

A szakvélemény állítása, mi szerint a "harmónia struktúrája" is megegyező, nekem kissé ködös. Világosabb volna, ha nem a harmónia struktúrája, hanem a konkrét harmóniasor lenne beazonosítva. A struktúra ugyanis mindenkié. Plagizálni csak a konkrét akkordmenetet lehet.
A Vampire Weekend dala lényegében az 1. fok - 4. fok - 5. fok harmóniasort alkalmazza mindvégig. Mégpedig úgy, hogy a kétütemnyi harmónia-körökben az első ütem első felében az 1. fok, második felében a 4. fok szól. A második ütem pedig végig az 5. foké. És ettől soha a dal során nem tér el. Ez a három akkord amúgy minden összhangzattan könyv első leckéje. Abszolút közkincs, amit nem lehet plagizálni.
Ezzel szemben Petruska kétütemnyi harmónia-köreiben az első ütem végig az 1. foké, a 4. fok csak a második ütem első felében érkezik el, majd utána Petruska - akkordfordítás segítségével - visszafordul és rövid 1. és 2. fokokkal gyorsan visszaereszkedik az 1. fokra. Az 5. fok Petruska verzéiben elő sem fordul. Refrénjében is csak a negyedik és nyolcadik ütemben találkozhatunk ezzel az akkorddal, illetve a "bridge"-nek nevezett rész utolsó két ütemében. Tehát az alkalmazott harmóniák nem egyeznek és nem azonosak!

Ebből következően természetesen a basszusmenet sem hasonló. Az, hogy az 1. fok után a következő hang 4. fok, az talán még nem tekinthető lopásnak. Főleg, hogy onnan már Petruska az ellenkező irányba lép. Tehát az, hogy a "jellemző basszusmenet" egyezik és azonos, tényszerűen nem igaz.

A "dallamkezelés" kifejezés megint csak tudóskodó ködösítés. Nincs semmi konkrét tartalma. Talán dallamvezetésre gondolt a szakértő. Akárhogy is, esetünkben a kérdés, hogy egy dallam azonos hangok azonos irányú mozgásából áll-e, vagy sem. Ezt kellene megállapítani. Nos, a két verzét egymás fölé helyezve két ponton fedeztem fel némi fedést. A 3. és 7. ütem második felében mindkét dalban előfordul egy ereszkedő skálatöredék (szolmizálva: fá-mi-re-do). Ennyi. Egyébként az A-dúr skála hangkészletét halljuk, mindkét dalban nyolcados lüktetésben, de meglehetősen eltérő elrendezésben.

Ami az egyetlen - számomra is - kétséges rész, az a refrén első üteme. A Vampire Weekend dallama itt - negyed szünet után - egy két hangból álló motívummal indít, minek nincs szövege, csak valami Ah! vagy Uh!. Tulajdonképpen egy kurjantás. Ezt az énekes - továbbra is szöveg nélkül - triolás melizmatikus kanyarokkal vezeti vissza az alaphangra. Ez hangzik el négyszer (csak a "kurjantás" már nem ismétlődik). Petruska is szöveg nélkül indítja a refrént. (Nála is Uh!) De ő egy oktáv lépéssel ugrik fel ugyanarra a két hangra, majd onnan szinkópált tartott hangokkal lépked le az alsó kvinthangra. És erre szöveges sorral válaszol. Ha egymás fölé írom a két refrént, valóban a legkarakteresebb két hang, épp a refrén indító motivuma fedi egymást. A többi már nem. De ez az egyetlen pillanat felkeltheti bennünk az egyezés érzését. Erre írhatta a szakértő, hogy a Vampire Weekend-dal refrénje visszaköszön a Petruska-dalban.

Hogy a paraméterek "túl nagy számban" megegyeznének, egyáltalán nem igaz! A karakter és hangulat valóban hasonló, de a felhasznált zenei eszközök túl nagy számban térnek el egymástól ahhoz, hogy meggyőződéssel állítsam: nincs szó plágiumról.

Victor Máté
2019. febr. 20.

Mindezek tudatában még inkább kiváncsiak vagyunk mi lesz ezek után, hisz az MTVA már véglegesnek tekinti a kizárást, és Oláh Gergő beugrását a szombati döntőbe. Bár van még két és fél nap hátra...

Petruska dala:

A Vampire Weekend száma pedig:

 

A Dal 2019, műsor, verseny, Eurovízió, plágium, botrány, Petruska András, Help Me Out of Here, Victor Máté

 

 

Szólj hozzá!


Curtis nem marad a padlón

Curtis nem marad a padlón

Az ország egyik legvitatottabb rappere az április 28-án megjelenő, „Legismertebb senki" című EP-jéről mutatta be első szerzeményét.
 
Koncert naptár
Töltsd fel az oldalrakoncerted, helyszíned, zenekarod

Toto Cutugno csiszolatlan gyémántra bukkant, el is hozza Budapestre magával

Toto Cutugno – díszvendégként vagy zsűritagként – mindig jelen van a Sanremoi Fesztiválokon. Az idei Sanremoi Young Fesztivál nagy felfedezettje a csupán 16 éves Eden Lorenna: amint felcsendült  a hangja, Toto Cutugno rögtön tudta, hogy egy csiszolatlan gyémántra lelt. A verseny után azonnal felvette a kapcsolatot Edennel, és...

Ismét Budapesten az IL VOLO – az Arénában ünneplik 10 éves karrierjüket az olasz világsztárok

Tavaly megígérték, idén teljesítik: nagy sikerű koncertjük után ősszel visszatérnek Budapestre az IL VOLO tagjai. A klasszikus és pop-zene határait feszegető, tíz éves jubileumát ünneplő együttes szeptember 29-én a Papp László Sportarénában ad koncertet.

Bíró Eszter kiradírozza az időt

Időradír címmel április 27-én mutatja be vadonat új gyermekeknek szóló albumát Bíró Eszter színész-énekesnő a Marczibányi Téri Művelődési Központban, mely mesekönyv is egyben.

Pély Barna letette a bőröndjét

Miután az utóbbi hetekben ismét végigkoncertezte a fél világot Balitól Almatyig, április 25-én lemezbemutató koncertet ad a budapesti Orfeumban Pély Barna – dalszerző, gitáros, énekes, tanár és egykori tehetségkutatós zsűritag.
Koncert.hu már a mobilodon is!
Koncert.hu Android alkalmazás Koncert.hu iPhone alkalmazás
Új koncertek