Victor Máté szerint hamis a vád Petruska dalával kapcsolatban

2019. február 21.  ·   Bulvár   ·  Labancz Andrea

Újabb fordulatot vett A Dal című műsorból hétfőn plágium vád miatt kizárt Petruska András ügye. A kettes számú szakértői vélemény szerint a korábbi vizsgálat felszínes volt, és szó sincs lopásról.

Plágium ügy: Victor Máté szerint hamis a vád Petruska dalával kapcsolatban

Nem csitulnak a kedélyek Petruska András kizárása óta. A szakértői vélemény nyilvánosságra hozatala után nem csak a közönség, de a zenészszakma jelentős része is hangot adott azon véleményének, hogy nem ért egyet Fekete Gyula hivatalos állásfoglalásával. Őszintén szólva, a két dalt meghallgatva nekünk is akadtak kételyeink, de hát ki merne vitatkozni egy elismert szakértővel?

Mondjuk egy másik szakértő...

Habár Petruska András hétfői nyilatkozatában elfogadta a kizárásról szóló döntést, a plágium vádat azonban nem. Így felkért egy másik hozzáértőt, alkosson véleményt az ügyben.

Victor Máté (Erkel Ferenc- és Artisjus-díjas, a Magyar Köztársaság Érdemrend tisztikeresztével kitüntetett zeneszerző, az Artisjus Szerzői Jogvédő Iroda volt elnöke), aki korábban maga is részese volt A Dal című műsorba érkező szerzemények plágiumvizsgálatában résztvevő szaktekintélyeknek, a korábbi állásfoglalással szemben aprólékosan elemezte a két művet, és arra a végeredményre jutott, hogy nem lehet lopással vádolni Petruskát.

Az elkészült szakvéleményt maga Petruska András osztotta meg Facebook oldalán, amit teljes terjedelmében idézünk:

Alternatív szakvélemény
(Petruska kizárása A Dal 2019-ből)

Bár nem kísértem figyelemmel A Dal 2019 eseményeit, a Lángoló gitárok cikke felkeltette érdeklődésemet. Megvallom, személyes oka is volt ennek, hiszen Petruska András pályáját évek óta rokonszenvvel követem, s a cikkben olvasható szakvélemény elég felszínesnek hatott ahhoz, hogy ne érezzek kényszert magam is utána járni ennek a plágiumnak. Ezt olvastam a szakvéleményben:

"A két dal hangneme, tempója, hangszerelése, harmónia struktúrája, jellemző basszusmenete, dallamkezelése megegyező, ugyanaz. A Vampire Weekend dalnak a nagyon karakterisztikus refrénje is visszaköszön a Petruska dalban, amitől az egész Help Me Out of Here dal karaktere és hangulata megegyezik a White Sky-éval. Tudva, hogy sok sláger ugyanabból a limitált eszköztárból építkezik, sok szám hasonlít egymásra, mégis, esetünkben a Petruska dal fent említett paraméterei túl nagy számban megegyeznek a Vampire Weekend dallal, ezért a Help Me Out of Here című dal plágiumnak minősíthető."

A szakvélemény bizonyos paraméterek felsorolásával indul, amelyekről egy csokorba foglalva megállapítja az egyezőséget. Kezdi a hangnemmel (A-dúr), majd folytatja a tempóval. Azon kissé elmosolyodtam, hogy a hangnem és tempó egyezését egyáltalán szóba hozza. Ezeknek a plágiumhoz semmi köze. Különösen a pop- és tánczene vidékén. Ilyen egyezés ezerszámra van. De - ha már Zeneakadémia - a klasszikus zeneirodalom is tele van azonos tempójú menüettel, azonos hangnemben. Tehát ezt kár is vizsgálni. (Lopni egyébként lehet akár transzponálva is! Vagy más tempóban!)

A hangszerelés karaktere valóban nagyon hasonló. De csak a karaktere! A legfeltűnőbb hasonlóság, hogy mindkét dalnak jellegzetes hangszerelési eszköze a bevezetőben bemutatott, majd az ének alatt folytatólagosan zakatoló triolás gitár-figuráció kíséret. Ez a hangszerelési megoldás önmagában nem különleges, nem tekinthető egyedi szerzői leleménynek. Bárki bárhol alkalmazhatja. Esetünkben viszont - amikor plágiumot bizonyítunk - azon már el kellene időzni kissé, hogy e kísérő figurációkat összehasonlítva, találunk-e azonosságot? Hát azon túl, hogy triolás mozgásban vannak és gitár játssza őket, teljesen más a belső elrendezésük. Más a belső ritmusuk, máshogy helyezkednek el bennük a ki-kihagyások, vagyis szünetek. (Például a Vampire Weekend gitárosa szünettel kezd minden figurát, Petruska hangsúlyra indít.) De ami a legfontosabb: nagyon különböző hangokkal operál a két dal gitár kísérete. A Vampire Weekend minden adott harmóniára két-két hang váltakozását használja, Petruska teljes harmóniai bontásokat játszik. Le kellett volna írni egymás fölé a kettőt, és hamar kiderült volna, hogy egyáltalán nem egyeznek.

A szakvélemény állítása, mi szerint a "harmónia struktúrája" is megegyező, nekem kissé ködös. Világosabb volna, ha nem a harmónia struktúrája, hanem a konkrét harmóniasor lenne beazonosítva. A struktúra ugyanis mindenkié. Plagizálni csak a konkrét akkordmenetet lehet.
A Vampire Weekend dala lényegében az 1. fok - 4. fok - 5. fok harmóniasort alkalmazza mindvégig. Mégpedig úgy, hogy a kétütemnyi harmónia-körökben az első ütem első felében az 1. fok, második felében a 4. fok szól. A második ütem pedig végig az 5. foké. És ettől soha a dal során nem tér el. Ez a három akkord amúgy minden összhangzattan könyv első leckéje. Abszolút közkincs, amit nem lehet plagizálni.
Ezzel szemben Petruska kétütemnyi harmónia-köreiben az első ütem végig az 1. foké, a 4. fok csak a második ütem első felében érkezik el, majd utána Petruska - akkordfordítás segítségével - visszafordul és rövid 1. és 2. fokokkal gyorsan visszaereszkedik az 1. fokra. Az 5. fok Petruska verzéiben elő sem fordul. Refrénjében is csak a negyedik és nyolcadik ütemben találkozhatunk ezzel az akkorddal, illetve a "bridge"-nek nevezett rész utolsó két ütemében. Tehát az alkalmazott harmóniák nem egyeznek és nem azonosak!

Ebből következően természetesen a basszusmenet sem hasonló. Az, hogy az 1. fok után a következő hang 4. fok, az talán még nem tekinthető lopásnak. Főleg, hogy onnan már Petruska az ellenkező irányba lép. Tehát az, hogy a "jellemző basszusmenet" egyezik és azonos, tényszerűen nem igaz.

A "dallamkezelés" kifejezés megint csak tudóskodó ködösítés. Nincs semmi konkrét tartalma. Talán dallamvezetésre gondolt a szakértő. Akárhogy is, esetünkben a kérdés, hogy egy dallam azonos hangok azonos irányú mozgásából áll-e, vagy sem. Ezt kellene megállapítani. Nos, a két verzét egymás fölé helyezve két ponton fedeztem fel némi fedést. A 3. és 7. ütem második felében mindkét dalban előfordul egy ereszkedő skálatöredék (szolmizálva: fá-mi-re-do). Ennyi. Egyébként az A-dúr skála hangkészletét halljuk, mindkét dalban nyolcados lüktetésben, de meglehetősen eltérő elrendezésben.

Ami az egyetlen - számomra is - kétséges rész, az a refrén első üteme. A Vampire Weekend dallama itt - negyed szünet után - egy két hangból álló motívummal indít, minek nincs szövege, csak valami Ah! vagy Uh!. Tulajdonképpen egy kurjantás. Ezt az énekes - továbbra is szöveg nélkül - triolás melizmatikus kanyarokkal vezeti vissza az alaphangra. Ez hangzik el négyszer (csak a "kurjantás" már nem ismétlődik). Petruska is szöveg nélkül indítja a refrént. (Nála is Uh!) De ő egy oktáv lépéssel ugrik fel ugyanarra a két hangra, majd onnan szinkópált tartott hangokkal lépked le az alsó kvinthangra. És erre szöveges sorral válaszol. Ha egymás fölé írom a két refrént, valóban a legkarakteresebb két hang, épp a refrén indító motivuma fedi egymást. A többi már nem. De ez az egyetlen pillanat felkeltheti bennünk az egyezés érzését. Erre írhatta a szakértő, hogy a Vampire Weekend-dal refrénje visszaköszön a Petruska-dalban.

Hogy a paraméterek "túl nagy számban" megegyeznének, egyáltalán nem igaz! A karakter és hangulat valóban hasonló, de a felhasznált zenei eszközök túl nagy számban térnek el egymástól ahhoz, hogy meggyőződéssel állítsam: nincs szó plágiumról.

Victor Máté
2019. febr. 20.

Mindezek tudatában még inkább kiváncsiak vagyunk mi lesz ezek után, hisz az MTVA már véglegesnek tekinti a kizárást, és Oláh Gergő beugrását a szombati döntőbe. Bár van még két és fél nap hátra...

Petruska dala:

A Vampire Weekend száma pedig:

 

A Dal 2019, műsor, verseny, Eurovízió, plágium, botrány, Petruska András, Help Me Out of Here, Victor Máté

 

 

Szólj hozzá!


Ez történt a zene világában október 13-án

Ez történt a zene világában október 13-án

Van, akinek a 13-as szám szerencsét hozott, és akadnak, akiknek kevésbé... Az ezenanapon.hu segítségével megnéztük, mi minden történt október...
 
Koncert naptár
Töltsd fel az oldalrakoncerted, helyszíned, zenekarod

A legtitokzatosabb francia világsztár – Mireille Mathieu

Tizenegy nyelven énekel, 150 millió albumot adott el és olyan világsztárokkal állt színpadra mint, Julio Iglesias, Tom Jones, Paul Anka és Elvis Presley. Mireille Mathieu személyében a világ egyik legsikeresebb, mégis legszerényebb és egyben legtitokzatosabb énekesnője látogat el 2020. március 3-án Magyarországra. Íme, néhány...

Különleges settel jön a Toldiba az elektronikus zene dámája, a 61 éves Cio D'Or

November 2-án a XXI. századi techno egyik legartisztikusabb képviselője, a 61 éves Cio D'Or zenél majd a budapesti Toldiban. A hipnózis német szaktekintélye szinte minden legendás klubot és fesztivált elvarázsolt már, ezúttal pedig egy eddig még sosem látott produkcióval készül.

300 ezer ember búcsúztaja Prágában Karel Gottot

Tízezrek vettek (vesznek) búcsút pénteken Prágában Karel Gott énekestől. A cseh (csehszlovák) könnyűzene koronázatlan királyát a moldvai Szláv-szigeten álló Zofín-palota nagytermében, a prágai társadalmi és kulturális élet egyik kultikus helyén ravatalozták fel, ahol a cseh hadsereg katonái álltak díszőrséget.
Koncert.hu már a mobilodon is!
Koncert.hu Android alkalmazás Koncert.hu iPhone alkalmazás
Új koncertek