Menopauza

Le a kalappal a Sziget előtt idén – vajon jövőre is lesz fesztivál?

2025/08/17  ·   Fesztivál   ·  mmi

A kérdést kommentben és személyesen is feltették nekünk/nekem – a konkrét válasznak nem vagyok a birtokában, de amíg nem jutottam ki az utolsó napon a fesztiválra, hajlottam a rosszabbik verzióra. Ez volt kb. a 22. Szigetem, és bármennyire nem az én világom már, sajnálnám, ha eltűnne a fesztiválpalettáról.

Le a kalappal a Sziget előtt – de vajon jövőre lesz-e fesztivál?

Mielőtt rátérnék a konkrét tapasztalataimra és az idei számokra, amelyek egy egészen optimista jövőt vázolnak fel, tegyünk egy kitérőt. Egy kedves ismerősöm azt írta a fotója alá kommentben, hogy ez volt az utolsó Szigete. Mert hogy ez minden, csak nem a szabadság szigete – és ezen elgondolkodtam.

Mégis, kinek a Szigete?

A Sziget Fesztivál ma a brit-amerikai hátterű Superstruct Entertainment kezében van, amelyet 2024-ben vásárolt fel a globális befektetési óriás, a KKR. Elsőre talán meglepő, hogy egy magántőkealap éppen most fektet be fesztiválokba, amikor az iparág komoly kihívásokkal néz szembe, de üzleti szempontból logikus döntés. A Sziget a világ egyik legerősebb fesztiválbrandje, hűséges nemzetközi közönséggel, és a Superstruct több mint nyolcvan rendezvényt fog össze Európában, így a kockázat portfólióban oszlik meg (a sikeres fesztiválok betömik a veszteséges bulik keltette lyukakat). A jegyeladásokon túl a szponzorációk, a VIP-szolgáltatások és a márkázott élmények mind komoly bevételi forrást jelentenek, így a fesztivál hosszú távon stabil hozamot ígér. A befektetők pedig arra számítanak, hogy a mostani nehézségek ellenére a fesztiválélmény iránti igény nem csökken, hanem éppen ellenkezőleg: újra és újra megtölti majd a Nagyszínpad előtti rétet. Ez a VOLT és a SOUND történetének – illetve a története végének – fényében igazán örvendetes irány.

Miért szeretik a külföldiek a Szigetet, mert olcsó?

A Sziget nemzetköziségének titka nem pusztán abban rejlik, hogy a belépők és a budapesti megélhetés sokáig olcsóbb volt, mint más európai fesztiválokon. A szervezők már a kétezres évek elején tudatosan építettek a külföldi közönségre: angol nyelvű kampányokkal, célzott országokra szabott kommunikációval és a fapados járatok megjelenését kihasználva tették könnyen elérhetővé a fesztivált. Ehhez társultak a világsztárok, akiket más rendezvényeken sokkal drágábban lehetett látni, itt viszont még megfizethető volt a jegy. A vonzerőhöz hozzátartozik az is, hogy a Sziget atmoszférája tényleg multikulturális: egy hely, ahol több mint száz nemzet bulizik együtt, és ahol egy amerikai kamionsofőr hölgy ugyanúgy otthon érezheti magát, mint egy holland egyetemista. Ez az élmény – a különböző kultúrák találkozása – az, ami igazán megkülönbözteti a Szigetet más európai fesztiváloktól.

Ez tényleg a szabadság szigete?

A fesztiválboomerek évek óta meglehetős komoly megvetéssel tekintenek az egyre terebélyesebb VIP szektorra, és hát fura volt látni a Yves Saint Laurent sminkes standját is... Nem tudtál nem gondolni azokra az évekre, amikor esetenként tökig sárban és nagyjából 3-5 napos pólóban töltötted azt az egy hét együttlétet...

Ebből a perspektívából (brandek, márkák, cégek, franchise, biznisz etc.) nézve kicsit fura, hogy a Sziget évek óta „a szabadság szigeteként” hirdeti magát. Egy fesztivál szabadsága ugyanis sosem teljes, mindig kereskedelmi és logisztikai keretek között jön létre. A VIP-szektor például ma már szinte minden nagyobb nyugat-európai fesztiválon jelen van, de eltérő hangsúllyal. A pop- és EDM-rendezvényeken (pl. Tomorrowland, Lollapalooza) látványos luxusszolgáltatásokat kínál, státuszszimbólumként működik, míg a rock- és alternatív fesztiválokon (pl. Glastonbury, Roskilde) inkább a sajtó és szponzorok számára fenntartott, kevésbé nyilvános tér. Invazív terjedésének fő oka a pluszbevétel: a VIP-jegyek többszörösébe kerülnek a normál bérletnek – és mindig akad rájuk kereslet. Magyarországon az a paradox helyzet fordul elő, hogy mindezt azok tudják megfizetni, akik nem kifejezetten a szabadság és a nyitottság bajnokai. De általában a prémium zónák a nemzetközi brandeknél a fesztiválüzlet természetes részei, míg a közösségi rendezvényeken háttérbe szorulnak.

Ami a szabadságot mint értéket jelenti, Nyugat-Európában vagy az északi országokban sok olyan dolog – mint a társadalmi érzékenység, a nemi és szexuális kisebbségek elfogadása, a kulturális nyitottság vagy a tolerancia – annyira alapvető, hogy nem kell külön hangsúlyozni. Ott a „szabadság” sokkal inkább az egyéni önmegvalósításról vagy a mindennapokból való kiszakadásról szól. Magyarországon viszont ezek az értékek a politikai küzdőtérre kerültek – és sokszor szitokszóként hangzanak el. Így a Sziget nemzetközi üzenete nálunk sokkal élesebben hat: itt olyan élményhez juthat valaki, ami a mindennapokban nem magától értetődő, hanem sokszor támadott vagy marginalizált. Ez adja a fesztivál különleges rétegét: a szabadság nemcsak a szórakozásban jelenik meg, hanem abban is, hogy egy hétig olyan közegben lehetünk, ahol az elfogadás és a sokféleség természetes. Épp ezért lehet, hogy egy nyugat-európai látogatónak a „szabadság szigete” inkább csak egy marketing szlogen, míg egy magyar fesztiválozó számára valódi társadalmi élmény.

Térjünk a lényegre

Amíg a Sziget első napjai dübörögtek, én egy sokkal szerényebb büdzséből gazdálkodó szerbiai fesztiválon buliztam – nagyjából ötször akkora porban, mint amire a Hajógyárin panaszkodtak. Cserében nincs VIP. Nézegettem a híradásokat, a sokadik CELEB és SZETT beszámoló után azt gondoltam, hogy én oda be nem teszem a lábam, bár megvolt a jegyem hétfőre. Aztán meggondoltam magam, és noha a hazám nehezen fogadott vissza olyan könnyen (3 órát álltunk a határon), hétfőn már kora délután kint találtuk magunkat a Hajógyárin. 

Az első, ami feltűnt, a lélek-és lábnyomorító tömeg hiánya, ami persze a szervezőknek nem pozitívum, de nekünk áldás volt. Utolsó nap – gondoltuk, de az előző napokon kint járt kollégák megerősítették, hogy nem voltak olyan sokan, ami relatív, mert ha leírjuk, hogy 416.000 látogató bulizott a Szigeten a hat nap alatt, azért az nem kis szám. Aztán feltűnt a nagy rend és az, hogy egyáltalán nincs szemét. Mi több, én a 22 év alatt összesen annyi klotyópapírt nem láttam a vécékben, mint ezen az egyetlen napon. Igen, azt is észrevettem, hogy kisebb lett a terület, a kieső lépéseket azért sikerült pótolni azzal, hogy valami különös okból a legtávolabbi ponton található telefontöltőbe helyeztem el a készülékemet, és jártam rá fél óránként, hol tart a dolog. A Beach idén a Duna hektikus vízállása miatt nem tudott kitelepülni, de hogy a hosszú évek alatt megszokott zsibvásár árusai miért maradtak el, arra nincs válaszunk, de azt sejtjük, nem illik már a piaci hangulat az imázshoz. Őszintén sajnáljuk az évek kemény munkájával ledarált, majd kikukázott Borfalu helyszínt, ha nem tudták volna: kialakításánál és hangulatánál fogva itt köttettek az új (nemzetközi) ismeretségek, s a megfáradt boomerek is ide gyűltek a lábukat masszírozni és a standard kínálattól pozitívan eltérő bort inni. Így maradt erre a funkcióra a Csónakház, isten tartsa meg jövőre is őket a Szigeten belül. 

Nem ismerek már egyetlen fellépőt sem!

Ez a rész azoknak szól, akik maximálisan egyetértenek és hangoztatják is a fenti mondatot. Mindösszesen pár – magyar – név volt, ami a hétfői programbontásból ismerősen csengett, és ezeket be is céloztuk, s a korábbi évek gyakorlatához hasonlóan a bekarikázott bulik 1/3-át abszováltuk is.

  • Fehér Lili, azaz Lenkke_, 2018 óta foglalkozik zenével, de saját, kísérletező elektronikus projektje csak 2023-ban indult. 2024 novemberében jelent meg Törik a beton című első nagylemeze, amely techno-álompop keresztezésével egyaránt elvarázsolja a pulzáló tánckedvelőt és a melankolikus álmodozót – a doromb és furulya különleges hangszínt visz a glitches ütemek közé. A kritikusok kiemelték, hogy a kilencvenes évek energiája és a törékeny énekhang kontrasztja megidézi az elektronikus zene hőskorát. Lenkke_ fél 4-kor lépett fel a Múzeumok standján, és tényleg varázslatos volt, ahogy a fűben ücsörgő, teljesen vegyes életkorú közönsége között mezítláb járkálva énekelt. Igazi fesztiválos mozzanat volt – megidézte a Sziget hőskorszakát, amikor még az élményen fele-fele arányban osztoztak a színpadok és az egyéb helyszínek: az "utcasarkok" vagy a kocsmák mellett kialakított ideiglenes színpadok vagy maguk a kocsmák...

  • Záróprogramnak hagyományosan Müller Péterék koncertjét jelöltük ki, de az előző hét fáradalmai miatt idén a Mirror Glimpse-szel búcsúztunk a Szigettől. Krúbi Borbély Mihállyal közös side projectje megmutatta, hogy igenis, vannak még magyarok a  Szigeten, nem is kevesen és még a szókimondó szövegeket is tudják (a rapduó még nem került fel a medve DT listájára), a macskás fadíszezés ezúttal elmaradt, illetve csak nyomokban, a buli után volt hallható néhány kósza pillanatig.

Ami pedig a kettő között volt, arra – szégyen ide vagy oda –  tényleg azt kell mondanom, hogy eddig soha, vagy csak a munkám során – pár mondat erejéig – hallottam róluk, ezáltal sosem volt arra késztetésem, hogy bármelyik zenehallgatós platformon felvegyem bármelyiket is a lejátszási listámba. Ez azóta már megtörtént. És megtörtént az is, ami a Szigeten velem ritkán (ez már az öregség?): három nagyszínpados bulit álltam (nagyjából) végig, pedig eddig mindig benne volt a mehetnék a lábamban, és legalább kétszer otthagytam mindegyiket, hogy belenézzek valami másba. Hát, most maradtam.

  • Portugal. The Man
    Az alaszkai gyökerű amerikai banda 2004 óta aktív, és alternatív rockos hangzásával vált ismertté. Legnagyobb slágerük a Feel It Still, amely Grammyt is hozott számukra, és máig a világ egyik legtöbbet játszott indie-pop himnusza. No, ezt a  számot még én is ismertem, és talán így volt vele nagyon sok más ember is, mert amíg a délutáni rekkenő hőségben a nagyérdemű jelentős része a fák árnyékában ücsörgött a Nagyszínpadtól meglehetősen távol, erre a dalra igen sokan felugrottak táncolni. Jó volt nézni a minden szempontból színes zenekart – delejes volt a társaság, még akkor is fenn tudták tartani a figyelmet, amikor az élőképet feliratok váltották a kivetítőn, pl. ez:
    "Ha teszik a zenénk, mi vagyunk a Portugal. The Man, ha nem, akkor mi vagyunk az Arctic Monkeys."

    Fotó: Sziget
  • The Last Dinner Party
    A londoni ötösfogat 2021-ben alakult, és színházias, barokkos indie-rockjával robbant be a brit színtérre. A zenekar tagjai 2018-ban találkoztak a King's College London egyetemen, és a londoni The Windmill nevű klubban töltött idő inspirálta őket a zenekar megalapítására. Eredetileg "The Dinner Party" néven futottak, de a nevüket meg kellett változtatniuk, hogy elkerüljék a zűrzavart egy másik, azonos nevű zenekarral. 2023-ban jelent meg a debütáló kislemezük, a "Nothing Matters", ami egyből nagy sikert aratott. Ezután adták ki a "Prelude to Ecstasy" című debütáló albumukat 2024-ben, amellyel további elismeréseket és díjakat nyertek. Míg a Portugal.The Man-ben fiúk-lányok vegyesen zenéltek, a The Last Dinner Party csak hölgyekből állt, és a frontember szerepét betöltő Abigail Morris egy ötödik X-én túli zenerajongó mércéje szerint is annyira cuki volt, hogy nem lehetett otthagyni őket. 


  • Chappell Roan
    Onnan tudtuk, hogy ő a nap sztárja, hogy ismerőseink gyerekei már délután elfoglalták az első sorban a helyüket, hogy közelről láthassák. Az amerikai popénekesnő – született Kayleigh Rose Amstutz – Missouri államból indult, és néhány év alatt a queer-pozitív, csillogó pop egyik új ikonja lett. 2024-es slágere, a Good Luck, Babe! a világranglisták élére repítette, 2025-ben pedig Grammyt nyert legjobb új előadóként. Napközben rengeteg "Pink Pony Club"-os pólót meg legyezőt lehetett Sziget-szerte látni, jött is a kósza gondolat, hogy jééézus, mi lesz ebből, de legalább nem rózsaszín volt, a csillámporból akkorra már elég komolyan eltelítődtünk. Nem tudom, a relikviák tulajdonosai mennyire vannak tisztában a dal erejével, mondjuk, engem is csak később világosítottak fel: a "Pink Pony Club" (The Rise and Fall of a Midwest Princess; 2020) a queer öröm, a közösség erejének és az önmagunkhoz való hűségnek a himnusza. A dal tele van reménnyel és felszabadultsággal, és sok queer ember számára vált a saját utazásuk szimbólumává, amikor megtalálták a helyüket a világban. Chappell Roan minden mozzanatában lenyűgöző koncertet adott, elképesztő vizuállal, hiba nélküli zeneiséggel és maximális pontszámot érdemlő színpadi jelenléttel. Én is megjegyezném azt, amit lelkes kollégám tegnap: óriási respect az operatőröknek és a kivetítőn futó közvetítéseket rendező kollégának, igazán profi, sőt: művészi munka volt! 

    Fotó: Sziget

Már ezért a három koncertért érdemes volt kimennünk – erősen gondoljátok meg, kedves kortársaim: tényleg semmi újat nem akartok látni-hallani? Tényleg nem akarjátok semennyire megérteni a mostani fiatal generációk szavát, dalait? Nem kell rajongónak lenni vagy azzá válni: teljesen ismeretlen előadók ajándékoztak meg olyan élménnyel, amire egyáltalán nem számítottam, és még akkor ott voltak a kisebb színpadok meglepijei, a teljesség igénye nélkül:

  • Kingfishr
    Az ír indie-folk trió 2022-ben alakult, és néhány év alatt hazájuk egyik legfelkapottabb új zenekarává vált. A Killeagh című daluk – amely eredetileg egy helyi hurlingcsapat indulójaként született – négyszeres platinalemez lett, és vezette az ír slágerlistát. Nos, mivel a honfitársaikat kitiltották az országból, ők képviselték az íreket a Szigeten, és nem is akárhogy: Eddie Keogh frontember igazi fesztiválios hangulatot teremtett, olyannyira, hogy egy számot valaki nyakában énekelt el a küzdőtéren.



  • Lavina
    A szerbiai Nišből indult progresszív metal zenekar 2020-ban alakult, és azóta a keleti dallamokat, sötét atmoszférát és erőteljes riffeket ötvözi zenéjében. Debütáló lemezük, az Odyssey a prog-metal underground közönségét gyorsan meghódította, és fesztiválokon is egyre több rajongót szereznek maguknak. Őket egyrészt azért néztük meg, hogy meglegyen a folytonosság, hiszen egy szerb fesztiválról érkeztünk a Szigetre, másrészt, hogy legyen valami kemény műfaj is az étlapon. Mondanom sem kell: róluk sem hallottunk soha eddig a hétfőig, de most már eggyel több szerb bandát ismerünk, pedig már eddig sem volt rossz a teljesítményünk.

Nagyjából 10 koncertet néztünk meg: volt, amit végig, volt, ahol csak az utolsó számot és gesztust kaptuk el,

volt, amit sajnos kihagytunk (Refused), mert leragadtunk a Csónakházban (leragadni a Csónakházban kötelező, anélkül nincs Sziget), és persze nem láttuk már a Nagy Utcaszínházat sem (utolsó nap már nincs előadás) és a cirkuszról is lemaradtunk, a Magic Mirrorba el sem jutottunk, viszont belebotlottunk pár sétáló utcaszínházba,

belecsöppentünk egy K-pop tánctanításba és énekeltünk egyet a karaoké sátorban is –  a mikrofonra jelentkezők hangbéli gyengeségét rendre az összegyűltek lelkes kórusa ellensúlyozta, remekül szórakoztunk – és még üzenet is hagytunk :)

Nyolc órára ez rengeteg jó élmény, és mindebben még nincsenek benne az ismerősökkel való találkozások, a 10 évvel ezelőtti szigetes fényképek újrafotózása, az ismeretlenekkel való beszélgetések, a mozizás. A mérlegünk így pozitív, mint ahogy a Sziget megítélése is azzá vált akkor, amikor megtapasztaltuk, hogy nem csak a celebekre vadászó bulvár kizárólagos területe, hanem egy csomó jókedvű és kedves fiatalé – és pár kitartó, deres homlokú partizáné... Úgy gondoljuk, ha a Sziget az előre menekülést választotta a pandémia óta tartó válságban, akkor a stratégia bejött, hiszen a közleményük szerint megállt a látogatók fogyása – pontosabban mintegy 5%-kal lépték túl a tavalyi számot –, és ha mindenki olyan jó élményekkel távozott a Hajógyáriról, mint mi, akkor – ha mindenki hoz magával még egy embert – jövőre még többen lehetnek. Lehetünk.

És ismét szuper élményekkel távozhatunk.

Fotó: SZiget

P.S. Két dologra szeretném felhívni a szervezők figyelmét.

Tudjuk, sokat nem nyomunk a latban (de köszönjük a lehetőséget!), meg a "nagyok", akik az olvasottságuk alapján jobban számítanak, úgyis bent vannak a VIP-ben, de azért megosztanánk a nagyságrendekkel kisebb Electric Castle médiabázisának fotóját, és a hosszú évek alatti együttműködésünkre való tekintettel a szigetest nem tesszük mellé:

 

A másik pedig: rengeteg embert láttunk napközben a fák alatt aludni. Értsd: feküdtek a tökig érő porban egy törölközőn... Ha csak annyit tesznek, hogy odakészítenek a ligetes részekhez egy csomó raklapot, amiből mindenki összerakhatja a fekhelyét, már nem olyan csumpi és szánalmas az egész. Nem beszélve az egészségről. 

 Jövőre velünk ugyanitt!

 

 

 

Sziget fesztivál 2025

 

 

Szólj hozzá!


Azahriah, Halott Pénz, Beton.Hofi, Dzsúdló és mások már biztosan STRANDolnak

Azahriah, Halott Pénz, Beton.Hofi, Dzsúdló és mások...

Ha kicsit sűrítünk az időn, akkor azt mondhatjuk, hogy a Mikulás idén nemcsak csomagot/virgácsot (kinek érdemei szerint), hanem komoly bejelentést...
 
Koncert naptár
Töltsd fel az oldalrakoncerted, helyszíned, zenekarod

Beth Hart és a Pink Martini idén tuti eljönnek – teljes a VeszprémFest 2026-os programja

Tavaly a VeszprémFest közönsége két várva várt fellépőt is nélkülözni kényszerült: Beth Hart és a Pink Martini egyaránt lemondta koncertjét, komoly kihívás elé állítva a szervezőket. 2026 azonban kárpótol mindenkit: mindkét előadó ott lesz a fesztiválon, csakúgy, mint Juanes és a Kraftwerk.

Brian Hugh Warner, azaz Marilyn Manson kilenc év után visszatér Budapestre

A botrányokra és ikonikus vizuális világra épülő előadó legutóbb 2017-ben adott teltházas koncertet a Budapest Parkban, és akkor még senki sem gondolta, hogy közel egy évtizedig kell várni az újabb találkozásra. Most azonban visszatér: 2026. július 22-én ismét a Park színpadán áll majd.

A közönség nem tud élni a Demjén-musical nélkül

Valami egészen szokatlan történik az Erkel Színház körül: a jegypénztár előtt kígyózó sorok, több tízezer online vásárló néhány perc alatt, és olyan rendszerterhelés, amelyet korábban csak sportdöntők vagy világsztárok stadionturnéi okoztak. Mindez egy februárban induló musicalért, amely a Demjén Ferenc dalaira épülő...

Yamazaki, a véerfarkas – a különleges produkció háttere

Yamazaki, vagyis a VR-farkaskarakterrel fellépő Rakovics Benedek a hétvégén mutatja meg először a szélesebb magyar közönségnek különleges, japán ihletésű vizuális világát és modern pophangzását. A virtuális térből induló projekt már nemzetközi figyelmet is kapott, most következik a hazai megmérettetés.
Új koncertek