ABBA forever, avagy slágerszimfónia négy tételben

A Zempléni Fesztivál keretében a Tokaj Fesztiválkatlanban augusztus 18-án elevenedett meg az egész estés show-műsor, melyben közreműködtek a Singer Street szólistái, a Coincidance táncegyüttes, a Budapesti Akadémiai Kórustársaság 150 fős kórusa és a Budafoki Dohnányi Zenekar.

ABBA forever, avagy slágerszimfónia négy tételben

Monumentális csapat a monumentális térben. Jól ki- és megtalált koncerthelyszíne ez a városnak: a sziklakulisszák esti színes fényfala hatásos és elegáns, s minden bizonnyal az akusztikája is segíti a hangzás kiteljesedését. Ám hadd jegyezzem meg, hogy az előadás látványvilága most viszont alatta maradt a várakozásnak. Amennyire ötletes és izgalmas volt ugyanitt tavaly a John Williams filmzenei koncertnél a táncos jelenlét és koreográfia, ahhoz képest a mostani eléggé jellegtelenre sikerült, csak egy kis ,"figyelemelterelés" a hatásosnak szintén nem mondható (olykor egy-egy ABBA ,"portré", de főleg zenekari ,"részletek") háttérvetítésről. (A legjópofább jelenetet a videónkon vettem utólag észre: az egyik zenész elindul valamerre, majd tétován szétnéz, visszafordul...)

A szimfónia négy tételben az ABBA életútját idézi. A Kezdetek című rész az Eurovíziós győzelemhez vezető út zenei vázlata. Ezt követi az együttes tagjai között szövődött kapcsolatokra utaló Szerelem és szakítás tétel. A Scherzo a turnék és koncertek egyrészt felemelő, sikert és pénzt hozó hangulatát, másrészt kemény, sokszor lélekölő sodrását fogalmazza meg, míg a záró – ABBA Forever – tételben a legnagyobb slágerekkel a disco korszak világát idézik meg.

A rock-bandák és a komolyzenészek találkozása nem újkeletű: az elsők között tartjuk számon 1969-ből a Deep Purple és az angol Királyi Filharmonikusok közös koncertjét, melyet követően egyre több együttes élt a szimfonikus zene adta lehetőségekkel. Aztán fordult a kocka: egyre több komolyzenét játszó zenekar vállalkozott/vállalkozik arra, hogy a rock-alap (és az együttesek) teljes mellőzésével, szimfonikus hangszerelésben szólaltatja meg a könnyűzenét. Így a Beatlestől a Queenig jó pár együttes vált többszörösen is „klasszikussá”. S rengeteg példát találunk a műfajok ilyenféle ötvözésére. (Nemrég például Miskolcon a Hooligans zenélt együtt a Miskolci Szimfonikus Zenekarral – erről a koncertről írásunk itt olvasható)

Az ABBA zenészeire mindig is jellemző volt, hogy szimfonikus backgroundokkal éltek. Ez a tény és az együttes mai napig töretlen népszerűsége motiválhatta az ABBA Symphony megszületését. A mű összeállítója, hangszerelője Ott Rezső zeneszerző a teljes ABBA diszkográfiát feldolgozta: több, mint harminc sláger – köztük a Mamma Mia, az S.O.S., a Dancing Queen stb. – dallamai csendülnek fel új hangszerelésben.

Ott Rezső a nagyzenekar mellé nemcsak nagylétszámú kórust, de négy szólistát is rendelt, méghozzá az eredeti ABBA-felállásnak megfelelően két-két női és férfiénekest, ahol a megszokott módon a női szólisták viszik/vihetik a prímet. Ez a megoldás azonban túlságosan is a megszokott hangzást idézte – szimfónia helyett inkább a klasszikus musicalstílust előtérbe hozva. Ezt a hatást erősítették a zenés színpadi műfajra asszociáltató táncprodukciók is. Így az első két tétel inkább csak gazdagon hangszerelt slágeregyvelegnek tűnt.

A szimfonikus mű a harmadik tételben szakadt el a bevett vonaltól, amikor a kompozíció mellőzte a szólistákat, s a teljes tétel a ,"Money, Money..." kibontását kínálta: a zeneszerző itt tudott markánsan eljátszani a főtéma variációjával, itt sikerült a végsőkig kihasználni és érvényre juttatni a szimfonikus hangzás monumentalitását, a Hollerung Gábor karmester által irányított kórus és a zenekar itt lett abszolút főszereplővé. S bár a mű egészén jól érződött, hogy Ott Rezső mennyire élvezi ahogy egy-egy hangszert „kiragyogtathat”, de itt vált ellenállhatatlanul izgalmassá, szellemessé a hangszercsoportok egymást váltó játéka. Ez utóbbi érvényesítésében segített a zenekar végig kiváló hangosítása.

 

A 3. tétel szárnyalásából jutott a 4. tételnek is. Bár ott a hangzás visszatért a korábbi mederbe, az előző rész magával ragadó dinamizmusát megőrizte a zenekar és a kórus is. Így végeredményben ki tudott teljesedni, ,,boldog véget” ért a koncert, nyárestéhez illő, feltöltő élménnyel távozott a telt ház mintegy 2500 főnyi közönsége – ami felettébb jól jött a beinduló autósroham türelmes elviseléséhez is:) .

 

 


 

 

Szólj hozzá!


A Bujtor István Filmfesztivál is elköltözik

A Bujtor István Filmfesztivál is elköltözik

A héten ez már a második költözködős-fesztiválos hírünk, a másik a cikk végén. Másfél évtized után Balatonszemesről Keszthelyre teszi át...
 
Koncert naptár
Töltsd fel az oldalrakoncerted, helyszíned, zenekarod

Loreena McKennitt ismét elhozza Budapestre a kelta zene varázslatos világát

A többszörösen díjazott kanadai énekesnő és dalszerző – 2004-ben megkapta a Kanada Rendjét, és 2013-ban Franciaország Nemzeti Művészetek és Levéltárak Lovagja lett – 2024-ben 24 állomásos tavaszi európai turnéja keretén belül Budapestre is ellátogat, március 24-én érkezik az MVM Dome-ba.

Koncz Zsuzsa az Arénában: Jelbeszéd 2.0

Az énekesnő tizennegyedszer lép a Sportaréna színpadára, legutóbb tavaly adott ott koncertet – április 13-án a közelmúltban készült Koncz Zsuzsa-albumok, így a Tündérország, a Vadvilág és a Szabadnak születtél dalai csendülnek fel a Jelbeszéd 2.0 elnevezésű koncert égisze alatt.

Az Oasis debütáló lemezét hozza el Liam Gallagher a Szigetre

Újabb fellépőket jelentett be a Sziget. A most közzétett majd' 50 előadó között szerepel Liam Gallagher, generációjának egyik legsokszínűbb és legsikeresebb előadója, az idénre új albumot is ígérő Halsey, a 8 Grammy-t birtokló Skrillex, a 21. század egyik legkiemelkedőbb pop’n’soul énekesnője, Janelle Monáe, az idei Brit...

Kalóztól kongáig: öt jó koncert a közelgő Budapest Ritmo fesztiválon

A Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek keretében megvalósuló Budapest Ritmo idén is igazi zene csemegékkel szolgál. A már bemutatott fellépőkön kívül – link a cikk végén – további ajánlatokat teszünk régi/új izgalmas előadók felfedezésére.
Új koncertek