ABBA forever, avagy slágerszimfónia négy tételben

2017. augusztus 24.  ·   Koncertbeszámoló   ·  Dobos Klára – Mikita Gábor

A Zempléni Fesztivál keretében a Tokaj Fesztiválkatlanban augusztus 18-án elevenedett meg az egész estés show-műsor, melyben közreműködtek a Singer Street szólistái, a Coincidance táncegyüttes, a Budapesti Akadémiai Kórustársaság 150 fős kórusa és a Budafoki Dohnányi Zenekar.

ABBA forever, avagy slágerszimfónia négy tételben

Monumentális csapat a monumentális térben. Jól ki- és megtalált koncerthelyszíne ez a városnak: a sziklakulisszák esti színes fényfala hatásos és elegáns, s minden bizonnyal az akusztikája is segíti a hangzás kiteljesedését. Ám hadd jegyezzem meg, hogy az előadás látványvilága most viszont alatta maradt a várakozásnak. Amennyire ötletes és izgalmas volt ugyanitt tavaly a John Williams filmzenei koncertnél a táncos jelenlét és koreográfia, ahhoz képest a mostani eléggé jellegtelenre sikerült, csak egy kis ,"figyelemelterelés" a hatásosnak szintén nem mondható (olykor egy-egy ABBA ,"portré", de főleg zenekari ,"részletek") háttérvetítésről. (A legjópofább jelenetet a videónkon vettem utólag észre: az egyik zenész elindul valamerre, majd tétován szétnéz, visszafordul...)

A szimfónia négy tételben az ABBA életútját idézi. A Kezdetek című rész az Eurovíziós győzelemhez vezető út zenei vázlata. Ezt követi az együttes tagjai között szövődött kapcsolatokra utaló Szerelem és szakítás tétel. A Scherzo a turnék és koncertek egyrészt felemelő, sikert és pénzt hozó hangulatát, másrészt kemény, sokszor lélekölő sodrását fogalmazza meg, míg a záró – ABBA Forever – tételben a legnagyobb slágerekkel a disco korszak világát idézik meg.

A rock-bandák és a komolyzenészek találkozása nem újkeletű: az elsők között tartjuk számon 1969-ből a Deep Purple és az angol Királyi Filharmonikusok közös koncertjét, melyet követően egyre több együttes élt a szimfonikus zene adta lehetőségekkel. Aztán fordult a kocka: egyre több komolyzenét játszó zenekar vállalkozott/vállalkozik arra, hogy a rock-alap (és az együttesek) teljes mellőzésével, szimfonikus hangszerelésben szólaltatja meg a könnyűzenét. Így a Beatlestől a Queenig jó pár együttes vált többszörösen is „klasszikussá”. S rengeteg példát találunk a műfajok ilyenféle ötvözésére. (Nemrég például Miskolcon a Hooligans zenélt együtt a Miskolci Szimfonikus Zenekarral – erről a koncertről írásunk itt olvasható)

Az ABBA zenészeire mindig is jellemző volt, hogy szimfonikus backgroundokkal éltek. Ez a tény és az együttes mai napig töretlen népszerűsége motiválhatta az ABBA Symphony megszületését. A mű összeállítója, hangszerelője Ott Rezső zeneszerző a teljes ABBA diszkográfiát feldolgozta: több, mint harminc sláger – köztük a Mamma Mia, az S.O.S., a Dancing Queen stb. – dallamai csendülnek fel új hangszerelésben.

Ott Rezső a nagyzenekar mellé nemcsak nagylétszámú kórust, de négy szólistát is rendelt, méghozzá az eredeti ABBA-felállásnak megfelelően két-két női és férfiénekest, ahol a megszokott módon a női szólisták viszik/vihetik a prímet. Ez a megoldás azonban túlságosan is a megszokott hangzást idézte – szimfónia helyett inkább a klasszikus musicalstílust előtérbe hozva. Ezt a hatást erősítették a zenés színpadi műfajra asszociáltató táncprodukciók is. Így az első két tétel inkább csak gazdagon hangszerelt slágeregyvelegnek tűnt.

A szimfonikus mű a harmadik tételben szakadt el a bevett vonaltól, amikor a kompozíció mellőzte a szólistákat, s a teljes tétel a ,"Money, Money..." kibontását kínálta: a zeneszerző itt tudott markánsan eljátszani a főtéma variációjával, itt sikerült a végsőkig kihasználni és érvényre juttatni a szimfonikus hangzás monumentalitását, a Hollerung Gábor karmester által irányított kórus és a zenekar itt lett abszolút főszereplővé. S bár a mű egészén jól érződött, hogy Ott Rezső mennyire élvezi ahogy egy-egy hangszert „kiragyogtathat”, de itt vált ellenállhatatlanul izgalmassá, szellemessé a hangszercsoportok egymást váltó játéka. Ez utóbbi érvényesítésében segített a zenekar végig kiváló hangosítása.

 

A 3. tétel szárnyalásából jutott a 4. tételnek is. Bár ott a hangzás visszatért a korábbi mederbe, az előző rész magával ragadó dinamizmusát megőrizte a zenekar és a kórus is. Így végeredményben ki tudott teljesedni, ,,boldog véget” ért a koncert, nyárestéhez illő, feltöltő élménnyel távozott a telt ház mintegy 2500 főnyi közönsége – ami felettébb jól jött a beinduló autósroham türelmes elviseléséhez is:) .

 

 


 

 

Szólj hozzá!


Ezt az ajándékot kapja 70. születésnapjára Molnár György Elefánt

Ezt az ajándékot kapja 70. születésnapjára Molnár...

Az Omega gitárosa szeptemberben lesz 70 éves. Ez alkalomból a GrundRecords megajándékozza egy maxi CD-vel, ami frissen elkészült 2 dalát...
 
Koncert naptár
Töltsd fel az oldalrakoncerted, helyszíned, zenekarod

Szomorúan végződött az LGT tagokkal erősítő Zenevonat produkció bulija Polgáron...

Végzetes kimenetelű incidens történt hétfőn Polgáron egy esti koncerten, ahol épp az LGT egykori tagjaival kiegészült Zenevonat produkció szórakoztatta a közönséget - adta hírül a Bors. A bulit nem állították le a szervezők, a zenekari tagok semmit nem vettek észre.

A Margaret Island videójával debütált a Road Movie projekt

A Margaret Island Balaton-ihlette dalával indult útjára a VOLT Produkció új projektje, a Road Movie, amely a legnépszerűbb hazai zenekarok és előadók dalaival mutatja be Magyarország különböző városait és régióit, a dalokhoz pedig ismert és elismert filmrendezők készítenek klipeket.
Koncert.hu már a mobilodon is!
Koncert.hu Android alkalmazás Koncert.hu iPhone alkalmazás
Új koncertek