Menopauza

Ami maradt: East, MüPa

2013/03/14  ·   Koncertbeszámoló   ·  jan

Akárhogy is nézzük, az East a legjobb korban volt a csúcson, hiszen a nyolcvanas évek még éppen azok az idők voltak, amikor nem számított különösebb különcségnek, ha akár egy tizenéves is jazzrockot meg progresszív rockot (is) hallgat.

Ami maradt: East, MüPa

A korabeli koncertlátogató fiatalság abban az időben elkerülni sem tudta őket, hiszen az igényesebb rockérában ott volt az East helye a többszereplős rockkoncertek fellépői között ugyanúgy, mint a saját fellépési lehetőséggel és hanglemezzel bíró együttesek sorában. Ma már, ugye, érdeklődőbb és nyitottabb ifjú közönség híján, mindez nehezebb volna. Talán éppen ezért is leginkább negyvenpluszos arcokat lehetett látni a keddi Életműkoncertjükön, ami nem számított meglepetésnek, de annyit mindenképpen előrevetített, hogy aki nagyot akar szólni, annak több okból sem szabad évtizedeket kihagyni a zenélésben. Mert azon kívül, hogy egy percet sem unatkozott a közönség és valódi élményt nyújtott a két korszakos felállással játszó East, a katarzis elmaradt, a kihagyás néhányukon látszódott, érződött, hallatszott. És ehhez mindezt elnéző mosollyal nosztalgiába merülő közönségre van szükség, nem pedig éles szemű és fülű, fiatal fikagépekre, ami rendben is van, csakhogy ez a hangversenymiliő, amit maguk választottak, nem nagyon tolerálja a botlásokat úgy sem, ha kizárólag harminc évvel ezelőtti rajongók ülnek a széksorokban.

Az előadás a két egykori East felállás különálló műsoraiból állt, s bár jól felépített volt a tematika, alaposan rávilágított az aktív zenészek és a kedvtelésből visszatérők közti különbségre. A közönségnek az a része lehetett elégedettebb ezen az estén, amelyik talán az egyébként legkommerszebb, mégis legsikeresebbnek mondható, ’56 című dallal szerette meg a zenekart annak idején. Nagyon jó elgondolás volt Madarász Gábort a gitárok mögé állítani, aki nem volt tagja az eredeti második alakulatnak, de hozzá tudott tenni ehhez a felálláshoz. A koncertnek erről a részéről elmondható, hogy magával ragadóbb perceket és megszólalást hozott, mint az ősfelállás produkciója. Takáts Tamás láthatóan lejött a bulvárról és egyéb kedélyjavítókról, visszatért a kajla, szórakoztató, srácos, egomán fickó, ami százszor jobban áll neki, mint a kiélt, füstös blueser szerepe. A hangja régen volt ennyire tiszta és energikus, és bizonyosak lehetünk abban, hogy ezek az East dalok a legjobb dolgok az életében, ami énekesként történt vele ez idáig. Ennek megfelelően az előadás legnagyszerűbb produkcióját nyújtotta, ezt a felállást mindenképpen ő vitte a hátán, el egészen messzire és magasra.

Az ősfelállás szépen felmondta a Hűség és a Játékok lemezek lenyűgöző anyagát, azonban ezek a részek csúcspontok nélkül, Király István dobos és Zareczky Miklós énekes inkább alig észrevehető küzdelmével, mint önfeledt örömzenélésével értek véget. Persze ez nem bántó hibákat jelent, hiszen abszolút lejött a színpadról a megszerzett képzettség és a tudás, de rajtuk volt leginkább érezhető a színpadtól való eltávolodás, a kihagyás. Ennek ellenére (vagy talán éppen ezért) rendkívül szuggesztív zenei világot teremtettek a régi dalok és szövegek, Varga János gitáros és Pálvölgyi Géza billentyűs pedig még most is a hazai élvonalhoz tartoznak hangszereiken.

Móczán Péterről külön érdemes szólni, hiszen a sajtóinterjúk szerint ő volt az, aki zenekarvezetőként talpra állította, kijárta, szervezte a visszatérést. Jól tette. Érdemes volt ennyi energiát belefektetni, nem hiszem, hogy bárki csalódottan állt volna fel az East előadása után, a tavalyi pécsit és az idei szegedit is beleértve. Azonban a produkcióval kapcsolatban maradt hiányérzete az embernek. Annak a zenekarnak, amelynek dalai korukat megelőzve hol pszichedelikus, hol rendkívül impresszív képeket festve kapja szárnyra a zenehallgatót, amelyik első lemezborítóit Szurcsik József grafikái tették a magyar popkultúra hasonlóan emblematikus kiadványaivá, mint a Mini első lemezét Gross Arnold rézkarca, egyszerűen kötelező volna 2013-ban olyan vizuális élményt is a koncertjei részévé tenni, ami éppen az ilyen zenei produkciókhoz lett kitalálva és világszerte alkalmazva. Nem tudni, hogy anyagi vagy művészi okokból kellett ezt nélkülözni, de nehéz más zenekar előadását elképzelni, ahol indokoltabb és csodálatosabb volna a vizuális körítés megkomponált vetítés, képek, hangulatok formájában, mint az East esetében. Ehelyett gyakorlatilag világítástechnika sem volt, azt a néhányszor felvillanó fejlámpát és reflektort ne nevezzük annak. Óriási ziccer maradt ki, ami talán sosem lesz pótolva, és így megbocsátva sem.

Mindezzel együtt az East ezen az estén is bebizonyította, hogy a komolyan vett zenélés nem modorosságot jelent, hogy az igazi hangszeres tudás nem bazári zsonglőrködésben nyilvánul meg, hogy a legszebb harmóniák nem fordulnak érzelgősségbe, hogy a legbeszédesebb szövegeknek nem kell direkt jelentéstartalom, hogy az együttzenélés öröme nem a meghívott sztárfellépők számán múlik, hogy a DAL többet jelent a kompozíciónál. Sajnos talán éppen ezért kerülték el őket az igazi, átütő sikerek ebben az országban, és sosem lettek topzenekar. Pedig ami mára maradt bennük, az is bőven veri a jelenlegi magyar mezőny túlnyomó részét.  


Képtár

  • Ami maradt: East, MüPa  kép 10958
  • Ami maradt: East, MüPa  kép 10959
  • Ami maradt: East, MüPa  kép 10960
  • Ami maradt: East, MüPa  kép 10961
 

 

Szólj hozzá!


15 év után újra élőben emelkedhetünk fel Mobyval

15 év után újra élőben emelkedhetünk fel Mobyval

Már csak néhány hónap, és újra kinyílik a másik világ kapuja (hagyd kint a valóságot), de az eddigi koncertbejelentések alapján már most jól...
 
Koncert naptár
Töltsd fel az oldalrakoncerted, helyszíned, zenekarod

Beth Hart és a Pink Martini idén tuti eljönnek – teljes a VeszprémFest 2026-os programja

Tavaly a VeszprémFest közönsége két várva várt fellépőt is nélkülözni kényszerült: Beth Hart és a Pink Martini egyaránt lemondta koncertjét, komoly kihívás elé állítva a szervezőket. 2026 azonban kárpótol mindenkit: mindkét előadó ott lesz a fesztiválon, csakúgy, mint Juanes és a Kraftwerk.

Brian Hugh Warner, azaz Marilyn Manson kilenc év után visszatér Budapestre

A botrányokra és ikonikus vizuális világra épülő előadó legutóbb 2017-ben adott teltházas koncertet a Budapest Parkban, és akkor még senki sem gondolta, hogy közel egy évtizedig kell várni az újabb találkozásra. Most azonban visszatér: 2026. július 22-én ismét a Park színpadán áll majd.

Czutor Zoltán zenél és beszél – Hujber Feri felolvas és mesél

A „Tízparancsolat – Másképp" című műsor december 11-én, csütörtökön 20:30-tól várja a közönséget az Inga Kultúrkávézóban, ahol Czutor Zoltán és Hujber Feri egy rendhagyó, őszinte és emberközeli programmal lép színpadra.

Hogyan tudnék élni nélküled, avagy ki tud többet a magyar filmzenékről?

A DUE Médiahálózat szervezésében és a Nemzeti Filmintézet támogatásával immáron kilencedik alkalommal indítják el a Nagy Magyar Filmteszt Diákoknak elnevezésű vetélkedőt, amely a 14-20 éves közönséget szeretné szórakoztató módon közelebb vinni a magyar filmekhez, sorozatokhoz és készítőikhez
Új koncertek