Menopauza

Csókcsata és füldugó: Ethno Drawin és Child Abuse a Hajón

2014/10/09  ·   Koncertbeszámoló   ·  mmi

Az embert mindig érhetik meglepetések, még akkor is, ha mindenre felkészül. Például belehallgat az esti koncert fellépőjének zenéjébe, esetleg komoly ábrázatot ölt, mer’hogy dzsesszről lesz szó, vagy mi. Aztán csak kerekedik elfele a szeme...

CA

Káprázatos díszletnek bizonyult a Duna az Ethno Darwin (Busák Attila, Réti András, Süle Ferenc, Rónaszegi Gábor Elek) koncertjéhez. A 2010-ben alakult formáció az A38 kiállítótermében lépett fel – a fúziós zenével tökéletesen fuzionált a hatalmas üvegfelületen át bámulható nagy víz: mintha maguk a space rock és dzsesszfunk futamok borzolták volna a hullámokat. Az embernek az az érzése támadt, mintha a hajók is ütemre mozognának: a lassabb tempónál lomhán lökték magukat előre, míg a funkysabb számoknál virgoncan ülték meg a hullámokat. A fiúk 2014 végén jelentetik meg a Nincsidő című első „igazi” lemezünket, a koncert alkalmával azonban nagyon is volt idő megismerkedni velük. Egy pocsékul indult hét első estéjén gyógyír volt minden létező sebre a finoman nyomuló, a zsigerekbe lassanként bekúszó zene, s a ritmikáját és műfaji változatosságát tekintve tökéletesen összeállított menü előrevetítette a lemez felépítését. A néhol a korai Generálra, a mostanában újra aktív EAST-re és a régi-régi, még nem slágergyáros LGT-re emlékeztető dallamok tökéletesen integrálódtak a modern stílusba, s hol szöveggel, hol a nélkül alkottak egységes hangzást.

Jobbára persze a hajókat figyeltük, csak a fülünk tapadt mohón a színpadra. Ugyanis a miénkhez hasonló mohósággal falta egymást két pár – szerencsétlenségünkre, mindkettő pont előttünk, egy sor különbséggel, fésűben, hogy még véletlenül se maradhassunk le arról, ahogy megállás nélkül tuszkolják le a nyelvüket egymás torkán. Egy ültetős, ráadásul dzsesszkoncerten az ember mindenre számít, csak arra nem, hogy a vájt fülű közönség hozzá legközelebb eső része folyamatosan a másik szájában vájkál. Mondjuk, ez volt a jobbik verzió, mert ha nem smároltak – néha abba kell hagyni az egymásra tehénkedést, mert álló farokkal aztán tényleg nem túl komfortos dzsesszt hallgatni –, akkor pofáztak. Amikor észlelték rosszallásunkat, akkor intenzívebben smároltak és hangosabban beszéltek. Így jobbára tényleg inkább a hajókat figyeltük, és csak az Ethno Darwin keltette szimpátiánk akadályozta meg, hogy felálljunk, és otthagyjuk az előjátékot.

Ez a koncert ugyanis az előjátéka volt a következő, ám stílusában és hangulatában egészen másfajta koncertnek: a Child Abuse fellépésének. Nos, a zenéjük tökéletesen korrelált a zenekar elnevezése által kiváltott felemás gondolatokkal. Kollégám szerint létezik a SWAT-nak olyan tréningje, amely során bezárják a speciális egység tagjait egy helyiségbe, és teljes hangerővel rájuk eresztenek valami hardcore, noise-os trashmetált. Az győz, aki legtovább bírja becsavarodás nélkül. Nos, mi nem lennénk jó SWAT-osok, mert a kolléga mindössze másfél, én mondjuk két teljes számig bírtam a kiképzést (nem minden következmény nélkül…). A koncert botladozva indult, mert Tim Dahl nehezményezte a rávetülő kék színű fényt, amitől szerinte olyan az egész, mint a Miami Vice. Ezen meg a LED-es egyencipőfűzőn és pólón még elröhögcséltünk, de aztán az arcunkra fagyott a mosoly, amikor belecsaptak a húrokba. Az A38 blogján „zajpalotának” titulált összhatás inkább olyan volt, mint amikor egy felhőkarcolóra elképesztő mennyiségű savat öntenek, amitől az összedől. A lelkes közönséget nézve nyilván volt mindebben rendszer, nyomokban még mi is felfedeztük, noha elsőre igencsak úgy tűnt, itt egyetlen embernek van koncepciója és köze a dzsesszhez: a dobosnak. A hanghatást még tovább fokozta a kontrollálatlannak tűnő, ámde nagyon is koncepciózus mimika is, amitől az embernek az az érzése támadt, hogy jobb mielőbb lelépni, mielőtt valami bajunk történik. Mintha még a hajók is nagyobb sebességre kapcsoltak volna, szinte rémülten húztak el mellettünk. „Na, erre csókolózzatok, bakker!” – néztem körbe, de már nem voltak ott a gerlepárok. Tollukat vesztve gubbaszthattak volna a rúdon…

Próbáltuk visszaidézni az Ethno Darwin hangulatát, hogy visszatereljük a normális tartományba a szívverésünket, és hogy megvigasztaljuk törődött a dobhártyánkat. Kifele menet azt is konstatáltuk, hogy füldugót osztottak a koncerthez, de mivel mi nem jártunk arrafelé a szünetben, lemaradtunk róla. Legközelebb kipróbáljuk azzal. Meg egy kellőképpen szigetelt búvárharanggal.

Fotó: Nagy J. Zsuzsanna


Képtár

  • Csókcsata és füldugó: Ethno Drawin és Child Abuse a Hajón kép 36608
  • Csókcsata és füldugó: Ethno Drawin és Child Abuse a Hajón kép 36609
  • Csókcsata és füldugó: Ethno Drawin és Child Abuse a Hajón kép 36610
  • Csókcsata és füldugó: Ethno Drawin és Child Abuse a Hajón kép 36611
  • Csókcsata és füldugó: Ethno Drawin és Child Abuse a Hajón kép 36612
  • Csókcsata és füldugó: Ethno Drawin és Child Abuse a Hajón kép 36613
  • Csókcsata és füldugó: Ethno Drawin és Child Abuse a Hajón kép 36614
  • Csókcsata és füldugó: Ethno Drawin és Child Abuse a Hajón kép 36615
  • Csókcsata és füldugó: Ethno Drawin és Child Abuse a Hajón kép 36616
  • Csókcsata és füldugó: Ethno Drawin és Child Abuse a Hajón kép 36618
  • Csókcsata és füldugó: Ethno Drawin és Child Abuse a Hajón kép 36619
  • Csókcsata és füldugó: Ethno Drawin és Child Abuse a Hajón kép 36605
  • Csókcsata és füldugó: Ethno Drawin és Child Abuse a Hajón kép 36606
  • Csókcsata és füldugó: Ethno Drawin és Child Abuse a Hajón kép 36607
 

 

Szólj hozzá!


15 év után újra élőben emelkedhetünk fel Mobyval

15 év után újra élőben emelkedhetünk fel Mobyval

Már csak néhány hónap, és újra kinyílik a másik világ kapuja (hagyd kint a valóságot), de az eddigi koncertbejelentések alapján már most jól...
 
Koncert naptár
Töltsd fel az oldalrakoncerted, helyszíned, zenekarod

Beth Hart és a Pink Martini idén tuti eljönnek – teljes a VeszprémFest 2026-os programja

Tavaly a VeszprémFest közönsége két várva várt fellépőt is nélkülözni kényszerült: Beth Hart és a Pink Martini egyaránt lemondta koncertjét, komoly kihívás elé állítva a szervezőket. 2026 azonban kárpótol mindenkit: mindkét előadó ott lesz a fesztiválon, csakúgy, mint Juanes és a Kraftwerk.

Brian Hugh Warner, azaz Marilyn Manson kilenc év után visszatér Budapestre

A botrányokra és ikonikus vizuális világra épülő előadó legutóbb 2017-ben adott teltházas koncertet a Budapest Parkban, és akkor még senki sem gondolta, hogy közel egy évtizedig kell várni az újabb találkozásra. Most azonban visszatér: 2026. július 22-én ismét a Park színpadán áll majd.

Czutor Zoltán zenél és beszél – Hujber Feri felolvas és mesél

A „Tízparancsolat – Másképp" című műsor december 11-én, csütörtökön 20:30-tól várja a közönséget az Inga Kultúrkávézóban, ahol Czutor Zoltán és Hujber Feri egy rendhagyó, őszinte és emberközeli programmal lép színpadra.

Hogyan tudnék élni nélküled, avagy ki tud többet a magyar filmzenékről?

A DUE Médiahálózat szervezésében és a Nemzeti Filmintézet támogatásával immáron kilencedik alkalommal indítják el a Nagy Magyar Filmteszt Diákoknak elnevezésű vetélkedőt, amely a 14-20 éves közönséget szeretné szórakoztató módon közelebb vinni a magyar filmekhez, sorozatokhoz és készítőikhez
Új koncertek