Menopauza

Kaliforniai álom – színes szélesvászonra és két zseniális zenekarra

2017/10/15  ·   Koncertbeszámoló   ·  Giret Fruzsina

Egy meséből kiragadott mondat jut eszembe a La La Land cinekoncertről, amin volt szerencsém részt venni. „A szarvódisznónyálzógülü irtó cuki.” Elnézést a hasonlatért, de egy ötesztendős kishapsi anyukájaként, aki jelenleg kizárólag mesefilmeket lát, számomra ez a legfrissebb élmény, amihez hasonlítható az említett koncert. Vagy mozi. Esetleg mozikoncert. Vagy mi…

Kaliforniai álom – színes szélesvászonra és két zseniális zenekarra

Hogy mi az a szarvódisznónyálzógülü? Manó Benő és Lili hercegnő egyik űrbéli kirándulása során találkozik ezzel az ott honos háziállattal a Bong bolygón. A lénynek disznóorra van, 5 gülü szeme, 2 szarva és csupa nyál. Tehát ijesztő keveréke különböző állatoknak, ami közben „irtó cuki”, de tényleg.

Adott egy, a magyar közönséget a végletekig megosztó film: a Kaliforniai álom. Amikor a tavaly láttam a moziban, kifejezetten tetszett. Aztán egyre inkább azt tapasztaltam, hogy ez egyáltalán nem általános. Sőt, aki nem kedveli, abban heves indulatokat kelt, olyannyira, hogy képes nekiesni annak, aki méltatni meri a filmet. Szóval megosztó. És amikor tegnap újra megnéztem a filmet egy pazar zenei kísérettel, rájöttem, hogy mitől ilyen megosztó.

Mert olyan, mint a szarvódisznónyálzógülü. Egy megmagyarázhatatlan keverék.

Aki úgy akarja nézni, korcsnak látja, aki pedig nyitott az újra, azt elvarázsolja. A La La Land tulajdonképpen egy nyálas Brodway musical, egy Amerika hatvanas-hetvenes éveit idéző túlszínezett romantikus film, közben egy Fred Astairt és Ginger Rogerset idéző táncfilm, néha egy egészen jó kis jazzfilm, ugyanakkor a figurák egyszerre maiak és retrók, és mikor az ember végképp elhiszi, hogy könnyed szórakozásnak néz elébe, hiszen ez is csak egy szerelmi történet kellemes zenével és tánccal kiszínezve, a végén azt veszi észre, hogy a könnyeivel küszködik, és az élet értelmén mereng éppen.

Vagyis a film nem kategorizálható. Mert egyszerre minden – és tulajdonképpen semmi sem. Ez az, ami a gyűlölőiben kiverheti a biztosítékot. Ez a beazonosíthatatlan eklektika. És ehhez csak hozzátett a „koncertesítés”. Hiszen úgy zenészként, mint nézőként szintén nehéz beazonosítani. Mozi, de mégsem, hiszen az Arénában, a küzdőtéren, kinyitható műanyag székeken ülni, bénán egyensúlyozni a bödönnyi rémületesen sós pattogatott kukorica-Coca Cola kombóval, mert nincs hová tenni, nem éppen moziélmény. Főként, hogy időről időre tapsolni is kell, ha vége egy jól sikerült imprónak, és akkor ezek már végképp feleslegessé válnak a kézben.

Koncert, de mégsem. Hiszen az Óbudai Danubia Zenekar és a Modern Art Orchestra kooprodukciójának köszönhető élő nagyzenekari kíséret ugyan valóban pazar hangzást adott a filmnek, de az arénányi távolság annyira messzivé tette az egyébként egytől-egyig fantasztikus zenészeket, hogy megszűnt az az intimitás, ami egy élő koncert minden pillanatában üzeni a néző agyának, hogy itt és most bizony élő muzsikálás folyik. Mondjuk erről a sokszor magával ragadó történet is gondoskodott.

Ettől függetlenül zenészként igazán izgalmas este volt a tegnapi. Eleve zakatolt bennem, a „De hogyan?” kérdés. Hiszen láttam a filmet előtte. Tudtam, hogy a briliáns színészek egészen varázslatos dalokat adnak elő benne. De ha élő a zene, hogyan énekelnek a filmen? Vagy nem ők énekelnek? Lesznek énekesek is, akik szájra dalolnak? És ha erre van válasz, akkor is, hogyan fogják a zenei aláfestéseket élőben eljátszani, hogy azok szinkronban maradjanak a filmmel? A képeken közelről mutatnak zongorázó kezeket, de akkor hogyan lesz majd kézszinkron a zene? És hogyan fogják tudni az eredetileg a filmhez kevert hang dinamikai váltásait élő nagyzenekari muzsikálással követni?

Íme a válaszok: ezt a mozikoncertet  (mert vannak más típúsúak is) szakzsargonnal amolyan vicefélplaybacknek hívnám, tehát az ének jött felvételről, és az alapot játszotta élőben a zenekar. A szinkronért egy személyben a karmester felelt, aki egy előtte lévő számomra eddig ismeretlen szerkezettől kapta a tempót. Ez vagy egy monitor, vagy egy világító kottatartó volt (nem láttam tisztán), amin egy fénycsík átvonulása jelezte a nagyobb zenei részeket közeledtét, míg egy hatalmas fénykör pulzálása adta a ritmust. A kézszinkront, ahogy minden más hangszeres megszólalás szinkronját, a zenészek virtuozitása szolgáltatta, ami azért is fontos volt, hiszen a film néha a jazz klubok világát idézi kifejezetten jó muzsikálással. A dinamika kérdését pedig a hangtechnikus oldotta meg a keverőpultnál, egy nagyrészt szimfonikus koncerttől eléggé szokatlanul. Így lehetett, hogy az élő zongorázást egyszer a jazzklubból utcára kiszűrődve hallhattuk, aztán pedig, miután a főhőssel együtt „beléptünk” a klubba, hirtelen megnőtt a hangerő.

Izgi volt az este és nagyon formabontó. Pont olyan szürreális keveréke az élményeknek, mint amilyen eklektikus maga a film. Jól megfért együtt a popkorn, a kóla, a frakk, a kanálcsörgés, a horkolás a hátunk mögött, és a tízperces stáblista – nagyzenekari kísérettel, ráadással.

Mert a La La Land mozikoncert, akárcsak a szarvódisznónyálzógülü, irtó cuki.

 

La La Land, cinekoncert, Kaliforniai álom, film, Óbudai Danubia Zenekar, Modern Art Orchestra

 

 

Szólj hozzá!


15 év után újra élőben emelkedhetünk fel Mobyval

15 év után újra élőben emelkedhetünk fel Mobyval

Már csak néhány hónap, és újra kinyílik a másik világ kapuja (hagyd kint a valóságot), de az eddigi koncertbejelentések alapján már most jól...
 
Koncert naptár
Töltsd fel az oldalrakoncerted, helyszíned, zenekarod

Beth Hart és a Pink Martini idén tuti eljönnek – teljes a VeszprémFest 2026-os programja

Tavaly a VeszprémFest közönsége két várva várt fellépőt is nélkülözni kényszerült: Beth Hart és a Pink Martini egyaránt lemondta koncertjét, komoly kihívás elé állítva a szervezőket. 2026 azonban kárpótol mindenkit: mindkét előadó ott lesz a fesztiválon, csakúgy, mint Juanes és a Kraftwerk.

Brian Hugh Warner, azaz Marilyn Manson kilenc év után visszatér Budapestre

A botrányokra és ikonikus vizuális világra épülő előadó legutóbb 2017-ben adott teltházas koncertet a Budapest Parkban, és akkor még senki sem gondolta, hogy közel egy évtizedig kell várni az újabb találkozásra. Most azonban visszatér: 2026. július 22-én ismét a Park színpadán áll majd.

Czutor Zoltán zenél és beszél – Hujber Feri felolvas és mesél

A „Tízparancsolat – Másképp" című műsor december 11-én, csütörtökön 20:30-tól várja a közönséget az Inga Kultúrkávézóban, ahol Czutor Zoltán és Hujber Feri egy rendhagyó, őszinte és emberközeli programmal lép színpadra.

Hogyan tudnék élni nélküled, avagy ki tud többet a magyar filmzenékről?

A DUE Médiahálózat szervezésében és a Nemzeti Filmintézet támogatásával immáron kilencedik alkalommal indítják el a Nagy Magyar Filmteszt Diákoknak elnevezésű vetélkedőt, amely a 14-20 éves közönséget szeretné szórakoztató módon közelebb vinni a magyar filmekhez, sorozatokhoz és készítőikhez
Új koncertek