Köszi, YouTube! A Caligula's Horse Budapesten

2024/05/26  ·   Koncertbeszámoló   ·  Mohácsi Mohabácsi

A YouTube addig vizsgálgatta a fogyasztói ízlésemet, hogy az elemzés eredményének köszönhető ajánlásokat dobott fel nekem, mit nézzek, hallgassak. Én meg kattintgattam. Jó csomó muzsikát így volt szerencsém – olykor szerencsétlenségem – megismerni. Ha nincsen YT, soha az életben nem találkozom a Caligula's Horse nevével.

Fotó: Mohácsiné Palásto Márta (MartAssist)
Fotó: Mohácsiné Palásto Márta (MartAssist)

Nagy esélye van a véletlennek abban, hogy milyen zenéket ismerek meg. Ahogyan annak meg pont kis esélye volt, hogy éppen aznap koncertezzen a Caligula's Horse Budapesten, amelyiken tizenhét évvel ezelőtt megismerkedtünk a feleségemmel – és nagyjából az első pillanatban eldőlt a közös jövőnk. Nézzük, hogy alakult ez Caligula lovaival...

A Caligula's Horse 2011 óta létezik. Vagyis idén tizenhárom évesek. Az énekes Jim Gray és a gitáros, Sam Vallen alapította. Az egyéb tagok cserélődtek körülöttük. A dobos, Josh Griffin 2016 óta, a basszeros Dale Prinsse 2019-től tagja a formációnak. 

Ausztrálok és progmetál muzsikát játszanak.

Olyan jól, hogy a muzsikájukkal kapcsolatban hébe-hóba, viszonyítási alapként szóba kerül a Dream Theater. Eddig hat stúdióalbumuk jelent meg. A legutóbbi, a Charcoal Grace idén januárban. A lemezt világturnén vitte el az emberekhez a CH. Ennek a turnénak az egyik helyszíne volt a budapesti Analog Music Hall is.

Dióhéjban.

Úgy nagyjából tegnap délelőtt derült ki számunkra, hogy miképpen is fog kinézni a koncert. Hogy például lesznek előzenekarok is. Mert az előzetesekben erről szó sem volt. Ahogy a kezdés időpontjáról sem. A helyszín weboldalára, Facebook-oldalára sem került fel semmi konkrétum. A szervező Facebook-oldalán találtam rá az infóra, hogy a Caligula's Horse előtt fellép még a Four Stroke Baron és a The Hirsch Effekt is. De hogy ki mikor, azt nem leltem meg. A feleségem igen. Belehallgattam a két előzenekar zenekar muzsikájába. S mert nem volt egyik sem igazán meggyőző, azt pedig tudtam, hogy a páromnak meg pláne nem lesz az, célirányosan csak a Caligula's Horse-t céloztam be. 

*

Úgy rémlett, a koncert helyszínén, az Analog Music Hall-ban még nem jártunk. Azt hittük, új helyet fedezünk fel. A GPS útvonal- ajánlását követtük. Amikor befordultunk az Analog utcájába akkor tudatosodott bennem, hogy bizony itt már előfordultunk: Nádas Barbi első önálló koncertjét hallgattuk meg. Legnagyobb meglepetésünkre a nem túl sok autót befogadó, udvari parkolóban volt hely, gyorsan el is foglaltuk Füsti nevű kis Yarisunkkal. Idáig jó. 

*

Az Analog koncertterme nem túl nagy. De jó, hogy a szellőzéséről mesterségesen is gondoskodnak. Nem tudom, milyen lehet nyáron odabent a hőmérséklet, most ahogy beléptünk, vetkőztünk.

Nem mondom, hogy a pontosan kezdődő koncert elején is zsúfolásig volt a terem, s azt sem, hogy később teljesen megtelt volna. Magyarországon, úgy fest, az ilyesféle muzsikának nincsen igazából közönsége. Az Arena, a The Flower Kings, a Riverside legutóbbi koncertjén enyhén szólva nem taposták egymást a tömegek. Nem vagyunk a progrock országa...

*

A színpadkép és a világítás olyan volt, amilyen: semmi különösebben emlékezetes, de rendben volt. Igaz, kezdetben a világítás meghökkentően puritánra sikeredett: a zenészek kizárólag háttérfényt kaptak, ezért csak árnyalakok muzsikáltak a színpadon. De a kezdetben úgy két-három kompozíciót jelent, és a CH nem aprózza el, öt-tíz perces darabokat komponál. Az első két szám az új album első két dala volt. A kettő együtt negyed óra. Nem olyan hosszú idő, de közben mocsok hosszú. Ez alatt a minimum negyed óra alatt a zenészek arca csak akkor látszott, ha véletlenül hátrébb léptek és bekerültek a hátsó fal reflektorainak a fényébe. 

Aztán egyszerre azon kaptam magamat, hogy látom, mi történik a színpadon. Valahogy fokozatosan világosodott ki, mi minden történik. 

*

A színpadon egyébként a muzsikálás történt. Semmi hacacáré, szerpentin, konfetti, füst, köd, tűzcsóva, csillagszületés, fekete lyuk, vetítés, animáció. Csak a zene és a fények. És a tagok nagyon aktív színpadi jelenléte. De tényleg nagyon aktív. Nem hiperaktív, ezért sem modorosnak, sem szerepnek nem tűnt, amit műveltek. Egyszerűen csak együtt éltek a muzsikájukkal. 

Jim Gray kommunikált a közönséggel. Szemmel láthatón bejött neki, hogy a kisérdemű szereti és ismeri a dalokat. Ezért nem fogta vissza magát és beszélgetett. (Minden második szava a fucking! volt.)

*

A Caligula's Horse jött és győzött. Az egyáltalán nem összezsúfolódott közönség csekély létszáma majdnem maradéktalanul behódolt. Érthető volt ez a reakció. Csak számomra meglepő. Mert a közönség nem csupán a szimpátiáját fejezte ki, hanem szemmel láthatón behatóan ismerte az együttes repertoárját, a dalok szövegeit. Így teljesen együtt mozgott a zenekarral. 

Most jön a neheze!

Mert könnyebb a körülményekről és a tapasztalatokról mint a zenéről beszélni. A Dream Theater-hasonlat a CH-al kapcsolatban elég jó, de mint minden hasonlat: sánta. A CH nem annyira technikás mint a DT. Viszont sokkal dallamosabb. A dallamok azonban egyáltalán nem teszik populárissá a zenéjüket. Ezek a megállapítások nem értékítéletek. Az alacsonyabb technika nem lekicsinylés (a DT esetében néha már fárasztó a mesterségbeli tudás fitogtatásának a hallgatása) és a dallamosság sem gyalázkodás, hiszen olyan jó együtt énekelni ismert dallamokat. 

Tehát a CH jóval túl van a puszta döngölés együtt ugrálásán (bár vannak ilyen pillanatai is), és a a közös éneklés eufóriája sem a sajátja, mert nem olyanok a dallamai (bár vannak énekelhető dallamai az énekszólamnak). Vagyis, ha akarom, valami köztes zene. De nem akarom, mert ez olyan degradálón hangzik. 

Hallgattam a muzsikát, mozdultam rá. Rendben volt minden. A fentiek szerint. Vagyis a CH megfelelt annak, amit a YT-on hallgattam előtte, ami miatt elmentem erre a koncertre, és ami miatt vittem magammal SzFT-t is. 

Most jön a megfogalmazhatatlan. Legalábbis számomra az. 

Mondom, minden rendben volt. (Jó, a keverésben néha hátrébb húzódott az énekhang a jól hallhatónál, de mostanság annyi gyalázatosan hangosított, vacak koncertet hallottam, hogy ez apróság.) De tényleg. A hangulat is remek volt. A CH nem csupán az új albumot nyomta, hozott dalokat jócskán a régebbi lemezekről is. Erre Gray fel is hívta a figyelmet, mondta, hogy időutazunk, nem csak a Charcoal Grace-t fogjuk hallgatni. És így is lett! 

Szóval minden a helyén volt.

Meg nem mondom, miért, de mégsem kapott el a gépszíj. Keresgélem, keresgélem az okát, úgy, hogy közben a fülemben a CH muzsikája szól. Össze kellene tennem a koncert anyagát egy dallistába, hátha azzal volt gond... Mert ahogy az albumokat hallgatom, rendre azon kapom magamat, hogy így meg egészen elmerülök a muzsikában. Nesze nekem! 

Azt hiszem, megvan! Ott a koncerten rendben volt minden. A hangzás, a hangulat, egy idő után a fények is, nem volt baj sem a zenészekkel, sem a fucking muzsikával, csak valahogy egyformán szólt minden.  S igen, ezért talán a setlist a felelős... 

– Kimegyek, iszom egy sört – mondta kábé egy óra elteltével a feleségem –, hozzak neked is? Mondtam, hogy köszönöm, nem, hiszen hazafelé valakinek vezetnie kell a kocsit. Azt mondta, neki ennyi elég volt, maradjak nyugodtan, szórakozzak jól. Komolyan mondta, mert ő ilyen. 

Maradtam. Nem szórakoztam igazán jól. Volt, amikor elkapott a muzsika. Amikor úgy igazán ott vagy, benned szólnak a hangok, mindent elöntenek, leuralnak, értelme lesz a világnak, összeáll a kép, biztos tudod, ismered ezt, hiszen te is zenehallgató ember vagy... De ezek pillanatok voltak. Összességében valahogy kívül maradtam a közösségi élményen. Ami azért furcsa, mert most, hogy végigpöntyögtem írás közben a setlist elemeit (legalábbis a valószínű setlist-ét: annyira nem ismerem a CH dalait, hogy a címeiket séróból vágjam, de a 15-i, berlini koncert listája szerint úgy fest, ez volt itt is. 

A körülöttem levő, józan közönségtársak reakcióit nézve, velem, velünk volt a baj. Óriási volt a tombolás, az együtt éneklés, a hajrázás, a tánc, a vígasság, a mulatság. 

*

A koncertterem előtt párom még megitta a sörét, én meg elszívtam egy szivarkát. Közben konstatáltam, hogy az énekhang sokkal jobban szól, kivehetőbb odakint, mint odabent, de ennek ellenére nem volt egy másodpercnyi tépelődés sem, hogy vissza kellene-e mennem vagy sem... 

Caligula's Horse, Analog Music hall

 

 

Szólj hozzá!


De szeretnék egy ilyen ötvenéves zenekarban így lenyomni egy koncertet, ahogyan ők!

De szeretnék egy ilyen ötvenéves zenekarban így...

Iron Maiden: Run For Your Lives – Budapest Aréna, Budapest, 2025. 05. 27. : minden tökéletes volt, ahogy volt. Minden, ami problémá(s)nak tűnt, az...
 
Koncert naptár
Töltsd fel az oldalrakoncerted, helyszíned, zenekarod

Mégis kinyit Győrben is egy estére Az Őrült Nők Ketrece mulatója

Bár korábban úgy tűnt, hogy az elmúlt évtizedben töretlen sikerrel játszott, de most a közönségtől végleg elbúcsúzó előadás búcsúturnéjából kimarad a győri állomás, mostanra kiderült, hogy a város szívesen fogadja Az Őrült Nők Ketrecét.

Az ország legboldogabb fesztiválján a Guns’N’Roses előzenekara is fellép

A BOLDOGkisfalud Feszt egy családias hangulatú, élhető léptékű kisrendezvény, ahol zene, színház, irodalom és képzőművészet fonódik össze a Tokaj-hegyalja különlegesen szép természeti környezetében. Idén július.03-06-ig fürdőzhetnek – valamint bringázhatnak és kenuzhatnak – ebben az élményben az idelátogatók.

Mi köt össze három magyar szerzőt és egy amerikai blues zenészt?

Június 10-én, kedden este 7 órától a Manyiban már ismert és új szövegek hangzanak el, zenei blokkokkal kísérve. A szerzők arról is beszélgetnek, hogyan dolgoznak, és mit jelent számukra az irodalom és a zene – akár külön, akár együtt.

Hamarosan ismét Budapesten a zenekar, akik sosem izgulták túl ezt az egész zenei karrier dolgot

Az amerikai hard rock és alternatív metal együttes nevéhez olyan slágerek kötődnek, mint az Everything About You vagy a Cats in the Cradle. A srácok a 2022-es Rad Wings Of Destiny lemez után már új dalokon dolgoznak, és június 17-én a Barba Negrában is fellépnek, a Juhász Marci Band koncertje után.
Új koncertek