Minden koncertről ki kellene tiltani a telefonokat

2024/06/14  ·   Koncertbeszámoló   ·  mmi

Hogy elkerüljék a tavalyi botrányt, a szervező már jó előre szólt – mi is csatlakoztunk az infóátadáshoz –, hogy a TOOL koncertje alatt mindenki tegye el a telefonját, mert ki fogják rakni a helyéről azt, aki előveszi.

Minden koncenrtről ki kellene tiltani a telefonokat

Ez így, elsőre elég nyersen hangzik, az a kb. ötven ember tudna is mesélni, akik belefutottak múltkor a pofonba. Mer'hogy már, ugye, ott tartunk, hogy a telefonálás az alapjogok közé tartozik, s mint olyan, korlátozni nem lehet. Én pl. szerettem úgy járni-kelni a városban, hogy hallgatom a zaját is, de évek óta már csak úgy szállok fel a villamosra, hogy zenét vagy podcastokat dugok a fülembe, mert egyszerűen nem akarok belehallgatni az olykor egészen intim részleteket közlő telefonbeszélgetésekbe. A koncertre menet fölém tornyosult egy oroszul ordítva telefonáló behemót (nem a kandúr), gondolhatta, hogy körülötte úgysem értik, mit mond, de én történetesen az a generáció vagyok, aki de. Ráadásul apró nyálcseppeket eregetett rám, úgyhogy már fogalmaztam – oroszul –, hogy küldöm el az anyjába, de szerencsére leszálltunk, mert az erőfölénye vitathatatlan volt.

Sokan megtapasztaltuk már koncerteken, hogy a szemünkbe világít a mellettünk ülő/álló telefonja, sőt megesett, hogy a koncert nagy részét az előttem álló képernyőjén néztem végig, mert az arcomba tolta. Ez egy dolog. A másik az, amiről a TOOL énekese – szándékosan nem használom a  frontember szót –, Maynard James Keenan mondott, amikor a nemtelefonálós felhívást közzé tette. Legyél jelen – szólt a közönséghez, és ez így eléggé spirinek hangzik, de tökre igaza van: aki végigfotózza, videózza a koncertet, az nem a koncerten van, hanem a telefonjában, a közösségi médiában, a világhálón (mondom ezt én, akinek kábé munkaköri kötelessége a képek/videók készítése egy koncert alatt, amihez nem tudom, miért ragaszkodom, mert bizonyos helyzetekben egy kaputelefonnal is jobb minőségű felvételt lehetne készíteni, mint a készülékemmel), ráadásul az efféle helyzetekben olyan terhelt a hálózat, hogy mire fölmegy egy-egy kép vagy pláne videó, évek telnek el – és közben te a feltöltés állapotát vizslatod, és nem azt, ami a színpadon történik.

Ami meg finoman szólva is inkorrekt egy olyan fellépővel szemben (is), mint például a TOOL. Én nem vagyok rajongó, életemben először voltam koncertjükön, de bátran állíthatom, hogy én ilyet még nem láttam, pedig elhihetitek, voltam már pár koncerten.

Két állapotomban léteztem: vagy vadül ütöttem a ritmust, amit nem lehet amúgy leszedni földi halandónak, mert annyira összetett és váratlan; vagy a számat tátva bámultam a kivetítőt. Három: vagy a közönséget néztem, amikor bármi is látszott belőlük, mert az az együttlélegzés lenyűgöző volt: higgyétek el, ha a nép 3/4-e telefonozott volna, a végét tekintve kb. ez lehetett volna az arány, ez a feeling nem jön létre. Full ültetett koncert volt, egy darabig, mert kábé az első szám után mindenki fölállt a küzdőtéren és a lelátók egy részén is.

A koncertre egy fekete öves toolossal mentünk, így történhetett, hogy az estét megelőző kistücsökfalvi felkészülésben egy jó kétórás gyorstalpalót kaptunk a zenekarból, szerintem a második óra végén simán ki tudtam volna tölteni egy TOOL-tesztet hibátlanul, de toolzás nélkül állíthatom, hogy az illető – akinek ez volt a 9. koncertje és még megy jövő héten Kölnbe is – minden szava a helyén volt. Elnézve a közönséget, akik között kortársak és fiatalok is szép számmal akadtak, nagyjából mindenki hasonló lelkesedéssel és hozzáértéssel beszélt volna róluk. Merthogy van miről beszélni: ennek az egész TOOL-izének akkora beltartalma van, amit az Arénában árult sör sosem látott. Próbáltam betuszkolni valamiféle kategóriába, de ezek a címkék úgy percenként változtak, és akkor tettem le róla, amikor eljutottam odáig, hogy beletörődjek kiképzőm megfogalmazásába: a TOOL az TOOL, nem hasonlítható semmihez.

A vizuálról a jó kétórás koncert alatt – 15 perc szünettel – hozzávetőlegesen ezer fotót lehetett volna készíteni, de ezek a képek most nem a telefon, hanem az emberek memóriájába égtek bele: néha annyira tömény és expresszív volt a látvány+zene, hogy be kellett csukom a szemem, és a képek láttán megfordult a fejemben, hogy a vendéglőben a világ végén az utolsó buli bizonyára egy TOOL koncert lesz, és aztán elégedetten összecsapva a tenyereinket mindmeghalunk. Igazából az rendített meg, ahogyan ez az összkép a jelenlegi világra rezonál, és úgy tűnt, a bizakodásra semmi okunk, de a remény hal meg utoljára.

Az is járt a fejemben, hogy ebben az egészben mekkora munka van – ezeket a dalokat tuti nem írod meg a kocsma teraszán két sör között. Éppen ezért tartom sokkal tisztességesebbnek, ha a közönség rájuk fókuszál – ez a minimum, amivel a koncertjegy megvásárlása mellett honorálni lehet a belefektetett időt, energiát, tudást, tehetséget. És nem csak zene: a hozzám hasonló fogalmatlanok kedvéért elmondanám, hogy Adam Jones, aki a Rolling Stone szerint minden idők 75. legjobb gitárosa, a Guitar World Top 100 Greatest Metal Guitarists listáján pedig a kilencedik helyen szerepel, olyan filmekben volt sminkmester (vagy díszlettervező), mint a Jurassic Park vagy a Farkasokkal táncoló, de ő készítette Freddy Kruger maszkját is a Rémálom az Elm utcában 5-ben. Szóval az erőteljes vizuális hatásokért nagyon messzire nem kellett mennie a zenekarnak.

Egyetlen zavaró tényező volt a koncerten, hogy az emberek ki-be járkáltak végig, ami magában nem akkora para, de az aréna lépcsője olyan meredek és sötét volt, hogy a sor szélén ülve kénytelen voltam arra figyelni, hogy mikor zuhan le vagy rám valaki, tényleg nem lehet valami jelzőfényt tenni a lépcsőfokora? Igazán nagy csoda, hogy eddig még nem történt valami komoly baleset... Emiatt persze rendre előkerültek a telefonok, akkor meg azért izgultam, hogy ne paterolják ki őket :)

A koncert utolsó száma volt ez engedélyes dal, amely során telefonok ezrei emelkedtek a levegőbe, hogy megörökítsék az utolsó pillanatokat, de ezek a fotók igazából nem tudják majd visszaadni azt az élményt, amit ez a koncert adott, de egy próbát persze megért a dolog. Ráadás az nem volt, de olyan komplett volt az egész, hogy egy visszázás csak rontott volna az összképen, akár telefonnal készül az, akár nem.

 

 

 

 

telefon, TOOL, aréna

 

 

Szólj hozzá!


Partiarcok viadala a Szigeten: Delta District

Partiarcok viadala a Szigeten: Delta District

A Delta District egy partiháromszög lesz, amelyben érdemes lesz elveszniük az elektronikus zene kedvelőinek. Az éjszakai negyed a Yettel...
 
Koncert naptár
Töltsd fel az oldalrakoncerted, helyszíned, zenekarod

A Budapest Arénában végleg elbúcsúznak Az Őrült Nők

Tíz év és majd' ötszáz előadás után végleg elbúcsúzik a színpadtól az elmúlt évtizedben legendássá vált színházi produkció, Az Őrült Nők Ketrece, Alföldi Róbert rendezésében, a főszerepekben Stohl Andrással és Hevér Gáborral. A kultikus darabot október 4-én, a Budapest Arénában láthatjuk utoljára, s ezzel az...

Hölgyeim és uraim, a színpadon Sir Tom Jones!

Legnagyobb slágereivel és a Defy Explanation turnéjával érkezik az MVM Dome-ba az idén 84 éves legenda, aki több mint hat évtizedes pályafutása során olyan örökzöldekkel ajándékozott meg bennünket, mint a It’s Not Unusual, Delilah, She’s A Lady vagy a Sexbomb.

Még egy japán banda érkezik Budapestre – ezúttal a Turbinába

Tele leszünk japánokkal: lesznek a Szigeten, az Arénában, a Dürerben (linkek a cikk végén) – és most a Turbinában is. A japán poszt-rock MONO november 24-én érkezik Budapestre.

Erik Sumo 20. – Harcsa Veronikával ad két koncertet 2025-ben a zenekar

ERIK SUMO PORCELÁN néven a klasszikus felállásban, tehát Harcsa Veronikával ad két koncertet 2025-ben a 20 éves Erik Sumo. A Fishing on Orfű mellett az Akvárium Klubban ünnepelnek október 25-én.
Új koncertek