Never say never - csodálatos vokálok és minden, ami egy jó koncerthez kell:TOTO

2019/06/28  ·   Koncertbeszámoló   ·  Juhász Vali

Tartozom egy vallomással: néhány éven – vagy inkább évtizeden– keresztül, amikor a Toto Africa című dala megszólalt bármelyik rádióban (1982-es a nóta, úgyhogy ez elég régóta tart), engem a világból ki lehetett kergetni. Hallottam én, hogy nem rossz ez, van húzása, de annyira sokszor játszották, hogy sikerült megunnom.

Fotó: Mohai Zoltán/MTI
Fotó: Mohai Zoltán/MTI

Vagyunk így sokan szerintem világslágerekkel, elsőre beakad, de amikor már napi szinten hallja az ember, akkor feláll a szőr a hátán... Ebből a dalból hallottam már szimfonikus feldolgozást, egyházi kórustól sajátos, csak énekhangokkal operáló performanszot és még mém is készült belőle.

Miután a Toto többször is járt Magyarországon, a fenti okokból nem mutattam túl nagy érdeklődést aziránt, hogy elmenjek a koncertjükre. Kicsit szégyellem is magam emiatt, igyekszem távol tartani magamtól az előítéleteket. Azonban több, általam nagyrabecsült embertől hallottam azt, hogy élőben egészen más ez, meg a Hold The Line-nal, a Rosannával kapcsolatosan nem voltak annyira rossz érzéseim. Ráadásul Steve Lukather kifejezetten szimpatikus ember, barátságos és nagy emberek ismerője – mondhatni: egy legenda. Hát ugorjunk a mélyvízbe, próbáljuk meg ezt is, nem mondhat senki véleményt úgy egy filmről, egy zenekar élő fellépéseiről, egy színdarabról, ha nem nézi/hallgatja meg. Az ilyenfajta ítélkezés mindig taszító volt számomra, ezért nem szerettem volna ezt a hibát elkövetni.

Az előzenekar izgalmasnak ígérkezett, hiszen most először láthattuk Trev Lukathernek (Steve fiának) saját zenekarát, a ZFG-t, amiben a gitáros utód és egy karizmatikus énekes, bizonyos Jules Galli vitték a prímet. Túl sok időt nem kaptak a bemutatkozásra, ám azt alaposan kihasználták, rendesen igyekeztek megmutatni magukat. Folyamatosan kommunikáltak a közönséggel, és nagyon hálásak voltak azért, hogy az eddig vélhetőleg csak klubkoncerteken játszott műsoruk működött egy arénában is (még úgy is, hogy nem a teljes Sportaréna telt meg, hanem a kisebbített színpad körüli rész és az ülőhelyek), nekik ez így is hatalmas élmény lehetett. A teljes koncert után az Aréna előcsarnokában lehetett velük bandázni is – dicséretes, csak így tovább.

Némi átállás után megláttuk oldalt Steve Lukather jellegzetes nagypettyes fellépőruháját, és máris belecsapott a Toto. Bevallom, a Hold The Line-nál (ami a második dal volt) kicsit "megijedtem", mert gyakorlatilag lemezminőségben hallottam az éneket és főleg a vokált, ezért minimum félplaybackre gyanakodtam. Aztán amikor némi pipiskedéssel megpróbáltam jobban körülnézni a színpadon, kiderült, hogy a basszugitáros (Shem von Schroeck), a szaxofonos, fuvolás (Warren Ham) és az általunk csak hátulról látható egyik billentyűs (Dominique "Xavier" Taplin) olyan szenzációsan segíti a gyönyörű tenorhangon éneklő Joe Williamset – aki nem mellesleg a híres filmzeneszerző, John Williams (Star Wars, Schindler listája és sok más, sokszor díjazott film zenéjének alkotója) fia –, és persze Lukathert, hogy elájultam rögtön.

Innentől elkezdődött egy véget nem érő, sodró lendületű buli, amiben egy egészen különleges egyensúlyban volt a pop, a virtuóz gitározás, a progresszív zene, a posztrock és valamilyen – számomra még emészthető – formája a jazz-nek. Majd egy akusztikus blokk következett, amibe egy Michael Jackson-cover is belefért, meg az I'll Be Over You. A harmadik részben számomra a legmeghatóbb Lukather megemlékezése volt George Harrisonról a While My Guitar Gently Weeps-szel, ami könnyeket csalt a szemembe, talán a zenekar által kért telefonos fényáradat is segített ebben. (Apropó: talán ez a legjobb módja annak, hogy a zenekarok "beépítsék" a közönségnél óhatatlanul fellelhető maroktelefonokat: amikor azt kérik, hogy kapcsoljunk rajta fényt és tartsuk a magasba, addig se fényképezgetünk és videózunk, így talán számukra is kevesebb a frusztráció.)

A végére egy újabb belendülés – a csodálatos vokálok kapcsán nem tudok eléggé nagy szavakat használni –, még a szaxofonos is előrejött énekelni, igazából egy saját zenekar frontembereként is megállná a helyét – rögtön meg is értettem, hogy mitől is szól olyan szenzációsan élőben a vokál.

Bár szerintem a koncert csúcspontja a While My Guitar Gently Weeps volt, azért a zárószámot várta az Arénában mindenki: hát persze, hogy jött az Africa. Fel is bolydult a közönség, és folytatódott az addig is leginkább vidám, laza jamelésnek nevezhető örömzenélés, ami ennél a dalnál teljesedett ki a legjobban. Közönségénekeltetés, afrikai tánc (ezért a billentyűs, Xavier volt a felelős, aki egy igazi rasztaforma), pár perces ütőhangszeres-szóló, a családi kötődésű előzenekar megjelenése – egy önálló életet élő performansz volt ez a dal.

Tizenvalahányan voltak a színpadon, ami elég impozáns látványt nyújtott. Két óra zeneileg tökéletes műsor után sikerült elérniük, hogy az Africát a zenekarral és a közönséggel együtt lélegezve tomboltam végig.

Fotók az esemény oldalán

TOTO, Aréna, ZGF

 

 

Szólj hozzá!


Santana Woodstock óta stabilan játssza az Europa-t: teltházas best of az MVM Dome-ban

Santana Woodstock óta stabilan játssza az Europa-t:...

Vannak olyan előadók, együttesek, akiket – ha nem is rendelkeznek elvakult rajongótáborral – mindenki szeret. Az Iron Maiden-koncerten alig volt...
 
Koncert naptár
Töltsd fel az oldalrakoncerted, helyszíned, zenekarod

Az elektronikus zene Metallica-ja 16 év kihagyás után érkezik Budapestre

Kevés zenekar tudta olyan intenzitással átformálni az elektronikus zene élő előadásának élményét, mint az ausztrál gyökerű Pendulum. A formáció hosszú kihagyás után visszatér Budapestre: 2025. október 17. nem csak a rajongóknak, de az élő elektronikus zene szerelmeseinek is kötelező dátum.

10 dolog, amit a Metallica-koncerttel kapcsolatban tudunk

Na, csak kibökték végre :) Mondjuk, pont ez a zenekar, amelyiknek semmiféle külön hergelésire nincs szüksége, akkora a rajongótábora világszerte, így Magyarországon is, hogy a suttogó propaganda elindítása max. kis izgalmat vitt az életünkbe, a jegyek így is, úgy is el fognak fogyni.

Új felállással vág neki a nyárnak a Dying Wish

Izgalmas és mozgalmas hónapokon van túl a Dying Wish - tavaly ősszel egy egészségügyi probléma miatt hagyta el a zenekart a basszusgitárosuk, majd énekesük is kilépett az év végén. A megmaradt trió viszont nem esett kétségbe...

Kell egy csapat! Ki van a triplázó Azahriah – és a többi előadó – mögött?

A 2016-ban alapított Supermanagement elmúlt években óriási fejlődésen ment keresztül; művészi gárdája – három formációval és hat szólóelőadóval – komoly erőt képvisel a magyar könnyűzenei szcénában, s hatásuk csak fokozódni látszik, uralva nemcsak a rádiós, illetve online lejátszási listákat, hanem a legnagyobb hazai...
Új koncertek